Toon posts:

[XP] Windows setup lukt niet!*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus mijn nieuwe systeempje in elkaar staan, en wil nu zo snel mogelijk mijn windows xp erop zetten, zodat ik met de pc kan gaan werken!

Allereerst de gegevens van mijn systeem;

Kast: Thermaltake VA7000BWA behuizing zwart
Voeding: Enermax 465AX-VE-GFMA (420 Watt)
Moederbord: Gigabyte GA-K8NXP-9
Processor: AMD Athlon 64 3800+ ( Venice Core )2.4 GHz, 2000Mhz, Boxed
Geheugen: 2x Crucial PC3200 BallistiX DDR 512MB CL2 Non-parity, 2.8V, 64Meg x 64, 184pin
Videokaart: Club3D Radeon X800XL 256MB
Floppy: NEC 3,5" FDD zwart
Dvd-rw: NEC 3520A Dual Layer DVD-RW
Dvd:ASUS DVD-E616P2 DVD-player
Harde schijf: Hitachi T7K250 250GB HDD SATA2
Besturingssysteem: MS WinXP Home OEM
Toetsenbord: Logitech OEM black
Muis: Logitech optical Wheen OEM
TFT: BenQ FP937S+ 19" TFT

Oke, XP cd erin (originele hoor ;) !) , In BIOS de boot order gezet op floppy, cdrom, HDD, en rebooten. Met de cd in lade 1 krijg ik netjes boodschap "boot from cd:", en wanneer ik hem in de 2e lade leg krijg ik deze boodschap 2x, maargoed, de setup start.

Dan de HDD partitioneren en de gemaakte c: partitie formatteren (allemaal i de setup). Tot zover prima. Dan, na het formatteren, zegt setup dat na 15 seconden opnieuw zal worden opgestart, en dan ssetup verder gaat. Dit gebeurt ook..bijna..; De pc reboot netjes, maar meteen bij de boodschap
"boot from cd:" (omdat de setup cd erin zit ;) ), gaat de setup niet verder, zoals zou moeten, nee, hij begint weer helemaal opnieuw! En in deze cirkel zit ik nu al twee dagen. frustrerend!

Na aanraden van elkele forum leden gedaan reeds;

* Gekeken; BIOS ziet volgens mij mijn HDD niet.
* Gekeken; Tijdens opstarten, als ik de RAID utility binnenga, staat mijn schijf er wel.
* BIOS geupdate van versie F4 naar F5. Geen verschil wat de schijf betreft.
* RAID driver floppy's aangemaakt. Kan ze niet gebruiken voor de XP setup, of werkt ook gewoon niet.

Begin beetje wanhopig te worden...mijn systeem draait, maar ik kan verder niets zo, behalve staren naar het eerste stukje XP setup scherm!!!

Hebben jullie -Hoop ik echt!- een oplossing...wordt hier namelijk niet erg vrolijk van..

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:01

Xer0X

Gotha know??

Het probleem is volgens mij vrij simpel. Je moet namenlijk de 2e keer niet van cd starten. Dus gewoon na die reboot even de cd eruit en hij zal gewoon verder gaan met install. hij zal daarna wel weer om de cd vragen.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

als de eerste setup gedaan is en hij start opnieuw op, zet in de bios de hd (raid/sata controller/scsi) eens als eerste opstart.

je wilt ook geen sata raid drivers installeren volgens mij maar de gewone sata drivers.
kijk ook eens in je manual wat je moet doen om een sata schijf in gewone ide vorm te gebruiken en dus niet in raid ;)

[ Voor 5% gewijzigd door chucky666 op 28-05-2005 09:44 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Bij de eerste restart gaattie toch op HD verder ipv CDrom?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Topicstarter
@Xer0X ; Wanneer ik de cd eruit laat na de reboot, komt het syeteem niet verder dan "boot from cd:" daarna niets meer dus.

@Chucky666; Gewoon de boot volgorde HDD, Flopp, CD maken dan? Zal ik eens even proberen.

@GGS_106; Juist. Dat is het probleem...dat doet ie niet !

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
omdat bij de boot priority de cd eerder staat dan HD gaat hij de cd booten , en de cd gaat niet kijken of
je al hebt geformat enz.

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Kun je de Recovery Console de tweede keer in? Zo ja, herkent hij de installatie? Zo ja, log op deze installatie in (als dat kan) en doe dan even fixboot.

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Ik weet niet of je meerdere sata pootrten op dat moederbord heb zitten. Waarschijnlijk heb je de schijf aan de raid controller gehangen (omdat je in de bios alleen de schijf ziet bij de raid utility?) mischien even en andere sata aansluiting proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xer0X op 28-05-2005 09:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, even aan het proberen geweest; de boot volgorde veranderd bij de reboot werkt niet.
Ga nu kijken of het via de recovery console van XP setup kan.
EDIT; - kan, maar helpt ook niet.

@Xer0X; Ik heb vier sata2 aansluitingen via de Nforce Ultra chip. deze gebruik ik nu, aangezien die sata2 is en mijn schijf ook dus.
Verder heb ik ook nog vier gewonen sata aansluitingen, via een andere chip (Sil3114) , dus geen sata2.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 10:13 ]

Verwijderd

Effe een tip, als je de eerste keer boot komt er dat scherm van cd starten dan moet je op enter drukken. (dat weet je allemaal al).
Wanneer de setup na het configureren van de schijf, en de systeembestanden op je pc gezet heeft opniew start moet je NIETS doen maar AFWACHTEN! En dan komt er vanzelf een scherm met Windows XP setup!

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Zet dan je raid controller in de bios op IDE ipv RAID als dat mogenlijk is. En volgens mij heb je voor die sata2 aansluitingen via de Nforce drivers nodig, maar dat weet ik niet zeker ben namenlijk Intel-man. Je zou de schijf ook gewoon aan je sata1 controller kunne hangen. VOLGENS MIJ zou dat geen reed uitmaken in prestaties.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:11:
Effe een tip, als je de eerste keer boot komt er dat scherm van cd starten dan moet je op enter drukken. (dat weet je allemaal al).
Wanneer de setup na het configureren van de schijf, en de systeembestanden op je pc gezet heeft opniew start moet je NIETS doen maar AFWACHTEN! En dan komt er vanzelf een scherm met Windows XP setup!
Ik hoef nergens op te drukken...dit mobo pakt vanzelf de cd op.
dit is geen "press key to start from cd", maar doet dit zelf.

Verwijderd

Volgens mij moet je nog een optie hebben in je BIOS.
De optie HDD kijkt geloof ik naar je IDE controller en niet naar je SATA.
Is er geen ander optie? Ik heb zelf: Floppy, CD-ROM, HDD, Network, SCSI bios/Promise.
Denk dat jij ook zo'n soort optie als de laatste moet hebben. Die moet bij je volgorde staan voor de HDD. Anders werkt 't niet.

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
ik kan me niet voorstellen dat rpcom zo stom is, of het probleem zo simpel is

ff radicaal anders gedacht: zit je jumper goed op je harddick?

http://specs.tweak.to/12504

Verwijderd

Topicstarter
Xer0X schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:12:
Zet dan je raid controller in de bios op IDE ipv RAID als dat mogenlijk is. En volgens mij heb je voor die sata2 aansluitingen via de Nforce drivers nodig, maar dat weet ik niet zeker ben namenlijk Intel-man. Je zou de schijf ook gewoon aan je sata1 controller kunne hangen. VOLGENS MIJ zou dat geen reed uitmaken in prestaties.
Maar ik kan toch geen Nforce drivers laden zo vorg al tijdens de boot; de BIOS ziet de schijf namelijk niet. Alleen de RAID utility welke ik net na de BIOS kan benaderen.

Hoe bedoel je dat eerste met die IDE/RAID 8)7 ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:14:
Volgens mij moet je nog een optie hebben in je BIOS.
De optie HDD kijkt geloof ik naar je IDE controller en niet naar je SATA.
Is er geen ander optie? Ik heb zelf: Floppy, CD-ROM, HDD, Network, SCSI bios/Promise.
Denk dat jij ook zo'n soort optie als de laatste moet hebben. Die moet bij je volgorde staan voor de HDD. Anders werkt 't niet.
Zat ik ook al aan te denken.. Heb echter niet die keuze, alleen een LS120, maar wat dat is ??

Verder:Floppy, LS120, Hard Disk, CDROM, ZIP, USB-HDD, USB-ZIP,USB CDROM, USB-HDD,LAN,Disabled.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:16:
[...]

Maar ik kan toch geen Nforce drivers laden zo vorg al tijdens de boot; de BIOS ziet de schijf namelijk niet. Alleen de RAID utility welke ik net na de BIOS kan benaderen.

Hoe bedoel je dat eerste met die IDE/RAID 8)7 ?
je zegt dat ie van cd opstart en dan dingen op je hd zet en dan opnieuw opstart.
dus als hij opstart van cd dan krijg je in beeld dat je op f6 ofzo moet rammen om aparte drivers te installeren.

o, en :
heb je in de bios bij intergrated peripherals
ide/sata raid functie-disable
serial ata2 -enable
serial ata2 raid (beide)-diable
sata raid5 functie-diable
:?

[ Voor 15% gewijzigd door chucky666 op 28-05-2005 10:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
autodidact schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:15:
ik kan me niet voorstellen dat rpcom zo stom is, of het probleem zo simpel is

ff radicaal anders gedacht: zit je jumper goed op je harddick?
Zit geen jumper op ... :?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Klopt S-ATA schijfen hebben geen jumpers voor master/slave.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:21:
[...]

Zat ik ook al aan te denken.. Heb echter niet die keuze, alleen een LS120, maar wat dat is ??
Das een ouderwetse zip drive.

Heb je ook tijdens de setup op F6 gedrukt om extra drivers te kunnen installeren?
En zo ja, welke heb je daar geinstalleerd?

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Heb je in de bios ook bij "Sata2" de raid functie gedisabled?

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

lees ook ff blz 73 van je manual.
installing the raid drivers.
daar wordt ook wat uitgelegd over een sata hd installeren tijden windows setup ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geamakt op diskette (vanaf de mobo cdrom)

nVIDIA Series ATA(XP)

Dit mocht echter niet baten, of de driver wordt in de setup gewoon niet geinstalleerd.

Verder is dit het lijstje wat ik kan maken aan diskettes;

IAA_RAID
GIGARAID
Sil
SilRAID
SCSI
Promise 20276 ATA
Promise 20276 RAID
Promise 20276 ATA
Promise 20276 ATA(XP)
Promise 20276 RAID
Promise 20276 RAID(XP)
VIA 8237 Series ATA
SIS 964 SATA
nVIDIA Series ATA(XP)
nVIDIA Series ATA(2K)
Sil3114
Sil3114 Raid
Sil3114 Raid5

Verwijderd

Topicstarter
Xer0X schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:30:
Heb je in de bios ook bij "Sata2" de raid functie gedisabled?
staat enabled!.....moet die disabled dan???

Ik heb daar drie keuzes mbt sata2;

Serial ATA 2
SATA2 primary RAID
SATA2 secondary RAID
.

Staan alleen enabled.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 10:36 ]

Verwijderd

Zit er met betrekking tot die SATA-controller niet ergens in de BIOS een tweede optie. Bij mijn Asus-mobo is het ook zo raar dat ik twee opties moet doen: eerst ergens iets aanzetten (weet even niet wat) en dan kan ik pas de SCSI (:?)-device in de bootvolgorde zetten.

en als je geen RAID gebruikt moet je RAID idd disablen (als het goed is moet je deze dan op 'normaal' kunnen instellen)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 10:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:31:
lees ook ff blz 73 van je manual.
installing the raid drivers.
daar wordt ook wat uitgelegd over een sata hd installeren tijden windows setup ;)
maar welke zijn dan wel de goede...

EDIT

Ik kan dan in principe alles waar RAID bij staat in BIOS trouwens disablen??

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 10:37 ]

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

Nvidia series ata XP die moet je hebben.En ja je raid moet gedisabled. Je hebt immers geen raid. Maar ik wens je nog veel suc6. Ik moet weg ga wat leukers doen met dit weer :+

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:34:
[...]

maar welke zijn dan wel de goede...
heb zelf een via chipset ;)

maar als ik een sata schijf installeerde in het begin op me via, dan was het gelijk op f6 rammen in het begin van de installattie.
dan had ik 2 opties ff later om uit te kiezen.
ik heb ze toen alle 2 gekozen, dus ook welke als sata raid driver werd aangegeven.
en toen werkte het wel.

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu in BIOS alles waar RAID bij staat DISabled.
Weer een poging is nu bezig. Tijdens het booten zag ik nu wel even snel mijn HDD voorbij komen...
Ook vroeg de pc nu ineens wel "press key to boot from cd..."
Nu heb ik ook de diskette weer erin zitten voor de drivers.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 10:47 ]

• Xer0X

Xer0X

Gotha know??

ALs hij in de bios gezien word heb je WAARSCHIJNLIJK niet eens diskette nodig.
Oeps Ik ging weg :P Nou ja in elk geval ben je alweer een stap dichterbij.

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-04 20:49

ikbenwouter

! w t R

Jawel die diskette heb je nodig omdat Windows XP zelf geen drivers heeft voor je Sata harde schijven.

........................................................................................................................................................

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ Mensen bedankt, bedankt!!!! _/-\o_

Ik heb dus de RAID "zooi" op disabled gezet in de BIOS, en jawel hoor...
Inmiddels staat XP erop, en ben nu bezig met de Nforce software!
Mijn dankt is groot!!

Oplossing was dus de BIOS raid instellingen!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet nog even je OS in de topictitel , per de Windows Operating Systems - Policy

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1