Zalman op ECS K7S5A Pro moederbord

Pagina: 1
Acties:

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Hallo,

Ik heb hier een PC staan die vroeger altijd een 900Mhz Athlon CPU had. Ik heb er nu een AMD Athlon XP 2100+ (Palomino) ingezet.
Sinds dat er een nieuwe processor inzit stijgt de temp. met die warme weer door naar de 60 graden, met de behuizing open. Er zit gewoon een standaard koeler op die tot 3200+ zou moeten kunnen hebben.
De CPU was ongeveer 60 graden met een kamer temp. van 29 graden.

Wat mij wel opvalt is dat de vCore van de processor 1,75Volt is.... ik kan dat zelf niet lager zetten in de bios. Het moederbord regelt dus zelf de vCore :(

Ik zat eraan te denken om een zalman aan die PC te schenken, maar het probleem is dat het moederbord niet van die gaatjes om het Socket heen heeft :( :'(

Hier een afbeelding van het moederbord. (een beetje onduidelijk):
Afbeeldingslocatie: http://lite-on.homelinux.net/images/gathering.tweakers.net/ecs-k7s5a.jpg

Als ik op google dat moederbord inztik zie ik dat de meeste wel van die 4 gaatjes om het socket hebben.

Maja...... ik wil dus eigenlijk een Zalman 7000B AlCu erop zetten, maar ik heb geen gaatjes om het Socket heen zitten.
Is er nog een mogelijkheid om een Zalman op dat moederbord te krijgen?

Nog een keer even de specs:
moederbord = Ecs K7S5A Pro
cpu = AMD Athlon XP 2100+ (Palomino core)
geheugen = 512Mb SD-RAM

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-08 08:36
Niet echt. maar als er geen printbanen etc in de buurt zitten kan je wel boren.
of kijk eens naar een andere goede koeler die geen gaten nodig heeft.
Artic cooling bijv.

Verwijderd

SmoothTweaker schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:36:
Niet echt. maar als er geen printbanen etc in de buurt zitten kan je wel boren.
of kijk eens naar een andere goede koeler die geen gaten nodig heeft.
Artic cooling bijv.
Het is niet omdat jij geen printbanen ziet lopen, dat er geen zijn. Elk moederbord is minimaal 4 layer, waardoor er minimaal 2 layers 'in' de print zitten die jij normaal niet kan zien...

En jij zou dus zomaar wat gaan lopen gaten boren in je bord .... ?

Verwijderd

Je kan beter een koeler nemen die nog wel met zo'n Pen vastzit, voeg er een beetje goede caseflow bij en het wordt vanzelf wel koeler ;)

helaas met deze warme dagen gaat mijn pc ook tegen de 55 graden grens aan wat normaliter op de 42 zou moeten liggen. (xp2000+)

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Hmnn.

In deze kamer waar die PC dus staat is het nu 30.2 graden :P
Ik heb nu de behuizing dicht van die PC en de temp van de processor is nu 63 graden.

Een andere koeler gaat gewoon niet goed, aangezien de voeding dan in de web zit.... De voeding zit namelijk verticaal in de PC, en zit dus een klein stukje voor de CPU koeler. Een CPU koeler die hoger is past gewoon niet :(

Maja... 63 graden stressed is gewoon te veel lijkt mij.....

Ik draai namelijk (United Devices, van: The Grid) op die PC, dus is continu 100% belast.

Kan ik dit gewoon zijn gangetje laten gaan? Of..............

Verwijderd

Als je voeding in de weg zit zou je kunnen kijken voor een andere kast, op bijv tweakers.net en marktplaats zou je voor een prikkie een goede kast met de juiste afmetingen / airholes kunnen krijgen. 63 kan wel het blijft draaien toch alleen is het niet gezond. Doe je kast anders even open, dat kan 5 tot 10 graden alleen al schelen.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:37
Ja, je kan een Zalman 6000-serie erop zetten, die heeft die gaatjes niet nodig. Bovendien heb je ook geen kans dat je voeding in de weg gaat zitten (grote kans bij dit moederbord omdat de socket zover naar rechts zit).

Zalman CNPS6000-AlCu (Socket 370/A)
Zalman CNPS6000-Cu (Socket 370/A)

Afbeeldingslocatie: http://tienda.baluma.com/images/productos/overclocking/disipadores/zalman_6000_cu.jpg

Daanraast is 1.75V de standaard Vcore voor een Palomino, als je zeker wil weten dat hij stabiel blijft draaien zou ik die sowieso niet veranderen.

Een 6000-Cu heeft in Silent Mode een Thermal Resistance van 0.31 o/W.
Daarbij heeft een Palomino 2100+ een max verbruik van 72,0W.

Dat betekend dat je in Silent Mode 22,32° (72 x 0.31) boven je kasttemperatuur zit. (dus ook hoe lager je kasttemperatuur, des te lager je processortemperatuur)

In Normal Mode heeft de 6000-Cu en Thermal Resistance van 0.23 o/W, dan zal je processor dus 16,56° boven kasttemperatuur uitkomen.

[ Voor 43% gewijzigd door OnTracK op 28-05-2005 15:11 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
opzich vind ik met een kamer temp van 30 graden 63 graden stressed nog niet eens te veel, tis natuurlijk wel wat warm maar niet echt te hoog ofzo
Pagina: 1