[testcase] Voorspeelavond muziekschool

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren een aantal foto's geschoten met m'n D70 en m'n Tokina 28-70 en Tamron 70-300 lens in de muziekschool, met alleen de theaterverlichting.
Ik ben niet zo test/showcase type :X maar eens moet de eerste keer zijn ofzo 8)

Alles uit de hand geschoten met ISO waarden van 400 t/m 1600.
Alle pics zijn klikbaar; heb er zelf wat kommentaar/vragen bijgezet.

Exif info in de jpg overigens.

Een voorspeelavond is een jaarlijks optreden van leerlingen van de muziekschool.

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/testcase/_DSC0258_kl.jpg
Had mogelijk wat minder tele gekunt?
112.0mm (35mm equivalent: 168mm ) 1/100 f/4.2 ISO 1600

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/testcase/_DSC0327_kl.jpg
Een afweging, het is duidelijk dat de leraar aanwijzingen aan het geven is, vandaar de blur in z'n arm wat weer wat dynamiek aan de foto geeft. Had ik de sluitertijd omhoog gegooit (en de ISO ook omhoog) dan had ik zijn arm wel stil gekregen.
122.0mm (35mm equivalent: 183mm) 1/100 f/5.0 ISO 1000

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/testcase/_DSC0311_kl.jpg
Deze meid heb ik ook met puur haar hoofd en haar muziekstandaard, maar dan landscape formaat. Persoonlijk heb ik liever deze omdat haar instrument er volledig opstaat.
165.0mm (35mm equivalent: 247mm) 1/100 f/4.8 ISO 1600

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/testcase/_DSC0306_kl.jpg
De man met de witte baard (hun leraar) is niet scherp. Is dat erg storend? Aangezien het eigenlijk om de andere personen gaat..
46.0mm (35mm equivalent: 69mm) 1/100 f/2.8 ISO 400

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/testcase/_DSC0295_kl.jpg
Is het storend dat het kapsel van deze meid er niet volledig op staat?
300.0mm (35mm equivalent: 450mm) (1/100) f/6.0 ISO 1000

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/testcase/_DSC0289_kl.jpg
Crop ik deze af zodat de man (hun leraar) wegvalt? Voor iemand die er niet bij geweest is, het optreden van de twee dames ging niet geheel vlekkeloos en daar had iedereen schik in (inclusief het publiek)
70.0mm (35mm equivalent: 105mm) 1/100 f/2.8 ISO 1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Foto 2, 3 en 5 zijn niet scherp, de achtergrond is 'blokkerig'.
Foto 2 was een stuk mooier geweest als het een scherpe foto was.
Bij foto 3 vind ik het storend dat de halve foto door de muziekstandaard in beslag wordt genomen.
Foto 5 vind ik errug ver ingezoomd.

Foto 1, 4 en 6 vind ik wel wat hebben.
Foto 1 is iemand die duidelijk geconcentreerd met muziek bezig is, daarnaast is het weer eens wat anders om zo'n foto vanaf de zijkant te maken.
Foto 4 ziet er uit als een gezellig koffieconcert. :Y)
Bij foto 6 is het spontane leuk; die lachende leraar is ook leuk, maar hij valt er idd net iets te ver buiten.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pven schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 23:58:
Foto 2, 3 en 5 zijn niet scherp, de achtergrond is 'blokkerig'.
...
Wat bedoel je met blokkerig op de achtergrond? zoals ik ze hier zie op m'n gecalibreerde CRT is het gewoon zwart.
Bij foto 3 vind ik het storend dat de halve foto door de muziekstandaard in beslag wordt genomen.
Ik ook, maar op het moment dat ik de foto nam kon ik niet een andere positie nemen. Vandaar dat ik een tweede heb genomen in landscape formaat waar iets van een cm van de standaard te zien is.

best eng foto's laten beoordelen :X

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik heb een stukje eruit gelicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59469/full.jpg
Die achtergrond vind ik niet mooi egaal. Nu ik er even over nadenk, heb ik overigens het vermoeden dat het door de compresse komt. Heb je toevallig 'rauwe'-versies van deze foto's?

edit:
Voor de zekerheid heb ik het op twee monitoren bekeken, op beide zie ik de niet-egale achtergrond.

[ Voor 21% gewijzigd door pven op 28-05-2005 00:11 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pven schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 00:11:
Ik heb een stukje eruit gelicht:
[afbeelding]
Die achtergrond vind ik niet mooi egaal. Nu ik er even over nadenk, heb ik overigens het vermoeden dat het door de compresse komt. Heb je toevallig 'rauwe'-versies van deze foto's?

edit:
Voor de zekerheid heb ik het op twee monitoren bekeken, op beide zie ik de niet-egale achtergrond.
Ik zie het gewoon als zwart. Wellicht heb ik mijn monitor iets donkerder staan?
Ik zal van de RAW een crop maken en plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/testcase/blok_crop.png

Overigens vraag ik mij af of dat niet meer in de hoek van mierenplezier geven is :+

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erycius
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

pven schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 00:11:
Dat lijkt gewoon op ruis?

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 00:15:
[...]

Ik zie het gewoon als zwart. Wellicht heb ik mijn monitor iets donkerder staan?
...

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/testcase/blok_crop.png
Is ruis, ISO 800 of 1600, of daartussen?

Dit is zwart:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/blok_crop.jpg
Overigens vraag ik mij af of dat niet meer in de hoek van mierenplezier geven is :+
Hm, mijn monitor is redelijk gecalibreerd (qua brightness, niet qua kleuren) en ik vind de ruis ook redelijk overheersen, helaas :)

Je had best een wat lagere ISO kunnen kiezen, en wat kunnen spelen met diafragma in combo met sluitertijd: ISO 400 ~ 600 kan net een werkbaar geheel opleveren waarbij de ruis niet zo doordringend is als bij foto 2, 3 en 5 ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 00:37:
[...]

Is ruis, ISO 800 of 1600, of daartussen?

Dit is zwart:

[afbeelding]

[...]
Hm, mijn monitor is redelijk gecalibreerd (qua brightness, niet qua kleuren) en ik vind de ruis ook redelijk overheersen, helaas :)

Je had best een wat lagere ISO kunnen kiezen, en wat kunnen spelen met diafragma in combo met sluitertijd: ISO 400 ~ 600 kan net een werkbaar geheel opleveren waarbij de ruis niet zo doordringend is als bij foto 2, 3 en 5 ;)
Hmmm.. kennelijk is mijn monitor te oud? of te donker om het verschil te zien. Ik zie weinig ruis op het moment.

ISO keuze was redelijk vast met m'n 2.8 lens; en m'n Tamron tele. tja. goedkoop lensje, en vrijwel geen controle over de diafragma met het licht wat ik had. Zoom in -> diafragma f waarde omhoog.
ISO omlaag? Bewogen foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

ISO omlaag, bewogen foto's? Dan prime gebruiken: je 50 1.8D bv, scheelt je een stop licht: bovendien: mag flitsen daar niet? ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 00:55:
ISO omlaag, bewogen foto's? Dan prime gebruiken: je 50 1.8D bv, scheelt je een stop licht: bovendien: mag flitsen daar niet? ;)
Ja, dan zit ik op schoot met te jonge meisjes :P en mensen die m'n grootouders kunnen zijn :X
En die ene stop.. bah, dat maakt echt niet uit. :)

En flitsen is a no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je niet mag flitsen, en de bewegingen zijn niet al te heftig (de meeste beweging zit in de hand van die leraar op #2... ;)): neem dan een 1-been statief. Je kunt dan zonder problemen 1/15e seconde gebruiken i.p.v. 1/60e, of ISO 200 i.p.v. 800. (weg ruis).

Want laten we wel zijn, 200mm of meer (35mm equiv.) met 1/100? Dan is een scherpe foto meer een kwestie van mazzel.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Jup, de ruis viel me ook wel geweldig op...
TFT hier, tijd voor een nieuwe monitor!
Als je dat al niet kunt zien :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
* Bl@ckbird kent het probleem...

Tijdje terug een voorspeelavond gehad. Dat was in een zaal voor 700+ gasten en de zaal loopt schuin omhoog. Je wilt dan toch een beetje "op oog hoogte" zitten en niet onderaan het podium.

Er zaten ook een aantal grote groepen AMV leerlingen tussen.
(Beetje switchen tussen 18-55 kitlens en 70-300 Sigma @70mm
voor solo optredens en vooral niet meer inzomen dan nodig is) Een hoop onscherpe platen geschoten, maar er zat toch nog wel wat leuks tussen.
Volgende keer neem ik een statief mee. (@ monopod stand.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 01:00:
[...]

Ja, dan zit ik op schoot met te jonge meisjes :P en mensen die m'n grootouders kunnen zijn :X
En die ene stop.. bah, dat maakt echt niet uit. :)

En flitsen is a no-go.
Ik heb een machtig keyword voor je dan: statief ;) helpt enorm, ook al heb ik er zelf geen een. Scheelt je ruwweg 2 tot 5 stops: gewoon op timer zetten en *klik* als je niet mag flitsen of met je zooms wil werken :)

edit: wat -Blackbird- dus al zegt :>

[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 28-05-2005 01:47 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je niet hebt gedaan en had kunnen doen om een stop te winnen; onderbelichten. Check van te voren hoeveel je nog mooi kan compenseren met Photoshop, ISO 800 i.p.v. 1600 had die foto's een mooiere aanblik gegeven.

Bij #2 vind ik de gezichtsuitdrukken vele malen belangrijker in de emotie van de foto dan die onscherpe hand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Ik vind 1 en 2 aardig, de rest heeft allemaal iets waarvan je denkt 'hé wat jammer'. 2 heeft eigenlijk ook teveel ruis. Veelal heb je onrustige achtergronden, dingen voor mensen, of mensen van achter. Ik mis zo die uitdrukking bij die andere platen. Want zo'n standaard leidt alleen af, je had haar imho beter schuin kunnen fotograferen zodat de standaard niet in de weg zet. Misschien had ook een mono/tri pod uitkomst kunnen bieden en de platen scherper kunnen maken?

Je bent duidelijk goed op weg, maar je moet nog veel verder.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

was het toevallig de voorspeelavond in de muziekschool van zaandam? die heeft iig ook zo'n rommelige achtergrond en dat leidt zoals al gezegd is af van het onderwerp op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 01:13:
Als je niet mag flitsen, en de bewegingen zijn niet al te heftig (de meeste beweging zit in de hand van die leraar op #2... ;)): neem dan een 1-been statief. Je kunt dan zonder problemen 1/15e seconde gebruiken i.p.v. 1/60e, of ISO 200 i.p.v. 800. (weg ruis).

Want laten we wel zijn, 200mm of meer (35mm equiv.) met 1/100? Dan is een scherpe foto meer een kwestie van mazzel.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat 1/15 niet te doen is. Het lijkt alsof ze stil zitten, maar dat is echt niet het geval. En dan hebben we het niet eens over de beroepsneuroten :X
En over het 1/100 met 300mm.. Dan heb ik zeker heeeeel veeeel mazzel want zover de lens het toelaat zijn de foto's die ik geschoten heb gewoon scherp. Toegegeven, het kan altijd beter, maar voor een eerste keer in zo'n situatie?
DieterVDW schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 01:18:
Jup, de ruis viel me ook wel geweldig op...
TFT hier, tijd voor een nieuwe monitor!
Als je dat al niet kunt zien :s
Ik heb met reden geen TFT omdat ik de kleurweergave gewoon ruk vind, bovendien zijn ze me veel te vel qua helderheid. En zoveel ruis is er nu ook weer niet (zal ik maar geen foto's plaatsen van m'n compact :P )
-Blackbird- schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 01:33:
/me kent het probleem...

...
Volgende keer neem ik een statief mee. (@ monopod stand.)
Remy schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 01:47:
[...]
Ik heb een machtig keyword voor je dan: statief ;)...
Goed plan, ik heb een statief, maar die is gewoon onbruikbaar met de D70.. Moet maar eens gaan investeren in een "echte"
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 02:58:
Wat je niet hebt gedaan en had kunnen doen om een stop te winnen; onderbelichten.
...
Goed punt inderdaad, zeker achteraf bekeken ( :X )
Als je (toch al) RAW schiet en de boel in Photoshop als 16bit/channel binnen haalt, heb je idd zat speelruimte qua belichting. Heb ik eigenlijk niet bij stilgestaan.
Simon schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 08:58:
Ik vind 1 en 2 aardig, de rest heeft allemaal iets waarvan je denkt 'hé wat jammer'. 2 heeft eigenlijk ook teveel ruis.

...

Je bent duidelijk goed op weg, maar je moet nog veel verder.
Tja.. ruis.. Ik heb het inmiddels op 3 CRT schermen bekeken waarvan 1 splinternieuwe 21" en ok, er is ruis te zien, maar niets wat mij stoort verder (en de mensen die op de foto staan heb ik er al helemaal niet over gehoord)
Ik had inderdaad wat andere/betere posities kunnen innemen voor leukere foto's, maar ik heb wat moeite om maar heen en weer te gaan lopen tijdens de optredens. De mensen zijn al bloednerveus voor het optreden, en dan zitten ze al helemaal niet te wachten op langharig tuig ( :P ) die met z'n camerazooi loopt te zeulen :+

Over de (onrustige) achtergrond:
Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 15:23:
was het toevallig de voorspeelavond in de muziekschool van zaandam? die heeft iig ook zo'n rommelige achtergrond en dat leidt zoals al gezegd is af van het onderwerp op de foto.
Jij gaat voor de koelkast :+

Het was idd in de muziekschool in Zaandam, en het is daar op z'n zachtst gezegt een rommeltje.

Iig, allemaal bedankt zover voor het commentaar, ik kan hier een boel mee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Tip, kleiner diafragma getal. Dan wordt je achtergrond zelf wel rustig :P

|>

Pagina: 1