[Asus CUV4X]USB2 kaart wordt herkend als USB1

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 20:48

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Ik heb hier een oude PC (uit 2000 gok ik): een PIII 800Mhz met Windows XP erop. Moederbord: Asus CUV4X (volgens sisoft sandra alleen dat, dus geen "-E" erachter oid) Deze had oorspronkelijk alleen USB1, en dit via een kaartje dat niet zoals een standaard PCI kaart in het moederbord klikte, maar met een kaartje dat met een kabeltje vastzat aan het moederbord (ongeveer zo'n stekkertje):
code:
1
::::.

Nu heb ik daar vandaag een USB2 kaartje gekocht, standaard PCI kaartje met 4 USB2 aansluitingen. Deze dus netjes erin geschroefd, en Windows weer opgestart. Die begon met "nieuwe hardware", en voilà: geïnstalleerd. Echter...deze USB2 pporten worden herkend als USB1 :( Als ik dus een USB2 device erin doe krijg ik zo'n ballonetje met "Snel USB apparaat op trage USB aangesloten" ofzoiets.
Een vriend van mij dacht dat het kon helpen nieuwe drivers voor het moederbord te downloaden. Ik heb wel iets gevonden, namelijk een bestand "CV4X1009.awd". Ik heb begrepen dat ik hiermee mijn BIOS zou moeten flashen oid (ben niet heel erg thuis in dat soort zaken :P ). Ik lees de FAQ en: naar bootdisk.com Waar vervolgens staat: kan mislukken, alleen doen als je zeker weet dat het helpt. Nou...bij die drivers stond niet specifiek "makes USB2 work" ofzo dus ik denk: ik kan het beter eerst eens hier vragen.

De vragen dus:
1-Wat kan de reden zijn dat USB2 het niet doet?
2-Is er een oplossing voor die minder drastisch is dan het BIOS flashen?
3-Zonee, hoe doe ik dat nu precies? Ik vind bootdisk maar een vage site en ik snap niet echt wát ik nu precies moet doen...

Alvast dank.

[ Voor 3% gewijzigd door sjaakaq op 27-05-2005 22:57 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. draai je wel SP1 of hoger? anders werkt USB2.0 niet
2. bios flashen is niet drastisch, maar nietnodig op zich.

biosflashen is heel simpel, bootdisk downloaden, ermee booten en flashprog starten. Staat precies op de site uitgelegt van je mobo bakker.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
Hmm...ik heb idd geen SP1...wegens....naja. Binnen een week komt er echter een nette, legale WinXP pro op, splinternieuwe dus mét SP2. Dan doet USB2 het wel gewoon meteen?

leoaq.fm // Jeune Loop

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

leokennis schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 23:12:
Hmm...ik heb idd geen SP1...wegens....naja. Binnen een week komt er echter een nette, legale WinXP pro op, splinternieuwe dus mét SP2. Dan doet USB2 het wel gewoon meteen?
Als het goed is wel.
Ik zit hier zelf met SP4 onder win2k (gezien ik XP niet fijn vind werken). Daarbij werkt het iig wel na het installeren van SP4. Met XP is er verder hetzelfde, maar dan met SP1 of SP2.

en een minder legale XP is gewoon te updaten hoor ;)

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-08 12:54

houthakker

Poehé

Bios updaten bij een asus mb kan heel handig met het asus update progje, kun je gewoon onder windows bios automatisch downloaden en flashen.

Specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

houthakker schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:34:
Bios updaten bij een asus mb kan heel handig met het asus update progje, kun je gewoon onder windows bios automatisch downloaden en flashen.
Maar onder windows flashen is imho niet echt betrouwbaar. Als een proces op de achtergrond besluit moeilijk te gaan doen kun je je plank weggooien (of hotflashen als het geen opgesoldeerde bios is).

In dos heb je over het algemeen een wat stabielere omgeving gezien verder niets in de weg kan staan van je flashprog

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar heb je trouwens ook geen allernieuwste bios voor nodig om USB2 voor te gebruiken aangezien het mobo zelf alleen usb1.1 doet.
Daar moet je juist zo'n usb2 kaart voor kopen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
houthakker schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:34:
Ja dat zag ik op de site van Asus...maar daar moest je minimaal een 533Mhz front side bus oid voor hebben...die van mij is dacht ik 133 :P

leoaq.fm // Jeune Loop

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

leokennis schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 18:32:
[...]

Ja dat zag ik op de site van Asus...maar daar moest je minimaal een 533Mhz front side bus oid voor hebben...die van mij is dacht ik 133 :P
bios update heeft verder niets met FSB te maken.

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Topicstarter
http://www.asus.nl/products/mb/ezflash.htm

"Momenteel is EZ Flash aanwezig op alle ASUS moederborden met 533MHz FSB."

leoaq.fm // Jeune Loop

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

leokennis schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 23:07:
http://www.asus.nl/products/mb/ezflash.htm

"Momenteel is EZ Flash aanwezig op alle ASUS moederborden met 533MHz FSB."
Maar als je je bios wil flashen moet je die EZ flash zooi niet gebruiken, gewoon booten met disketten en prog runnen. Kan er echt (bijna) niets fout gaan.

daarbij, het staat niet vermeld dat op borden die geen 533Mhz FSB hebben (dat overigens enkel P4s zijn) geen EZ flash zouden ondersteunen.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Waarom zou je de BIOS nog gaan flashen? Het probleem ligt (bijna) zeker bij Windows XP omdat er nog geen service packs geinstalleerd zijn.

Ik zou de BIOS pas gaan flashen als USB2 ook niet werkt onder XP met de service packs geinstalleerd. De TS heeft volgende week toch een nieuwe XP met SP2, dus dan zal het waarschijnlijk wel werken. Het zou zonde zijn dat je moederbord een paar dagen van te voren kapot gaat door een mislukte flash.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kawaii schreef op zondag 29 mei 2005 @ 00:39:
Waarom zou je de BIOS nog gaan flashen? Het probleem ligt (bijna) zeker bij Windows XP omdat er nog geen service packs geinstalleerd zijn.

Ik zou de BIOS pas gaan flashen als USB2 ook niet werkt onder XP met de service packs geinstalleerd. De TS heeft volgende week toch een nieuwe XP met SP2, dus dan zal het waarschijnlijk wel werken. Het zou zonde zijn dat je moederbord een paar dagen van te voren kapot gaat door een mislukte flash.
Daarom zeg ik ook ALS hij zijn bios gaat flashen.
Het is op zich nog helemaal niet nodig om dat te gaan doen.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 23:42:
[...]

Maar als je je bios wil flashen moet je die EZ flash zooi niet gebruiken, gewoon booten met disketten en prog runnen. Kan er echt (bijna) niets fout gaan.

daarbij, het staat niet vermeld dat op borden die geen 533Mhz FSB hebben (dat overigens enkel P4s zijn) geen EZ flash zouden ondersteunen.
EZ flash is gewoon awdflash ingeboudt in de bios, het is precies hetzelfde als awdflash,dus wat je nu doet is gewoon precies hetzelfde programma gebruiken alleen dan op een diskette en dan kun je je oude niet eens opslaan

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 11:33:
[...]

EZ flash is gewoon awdflash ingeboudt in de bios, het is precies hetzelfde als awdflash,dus wat je nu doet is gewoon precies hetzelfde programma gebruiken alleen dan op een diskette en dan kun je je oude niet eens opslaan
Waar haal je deze wijsheden vandaan :?

- EZFlash is een BIOS routine idd, maar daar heeft Terw_Dan het niet over :Z
- EZFlash != awdflash.exe. Als er een bug zit in de EZFlash revisie op het moederbord, kan dat alleen met een flash opgelost worden. Maar als die bug erin zit, gaat een flash fout... met een los downloadbaar programma kun je wel de nieuwste versie pakken waar zoveel mogelijk bugs uit zijn VOOR je flasht
- wat heeft het gebruikte programma te maken met de mogelijkheden om een backup te maken van je originele BIOS :? Met awdflash, uniflash (gebruik ik zelf altijd indien mogelijk) of wat dan ook kun je gewoon die backup opslaan hoor. Het opslaan van bestanden is per slot van rekening waar een floppy voor ontworpen is 8)7

Edit:
Maar bij nader inzien is dit 100% een softwareprobleem dat dus niet in dit subforum thuishoort, bovendien is het een zoekertje. Deze topic heeft geen meerwaarde.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 29-05-2005 18:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.