Toon posts:

Laptop gaat spontaan uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een fujitsu-siemens Amilo D-7820 notebook van 3 jaar oud,wel een vrij vlotte comp.: P4 2,4Ghz ; 768Mb werkgeheugen ; 20Gb harde schijf + 80Gb etern/USB2.0

Sinds een poosje al gaat ie spontaan uit als ie een beetje hard moet werken, voornamelijk als ik films omzet van avi naar DVD. Maar sinds een paar dagen gaat ie al uit als ie een beetje moet moet werken. Het lijkt erop dat alles werkt (geheugen, processor, videokaart en geluidskaart)
De bedrijfstemperatuur staat op veilig volgens het programma Everest. (+/- 44 graden en met dit weer op 49 graden)
Ook heb ik al een keer geprobeerd op advies Azureus eraf te gooien, dat hielp ook niks. (hoewel ik volgens mij niet alles eraf heb gehaald, want toen ik 'm weer installeerde stonden de downloads er nog gewoon in)

Als ik het programma Memtest draai gaat ie ook uit. Maar als ik blijf werken met de computer lijkt het erop dat ie het wel doet, of iig langer aan blijft.

Zelfs toen ik Norton antivirus probeerde, ging ie uit.
Wat ik zelf misschien denk (maar zoveel verstand heb ik er niet van) is dat ik misschien een virus in de BIOS heb. Maar ja, dat weet ik dus ook niet.

Ik sta nu op het het punt om hem het raam uit te gooien, dat betekend dat ik dus radeloos ben. Ik hoop dat ik hier een oplossing kan vinden.

Pleeeaaaaase, somebody respond.........

Alvast bedankt,

André. 8)7 |:(

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Had ik hier ook met de Vaio van mijn vrouw. En aangezien zij aan ene PhD werkstukje zit te werken is het ding dus inmiddels het raam uit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Leuk maar wat heeft de TS daaraan 8)7
Een BIOS virus lijkt me overigens niet hoor. Hij valt uit als je de onderdelen belast. Warmte, zeg je, blijkt niet het probleem. Meeste mensen zullen nu voeding zeggen, dus check iig even je voltages. Probeer ook eens met zo min mogelijk RAM, en test de reepjes afzonderlijk (512 + 256 neem ik aan).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

De temperatuur wordt ook goed uitgemeten ?
Misschien is het toch verstandig om het apparaat grondig op te schonen :Y)

Misschien zijn er wel warmere onderdelen die geen temperatuur meter hebben. Er zijn nl. meerdere onderdelen in een PC/Notebook die warm kunnen worden. (Dus niet alleen CPU/GPU/HDD etc. maar ook kleinere delen op het moederbord. Ook de voeding kan oververhit raken)

[ Voor 54% gewijzigd door Thandor op 27-05-2005 23:42 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Eerst hulp bij oververhitte laptops (ja, standaardprocedure in de meest gelaptopniseerde hoge school in België):
- ergens een compressor zoeken
- perslucht in de verluchtingsgaten knallen
- er komt nogal een stofwolk uit de laptop
- 9 kansen op 10 is het opgelost

Eigenlijk is dat het jaarlijks onderhoud van een intensief gebruikte laptop.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reply's.

De geheugens apart proberen maakt niet uit, dan gaat ie nog uit. Als ik gewoon post nakijk of internet op ga, dan gaat het wel goed.
Kost een volledige systeem scan veel geheugen of arbeid voor de computer?, want dat deed hij dus ook niet.

Ik denk dat ik 'm maar eens een keer los ga schroeven en schoon ga maken, of wat rapture zei, compressor d'r op zetten. Na 3 jaar kan er inder daad wel wat stof in zitten ja.

En volgens mij zitten er verder inderdaad niet veel temp.sensors op.

Verwijderd

Topicstarter
Oh, ik zag met speedfan nog wat andere temperaturen.

Hier zijn ze:

HDO 20Gb : 43ºC
Temp1 ACPI : 58ºC
Temp2 ACPI : 73ºC

Temp 1 en 2 was aan de hoge kant, daar stond ook een vlammetje bij.

Mischien zegt dit jullie iets meer.

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
ja mijn eerste gedachte is een kapot fannetje: in iedergeval altijd leuk ff de schroevendraaier erbij te pakken en de boel eens van binnen te bekijken toch? (garantie zal er niet meer op zitten toch?) als je geluk hebt en het ding dus iedere keer in abort ging omdattie te heet werd kun je door fannetje te vernieuwen het probleem oplossen: gedachte 2 is inderdaad voeding... als je hardware matig niks kunt vinden is een schone format ook altijd een mooie
suc6

http://specs.tweak.to/12504

Verwijderd

Topicstarter
HEHE.......Computertje is schoongemaakt. Ik kreeg 'm zelf niet open, heb ik een bedrijfje erbij gehaald (Als die iets kapotmaken is het tenminste verzekerd). 60 Euri's geinvesteerd.
Hij zat dus potdicht, gelukkig niks kapot. Ik weet nu iig wel hoe hij open moet, dus volgende keer kan ik het zelf.

Ben nu bezig met het converteren van AVI naar DVD en hij gaat als een trein. Temperaturen blijven mooi stabiel en hij maakt niet zo'n herrie meer.

Bedankt voor je hulp, die forums zijn toch ideaal.......maar vooral de personen met de kennis die erachter zitten.

Nogmaals bedankt.

Prutser.
Pagina: 1