[Excel] indexcijfers: willekeurig basisjaar kiezen

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Topicstarter
Ik heb in Excel meerdere gegevens (productie, afzet etc.) van meerdere jaren en moet deze gegevens in indexcijfers omzetten. Dus we nemen een basisjaar waarin we alles op 100 zetten en de rest wordt hier op aangepast. Dit is allemaal geen probleem....dat heb ik allemaal al gedaan.
Maar nu moet het nog zo worden dat je elk jaar als basisjaar kan kiezen en dat de andere indexcijfers dan automatisch veranderen. Ik neem aan dat de situatie zo voor iedereen (die er verstand van heeft :P ) duidelijk is?

Ik heb geen flauw benul of dit op een makkelijke/snelle manier kan. Of moet ik toch alles painstakingly onder een macro uitvoeren en dan pushbuttons maken waarop de gebruiker dan het basisjaar kan kiezen? Vervelende klus als je een aantal jaren hebt.
Het liefste heb ik dus dat als iemand 100 invoert in een cel bij een jaar dat dan alles verandert. Kan dit?

[ Voor 3% gewijzigd door zimbab op 28-05-2005 01:06 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ja.
Afhankelijk van hoe je sheet is opgebouwd haal je met horizontaal of vertikaal zoeken de waarde voor het standaardjaar op. het makkelijkste gaat dat als je de gebruiker in een bepaalde cel het jaartal laat tikken en je ook jaartallen als kolom of rijkop gebruikt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Topicstarter
Hmmm...dit volg ik niet helemaal. Als ik met verticaal zoeken de waarde van het standaardjaar opzoek dan kan ik inderdaad van elk jaar het basisjaar maken, want dan komt bij elk jaar wat ik intik 100 uit. Maar dat is niet zo nuttig, want dat kan iedereen zelf ook wel bedenken dat het basisjaar 100 wordt. Wat ik dus wil is dat als ik van een bepaald jaar een basisjaar maak dat dan alle andere jaren ook goed in waarde veranderen.

Ik heb onderstaande tabel (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/o.doppenberg1/excel1.jpg

Ik heb nu 1988 als basisjaar. Nu moet ik dus voor elkaar krijgen dat als ik b.v. 1992 instel als basisjaar je bij 1992 allemaal 100tjes krijg te zien en dat alle andere cellen dan opnieuw berekend worden. Misschien gaf je wel net de oplossing, maar dan snap ik het gewoon niet helemaal, die uitleg.

Oh ja...hoe ik het basisjaar kies is niet zo belangrijk. Ik heb er nu een aparte cel voor gemaakt onder de tabel waar je dan het jaar kan invoeren, maar het mag ook anders wat mij betreft.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ergens zul je toch wel de originele getallen hebben staan; en anders zul je deze tabel intact moeten laten (eventueel kopieer je ze naar een ander sheet en verberg je dat). Vervolgens maak je een nieuwe tabel die je opbouwt met formules in de trant van: = (verborgenblad!d4/horizontal.zoeken())*100

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Topicstarter
Het duurde even, maar ik snap nu echt goed wat je bedoelt. Er komen nog hele kleine Macrootjes aan te pas (hoeft trouwens niet per sé, maar is wel zo netjes), maar dat is niet zo erg want daarmee in combinatie met wat pushbuttons kan je weer een mooi menuutje maken waarin je het basisjaar kan kiezen. Asl ik klaar ben zal ik hier wel even een betere omschrijving neerzetten voor eventuele searchers in de toekomst.

Het echte gegevensblad had ik uiteraard ook en die werd ook al gebruikt.....nu dus weer.

[ Voor 16% gewijzigd door zimbab op 28-05-2005 15:59 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Topicstarter
Ik zal eerst even laten zien hoe het blad nu geworden is:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/o.doppenberg1/excel2.1.jpg

Hier zie je dus de uiteindelijke indexcijfers en onder de push buttons die ieder aan een kleine macro zijn gekoppeld.

Nu het gegevensblad:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/o.doppenberg1/excel3.1.jpg

Hier zie je wat de macro doet....vrij weinig......het wist eerst de hele inhoud van cel D2 tot N2 en vult dan het woord "basisjaar" in één van de cellen D2 tot N2 in afhankelijk van welk jaartal je kiest bij de push buttons.

Nu kun je met de "Horizontaal Zoeken" functie (HLOOKUP in Engelse versies) de indexcijfers goed berekenen. Cel D4 van het indexcijferblad bijvoorbeeld krijgt dan de functie: =Gegevens!D3/HORIZ.ZOEKEN("basisjaar";Gegevens!$D$2:$N$17;2;ONWAAR)*100

Let op de absolute celadressen voor D2 en N17. Als je deze namelijk absoluut maakt dan kan je de formule naar beneden kopiëren tot cel D18. Je moet dan alleen nog het rij-index getal (in bovenstaande formule dikgedrukt) aanpassen. Dus voor cel D4 is dit dus 2, voor cel D5 is het 3 etc. Dit is allemaal op deze specifieke situatie gebaseerd uiteraard.
Als je dat gedaan hebt voor alle cellen D4 tot d18 dan kan je de formules zo weer kopiëren naar rechts en die formules hoeven dan niet meer aangepast te worden...die zijn dan meteen goed.

Ik heb in de 6e, 9e, 12e etc. kolom niks staan....daar zijn de formules wel naar gekopieerd, maar dat is dan dus even een kwestie van de inhoud wissen en klaar is kees.

Oh ja....Niesje nog bedankt voor de tips!

Edit: Het kan dus trouwens makkelijker als je een cel maakt waar men een jaartal in moet vullen. Bij je gegevensmatrix moet je dan echter ook de jaartallen meenemen die boven de kolommen staan. Met de pushbuttons vind ik wel net wat mooier, maar is iets meer werk.

[ Voor 12% gewijzigd door zimbab op 28-05-2005 18:45 ]

Pagina: 1