[ECS K7S5A] NVRAM melding en boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

• gjs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 22:58

gjs

Scoobydoobydoo

Topicstarter
PC van een vriend van mij wil niet meer booten nadat hij een paar weken continu aan heeft gestaan, tijdens de laatste boot kwam er iets in het (post) scherm te staan over NVRAM, daarna helemaal geen beeld meer. Nu geeft ie een piep en staat op de floppy drive te zagen (dit gaat in een loop), als je de floppy drive er af haalt dan komt blijt ie piepen.
Dus ik heb al wat gezocht en kwam op een floppy met daarop de bios gerenamed als AMIBIOS.ROM, als ik daar dan mee boot weer even zaag op floppy drive, en die blijft dan ook draaien, en ik hoor pieppiep pieppiep en dat gaat zo door. Ik heb ook al dingen gelezen over CTRL+HOME intoetsen meteen na aanzetten, het maakt allemaal niet uit.
Verder cmos al gecleared, batterij er een tijdje uitgelaten, andere voeding getest, pci video kaartje er in, alle andere kaarten, disken etc. verwijderd, geheugen bankjes verwijderd. Geen enkel resultaat.
Suggesties ?

systeem: ECS K7S5A XP1700 2*256MB PC133

[ Voor 5% gewijzigd door gjs op 27-05-2005 22:04 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Andere DIMM's geprobeert ?
Geen zichtbare schade op het moederbord ? (Bv. Condensatoren)
Je kunt ook niet het BIOS in neem ik aan ?

En hoe piept de PC ?
Vaak kun je a.d.v. die 'beep codes' afleiden wat zo ongeveer de problemen kunnen zijn. Zoek dus eens op "AMI bios beep codes" (o.i.d.) in Google :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Topicstarter
Thandor schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 23:45:
Andere DIMM's geprobeert ?
Geen zichtbare schade op het moederbord ? (Bv. Condensatoren)
Je kunt ook niet het BIOS in neem ik aan ?

En hoe piept de PC ?
Vaak kun je a.d.v. die 'beep codes' afleiden wat zo ongeveer de problemen kunnen zijn. Zoek dus eens op "AMI bios beep codes" (o.i.d.) in Google :)
Geheugen is goed, net in een andere pc getest.
Met floppy drive doet ie 1 piep dan een zaag geluid uit de floppy drive en dat dan steeds herhalend (ik denk een constante reboot loop).
Zonder floppy drive pieppieppieppiep blijft doorgaan
Met flop in de floppy drive pieppiep pauze pieppiep pauze etc.

[ Voor 5% gewijzigd door gjs op 28-05-2005 00:51 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is wel extreem vaag, gezien hij met een floppy in je post nog niets hoeft te doen.
Wellicht is de bioscorrupt en vraagt hij om een recovery disk. Vrot die er eens in en kijk of de bios weer geflashed kan worden (het is een long shot, maar het kan eigenlijk vanalles zijn).

• gjs

gjs

Scoobydoobydoo

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 00:53:
Dat is wel extreem vaag, gezien hij met een floppy in je post nog niets hoeft te doen.
Wellicht is de bioscorrupt en vraagt hij om een recovery disk. Vrot die er eens in en kijk of de bios weer geflashed kan worden (het is een long shot, maar het kan eigenlijk vanalles zijn).
Zover ik heb kunnen vinden is een bios recovery disk gewoon een lege flop met daar op het bios voor dit mobo gerenamed als amibios.rom. Maar zoals boven al staat beschreven werkt dit niet ! De floppydrive blijft draaien en hij doet pieppiep pauze pieppiep pauze etc...

[update] Ik zit net even te googlen op ami bios recovery en ik kom op de site van MSI terrecht, daar hadden ze het over AMIBOOT.ROM ipv. amibios.rom. Ik stop de flop er in deze gaat laden, aan het eind 4 piepjes (flash complete) en weer werken 8)

[update2] ik merk net wel dat m'n MAC adres van de onboard SIS900 nu 00:00:00:00:00:00 is. Dit heb ik opgelost met een tooltje genaamd EE http://lejabeach.com/ASRock/LAN/eeAMD-SiS.zip

[ Voor 29% gewijzigd door gjs op 28-05-2005 10:56 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gjs schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 09:58:
[...]

Zover ik heb kunnen vinden is een bios recovery disk gewoon een lege flop met daar op het bios voor dit mobo gerenamed als amibios.rom. Maar zoals boven al staat beschreven werkt dit niet ! De floppydrive blijft draaien en hij doet pieppiep pauze pieppiep pauze etc...

[update] Ik zit net even te googlen op ami bios recovery en ik kom op de site van MSI terrecht, daar hadden ze het over AMIBOOT.ROM ipv. amibios.rom. Ik stop de flop er in deze gaat laden, aan het eind 4 piepjes (flash complete) en weer werken 8)
WTF, doet het ding het serieus weer :D
Nooit gedacht dat deze eerste gooi zou werken eerlijk gezegt, gezien dit vrij weinig voorkomt. Maar wel lollig :D (scheelt je weer 10 euro voor een nieuwe plank :P)
Pagina: 1