Digitenne + lcd tv --> minder beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 15:26
Hi,

Misschien niet helemaal juiste groep maar kweet ook anders niet waar ik um kwijt moet :-)

Vorig jaar thomson lcd tv aan de muur gehangen en voordat ik het contract met mijn kabelmaatschappij aanging even digitenne geprobeerd. Je zou verwachten suppper kwaliteit ondanks de compressie die ze gebruiken...niets was minder waar.

Het beeld met kabel was gewoon stukke scherper dan digitenne. Nu is mijn kabelsignaal gewoon goed (niet op alle zenders) maar je zou verwachten dat digitaal veeeel beter zou zijn niet? Ik heb ook al lopen rommelen met instellingen en heb er een vergulde scart kabel tussen.

Iemand idee hoe dit te verklaren is?

Aangezien de kabelmaatschappij langzaam het hele pakket analoog gaat terugschroeven en ik digitaal van hun veels te duur vind ben ik toch maar weer aan het kijken naar digitenne. Dit aangezien de adsl providers nog niet echt een compleet eigen tv aan kunnen bieden.

Maar goed iemand idee hoe het kan dat kwaliteitsverschil?

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Digitenne heeft nogal snel last van storingen, verhalen hoe het beeld wegvalt als er een tram langskomt etc. :/ wellicht dat je ergens een storingsbron hebt waardoor het niet echt lekker binnenkomt.

[ Voor 29% gewijzigd door BARACUS op 27-05-2005 20:28 ]

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 15:26
sja ook al aan gedacht maar dit is het toch echt niet..Storing was er niet en gewoon super ontvangst..sterker nog ik zit zo'n kilometer van het uitzendpunt voor de randstad. THet lijkt net of het minder pixels zijn op me lcd..

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-01 10:15
De bandbreedte van digitenne is niet zo hoog. De compressie die ze moeten gebruiken is hoger dan bij kabel of satelliet omdat ze anders niet genoeg kanalen kunnen aanbieden. Een goed analoog kabel zou hier best boven uit moeten kunnen komen. Zie bijv: http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=42&page=4 voor meer informatie. Bij een 'normale' tv zal dit misschien niet heel erg opvallen, maar met grote tv's is dit zichtbaar. De meningen over acceptabele en 'perfecte' beeldkwaliteit zijn wat dat betreft best wel verdeeld. Misschien heeft je tv een modus waarop hij niet probeert een superscherp plaatje neer te zetten. Dus een modus waarop het beeld een beetje vervaagt wordt zodat de artifacts niet opvallen.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 08:33

MeNTaL_TO

The future is not set

Ik heb toch geen klein tvtje (36" Sony Wega), maar het beeld van digitenne valt me niet tegen, het is idd een iets lagere resolutie dan via de kabel, maar wel compleet storingsvrij (geen ruis), compressie artifacten vallen ook wel erg mee (zie ze in een dvd vaker naar mijn gevoel).

Alleen hoe zet jij je beeld? Want de meeste mensen laten hem op 16x9 zoomed stand staan, wat behalve een verkeerde aspectratio ook een onscherp beeld laat zien (op 16x9 letterboxed vind ik het een prima beeldje).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Resolutie is op schotel, kabel en digitenne gelijk. De compressie/bandbreedte is alleen anders.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-02 08:33

MeNTaL_TO

The future is not set

-Rob- schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 00:19:
Resolutie is op schotel, kabel en digitenne gelijk. De compressie/bandbreedte is alleen anders.
Volgens mij kan je bij analoog niet echt spreken over een resolutie (als ik mij niet vergis).
En ik heb ergens gelezen dat digitenne soms de resolutie halveerd om andere kanalen extra bandbreedte tegeven, maar ook dat kan ik nergens bevestigd zien, al zeggen mijn ogen dat het soms wel klopt.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Pagina: 1