Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

dataloggen met cassetterecorder

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo daar,
om de fouten uit te lezen van m'n auto, gebruik ik nu een led die aangesloten wordt op de diagnoseconnector. Het aantal pulsen en de lengte van de pulsen dat de led knippert staan voor de foutcodes. Daar het soms moeilijk is om deze te ontcijferen zou ik deze willen opnemen op een oude draagbare cassetterecorder. De audio in van de pc wordt dan gebruikt voor de verdere verwerking.
Hoe kan ik echter de pulsen opnemen op band, de led zal worden vervangen door een optocoupler waarvan de transistor dan een spanning doorschakelt op ingang van de recorder. Ik zit echter met de volgende vragen, hoeveel spanning mag ik op de ingang schakelen, kan ik dit signaal ongefiltert aanbieden?

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
31 December kun je dat best een keer proberen . . . :+

Ik zou er maar niet aan beginnen.

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou een toongenerator maken, die schakelen met die opto, en dat opnemen....

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:42

heuveltje

KoelkastFilosoof

misschien wat te simpel gedacht maar :

monteer een microfoon bij de motor (of iets anders wat herrie maakt)
sluit die aan op de tapeingang. maar zet een transistor tussen de snoer. en sluit die aan op de optocopler.

alleen wil je die tape continu laten lopen ?

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 27-05-2005 20:46 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Kun je het niet beter met een PIC of AVR laten loggen?
Dan kun je het meteen via RS232 naar je pc sturen ;) En alles kan in een klein kastje gemaakt worden.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:59
Je zou de optocoupler een buzzer kunnen laten schakelen, welke je op de microfoon van de taperecorder plakt.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
WEBsel schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 21:03:
Je zou de optocoupler een buzzer kunnen laten schakelen, welke je op de microfoon van de taperecorder plakt.
Misschien werkt een simpel pieppertje zoals bv uit een printer wel. Op 5V maken ze een enorme klereherrie (pieeeeep) dus op een paar volt minder waarschijnlijk ook wel, en dat weer opnemen met microfoon.

Maar goed, wat t nut is... ik weet niet hoevaak je auto storing heeft... of je moet t voor meerdere auto's willen doen.

Volgens mij kun je ook gewoon ipv een ledje de uitgang DIRECT op je line-in hangen met een voorschakelweerstandje ertussen van 20 kohm ofzo.

Er is geen geluid, maar wel spanning. Thuis sluit je t aan op line-in van geluidskaart en neem je 't op. Je ziet dan zo goed als een zuivere blokgolf waarbij je de heel simpel kort-lang kan zien.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Trouwens, heeft die diagnose connector niet "toevallig" ook rs232 of i2c oid, heel veel auto-computers hebben dat namelijk en dan kan je 'm gewoon met wat simpele electronica direct op je pc/laptop hangen, zonder bandje.

Microcontroller kan ook, maar als je daar weinig/geen ervaring mee hebt dan kan je beter gewoon een opto met buzzer en dat opnemen, lijkt me het simpelst.

Spanning zetten op je line-in vinden niet alle geluidskaarten een goed plan, en rooksignalen zijn denk ik niet erg diagnostisch ;)
Wat misschien wel kan is met een weerstand de opto direct aan je microfooningang te hangen, kan je in ieder geval niks mee slopen, maar het kan zijn dat je geen signaal krijgt (heb zelf nog niet eerder gedaan).

Verwijderd

Topicstarter
zo, toch een heleboel tips, de logger moet echt wel met een taperecorder gemaakt worden, omdat dit voor mij de simpelste oplossing is, de te meten pulsen duren 0.5s voor een korte en 1,5s voor een lange, ik controleer dit nu door aan de uitgang van de diagnose stekker een led te hangen naar de + van de autobatterij, werkt perfect, alleen is het soms moeilijk om dit uit te lezen als er meerdere fouten aanwezig zijn in het systeem.
mijn gedacht was om met de transistor van de optocoupler iets van 0.5v door te schakelen en deze pulsen op te nemen met de recorder (0.5v-2v=amplitude line-in signaal).
De wagen heeft geen RS232, I2C of CAN bus aanwezig, het is een Ford Probe en die heeft, netzoals vele Mazda's 626, MX6 enz enkel het OBD systeem aan boord, het is eigenlijk al een oudere bak, maar ja...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dan lijkt mij het beste om een heel simpele toongenerator te maken met een speaker, of een buzzer kopen/ergens uit slopen, en dan een microfoontje erbij en dat aan je de ingang van je casetterecorder.

Dan heb je alles beveiligd, je OBD zit gescheiden door de optocoupler erop, de cassetterecorder zit gescheiden door de speaker/mic combo, dus in principe kan er niets misgaan.

Een toongenerator kan je al maken met < 1 euro aan onderdelen, heb je zo gemaakt (2 torren, 3 weerstanden en 2 elco's) is goedkoper dan een buzzer als je die moet gaan kopen.

Suc6 iig...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Elektuur komt volgende maand met een moderne auto diagnose schakeling, dat je het direct met een laptop uit kunt lezen.
Pagina: 1