Draad(loos?)

Pagina: 1
Acties:

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Thuis heb ik een 100Mb netwerk met 3200kbps ADSL er bij aangesloten. Een Edimax 16port Switch die op het moment thuis 3 computers voorziet van netwerk en internet.
Nu woont mijn Oom in het huis langs ons met een oude 56k modem en die zou graag ook wat van mijn inet willen proeven. Hij zegt dat hij het alleen gaat gebruikt voor het controleren van zijn email. Maar nu komt het, ook soms surfen en liedjes downloaden. Hij heeft dat zelf niet gezegd maar ik weet wel hoe het gaat als iemand voor de eerste keer snelle inet proeft, die gaan steeds meer proeven. Nu weet ik dus niet of ik het via wireless of met draadje ga doen. En als het zou kunnen zijn connectie een beetje beperken. Ik hou nogal van online gamen en dat gaat niet makkelijk als een buurman steeds flinke paginas op het beeld zit te laden of al zijn emails zit te downloaden. Als ik het draadloos wil gaan doen wat heb ik dan nodig? Kan ik gewoon een draadloos apparaatje in mijn 100Mb port van mijn switch prikken die het naar mijn buurman stuurt en het weer opvangt met een wlan netwerkkaart? Of heb ik dan zo'n grote wlan modem mee op mijn kamer langs de switch staan die altijd in de weg staat en dan nog beter even een utp draadje zou kunnen trekken? En zou ik de bandbreedte die ik naar hem stuur evt een beetje kunnen limiteren?

- Mijn PC -

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Draadloos kun je doen dmv een wireless access point, gewoon in switch prikken yep.
Gezien je netwerk setup moet er ook ergens een router zitten? Tussen ADSL modem en switch I guess?
Om te zorgen dat je online gaming ervaring niet naar de knoppen gaat denk ik in de eerste plaats aan QoS, maar dan moet je router dat ondersteunen...

• SpitfireNL
Mijn router is gewoon mijn Speedtouch Alcatel 510 ADSL modem.
Wat is QoS dan?

- Mijn PC -

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Als je een beetje handig bent ingesteld kan je een antieke PC pakken, daar Smoothwall op zetten en dmv de traffic shaping mod je oom afknijpen. M0n0 is ook zo'n firewall paket, volgens mij kan die default al shapen. Bedenk trouwens wel dat het delen van een lijn niet mag! Je kan er voor afgesloten worden zodat je op zoek moet naar een andere provider.

QoS=Quality of Service, het reserveren van bandbreedte. Speedtouches ondersteunen dit naar mijn weten niet.

[ Voor 15% gewijzigd door AtleX op 27-05-2005 20:37 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Quality of Service, daarmee kun je bepaalde poorten of bepaalde IP's voorrang geven op andere.
Zo zou je bvb verkeer vanaf/naar uw computer altijd voorrang kunnen geven op dat van je oom :-) .
Maar kans is klein dat je router dat ondersteunt vrees ik, check eens?

• SpitfireNL
AtleX schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 20:36:
...Bedenk trouwens wel dat het delen van een lijn niet mag! Je kan er voor afgesloten worden zodat je op zoek moet naar een andere provider.....
in welke tijd leef jij? ;)
Dat was vroeger met chello geloof ik maar met adsl is dat in de geschiedenis nog bijna nooit het geval geweest. Ik heb iig gewoon planet van kpn.

Anyway, we hebben hier geen kabel liggen dus alle inet moet via de telefoonlijn van KPN. Is er misschien nergens een erg goedkoop adsl pakketje wat me oom anders nog kan aanschaffen? Als hij een download snelheid van 50KB/s heeft is dat opzich wel mooi voor hem. Het goedkoopste wat ik nog heb kunne vinden was bij Wanadoo en Tiscali maar dat was al voor 27 euro en dat is waarschijnlijk beetje te veel voor hem ben ik bang.

- Mijn PC -

• Kijoki
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-11-2016
Ik heb van 12Move (onderdeel van Tiscali) en dat kost 19 euro.. Is een 512kbit verbinding.. Best wel goeie abbo en goedkoopste toen ik em nam (vorig jaar in september)
Pagina: 1