Toon posts:

vastlopers tijdens grafische toepassingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb de laatste paar dagen vastlopers tijdens het spelen van Half-Life 2 en Need For Speed Underground 2. Dit zijn op het moment de enigste spellen die ik speel
Als ik mijn pc idle draait heb ik geen problemen. Alleen tijdens het spelen van zware spellen krijg ik op een gegeven moment rare beelden op mijn scherm en loopt de pc vast na ff wachten reboot de pc.

Ik heb een foto gemaakt toen mijn pc vast liep tijdens het spelen van Half Life 2:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~amjgreyn/pc%20hangt.JPG
Modbreak:GoT Huisregels

Pics mag je rustig op GoT plaatsen, maar resize ze alsjeblieft voordat je ze post. Vuistregel is dat alles boven de 600 pixels breed teveel van het goede is :o

De dingen die ik zelf heb gedaan zijn.

Nieuwe drivers voor mijn videokaart geinstalleerd. (geen effect)
Windows opnieuw geinstalleerd.en de nieuwste drivers (geen effect)
Alleen de CPU, mobo, videokaart, geheugen en hdd aangesloten.(geen effect)
geheugen omgewisselt (geen effect)
De koelers zuiver gemaakt (geen effect)
videokaart 4 uur lan 3d mark 2003 laten draaien in anders systeem (geen problemen)
Voeding verwisseld (geen effect)

Mijn systeem specs zijn:

Tagan 480W TG480-U22, ATX, Dual Fan
MSI K8N Neo Platinum socket 754 mobo
AMD athlon 3200+
1 x Corsair 512 MB geheugen 2 x corsair 256 MB
ATI radeon 9800 Pro met arctic ATI silencer 1
1 x WD 120 GB S-ATA
1 x Maxtor 120 GB S-ATA

ik weet zelf niet wat ik nog meer er aan kan doen maar ik ben zelf bang dat mijn videokaart gaar is.

alvast bedankt.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 05-06-2005 20:05 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:49

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Updates voor het spel zelf binnengehaald :)?

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

Verwijderd

Topicstarter
Nee, maar ik vind het dan wel heel raar dat beide spellen de zelfde problemen geven

Verwijderd

Dit lijkt mij een probleem van de voeding of de videokaart (of beide ...), heb je mogelijkheden om die apart te testen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
probeer eens een andere videokaart als dat kan, want ik denk dat daar het probleem ligt, zoals je zelf ook al aangeeft

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 27-05-2005 18:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 18:19:
probeer eens een andere videokaart als dat kan, want ik denk dat daar het probleem ligt, zoals je zelf ook al aangeeft
ik kan wel een andere videokaart proberen. maar deze kaart is al vrij oud. Het is namelijk een Geforce 2 nog wat. Dus niet echt eentje die dezelfde hoeveelheid stroom trekt van de voeding

Verwijderd

er zit een fout op je videokaart heb ik zelf ook weleens gehad met een atirage 128. bij mij was er een schakeltje kapot!

• PilatuS
  • Niet online
kijk anders eens op de kaart of er iets te zien valt, misschien zit er ook wel erg veel stof in de koeler waardoor ie te heet word, ik denk dat het zeker aan de gpu ligt en niet aan de voeding ofzo

Verwijderd

Ik heb ongeveer eenzelfde systeem : AMD64 3200+ met 1 GB twinmos EN een ati 9800 PRO en ik heb constant dezelfde vastlopers. Ik heb ook al precies hetzelfde gedaan zoals drivers en zelfs een complete re-install van windows maar ook dat mocht niet baten.

Ik begin zelf nu toch wel aan de 9800 PRO te denken.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 18:46:
kijk anders eens op de kaart of er iets te zien valt, misschien zit er ook wel erg veel stof in de koeler waardoor ie te heet word, ik denk dat het zeker aan de gpu ligt en niet aan de voeding ofzo
De koeler heb ik al zuiver gemaakt. Als ik de temperatuur van de core meet met mijn earogate 3 dan komt die voordat hij vast loopt meestal tussen de 40 en 45 graden. De temperatuur sensor die bij de fan controller zit is zo dun dat hij heel gemakkelijk tussen de kaart en het koel vlak van de koeler past. Deze sensor zorgt er dus niet voor dat de koeler niet goed op de core aansluit.

Verwijderd

Topicstarter
*schopje*

Verwijderd

maar hij doet het wel geod met de gf2?

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat ik een paar dagen niet gereageert heb, maar ik ben wel verder gegaan in het onderzoeken van mijn probleem.

Ik heb namelijk mijn videokaart getest bij de computer winkel waar ik op de zaterdag werk.
Ik heb hem hier meer dan 4 uur 3D Mark 2003 laten draaien, maar dit deedt de kaart zonder problemen. Ik had geen vast lopers. Ik ga vandaag nog wat meer testen met mijn pc wat er nu wel fout is met mijn pc.

Ik ga zowiezo de voeding testen door hem te verwisselen met mijn oude voeding. De voeding is het laatste onderdeel dat ik vervangen of verandert heb.

de nieuwe voeding is een tagan 480 Watt (de Tagan 480W TG480-U22, ATX, Dual Fan)
en de oude voeding die ik vervange heb is een Aopen 350 Watt die bij mijn kast zat.

(Ik heb net mijn voeding verwisselt met de 350 Watt van Aopen maar het probleem is er nog steed)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 11:29 ]

• PilatuS
  • Niet online
probeer eens het agp slot uit te blazen, misschien zit er wat stof in, just a thought though

Verwijderd

Zoals ik hierboven al hebt aangegeven heb ik hetzelfde probleem totdat ik een post in een forum bent tegengekomen die aangaf dat als je een VIA chipset hebt op je moederbord dat je dat beter AGP 4x kan instellen in plaats van AGP 8x.

Dit maakt de snelheid weinig uit en bij mij is het probleem nu verholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 12:08:
Zoals ik hierboven al hebt aangegeven heb ik hetzelfde probleem totdat ik een post in een forum bent tegengekomen die aangaf dat als je een VIA chipset hebt op je moederbord dat je dat beter AGP 4x kan instellen in plaats van AGP 8x.

Dit maakt de snelheid weinig uit en bij mij is het probleem nu verholpen.
Op mijn moederbord zit de nForce 3 chipset

maar ik zal dadelijk ff in het BIOS AGP 4x in stellen en kijken wat hij doet, het valt te proberen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 12:39 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat het geen oververhitting is? Ook al heb je een andere koeler, kan natuurlijk zijn dat die niet goed is gemonteerd... Dat ie het bij je andere test wel deed komt misschien omdat je toen geen kap op de PC had? :? (waardoor er meer frisse lucht bij komt.)

• WASonline
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Het kan natuurlijk overhitting zijn van de kaart, maar dat lijkt me niet omdat je er een artic silencer op hebt zitten. Je weet zeker dat deze echt goed contact maakt met de core?

en je testsysteem was totaal anders als jouw systeem? anders zou ik gaan kijken naar je mobo, en dan wel je chipset.. zet er eens een andere (vergelijkbare) videokaart op en kijk of deze ook crasht.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zeker dat ik mijn koeler goed is gemonteert op mijn kaart. Het test systeem was een Intel systeem met een msi moederbord met een VIA chipset. de preciese specs. weet ik niet.
Dus een totaal ander systeem dan dat ik gebruik. Tijdens de testen die ik zelf uit voer op mijn eigen pc heb ik ook geen zijpaneel op de pc zitten en bij het testen in het test systeem was ook geen zijpaneel aanwezig.

ook het instellen van AGP 4x in plaats van AGP 8x heeft geen effect gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 22:30 ]

Verwijderd

Dit is imho toch echt een hardwarefout. Volgens mij heb je aangetoond dat de videokaart niet het probleem is, de voeding lijkt me ook niet (tenzij je toevallig een slecht exemplaar getroffen hebt), dan een moederbord probleempje. Probeer die GF2 eens, als je AGP slot de boosdoener is krijg je daar ook problemen mee.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-08 20:50

Nessuno

io sono nessuno

weet bijna zeker dat dit een hardware probleem is'
enkel omdat je een silencer geplaatst hebt
zou ik het volgende even na kijken

als je een iets oudere reviesie van die silencer hebt
zal je zien dat hij niet helemaal 100% past
dit is simpel op te lossen door uit het losse deel van de plastic behuizin een klein 4kantje te knippen met een schaar

door dat hij nl net niet past komt hij scheef te zitten
en raakt hij ongeveer een derde van de core niet
dat deel word dan dus niet gekoeld

hier kwam ik achter na dat ik de footprint van de core op mn cooler ging controleren

(uitleg)
( footprint is gewoon een afdruk van coolpasta op het koelblok)
( als deze even groot en compleet is als je core kan je er van uit gaan dat de cooler goed contact maakt )

ik zou dit eerst nog even controleren voor je hem rma'd
tevens moet er volgens mij een topic zijn met foto's over wat ik bedoel dat hij net niet past !
hier onder kan je dus zien dat er iets in de weg zit
en dat ze een klein stukje 0.5cm hebben weg geknipt
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/a.loggia/fanmod.jpg
text op die foto is te lezen als je het plaatje opslaat
http://gathering.tweakers...message/22066267#22066267

[ Voor 16% gewijzigd door Nessuno op 05-06-2005 23:06 . Reden: plaatje toegevoegd en ouder topic op gesnord ]

Na rose e cient spin

Verwijderd

Topicstarter
prodigy , bedankt voor de tip ik heb er een stukje plastic weg gehaald dat bij jou op de foto omcikeld is. Alleen dat deel kwam tegen de koeler aan.

MAAR mijn probleem is hiermee helaas nog niet opgelost.

Ik heb net mijn oude GeForce 2 MX 400 in mijn pc gedaan en 3D mark 2001 laten draaien. ook met deze kaart liep de pc vast.

Dus nu kan het alleen nog maar het mobo en/of CPU zijn.

Ik ga weer verder met testen voor zover ik het op het moment kan doen

(ik heb trouwens ook nog geprobeerd om de Chipset te koelen met 2 extra 8 Cm fans gericht op de chipset. Deze fans draaide op volle toeren, maar dit was ook geen oplossing)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 20:44 ]

• WASonline
je CPU zal het niet zijn.. die rekent alleen maar.. Nu ik deze informatie zie denk ik dat de chipset, en dus het mobo het probleem is. Eigenlijk zou je moeten proberen om tijdelijk even een ander mobo te regelen.

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 18:56
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 18:54:
Ik heb ongeveer eenzelfde systeem : AMD64 3200+ met 1 GB twinmos EN een ati 9800 PRO en ik heb constant dezelfde vastlopers. Ik heb ook al precies hetzelfde gedaan zoals drivers en zelfs een complete re-install van windows maar ook dat mocht niet baten.

Ik begin zelf nu toch wel aan de 9800 PRO te denken.
ik heb ook zo'n systeem, en af en toe heb ik ook ineens een trendy behangetje als scherm :|
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 10:09:
de nieuwe voeding is een tagan 480 Watt (de Tagan 480W TG480-U22, ATX, Dual Fan)
die heb ik erin zitten, en het probleem is ook aanwezig

specs van mijn systeempje:

amd64 3200+
1 GB Twinmos RAM
ASUS K8VSE deluxe
Radeon 8500LE 64MB - cooler tevens al vervangen, mocht niet baten

• WASonline
wat denken we ervan na deze dingen getest te hebben mede tweakers?

Persoonlijk denk ik dat het ligt aan het moederbord, en of het dan de chipset is of iets anders maakt dan in principe niets meer uit.

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 18:56
daar lijkt het idd wel op,maar toch blijft het vreemd

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet wel zeggen dat ik alleen mijn videokaart een tijd overgeklokt heb gehad. Mijn CPU en geheugen heb ik nooit overgeklokt gehad. Ook heb ik mijn kaart een keer geflash naar XT. Maar omdat ik het verschil in prestaties minimaal vondt toen ik hem geflasht had, hab ik hem weer met het originele 9800 Pro BIOS terug gefasht.

Dit heb ik ongveer 1,5 tot 2 maanden gelden gedaan. Ook toen had ik een temperatuur sensor bij de Core zitten. Toen ik hem geflasht had naar XT kwam de temperatuur niet boven de 50 graden uit.
Deze temperatuur zou hij normaal moeten kunnen hebben lijkt mij.

Maar omdat ik op een gegeven moment toch wat meer performance wou toen ik Half Life 2 had gekocht heb ik mijn kaart met het PRO BIOS overgeklokt. Ik had hem een tijdje op dezelfde kloksnelheden lopen als de XT. Het overklokken heb ik gedaan met ATI Tray Tools. Tijdens de 2D beelden draaide hij op de normale kloksnelheden. In 3D op XT snelheden.

Op het moment dat ik problemen kreeg met mijn pc had ik mijn kaart echter niet overklokt draaien. Omdat ik dacht dat het probleem aan mijn videokaart lag had ik het AGP Voltage verhoogd met 0.05 volt . (dacht ik. het was in mijn BIOS 1 stapje hoger)

Maar ik denk dat mijn videokaart op het moment niet het probleem is, want ik heb hem toen 4 uur lang getest met 3d mark 2003 in een andere pc en geen vastlopers of problmen. Terweil een GeForce 2 MX 400 in mijn pc zich weel op hangt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 21:22 ]

• WASonline
krython501 wat ga je nu doen? ga je nu proberen met een ander moederbord of wat ben je nu van plan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem zaterdag mijn pc mee naar de computer winkel waar ik werk en daar hebben ze wel een mobo en een cpu liggen die ik mag gebruiken om te testen. Ik heb trouwens ook nog gister avond het laaste bios geupdate van mijn moederbord. Maar dit was ook geen oplossing
Pagina: 1