Toon posts:

Dell inspiron 8600 - speedstep dood?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een tijdje geleden zijn de 'voetjes' onderaan mijn laptop losgekomen. Ik had daar toen niet bij stilgestaan dat die onmisbaar zijn voor een goede airflow. Een paar dagen erna, tijdens het spelen van een spelletje (100% cpu usage dus), viel mijn laptop ineens uit. Hij was abnormaal warm, en mijn batterij was kapot. Hoogst waarschijnlijk overheated dus. Gelukkig was er niets anders stuk (alles werkte nog), dat dacht ik toch...

Ik heb sinds een tijdje de indruk dat mijn laptop trager is als normaal. Volgens mij werkt speedstep om de een of andere reden niet meer (goed), want de CPU blijft constant op 600 Mhz (ipv. 1.7Ghz) draaien, ook wanneer ik de cpu voor de volle 100% gebruik. CPUInfo geeft tijdens 100% cpu usage:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
[CPUInfo v2.1.3 - Freeware ]

Processorinformatie
===================

[Processor]
Processor              : Intel Pentium M (Banias)
actuele frequentie     : 599 MHz <=========
actuele klokfrequentie : 99,83 MHz
Multiplicator          : 6x
Core frequentie        : 600 MHz
Systeemklokfrequentie  : 100 MHz
Front Side Bus         : FSB400 (QDR)
Revisie                : B-1
Socket                 : Mobile µPGA2

[CPUID]
Fabrikant-ID : GenuineIntel
CPU Naam     : Intel(R) Pentium(R) M processor 1700MHz
Type         : Std: 0
Familie      : Std: 6, Ext: 0
Model        : Std: 9, Ext: 0
Stepping     : Std: 5, Ext: 0
Merk-ID      : Std: 22
CPUID level  : Std: 00000002h, Ext: 80000004h

[L1 cache]
Instructie-cache : 32 Kb
Data-cache       : 32 Kb

[Andere cache]
Level 2 Cache : 1024 Kb
Level 3 Cache : ---

Einde rapportage.
=================

Kan het zijn dat mijn speedstep ook kapot is gegaan? Volgens mij is dat onmogelijk, want dan zou de CPU helemaal niet meer werken? Volgens mij is op de een of andere manier speedstep uitgeschakeld (in de bios is het nog steeds enabled), en blijft hij daarom draaien op 600 Mhz. Kan het zijn dat het in windows is uitgeschakeld?

Moet trouwens "Systeemklokfrequentie : 100 MHz" hierboven niet "Systeemklokfrequentie : 133 MHz" zijn?

Iemand tips? Ik heb niet zoveel kennis over hardware, dus alles wat kan helpen is meer als welkom. In de search vond ik niet veel nuttig ivm. dit probleem.

Ik ben momenteel met memtest86 aan het controleren of mijn ram nog wel goed werkt, hoewel ik absoluut geen last heb van random crashes of wat dan ook.

in ieder geval bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan een mod dit topic naar PMG verhuizen? Eigenlijk heeft dit niet veel met complete systemen & laptops te maken, maar is het eerder (waarschijnlijk) een processor-probleem.

thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
niemand een idee?

Ik heb reeds op een aparte partitie windows XP (met SP1) opnieuw geïnstalleerd, samen met de speedstep driver van DELL, en ook daar werkte het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 09:33
Misschien blijft je laptop warm(vooral tijdens deze warme dagen) en laat hij hem op lager mhz werken zodat hij koel blijft. Heb je ook geprobeerd in een koele ruimte te werken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jozy schreef op zondag 29 mei 2005 @ 13:58:
Misschien blijft je laptop warm(vooral tijdens deze warme dagen) en laat hij hem op lager mhz werken zodat hij koel blijft. Heb je ook geprobeerd in een koele ruimte te werken??
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar hier ligt het niet aan. Ik had het probleem ook een aantal weken terug, en in een koele ruimte komt hij ook niet boven de 600Mhz.

Kan het zijn dat door de overhitting de temperatuursensor stuk gegaan is, waardoor het lijkt dat de CPU het altijd te warm heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:24
Zorg ervoor dat je de Dell Quickset geinstalleerd hebt.

Als deze geinstalleerd staat zet je bij Energiebeheer het profiel op Altijd Aan.

Dit zorgt ervoor (bij mijn Dell Inspiron 510m tenminste ;) ) dat je laptop automatisch op zijn maximale snelheid gaat lopen (1,7 Ghz dus)

Succes! (En misschien is de upgrade naar SP2 ook geen slecht idee? ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tha_bulldog schreef op zondag 29 mei 2005 @ 15:47:
Zorg ervoor dat je de Dell Quickset geinstalleerd hebt.

Als deze geinstalleerd staat zet je bij Energiebeheer het profiel op Altijd Aan.
Ik had quickset al geïnstalleerd. Hij stond op profiel 'max. performane'. Het maakt geen verschil als ik hem op Altijd Aan zet.
Succes! (En misschien is de upgrade naar SP2 ook geen slecht idee? ;) )
Ik heb SP2. Om te testen had ik alleen SP1 geïnstalleed (je weet maar nooit), maar zoals gezegd dus zonder resultaat.

Misschien ligt het eraan dat mijn batterij niet meer aangesloten is (hij is immers stuk). Kan iemand met een Dell 8600 (of een ander systeem, denk niet dat het veel uitmaakt, iig. een Mobile M systeem), even booten zonder batterij (dus unpluggen), en testen of speedstep dan nog werkt? Ik herriner mij dat ik ooit een warning gekregen heb dat mijn batterij niet meer aangesloten was, en dat daardoor het systeem niet op zijn best zou presteren. Het zou mij zeer verbazen dat het daardoor niet meer werkt, maar je weet nooit.

En geen garantie meer :(

thanks all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
heb je ook in je bios gekeken? Factory defaults geprobeerd? Windows opnieuw installeren...Als laatste alternatief kan je je proc tog ook softwarematig overclocken.. Paar stoten er tegenaan wil ook wel eens helpen, tenminste bij mijn compaq.

Als dat allemaal niet werkt, moet je misschien naar een nieuwe proc gaan kijken, maar dat is weer rete duur.

Laten we eerst gewoon hopen dat je hem normaal aan de praat krijgt... :P

[ Voor 46% gewijzigd door jozy op 29-05-2005 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kun je de defecte accu niet aansluiten en dan testen op netspanning?

Als hij de accu detecteerd en je draait tóch op AC power zou hij sowieso 100% moeten draaien.

PS. Als je een koe draait, of een ander zwaar continu proces, gaat ie dan niet opschalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jozy schreef op zondag 29 mei 2005 @ 16:32:
heb je ook in je bios gekeken? Factory defaults geprobeerd? Windows opnieuw installeren...
Heb ik allemaal al geprobeerd!
Als laatste alternatief kan je je proc tog ook softwarematig overclocken..
Ik vind dit een beetje riskant, wie weet is hij dan helemaal stuk.
Als dat allemaal niet werkt, moet je misschien naar een nieuwe proc gaan kijken, maar dat is weer rete duur.
dat is inderdaad wel duur, zou ook jammer zijn :)
Had ik ook al geprobeerd! geen resultaat
Fairy schreef op zondag 29 mei 2005 @ 16:37:
Kun je de defecte accu niet aansluiten en dan testen op netspanning?

Als hij de accu detecteerd en je draait tóch op AC power zou hij sowieso 100% moeten draaien.
Dat heb ik ook al geprobeerd. Het lijkt zelfs dat hij de accu helemaal niet herkent. Dus misschien is de accu niet kapot/overhit, maar ergens iets intern, waardoor de batterij niet meer herkend wordt.
PS. Als je een koe draait, of een ander zwaar continu proces, gaat ie dan niet opschalen ?
Nope, zelfs niet na 5 minuten ofzo.

thanks all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
Dat hij op 600 mhz werkt is natuurlijk helemaal niks. Je kan niet eens normaal xp draaien.. Je zou dell kunnen opbellen en vragen of ze vaker zo'n soort probleem hebben gehad en of zij een oplossing weten. Aangezien je garantie toch voorbij is, kan je hem openschroeven en kijken of iets zwart geblaakerd is.

Je kan naar een professionele monteur toe en betaal je onderzoekskosten (als hij zegt proc kapot) laat je niet repareren en verkoop je hem door ofzo. Of je houd hem natuurlijk zelf, maar dan zit je met een 600 mhz laptop, die eigenlijk veel sneller zou moeten zijn........ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jozy schreef op zondag 29 mei 2005 @ 17:35:
Dat hij op 600 mhz werkt is natuurlijk helemaal niks. Je kan niet eens normaal xp draaien..
Je zou verschieten, maar ik heb er helemaal niets van gemerkt. Het is al maanden zo, maar ik merk het nu pas. Nu kan je je afvragen of ik mij niet vergis, maar dat doe ik niet. Ik weet heel zeker dat ik vroeger bij een timedemo van quake 580 fps had (op 1.7 ghz), en nu heb ik er 200 (op 600 mhz), dus die verhouding klopt perfect. Ik heb het gewoon niet gemerkt, omdat ik haast nooit 100% CPU haal.
Je zou dell kunnen opbellen en vragen of ze vaker zo'n soort probleem hebben gehad en of zij een oplossing weten. Aangezien je garantie toch voorbij is, kan je hem openschroeven en kijken of iets zwart geblaakerd is.
Dit ga ik eens doen denk ik.
Je kan naar een professionele monteur toe en betaal je onderzoekskosten (als hij zegt proc kapot) laat je niet repareren en verkoop je hem door ofzo. Of je houd hem natuurlijk zelf, maar dan zit je met een 600 mhz laptop, die eigenlijk veel sneller zou moeten zijn........ 8)7
Kan de CPU zodanig kapot zijn, zodat hij nog werkt (want dat doet hij), maar speedstep gewoon niet meer?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 mei 2005 @ 16:23:
Misschien ligt het eraan dat mijn batterij niet meer aangesloten is (hij is immers stuk). Kan iemand met een Dell 8600 (of een ander systeem, denk niet dat het veel uitmaakt, iig. een Mobile M systeem), even booten zonder batterij (dus unpluggen), en testen of speedstep dan nog werkt? Ik herriner mij dat ik ooit een warning gekregen heb dat mijn batterij niet meer aangesloten was, en dat daardoor het systeem niet op zijn best zou presteren. Het zou mij zeer verbazen dat het daardoor niet meer werkt, maar je weet nooit.
Kan iemand dit ook eens proberen? bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij werkt speedstep nog gewoon als de accu eruit is (ook Dell I8600). 't is wel zo dat energiebeheer tooltjes een ander profiel instellen. maar dan zou ie juist op z'n max moeten lopen.
Pagina: 1