Toon posts:

Mdadm geeft onjuiste RAID status weer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem. Ik beschik over een Dell poweredge 2400. Op deze server staat Red Hat ES 4 geinstalleerd en draaid een Software Raid 5 array.

Alles werkt goed, op 1 ding na. Zodra ik een hardeschijf eruit trek zou je verwachten dat ik de melding zou moeten krijgen dat er een disk mis en dat de array niet verder kan fuctioneren.
Laten we zeggen dat ik /dev/sdc eruit trek. Vervolgens check ik de arrary met "mdadm --detail /dev/md0".
Ik krijg zoals altijd een overicht van alle 5 de schijven met de status er van, maar het vreemde is, is dat de schijf /dev/sdc die ik er zojuist uitgetrokken hebt gewoon nog aanwezig is en functioneerd. :S

Zodra ik reboot dan gaat er pas een lampje branden bij linux en en kan ik hem verwijderen en vervoglens vervangen met een andere disk waarna hij gewoon weer word toegevoegd aan de array met de juiste stappen ondernomen.

Iemand dit probleem eerder gehad. Het is wel irritatn dat ik niet met zekerheid kan checken of alle schijven goed funcitoneren.

Thnx in advance

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:18
Dat heeft denk ik iets meer met de kernel te maken, die geeft namelijk niet meer de juiste status terug, mdadm leest alleen maar uit de kernel wat er aan de hand is.

Welke kernel draai je ?

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 20:41
Het zou ook kunnen dat hij pas ontdekt dat ie 'stuk' is op het moment dat je op betreffende partitie(s) probeert te schrijven. Wat is de output van cat /proc/mdstat? Zie je daar nog iets staan? Zie je verder nog iets in de logfiles gebeuren?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:08
Zie je idd, zoals _JGC_ ook eigenlijk al aangeeft, dat kernel de schijf ook 'kwijt' is? (dmesg lijkt me de plek waar je zoiets zult zien). Snapt jouw scsi kaart trouwens hotplug? Kan me voorstellen dat ie dan niet rapporteerd als er een ID wegvalt, totdat er idd pas naar geschreven wordt of iets gelezen wordt dat niet in buffers zit.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:18
Yup, pas zodra alle onderdelen hotplugging ondersteunen gaat dit fatsoenlijk werken. Geen idee of je SATA of SCSI hebt (libata maakt van SATA-devices ook /dev/sd? devices), maar libata onderstuent iig nog geen hotswap.

Wat doet mdadm als je nadat die schijf eruit is getrokken (al zegt de howto letterlijk "Let's not be a hotswap cowboy" maar moet je netjes die schijf afmelden bij mdadm als je gaat testen) en je gaat dan schrijven naar de array?

Mijn bak hing (ik trok er dus ook een schijf uit :+ ), en na een reboot wist hij inderdaad dat de array degraded was. Weer een reboot verder (schijf terug gezet) ging hij netjes rebuilen.
Ik had eerst dat mdadm nog niet zo door, en op een gegeven moment had ik een beeldscherm aan die bak hangen terwijl hij reboote (ging nogal vaak mee naar lanparties) en zag ik toevallig een SMART-melding langsfliten, en inderdaad was er een schijf kapot zonder dat ik er ooit iets van gemerkt had.

Dat hij crashed als er iets mis is met de array is dus niet altijd zo :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Een goed morgen

output van mijn mdstat:

cat /proc/mdstat
Personalities : [raid5]
md0 : active raid5 sde1[3] sdf1[4] sdd1[2] sdc1[1] sdb1[0]
142238976 blocks level 5, 64k chunk, algorithm 0 [5/5] [UUUUU]

Wat voor server heb ik:

ik beschik over een Dell poweredge 2400 waarvan ik vernam dat de schijven hotswapable waren.

Wat de kernel betreft, ik gebruik de meest recente 2.6 kernel ( O.S. Red Hat ES 4). Verder vallen alle foutmeldingen met betrekking tot het failen van de RAID in /var/logl/dmesg terug te lezen.
thnx in advance

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 09:09 ]

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik heb op mn stage bedrijf een Dell PowerEdge 2400/350 (dual P!! 350) en daar die heeft geen hot-swapable back-plane en volgens mij geen hot-swapable schijven support, dus weet je zeker dat ie dat wel heeft?

edit;
Standaard zit er ook zo'n 'balkje' over de schijven met de tekst dat je in je handleiding moet kijken of de boel wel hot-swappable is, vandaar. Op het backplane zelf (de achterkant, intern dus) staat het ook nog eens als het goed is.

[ Voor 38% gewijzigd door m33p op 30-05-2005 09:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik zal de handleiding eens doornemen. Alsvast bedankt.
Pagina: 1