Toon posts:

[Cameratelefoons] Waar ligt de grens..

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik een topic geopend met een aantal foto's van mijn camera. Ik heb een Nokia 6230i met een mooie camera van 1,3MP. Helaas werd dit topic toen gesloten omdat het niet een echte camera was en het fotografie forum alleen voor echte camera's was bedoeld.

Nu ben ik eens een beetje aan het rondkijken geweest en heb gezien dat er al diverse telefoons op de markt zijn met een 2.0MP camera. De nieuwe Sony Ericsson en de nieuwe Nokia. Waarschijnlijk zal de rest van de merken snel volgens en zal vervolgens weer een hogere MP op de camera's komen.

Mijn vraag is dan ook, waar ligt de grens?
1: Vanaf wanneer worden cameratelefoons beschouwd als Fotografie forum waardige camera's. Aangezien er genoeg digitale camera's zijn met 2 of rond de 2MP.

En ook..

2: Waar ligt de grens met de camera in de telefoon? Ik bedoel..2 jaar geleden was ik een van de eerste met een T610..dat was toen erg goeie foto's...0,1MP..nu 2 jaar later..2.0MP. Hoelang kan dit nog doorgaan?

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

MP zegt natuurlijk vrij weinig over de kwaliteit van de fotocamera. De 6230i heeft een miniem flutlensje en buiten nachtmodus en gewoon vrij weinig functionaliteit als fototoestel, dus feitelijk niet erg interessant als zodanig. Nou zag ik laatst iets vaag van een Nokia met een grotere Carl Zeiss licensed lens, wanneer die uitgebreide instelmogelijkheden krijgt en een degelijke CCD dan lijkt me dat daar de grens wel behoorlijk vervaagd.

Maar de grens zit in de overal kwaliteit en functionaliteit, niet in het aantal MP :)

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47
Zo'n Carl Zeiss lens is geen echte Carl Zeiss, maar een licensed lens. Veelal zit er niet meer dan een Carl Zeiss coating op.
En over de FG waardigheid van fotos? Dat ligt aan de fotografische kwaliteit van de foto (imho).

|>

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:48:
Mijn vraag is dan ook, waar ligt de grens?
1: Vanaf wanneer worden cameratelefoons beschouwd als Fotografie forum waardige camera's. Aangezien er genoeg digitale camera's zijn met 2 of rond de 2MP.
Ik denk dat het bij een showcase meer gaat om de foto's zelf en niet zozeer om de camera. Fototechnisch gezien zijn ze niet echt super toch, hoewel de kwaliteit niet zo slecht is.
2: Waar ligt de grens met de camera in de telefoon? Ik bedoel..2 jaar geleden was ik een van de eerste met een T610..dat was toen erg goeie foto's...0,1MP..nu 2 jaar later..2.0MP. Hoelang kan dit nog doorgaan?
Sky is the limit. Om het zo maar even uit te drukken. Dat zal gerust nog wel even doorgaan.

• DarkX

DarkX

Ik?

Simon schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:52:
Zo'n Carl Zeiss lens is geen echte Carl Zeiss, maar een licensed lens. Veelal zit er niet meer dan een Carl Zeiss coating op.
En over de FG waardigheid van fotos? Dat ligt aan de fotografische kwaliteit van de foto (imho).
Ik zeg toch ook Carl Zeiss licensed lens :?

Verwijderd

het antwoord op vraag twee zal iedereen je verschuldigd blijven. zolang ze nog volop in onderzoek zijn is er geen einde in zicht. er breekt nu wel een tijd aan waarbij sommige dingen tegen de physisch grens aanlopen. bv lensen, maar ook daar is een oplossing voor. bv de liquid lenslink

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Zo lang kan dit nog doorgaan: link ;)

Verder: leuk dat er telefoons op de markt zijn met een 2MP cam, de kwaliteit wordt er zeker wel beter door. Maar het zijn nog altijd geen èchte camera's. Daar hebben we de ongeveer 1000 modellen voor die nu in NL op de markt zijn. Je vraagt je af: kan je dan met een fooncam geen mooie foto's maken? Vast wel, als je heel goed je best doet. Maar vergeleken bij echte camera's is het nog altijd een stapje (of paar stappen) terug.

Als je dus echt foto's gemaakt met je fooncam wil plaatsen, zou je dat in Internet & Telefonie kunnen doen: daar horen telefoons thuis (al dan niet met cam aan boord ;) ). Er zijn namelijk ook MP3-spelers met camera's op de markt: straks worden daarvan ook foto's hier gepost en is het hek van de dam. Fotografie is voor foto's gemaakt met camera's, en niet met foon's en andere gadgets die een cam erbij hebben.

LinkedIn
Instagram

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47
DarkX schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:53:
[...]

Ik zeg toch ook Carl Zeiss licensed lens :?
Ja, maar dat wil nog niet zeggen dat de kwaliteit van die lens evenredig is aan echt Zeiss glas, dat bedoel ik :)

|>

• Sabbi
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik heb zelf geen enkel probleem met telefoonfoto's, maar ook als je had gezegd dat je foto's uit een hasselblad met 12 megapixel digitale back waren gekomen had ik ze nog niet echt showcase-waardig gevonden... Het waren technisch okeje foto's, maar ze hadden niet echt veel meer waarde als foto dan 'kijk wat mijn fototoestel kan'. Daar zie ik oveirgens helaas ook van dslr's te veel showcases van langskomen. Probeer een reeks foto's te maken rekening houdend met verhaal, lijn, compositie, onderwerp, dan zal weinig mod er toch over mogen zeuren. :)

• DarkX

DarkX

Ik?

Remy schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:54:

Verder: leuk dat er telefoons op de markt zijn met een 2MP cam, de kwaliteit wordt er zeker wel beter door. Maar het zijn nog altijd geen èchte camera's. Daar hebben we de ongeveer 1000 modellen voor die nu in NL op de markt zijn. Je vraagt je af: kan je dan met een fooncam geen mooie foto's maken? Vast wel, als je heel goed je best doet. Maar vergeleken bij echte camera's is het nog altijd een stapje (of paar stappen) terug.

Als je dus echt foto's gemaakt met je fooncam wil plaatsen, zou je dat in Internet & Telefonie kunnen doen: daar horen telefoons thuis (al dan niet met cam aan boord ;) ). Er zijn namelijk ook MP3-spelers met camera's op de markt: straks worden daarvan ook foto's hier gepost en is het hek van de dam. Fotografie is voor foto's gemaakt met camera's, en niet met foon's en andere gadgets die een cam erbij hebben.
Wanneer echter in de toekomst de kwaliteit toeneemt kom je uiteindelijk op het punt dat je je moet afvragen of je een camera moet afschrijven puur vanwege het feit dat je er ook mee kan bellen :P
Simon schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:55:
[...]

Ja, maar dat wil nog niet zeggen dat de kwaliteit van die lens evenredig is aan echt Zeiss glas, dat bedoel ik :)
Nee, dat misschien niet, maar Zeiss is ook niet lomp en die gaan hun goede naam niet te grabbel gooien door hun naam op elke rotte lens te gooien, dat licensed wil toch wel iets zeggen hoor ;) Denk dat Zeiss best wel ff checkt of het geen troep is :) Maar zoals je het net zei was het net een correctie, vandaar ;)

[ Voor 20% gewijzigd door DarkX op 27-05-2005 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:54:

Er zijn namelijk ook MP3-spelers met camera's op de markt: straks worden daarvan ook foto's hier gepost en is het hek van de dam. Fotografie is voor foto's gemaakt met camera's, en niet met foon's en andere gadgets die een cam erbij hebben.
Ok..het kan dus nog wel even doorgaan..

Kijk ik snap dat een telefoon met camera geen echte camera is..maar als de kwaliteit net zo goed zou worden als een echte camera..en het zijn mooie foto's en je kan er een mooie showcase van maken..waarom dan niet? En de mensen op het telefonie forum zitten niet echt te wachten op een leuke showcase van druppels water. Die zijn alleen geintreseerd in de kwaliteit van de foto's.

Nou zijn er ook telefoons die toevallig nog kunnen bellen. Er is bijvoorbeeld een Nokia die een videocamera heeft, een camera, draaibaar scherm zodat je het als een handycam kan gebruiken..die grens vervaagt dan ook hard.. Dan is het bijna een camera die toevallig nog kan bellen..

Verwijderd

Topicstarter
Sabbi schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:56:
Ik heb zelf geen enkel probleem met telefoonfoto's, maar ook als je had gezegd dat je foto's uit een hasselblad met 12 megapixel digitale back waren gekomen had ik ze nog niet echt showcase-waardig gevonden... Het waren technisch okeje foto's, maar ze hadden niet echt veel meer waarde als foto dan 'kijk wat mijn fototoestel kan'. Daar zie ik oveirgens helaas ook van dslr's te veel showcases van langskomen. Probeer een reeks foto's te maken rekening houdend met verhaal, lijn, compositie, onderwerp, dan zal weinig mod er toch over mogen zeuren. :)
Ok..je hebt het nu specifiek over mijn topic..maar daar had ik het eigelijk niet over. Tnx voor de comment en dat begrijp ik ook wel.. Het waren geen denderende foto''s maar meer om te laten zien wat de camera kon..ik zal een kijken of ik een mooie show case kan maken.. :)

• Remy

Remy

Dan is het bijna een camera die toevallig nog kan bellen.
Zulke argumenten helpen niet veel ;) Als je echt serieus bent over je fotografie, gebruik je wel een echte cam ipv een apparaat dat een marketing-ding zoals een cammetje erbij heeft. Dat ten eerste :) Ten tweede - op gsm's zul je nooit zoveel controle over je foto krijgen dat je echt het beste uit je compositie zal kunnen halen: zelfs al heb je een prachtsituatie, dan nog zal het eindresultaat tegenvallen, simpelweg omdat je wèèt dat je met een echte camera een beter shot had kunnen maken. Of het nou om dynamisch bereik, bewegingsonscherpte, controle over DOF/sluitertijd/EV etc gaat: het kan gewoon niet met een telefoon met cam aan boord.

Dat verschil zal er altijd zijn, omdat er altijd mensen zullen zijn die fotografie serieus nemen en dus echte camera's gebruiken. En nee: dan hoeven het niet superdure modellen te zijn: een simpel model uit de Canon A-serie van 150 eur maakt al fantastische foto's.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 15:06:
[...]
Dat verschil zal er altijd zijn, omdat er altijd mensen zullen zijn die fotografie serieus nemen en dus echte camera's gebruiken. En nee: dan hoeven het niet superdure modellen te zijn: een simpel model uit de Canon A-serie van 150 eur maakt al fantastische foto's.
Dat verschil zal er wel zijn..maar wanneer zullen ze worden geaccepteerd? Zoals Sabbi zegt.. "Ik heb zelf geen enkel probleem met telefoonfoto's, maar ook als je had gezegd dat je foto's uit een hasselblad met 12 megapixel digitale back waren gekomen had ik ze nog niet echt showcase-waardig gevonden... "

Als je dus mooie foto's maakt met acceptabele kwaliteit dan is de grens bereikt van punt 1?

Verwijderd

Ik vind het vreemd dat je hier geen telefoondiscussie mag voeren.
Als ik nu eens met een koekjes trommel fotos maak?
Fotografie is breder dan alleen maar "hoogwaardige" cameras!

Of zeg ik nu iets fouts op het tweakers web. Koekjestrommels verboden :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 15:11:

Nou dat vond ik dus ook vreemd..vandaar dit topic.. Koekjestrommel is ook weer iets te ver gezocht maar you get the point! Kijk je moet geen foto's van een T610 neergooien..die zijn idd slecht..maar er zijn echt camera's op telefoons die goeie foto's maken. En als je daarmee een mooie showcase kan vullen..waarom niet?

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 15:11:

Whehe, lekker droog luc, niet ineens koekjestrommels erbij halen.

Case-Modderaar:

Hoe bedoel je, geaccepteerd? Zijn zat mensen die met camfoons rondrennen, en er foto's mee maken en op het web gooien. Lijkt me toch best flinke acceptatie. Waar het mij meer om gaat is, dat als je ook maar enigszins serieus met fotografie bezig bent, je echt wel een cam hebt, ipv een telefoon met cam. Hopelijk snap je een beetje wat ik bedoel. Dit gaat niet over acceptatie, maar over 2 verschillende doelgroepen en gebieden.

Verschillende hybride-apparaten doen het prima, zoals een pda of gsm die ook mp3-speler is, of een printer die ook kan faxen, kopiëren en scannen. Maar voor fotografie zit dat nu eenmaal anders ;) Simpelweg omdat fotograferen een wereld van verschil is met bellen en sms'en: vandaar dat telefooncams nooit een vervanger zullen zijn van echte cams: ze zijn simpelweg niet bedoeld als cams, maar als telefoons met als extra een cam, voor de lol en de hip. Met toekomstige telefooncams zul je vast fantastische foto's kunnen maken.
En als je daarmee een mooie showcase kan vullen..waarom niet?
Ik moet de eerste mooie showcase van foto's gemaakt met een telefooncam nog zien :) Iedereen die uberhaupt aan een showcase denkt gaat niet met een telefooncam maar een echte cam rondrennen: die zijn daar voor bedoeld namelijk :P

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Hoezo is iemand met een phonecam niet serieus met fotografie bezig?
Iemand met een lomo toestel ook niet dan?

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 15:18:
[...]
Ik moet de eerste mooie showcase van foto's gemaakt met een telefooncam nog zien :) Iedereen die uberhaupt aan een showcase denkt gaat niet met een telefooncam maar een echte cam rondrennen: die zijn daar voor bedoeld namelijk :P
Ja maar...je draait er een beetje omheen..sorry dat ik nou een beetje de vervelende poster ga uithangen..maar..als er nou mooie foto's zijn..met acceptabele kwaliteit..en die zijn nou toevallig van een camera van een telefoon..waarom zou je ze dan niet laten staan?

• Remy

Remy

Vervelend, mwah je begint er te komen :P. Het is meer dat je dit topic opent omdat deze dicht is gegaan van jou: [rml][ 6230I Showcase] Rondje gereden[/rml]. Terwijl er vaker showcases dicht zijn gemikt die gewoon niet een showcase waard waren: kwalitatief (zowel technisch als creatief) laagwaardige foto's, die gewoon meer als snapshot geldden toen. En om diezelfde reden oa is jouw topic dicht gegaan.
acceptabele kwaliteit
Acceptabele kwaliteit schiet dus niet op, voor een forum als dit :) We proberen juist mensen aan te sporen de best mogelijke foto's te maken met hun camera's, en niet met 'acceptabele kwaliteit' aan te komen.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 15:22:
Hoezo is iemand met een phonecam niet serieus met fotografie bezig?
Iemand met een lomo toestel ook niet dan?
Iemand met een phonecam -kan- wel serieus bezig zijn met fotografie, maar toch neem ik zo iemand niet serieus (om die fotografie dan), sorry. Pak dan een camera erbij en ga bellen met je telefoon. Iemand met een lomo toestel is wel serieus bezig met fotografie: dàt is namelijk wel een camera, en niet een gsm met een camera'tje erbij...

LinkedIn
Instagram

• Sabbi
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

Heej, geen koektrommel-camera's dissen he :)

Met weemoed denk ik terug aan mijn mooie schoenendozen prikgat-camera, featuring voorin een stukje zilverfolie met gat, een spiegel en een matglas voor de preview mogelijkheid, en dan snel in de doka er een stuk fotopapier opleggen, klep dicht, naar buiten hollen, belichten, heel lang wachten want fotopapier heeft nou niet bepaald een hoge asa rating, snel naar binnen hollen, fotopapier ontwikkelen, foto spoelen en op ander stuk papier leggen, licht aandoen in doka, wachten, licht uit, foto ontwikkelen, en zie daar, een foto van de straat, en haarrrrrrscherp, afgezien dan van alles wat niet muurvast geschroefd zat 8)
Helaas geen foto van het ding, gaf echt mooie rare foto's, daar kan geen fotosjop filter tegenop.

Verwijderd

En die mooi rare foto's komen nu ook uit een telefoon :D
Alleen ben ik bang als je die uit de schoensdoos hier post, remy dat geen goede kwaliteit vind en je dus niet serieus neemt :D

Verwijderd

Topicstarter
Remy schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 15:26:
Vervelend, mwah je begint er te komen :P. Het is meer dat je dit topic opent omdat deze dicht is gegaan van jou: [rml][ 6230I Showcase] Rondje gereden[/rml]. Terwijl er vaker showcases dicht zijn gemikt die gewoon niet een showcase waard waren: kwalitatief (zowel technisch als creatief) laagwaardige foto's, die gewoon meer als snapshot geldden toen. En om diezelfde reden oa is jouw topic dicht gegaan.
Nee..helemaal niet..dit topic open ik niet omdat ik het nou zo k*t vind dat mijn topic met de 6230i is dichtgegooid. Maar omdat het dicht werd gegooid begon ik mezelf af te vragen waar het nou aan lag. Aan de foto's of waarmee ze gemaakt waren.
Remy schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 15:26:
[...]
Acceptabele kwaliteit schiet dus niet op, voor een forum als dit :) We proberen juist mensen aan te sporen de best mogelijke foto's te maken met hun camera's, en niet met 'acceptabele kwaliteit' aan te komen.
[...]
Ok..dan verander ik acceptabel in goede, want mijn tweede vraag was..waar houdt het op? Dus dat is ook niet omdat mijn oude topic is diechtgegooid maar een serieuze vraag over de toekomst hiervan. En als er een goeie camera komt..of die dan wel welkom is.
Iemand met een phonecam -kan- wel serieus bezig zijn met fotografie, maar toch neem ik zo iemand niet serieus (om die fotografie dan), sorry. Pak dan een camera erbij en ga bellen met je telefoon. Iemand met een lomo toestel is wel serieus bezig met fotografie: dàt is namelijk wel een camera, en niet een gsm met een camera'tje erbij...
Ok..een budget camera is 150 pleuri..maar maakt misschien wel minder mooie foto's dan een camera telefoon over een tijdje..wat dan?

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:01
Ik vind het ook een beetje raar dat foto's uit een GSM niet mee mogen doen.
Kan je je die foto nog herinneren die in een landelijke krant stond met het lijk van Theo van Gogh? Die foto zegt veel meer en is veel beter dan een foto van bijvoorbeeld een leuk landschap uit een DSLR.
Fotografie (en zo heet dit forum) is schrijven met licht. Met wat dan ook... APS camera, medium-format, DSLR, compactcam... maar dus ook een GSM.

Toen "Fotografie" werd toegevoegd aan GoT toen was het allemaal nog niet zo hot met fotografie als de dag van vandaag. Toen was je blij met je 3,1 mpix camera.. en liet je die foto's trots zien. Over een paar maanden heb je GSM's met 3+ mpix en die foto's zouden hier dan niet mogen staan? Nogmaals, iemand maakt snel met z'n GSM een foto van een overval of iets spectaculairs. Die foto verteld een verhaal. Misschien wel meer verhaal dan een foto uit een Nikon camera van een of andere geit in een weiland.

Dus wil je dit forum echt beperken tot alleen dedicated camera's dan zou ik hem maar hernoemen naar "Fotografie door camera's".

• Remy

Remy

Ok..een budget camera is 150 pleuri..maar maakt misschien wel minder mooie foto's dan een camera telefoon over een tijdje..wat dan?
Dat zien we dan wel weer?

We leven nu in het nu, simpelweg. Als iemand een showcase opent met een stel mooie foto's die echt de moeite van het bekijken waard zijn, dan zal dat topic zeker open blijven, zo simpel is het. Dit topic echter niet, omdat we nu al 3x in herhaling zijn gevallen terwijl dat niet zinvol is.

Succes, en veel plezier met je fotografie verder, met wat voor apparaat je het ook doet :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.