Bunny...>:)
Ja het gaat sneller, maar is risicovoller dan RAID-1. RAID-0 is striping en bestanden worden gesplitst over, in jouw situatie, 2 HDD's. Klapt 1 schijf dan is alles over en uit.
RAID-1 is mirroring en beide schijven zijn indentiek. Klapt 1 HDD, nix aan het handje.
RAID-0 is het snelst, dan komt RAID-1.
Ja het gaat sneller, maar is risicovoller dan RAID-1. RAID-0 is striping en bestanden worden gesplitst over, in jouw situatie, 2 HDD's. Klapt 1 schijf dan is alles over en uit.
RAID-1 is mirroring en beide schijven zijn indentiek. Klapt 1 HDD, nix aan het handje.
Daarom is het ook een tip om 2 goekope en kleinere schijfjes te gebruiken voor opslag van je documenten e.d. in RAID 1. Ik ga hiervoor binnenkort 2 oude 231MB schijfjes gebruiken.Op donderdag 11 januari 2001 19:43 schreef Tai-Pan het volgende:
Bunny...>:)
En de kans dat er iets gebeurt met een hdd is belachelijk klein (in 6 jaar is er mij maar eentje gesneuveld).
<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL
Of zet je bestanden regelmatig op een 3e disk, doe ik in ieder geval wel. Wat betreft het snelheidsverschil; 't is maar net wat je ermee doet. Ik deed het voor het snelheidsverschil (b.v. ik Photoshop redelijk veel), maar ook voor de gimick:) Echte verschillen heb ik nooit gemeten daar ik m'n twee nieuwste disken gelijk in een stripe plaatste, dus hoe ze in hun uppie presteren weet ik niet.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Precies, het slimste is voor de meeste thuis om raid 0 te draaien, en dan elke week ofzo ghostje te maken..... De kans dat een schijf echt stuk gaat is niet zo groot, ga maar bij je zelf na hoe vaak je dat de afgelopen jaren is overkomen.....mij nog nooit
Hehe
leuk dat een aantal van jullie zeggen dat de kans dat een HDD kaboom zegt niet groot is. Nou...helaas was ik de uitzondering, want ik kocht op een vrijdag 2 HDD's, installeerde mijn RAID-0 systeem en zaterdag plofte 1 HDD 
ikke niet blij...1 jaartje op RAID-1 gedraaid, toen DVD's gaan 'backuppen'
maar kwam erachter dat 27Gb niet genoeg is om meer als 4 DVD's op je HDD's te hebben staan naast mijn normale zooi.
Dus sinds 1 maandje weer op RAID-0. Wel even dagje of wat de regenboog lopen schijten want ik dacht alleen maar aan het klappen van een HDD zoals toen, maar gelukkig...niks aan het handje (behalve eelt
)
[edit]typo[edit
ikke niet blij...1 jaartje op RAID-1 gedraaid, toen DVD's gaan 'backuppen'
Dus sinds 1 maandje weer op RAID-0. Wel even dagje of wat de regenboog lopen schijten want ik dacht alleen maar aan het klappen van een HDD zoals toen, maar gelukkig...niks aan het handje (behalve eelt
[edit]typo[edit
Dat is ook als grapje bedoeldOp donderdag 11 januari 2001 19:32 schreef Bunny het volgende:
Niet op een 486DX2-80 met 4 mb...
Ik zit dus te denken aan een Raid 0 met 4 20 gb schijven voor thuis .
NIET DOEN!!Op vrijdag 12 januari 2001 12:53 schreef Stellarc het volgende:
Ik zit dus te denken aan een Raid 0 met 4 20 gb schijven voor thuis .
Ik heb een RAID 0 met 4 schijven. Maar de master/slave combinatie geeft bijna geen extra snelheidswinst. Kan je beter 2*40 GB nemen.
Voorbeeldje: meeste mensen met RAID 0 over 2xIBM DTLA halen 70-75 MB/sec (2x master)
Ik haal met 4xIBM DTLA maar 75-80 MB/sec
(2x master, 2x slave) Bijna geen extra winst van de 2 extra schijven dus...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
in windows 98 had ik heletijd fouten met raid 0 heletijd scandisk dat het bestand fout was weergegeven enz
nu draai ik win2000 met een ntfs partitie en nu draait het prima
nu draai ik win2000 met een ntfs partitie en nu draait het prima
Thnx voor de tipOp vrijdag 12 januari 2001 12:57 schreef GarBaGe het volgende:
[..]
NIET DOEN!!
Ik heb een RAID 0 met 4 schijven. Maar de master/slave combinatie geeft bijna geen extra snelheidswinst. Kan je beter 2*40 GB nemen.
Voorbeeldje: meeste mensen met RAID 0 over 2xIBM DTLA halen 70-75 MB/sec (2x master)
Ik haal met 4xIBM DTLA maar 75-80 MB/sec
(2x master, 2x slave) Bijna geen extra winst van de 2 extra schijven dus...
Verwijderd
Ik HAD 4x 20GB IBM, razend snel!
Heb ze nu vervangen door 3x 45GB IBM
, is toch een tikkie langzamer in de benchmarks.
Dus, je hebt nog wel winst hoor, zelfs als je van 3 naar 4 disks gaat (reken maar uit: IBM diskjes doen ongeveer 40MB/s max, 3x40=120MB/s theoretisch max, PCI-bus trekt 133MB/s max dus win je nog steeds iets met 4 disks.)
Het verschil is wel een stuk minder dan bij de stap van 2 naar 3 disks, omdat je bij 4 disks toch tegen het maximum van je PCI-bus aanloopt (tenzij je niet al te snelle diskjes hebt).
P.S. 133MB/s is niet alleen het maximum van de PCI-bus, met mijn Promise UDMA-66 raid controllertje met 2x UDMA66 kun je theoretisch ook maar 133MB/s halen, dus...
P.P.S. Tja die nieuwe 133MHz FSB Athlon bordjes komen maar niet he, dus heb ik maar m'n HD-space wat verruimd vandaar die 3x45GB
Heb ze nu vervangen door 3x 45GB IBM
Dus, je hebt nog wel winst hoor, zelfs als je van 3 naar 4 disks gaat (reken maar uit: IBM diskjes doen ongeveer 40MB/s max, 3x40=120MB/s theoretisch max, PCI-bus trekt 133MB/s max dus win je nog steeds iets met 4 disks.)
Het verschil is wel een stuk minder dan bij de stap van 2 naar 3 disks, omdat je bij 4 disks toch tegen het maximum van je PCI-bus aanloopt (tenzij je niet al te snelle diskjes hebt).
P.S. 133MB/s is niet alleen het maximum van de PCI-bus, met mijn Promise UDMA-66 raid controllertje met 2x UDMA66 kun je theoretisch ook maar 133MB/s halen, dus...
P.P.S. Tja die nieuwe 133MHz FSB Athlon bordjes komen maar niet he, dus heb ik maar m'n HD-space wat verruimd vandaar die 3x45GB
Ik heb helemaal geel master slave vertraging.
Disks: Maxtor VL40 ATA100 5400rpm
1 disk: 17MB/sec (ongeveer)
2 disks: 33MB/sec in master/slave combo dus
Gemeten met Sisoft Sandra. Waarden schommelden bij elke meting wat en zijn afgerond (door mijn geheugen
)
Disks: Maxtor VL40 ATA100 5400rpm
1 disk: 17MB/sec (ongeveer)
2 disks: 33MB/sec in master/slave combo dus
Gemeten met Sisoft Sandra. Waarden schommelden bij elke meting wat en zijn afgerond (door mijn geheugen
Pagina: 1