Nieuwe hardware, wat nieuw installeren?

Pagina: 1
Acties:

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:55
MiIk heb veel freezes zowel in Windows als in Ubuntu als in Memtest, wat mij een hardware probleem lijkt. Soms na vijf minuten, soms al tijdens het booten, soms draait ie vrolijk een uurtje of twee.

Ik heb sterk het vermoeden dat dit ligt aan het moederbord (ECS K7VTA333, yup, een budgetmoederbord, en nog een oudje ook nog :+) of aan het geheugen. Nu wil ik het moederbord dus gaan vervangen door eentje die het wat beter doet, ik erger me zowiezo al aan dit moederbord sinds dat ik het heb (geen USB2, geen onboard LAN), dus wordt het binnenkort vervangen. Als arm studentje komt daar wel weer een nieuw budgetbordje voor in de plaats.

Maargoed, dat is allemaal een beetje besides the point. Ik heb op deze computer Ubuntu draaien, en vraag me af wat ik moet doen om dit zo te houden met mijn nieuwe moederbord. Windows heeft het liefst een hele nieuwe verse installatie, al heb ik via de search ook wel methoden gevonden om het zonder dat op te lossen, maar hoe zit dat met linux/ubuntu? Ik ben redelijk nieuw op dat gebied, dus heb eigenlijk geen idee. Draait het gewoon door? Moet ik iets van drivers installeren? Moet ik iets updaten/upgraden? Ik heb het niet via de FAQ of Search kunnen vinden, dus dan maar een nieuw topic.

Alvast bedankt voor de hulp!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35
Ik ken Ubuntu niet echt goed, maar van zo'n "beginnersdistro" verwacht ik wel dat ze zoveel mogelijk hardware out-of-the-box ondersteunen. Zolang je dus niet van architectuur wisselt (en gezien je kijkt naar budget, zul je ws. bij i386 blijven), moet het geen problemen opleveren. Hooguit moet je her en der de configuratie aanpassen.

Ik heb zelf ook een keer mijn moederbord vervangen (MSI K7T --> ASUS A7V133), en mijn Slackware-installatie bleef toen ook vrolijk doordraaien. Gewoon proberen dus.

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
Ik denk dat je helemaal nix hoefd te doen en dadelijk alles gewoon weer werkt in ubuntu

edit: als ik ooit linux op een oude pc wil installeren doe ik de harde schijf effe in een snelle pc, installeer ik het en stop daarna in de oude pc en dat allemaal zonder problemen.

[ Voor 52% gewijzigd door Emielio op 27-05-2005 14:03 ]

Opleiding Brandveiligheid

• Garyu
  • Laatst online: 17:55
Kijk, da's mooi om te horen!

* Garyu loves out-of-the-box support B)
Ik ga inderdaad -alleen- het moederbord vervangen. De rest heb ik geen geld voor, dus dat blijft nog ff zitten.

[ Voor 47% gewijzigd door Garyu op 27-05-2005 14:02 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Flydude
  • Laatst online: 10-02 18:22

Flydude

Mighty pirate

Hangt er natuurlijk wel vanaf of je een zelf gecompileerde kernel hebt. If so, dan wel zorgen dat je nieuwe chipset door de kernel ondersteund wordt.

Als je met de generieke kernel werkt (die met alle mogelijke modules bijgeleverd) zal je geen problemen hebben. Maar goed, YMMV.

[ Voor 1% gewijzigd door Flydude op 27-05-2005 14:35 . Reden: typo ]

I am rubber, you are glue

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zoals Flydude al zegt moet je vooral even opletten of je kernel goed is.

Ik ken verder Ubunto ook niet zo goed, maar als ik het mij goed herinner is het een distro met pre-compiled packages. Dat betekend dat ze of voor i386 of voor i686 gecompileerd zijn. Deze werken met alle nieuwe hardware.
Heb je ook zelf gecompileerde packages dan moet je vooral opletten voor welke architectuur ze zijn gecompileerd. Deze mag niet hoger zijn dan het CPU type wat je gebruikt. Maar volgens mij blijf je bij dezelfde CPU, dus dat zal ook wel goed gaan.

Bij mijn installs zou het wel wat problemen kunnen geven, omdat ik Gentoo draai, en deze zoveel mogelijk geöptimaliseerd is voor mijn huidige pc.

Wat betreft je storing, aangezien memtest86 vastloopt, is heel waarschijnlijk je moederbord gaar. Ik heb bijzonder gaar geheugen getest met memtest86, en die bleef gewoon doorlopen.
Ik weet niet of je nog een dimm hebt liggen? Eventueel van een kleinere omvang. Zou het geheugen het probleem zijn, dan moet memtest met die andere dimm wel doorlopen. Crasht hij ook met deze dimm, dan is het probleem echt je moederbord.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1