Suse 9.3 Wifi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een toshiba notebook met een linksys "WPC54G" pcmcia netwerk kaartje. Op zich krijg ik 'm goed aan de praat dankzij een paar goede tutorials van de Suse website. Het probleem is echter dat bij het booten de kaart niet wordt geladen terwijl ik toch met het commando "ndiswrapper -m" een filetje heb gegenereerd in de /etc/modprobe directory.

Wanneer ik vervolgens de wifi kaart met "modprobe ndiswrapper" laadt zie ik 'm gewoon bij m'n netwerk informatie staan (ifconfig en iwconfig). Ik zie nu ook al een connectie met m'n accespoint. Ik kan er echter pas mee werken (internetten) nadat ik het eth0 device heb neer gehaald (ifconfig eth0 down). Het lijkt erop dat linux probeert een connectie te maken via eth0 terwijl ik met m'n wifi kaartje wel een verbinding heb.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik deze stappen automatiseren en is het mogelijk om ook m'n eth0 device in de lucht te houden wanneer ik internet via m'n wifi verbinding.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 13:41 . Reden: probleem iets verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonz55
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 11:13
Het schijnt dat SUSE 9.3 niet zo goed kan omgaan met het tegelijkertijd aanspreken en/of wisselen van wireless en NIC. Gebruik hiervoor een kicker applet 'Profile' waarmee je tussen de diverse netwerkconfiguraties kan switchen. Dit loste bij mij het probleem op (IBM laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het zelfde kaartje in mij SuSE 9.2 flaptop zitten.

Ik gebruikte hiervoor een zelf gemaakt/aangepast script. Het heeft namelijk alleen zin die module te laden als je kaartje aanwezig is. In mijn script haal in eth0 down en breng ik wlan0 up. Bij het stoppen van het script haalt ie eth0 weer gewoon op. (ik gebruik wel DHCP).

Als je dit automatische wil brengt dit veelal problemen met zich mee. Je kunt dit script ook in je init.d zetten, je moet dan wel zeker zijn dat je kaartje er in zit bij het booten en zorgen dat je het script op de juiste plaats laat uitvoeren in je init.d (meestal doet suse dit wel voor je)

Ik kan het script posten als je wilt. Net is niet een ontzettend dynamische script kaar het doet zijn werk.

Er zijn tal van mensen die dergelijke scripts hebben gemaakt (veel uitgebreider) maar geen val allen doet het zoals je zelf meestal wilt.

Ik heb wel eens zitten denken op hiervoor een draatje te openen (ultieme wlan script).

Ik zit namelijk met het probleem dat WPA ondersteuning nog al erg omslachtig is in linux