[mem] Intel D915PCY claimt 896 MB

Pagina: 1
Acties:

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07-2025
Goedemiddag,

Ik zit met een probleem. Ik heb hier een Intel D915PCY mobo (laatste bios rev.) met 4 Gb Kingston DDR2-533 geheugen erop. Alles werkt perfect, op een vervelend puntje na. Het mobo "claimt" namelijk 896 MB geheugen voor "system resources", en ik kan nergens vinden waar deze 896 MB naar toe gaat. De klant verwacht namelijk 4 Gb geheugen, terwijl Windows maar 3.12 Gb aangeeft.

De letterlijke melding in de bios is: "Memory consumed by system resources: 896 MB"

Ik heb al verschillende bronnen afgezocht, maar ik kan niets vinden wat in de buurt komt van dit probleem... Iemand enig idee?

Ow, er zit een Asus AX300 kaart in de PCIe16x, en er snort een Pentium 4 3,6 ghz :)

By each crime and every kindness, we birth our future

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heeft te maken met het 4GB geheugen-limiet van Windows. Je kunt wel de /PAE switch in boot.ini gebruiken om de volle 4GB te kunnen benutten, maar let wel dat sommige applicaties hiermee kunnen conflicteren. Google, zoek hier op GoT of op microsoft.com eens rond naar PAE :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 27-05-2005 13:05 ]

• Freggel_United
BalusC schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 13:04:
Dit heeft te maken met het 4GB geheugen-limiet van Windows. Je kunt wel de /PAE switch in boot.ini gebruiken om de volle 4GB te kunnen benutten, maar let wel dat sommige applicaties hiermee kunnen conflicteren. Google, zoek hier op GoT of op microsoft.com eens rond naar PAE :)
Dat dacht ik in eerste instantie dus ook, maar ik verwacht niet dat dit de melding uit m'n post-screen verwijdert... waarom reserveert de BIOS 896 meg geheugen, en waarvoor???

• Freggel_United
Ik heb /PAE ff snel geprobeerd, maakt niets uit ( /3GB trouwens ook niet )...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, het gebeurt al in de POST? Ik zou eens checken of er niet ergens een vergelijkbaar BIOS setting is om de geheugenlimiet te inzetten :)

• Freggel_United
Heb ik gedaan, alle opties geprobeerd... (letterlijk alle), het maakt allemaal niets uit... BIOS ook in configuration mode gehad, maar dit levert niet meer levensvatbare opties op... wordt er een beetje moedeloos van... En aan Intel zelf heb ik op dit moment ook niet veel, die lui aan de telefoon beginnen met hun oren te klapperen als ik het probleem noem.

[ Voor 60% gewijzigd door Freggel_United op 27-05-2005 13:52 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:23
Freggel_United schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 13:50:
Heb ik gedaan, alle opties geprobeerd... (letterlijk alle), het maakt allemaal niets uit... BIOS ook in configuration mode gehad, maar dit levert niet meer levensvatbare opties op... wordt er een beetje moedeloos van... En aan Intel zelf heb ik op dit moment ook niet veel, die lui aan de telefoon beginnen met hun oren te klapperen als ik het probleem noem.
Die 900 MB ben je in feiten zo goed als kwijt, dit komt omdat de PCI-devices een stuk eigen geheugen reserveren. Zet eens alles uit, dan heb je volgens mij bijna 4 GB. Maar goed, ik zou zeggen er zit 4 GB=4GB en of er nou 900 MB weggesnoept wordt tjah :P.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's waar ook. Ik herinneer me zo'n geval ..

* BalusC zoekt even.

Check de reactie van Abbadon helemaal onderaan het topic: P5AD2+ 4GB DDR2 wordt gezien als 3,25GB? :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46
Hier kun je _niks_ aan doen. Dit is in jouw geval een hardware issue; jouw moederbord (chipset/bios) ondersteund gewoon geen remapping voor meer dan 4GB. Voor dit soort zaken moet je een bord hebben met de juiste chipset en bios (professionele server/workstation borden) welke in het bios gewoon 4GB herkennen, pas dán kan Windows met de /PAE switch daadwerkelijk 4GB zien. Héél misschien dat het met een juiste bios te verhelpen is maar gezien het desktop karakter v.d. bedoelde chipset geef ik je nul procent kans.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
Termi schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:01:
[...]

Die 900 MB ben je in feiten zo goed als kwijt, dit komt omdat de PCI-devices een stuk eigen geheugen reserveren. Zet eens alles uit, dan heb je volgens mij bijna 4 GB. Maar goed, ik zou zeggen er zit 4 GB=4GB en of er nou 900 MB weggesnoept wordt tjah :P.
900 MB welke door PCI devices niet meer zichtbaar zijn :? Dus als je dezelfde pc met 1024 MB ram gebruikt blijft er nog maar 124 MB over voor je software? lijkt me een beetje vreemd, niet? Daarbij laat het bios altijd het volledige geheugen zien behalve als er sprake is van shared memory voor de grafische kaart...

edit:
Ja, ik heb de reactie van Abbadon in het andere topic gelezen :z maar nog niet voordat ik dit poste ;)

offtopic:
De Intel website werkt ook niet geheel mee... damn wat is hij traag op dit moment :P GeslashGoT ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GH45T op 27-05-2005 14:28 ]

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
lees nog eens die post van abbandon in het andere topic, daar staat duidelijk dat dit alleen is als je over de 3,2gb grens heen gaat. dus 1gb = 1gb

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 21:43
defusion schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:23:
lees nog eens die post van abbandon in het andere topic, daar staat duidelijk dat dit alleen is als je over de 3,2gb grens heen gaat. dus 1gb = 1gb
offtopic:
Lees mijn edit even ;)

1gb? je zult wel 1GB bedoelen ;) 1Gb is een Gigabit (1024MB/8) en 1GB is een Gigabyte(1024MB)

• Freggel_United
Abbadon schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:12:
Hier kun je _niks_ aan doen. Dit is in jouw geval een hardware issue; jouw moederbord (chipset/bios) ondersteund gewoon geen remapping voor meer dan 4GB. Voor dit soort zaken moet je een bord hebben met de juiste chipset en bios (professionele server/workstation borden) welke in het bios gewoon 4GB herkennen, pas dán kan Windows met de /PAE switch daadwerkelijk 4GB zien. Héél misschien dat het met een juiste bios te verhelpen is maar gezien het desktop karakter v.d. bedoelde chipset geef ik je nul procent kans.
Mijn dank is groot... Ergens vermoedde ik dit al, want ik heb diverse Dual Xeon (met de Intel SE7501BR2 als ik me niet vergis) workstations afgeleverd die helemaal niet moeilijk deden over 4 GB. Ik denk dat mijn "vrienden" van intel dit ook wel zullen bevestigen maandag...

Prettig weekend al te samen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Freggel_United op 27-05-2005 18:38 ]

Pagina: 1