Beheersoft voor creatie groot aantal gebruikers op server

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-02 18:42

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Ik zit met volgend probleem :

Ik doe sinds kort het informaticabeheer van een grote school, met iets van een 1500 leerlingen + een 120 tal leerkrachten.
Momenteel hadden ze voor de leerlingen allemaal gesharede accounts ( per lokaal een account bv : lokaal1PC1, lokaal1PC2, lokaal1PC3, ... ).
Op zich was dit makkelijk aangezien er bijna nooit accounts moesten bijgemaakt/verwijderd worden.

Vanaf volgend schooljaar echter zouden ze graag per leerling een persoonlijke account hebben, bv : leerling1, leerling2, leerling3, .... Ik had iets in gedachten a-la : eerstelettervoornaam+achternaam
Nu zitten we wel nog met het dilemma : hoe krijgen we zo snel mogelijk al deze gebruikers gecreeerd, aangezien we telkens de naam en voornaam moeten ingeven in active directory en de gebruikersaccount.

Vraag is dus : bestaat er een soort freeware programmatje waarmee je bv vanuit een excell bestand voornaam, achternaam, accountnaam en bv nog andere dingen die je in AD kan importeren en dat de nieuwe gebruikers zo creeert in AD ?

-| Hit it i would ! |-

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 17:10
Je kan bij zo'n dynamische gebruikersomgeving als een school beter met geboortedata werken met voorlopgetallen, 00104121982, zou dan mijn username zijn. Of met andere "relatief" unieke data uit persoonsgegevens.

Leraren en andere belangrijjke mensen die langer dan 3/4 jaar daar aanwezig gaan zijn kan je uiteraard wel een normale username geven.

[ Voor 28% gewijzigd door ConZito op 27-05-2005 12:31 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat heb je zelf al gedaan om hiervoor een oplossing te vinden?
Ik kan dat namelijk niet echt uit je posting halen.

Ik denk dat je je eens moet verdiepen in vbs scripting van Microsoft.

Google Rulez
doe eens [google=vbs excel user accounts]

Hou er alvast rekening mee hoe je om moet gaan met dubbele inlog namen. Avisser kan bijvoorbeeld vaker voorkomen dan je denkt....

[ Voor 10% gewijzigd door Rolfie op 27-05-2005 12:35 ]

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Als je zoekt naar de commando's CSVDE en LDIFDE, moet je voldoende informatie kunnen vinden over het automatisch aanmaken van veel nieuwe gebruikersaccounts. Deze twee tools zijn daar voor gemaakt.

CSVDE:
http://www.microsoft.com/...af-b7e4-016ab0c4db26.mspx

LDIFDE:
http://www.microsoft.com/...9b-925a-82c516a1ca14.mspx

Als je alle namen en dergelijke al in Excel hebt staan, zal waarschijnlijk CSVDE voor jou de beste keuze zijn.

Succes met aanmaken van je accounts.

Relax. nothing is under control.

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-02 18:42

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Conzito : jou id van zo'n accounts is niet zo slecht, op de hoge school hadden we inderdaad ook ongeveer zo'n systeem. Was dan gewoon BE gevolgd met het volgnummer.

Rolfie : op gebied van VBS ken ik spijtig genoeg weinig tot niets, dus ik heb het liefst iets zoals Deevay zegt, dat je al je data rechtstreeks kan importeren vanuit Excell ofzo.

Deevay : bedankt alvast, ik bekijk beide tools vanavond al eens, dan kan ik eens verder kijken welke het beste lijkt voor mijn situatie en kan ik eventueel ook al eens wat experimenteren.

-| Hit it i would ! |-

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Nog een tip voor wat betreft het bedenken van een strategie mbt accountnamen:
Op de hogeschool waar ik gezeten heb, werd een combinatie gebruikt van schooljaar/volgnummer/achternaam

In mijn geval was het toen 99002127vaessen. Op deze manier is het vrijwel onmogelijk om dubbele namen te krijgen in je netwerk (het volgnummer maakt de zaak uniek ;) )

Met de eerder genoemde tools moet het ook zonder problemen mogelijk zijn om die strategie daadwerkelijk toe te passen. Volgnummertje hebben de meeste leerlingen toch al...

Wat ik vooral NIET zou doen, is iets van klassen of groepen in de accountnamen verwerken. Dan ben je de hele zomer bezig met alle accounts hernoemen, terwijl je dan beter op het strand kunt liggen.

Relax. nothing is under control.

Verwijderd

Falcon10 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 12:27:
Ik zit met volgend probleem :

Ik doe sinds kort het informaticabeheer van een grote school, met iets van een 1500 leerlingen + een 120 tal leerkrachten.
Momenteel hadden ze voor de leerlingen allemaal gesharede accounts ( per lokaal een account bv : lokaal1PC1, lokaal1PC2, lokaal1PC3, ... ).
Op zich was dit makkelijk aangezien er bijna nooit accounts moesten bijgemaakt/verwijderd worden.

Vanaf volgend schooljaar echter zouden ze graag per leerling een persoonlijke account hebben, bv : leerling1, leerling2, leerling3, .... Ik had iets in gedachten a-la : eerstelettervoornaam+achternaam
Nu zitten we wel nog met het dilemma : hoe krijgen we zo snel mogelijk al deze gebruikers gecreeerd, aangezien we telkens de naam en voornaam moeten ingeven in active directory en de gebruikersaccount.

Vraag is dus : bestaat er een soort freeware programmatje waarmee je bv vanuit een excell bestand voornaam, achternaam, accountnaam en bv nog andere dingen die je in AD kan importeren en dat de nieuwe gebruikers zo creeert in AD ?
ldiffde of csvde kan dit (weet nooit precies welke het handigste is :)).

iig 1 gebruiker aanmaken zodat alle settings goed staan, deze exporteren en vervolgende met excel de gegevens bewerken. tenslotte weer importeren.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zie de genoemde tips, met VB scripting en dergelijke kom je een heel eind.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.