Foto ziet er na opslaan in JPEG anders uit

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:48
Gisteravond heb ik wat fotos geschoten van de lucht. Toen ik vanmorgen de fotos importeerde in Photoshop, en na een beetje fine-tunen opsloeg als JPEG bleek dat het resultaat anders was dan mijn monitor weergaf in Photoshop.

Ter vergelijk:
Zo zie ik de foto in photoshop (dit is een crop uit een printscreen)
Afbeeldingslocatie: http://hosting.van-donselaar.com/got/crop.jpg

Zo ziet de foto er uit na hem opgeslagen te hebben via Safe for Web met een Quality van 100
Afbeeldingslocatie: http://hosting.van-donselaar.com/got/jpeg.jpg

Waar komt dit verschil vandaan? En hoe krijg ik de foto zo opgeslagen, dat deze eruit ziet als in Photoshop?

Voor de geïnteresseerden, hier de .psd (Let op: 16MB!) en de fullsize jpeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:08
En als je gewoon "Save as" doet ipv. save for web?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

Opgeslagen als AdobeRGB ipv sRGB?

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52

Sabbi

je denkt aan mij.

beter zoeken over adobe color settings enzo, google en de gotsearch weten er genoeg van..

en omdat ik vandaag zo'n aardige jongen ben,
http://www.computer-darkroom.com/ps8_colour/ps8_1.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 21:51

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Safe for web, zit een kleurenlimiet in. Ik weet niet meer wat, maar photoshop gebruikt dichtbijliggende kleuren om hem zogenaamd webcompatible te maken.

Maar dit is imho toch al lang achterhaald?

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
Ok, dat is dan dom van mij, maar het leek alsof ik geen JPEG optie had bij Save as, vandaar ook dat ik Save for Web gebruiktte. Wanneer ik een NEF-file open met Photoshop, en ik kies dan de Save optie, dan staat daar geen JPEG bij. Ik dacht dat ze dat misschien hadden aangepast in CS2, maar ik zie dat ik dat dus mis heb. Bij het opslaan via Save as wordt de foto wel goed opgeslagen. Beetje dom 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:05
waarschijnlijk importeer je de NEF file dan als 16 bits, dan kan je inderaad geen jpeg opslaan. Even converteren naar 8 bits en het zou moeten werken.

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-06 21:09

Xenan

Tree-of-life

Safe for Web gebruikt nog minder dan 256 kleuren. Dat is iets van vroeger toen er nog 8 bits (=256 kleuren) videokaarten waren.

Vinger opsteken: wie heef er nog en 8 bit videokaart? ;)

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

nicetas schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 12:01:
Safe for Web gebruikt nog minder dan 256 kleuren. Dat is iets van vroeger toen er nog 8 bits (=256 kleuren) videokaarten waren.

Vinger opsteken: wie heef er nog en 8 bit videokaart? ;)
Da's niet waar. Safe for Web opent een andere interface met preview functie zodat je makkelijker plaatjes kunt maken voor op het web. Als je daar JPG kiest is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
Wat zou dan het verschil verklaren volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

het wel/niet mee opslaan van een icc-kleurenprofiel.

probeer maar eens eerst het plaatje te converteren naar 256 kleuren voor het te saven-for-webben, dan zal het als het goed is ook verkloot worden.

of tel het aantal unique colors in je save for web plaatje.... dat zijn er 38313!

[ Voor 80% gewijzigd door Sabbi op 27-05-2005 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:53
JJapie schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 12:27:
Wat zou dan het verschil verklaren volgens jou?
Laat ik het dan proberen:
Waarschijnlijk is je foto uit je camera een JPEG in het AdobeRGB color-space. Het AdobeRGB profiel heeft meer kleuren dan het sRGB profiel. Als je een foto opslaat door "Save for Web" te kiezen dan slaat Photoshop je foto op in het sRGB profiel; er gaan dus kleuren verloren in de conversie van AdobeRGB naar sRGB. Photoshop doet dit, omdat Internet Explorer (en andere browsers?) het sRGB profiel gebruikt.

Wat ik doe is :
Foto openen, bewerken . etc. Als ik heb wil gebruiken voor het web/mail ga ik in Photoshop naar Edit -> Convert to profile -> en dan kiezen als Target profile voor sRGB. Als je daarna "Save for Web" doet, dan zul je zien dat de kleuren amper veranderen.

Probeer het eens.

[ Voor 3% gewijzigd door GerardHenninger op 27-05-2005 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Sabbi schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 12:31:
het wel/niet mee opslaan van een icc-kleurenprofiel.

probeer maar eens eerst het plaatje te converteren naar 256 kleuren voor het te saven-for-webben, dan zal het als het goed is ook verkloot worden.

of tel het aantal unique colors in je save for web plaatje.... dat zijn er 38313!
Onzin van die 256 kleuren. Je kan JPEG's voor het web gewoon met meerdere kleuren opslaan. Dat zou betekenen dat alle JPEG afbeeldingen online maar max 256 kleuren hebben?
Het klopt wel dat .GIF een palet heeft van max 256 kleuren. GIF wordt daarom ook gebruikt voor kleine graphics op het web (bijv. de smilies hier op GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
Bedankt voor de heldere uitleg, ik ga dat zeker eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Repslet-dude, we zeggen allebei hetzelfde, lees ns ff wat beter ofzo :+

[ Voor 6% gewijzigd door Sabbi op 27-05-2005 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Sabbi schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 12:42:
Repslet-dude, we zeggen allebei hetzelfde, lees ns ff wat beter ofzo :+
Excuses!
M'n eerste bak koffie moet zo'n werk nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hey, dat was mij ook opgevallen. Als ik een foto (.CRW) open in PS CS2 en ik doe save for web, dan is de kleur behoorlijk anders dan de originele foto. Als ik hem gewoon save as doe, is de kleur ook anders. De kleuren lijken minder verzadigd, weet niet precies hoe ik het moet nemen, maar gewoon anders. Wel irritant, want JPEG is toch wel het handigste formaat om in op te slaan voor webfoto's :)

Edit: Dat sRGB converten ga ik eens proberen. Ik open de foto's idd ook met 16bit per kleurkanaal :)

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 27-05-2005 12:58 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Grrrrrene schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 12:57:
Hey, dat was mij ook opgevallen. Als ik een foto (.CRW) open in PS CS2 en ik doe save for web, dan is de kleur behoorlijk anders dan de originele foto. Als ik hem gewoon save as doe, is de kleur ook anders. De kleuren lijken minder verzadigd, weet niet precies hoe ik het moet nemen, maar gewoon anders. Wel irritant, want JPEG is toch wel het handigste formaat om in op te slaan voor webfoto's :)

Edit: Dat sRGB converten ga ik eens proberen. Ik open de foto's idd ook met 16bit per kleurkanaal :)
Klopt helemaal wat je zegt. Sterker nog, als je je foto's eerst een flinke saturation geeft van +10 en dan opslaat met "Save for Web" dan komen je foto's er nog redelijk goed uit. Maar, de beste oplossing is zoals ik hierboven heb aangegeven. Als je het nog iets beter aan wil pakken, doe er dan voor je de foto opslaat een kleine USM overheen; die JPEG artifacts die je krijgt met het opslaan zorgen dat je een stukje detail verliest. Met die laatste USM "behoud" je dat nog een beetje.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-06 21:09

Xenan

Tree-of-life

Je kan JPEG's voor het web gewoon met meerdere kleuren opslaan. Dat zou betekenen dat alle JPEG afbeeldingen online maar max 256 kleuren hebben?
Natuurlijk kun je JPEG's voor het web met alle kleuren opslaan. Dat heeft altijd gekund. Alleen vroeger had je "web safe colors", als je deze optie gebruikte dan hoefde een 8-bit videokaart geen dithering uit te voeren. B)

In photoshop zit nog steeds een web safe colors profiel. Deze kun je ergens aanvinken bij "Save for web". Ik dacht dat die misschien aangevinkt was, maar dat is blijkbaar niet zo. :)

Zie ook http://www.lynda.com/hex.html en http://www.lynda.com/hexpalette/images/nvalue2.gif

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
En, werkt het mannen/vrouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

maar de beste manier blijft om je monitor te calibreren en fotoshop zo in te stellen dat hij het zelf goed doet, hoef je ook niet elke keer te converteren voor je kan saven/printen/exporteren. zie mijn eerste linkje hierboven, volg die tutorial en het werkt gegarandeerd altijd goed.

monitor calibreren/goede profiles gebruiken is imho altijd een must, anders weet je nooit hoe je foto er op papier uit zal zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Sabbi op 27-05-2005 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Sabbi schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 13:44:
maar de beste manier blijft om je monitor te calibreren en fotoshop zo in te stellen dat hij het zelf goed doet, hoef je ook niet elke keer te converteren voor je kan saven/printen/exporteren. zie mijn eerste linkje hierboven, volg die tutorial en het werkt gegarandeerd altijd goed.

monitor calibreren/goede profiles gebruiken is imho altijd een must, anders weet je nooit hoe je foto er op papier uit zal zien.
Een goede tip, alleen jammer dat niet iedereen een Spider, Monaco etc heeft.
Het is een must voor de (semi-) pro's onder ons, maar niet voor de huis tuin en keuken fotograaf.
Die besteden die 500-1200 euro liever aan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
RepSLET schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 13:44:
En, werkt het mannen/vrouwen ?
Het lijkt er sterk op van niet. Ik heb zoals gezegd het Color Profile aangepast, en vervolgens opnieuw Save for Web gedaan, maar het resultaat is hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

RepSLET schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:47:

Een goede tip, alleen jammer dat niet iedereen een Spider, Monaco etc heeft.
Het is een must voor de (semi-) pro's onder ons, maar niet voor de huis tuin en keuken fotograaf.
Die besteden die 500-1200 euro liever aan iets anders.
ehhh? ik heb het puur over het goed configureren van fotoshop, en het aanpassen van je kleuren in het adobe-gamma controlpanel applet, zodat je kleuren beter weergegeven worden op je scherm. waar haal jij opeens extra kosten vandaan dan he? Pak er anders nog een bak koffie bij als je het niet blijft snappen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Goed dan, laatste poging om je te helpen :

http://temp.gerardhenninger.com/srgb.zip

Download dat.

Je hebt divx 5.x nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Sabbi schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 13:44:
Dat lukt je alleen met een hardware-calibration tool.
Hoe je Adobe Gamma ook instelt.... en hoe je ook loopt te pielen met de RGB waarden op je monitor, echte kleuren krijg je niet voor elkaar op die manier.
En vooral niet op papier, aangezien je ook een profile moet maken voor je printer, wil je precies dezelfde afbeelding op papier zoals het scherm weergeeft. Daar haal ik vandaan dat je het had over echte calibratie tools, en niet Adobe Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi

Sabbi

je denkt aan mij.

Ik ontstijg hobby-nivo ook maar een klein beetje hoor ;) , maar als ik bv een flyer of poster laat printen of m'n foto's laat vergroten wil ik wel dat het er tot een bepaald nivo op lijkt, en van dat soort simpele icc fouten als de ts had is zo te voorkomen.
Daarom, ff fotoshop correct configureren, en je hebt er geen omkijken meer naar. Vergeet niet dat fotoshop eigenlijk helemaal geen hobbyprogramma is, maar een hele dure pro-tool. En die moet je nu eenmaal eerst ff configureren voordat het werkt zoals het hoort . En dan hoef je geeneens tegen je drukker te gaan zeuren dat je icc-profiles wil hebben. (die zijn al blij als je het als een pdf aanlevert)

[ Voor 4% gewijzigd door Sabbi op 27-05-2005 15:41 ]

Pagina: 1