[Shuttle systeem] feedback gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:02
Hallo,

ik verkeer momenteel in de gelukkige situatie dat ik (weer) een nieuw systeem mag samenstellen van mezelf en dat gaat natuurlijk gepaard met nogal wat hoofdbrekens.

Het systeem wat ik wil samenstellen gaat gebruikt worden voor internet/email/office en een enkel spelletje. (Met name Football Manager 2005, en hopelijk ook FM 2006 en FM 2007) Dit betekent dus dat de nadruk wat mij betreft niet zozeer ligt op een geweldige snelle videokaart, maar wel rekenkracht, geheugen en schrijfsnelheid naar de harde schijf. Ook wil ik af en toe wel eens een cd’tje of dvd’tje branden, en een muziekje luisteren is ook wel leuk.

Verder komt het systeem in de achterkamer te staan (open verbinding met de huiskamer) waardoor ik het ook erg belangrijk vind dat het systeem niet te veel lawaai maakt.

Wat verder wel handig is om te weten: ik heb onlangs een nieuwe monitor aangeschaft (ACER 17"tft), een dvd-brander in de vorm van een NEC-ND3540 en een toetsenbord/muis combinatie in de vorm van de Logitech LX700. Deze hoeven dus allemaal niet aangeschaft te worden.

Ik heb me tot dusver laten leiden door de BBG van mei, alhoewel ik de Shuttle barebone zelf al uitgezocht had. Wat dat betreft dus jammer want hij zal populairder worden, aan de andere kant een teken dat ik het toch wel goed gezien had. ;)Totaal wordt dan zo’n € 845 wat tevens ook wel het plafond van mijn budget is.

Plaatje van de Shuttle barebone:
Afbeeldingslocatie: http://www.mediacenterpcworld.com/images/products/143.jpg

Meer plaatjes

Waar ik over zit te twijfelen:
  1. Zit ik met deze harde schijf wel goed? Hoe luidruchtig is bijvoorbeeld een Hitachi Deskstar die in de BBG genoemd wordt? Verder zit ik nog steeds te twijfelen tussen IDE en S-ATA, omdat er nog maar zo weinig native S-ATA schijven zijn.
  2. Ik ben geen echte gamer, en FM vereist geen zware 3d kaart. Is de 9800 Pro een goede keuze of kan ik beter 100 euro in mijn zak steken en bijvoorbeeld een Radeon 9200 aanschaffen? Zijn er verder nog goede passief gekoelde kaarten die een alternatief kunnen zijn? Aangezien passief gekoelde kaarten over het algemeen stiller zijn, wat ook wel weer handig kan zijn.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Sherlock schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 09:44:
Waar ik over zit te twijfelen:
  1. Zit ik met deze harde schijf wel goed? Hoe luidruchtig is bijvoorbeeld een Hitachi Deskstar die in de BBG genoemd wordt? Verder zit ik nog steeds te twijfelen tussen IDE en S-ATA, omdat er nog maar zo weinig native S-ATA schijven zijn.
  2. Ik ben geen echte gamer, en FM vereist geen zware 3d kaart. Is de 9800 Pro een goede keuze of kan ik beter 100 euro in mijn zak steken en bijvoorbeeld een Radeon 9200 aanschaffen? Zijn er verder nog goede passief gekoelde kaarten die een alternatief kunnen zijn? Aangezien passief gekoelde kaarten over het algemeen stiller zijn, wat ook wel weer handig kan zijn.
Ik heb zelf een shuttle ss51 ,waar ik een radeon 9500pro in heb zitten en de voorloper van de hitatchi, de ibm. Met beide kan ik nog prima de nieuwe spellen spelen op een 18,1" tft. Qua geluid zijn zowel de radeon en de hitatchi(ibm) niet de stilste, maar dat is in mijn situatie. De ss51 is nl. één van de stilste shuttles, dus wellicht overstijgt het geluid van de fan, die van de hdd en de videokaart. Ik heb mijn videokaart, dan ook voorzien van een stillere koeler, maar de hdd blijf ik horen, zelfs met het tooltje, waarmee je het geluid/performence kan instellen.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou even 3245t67354766164365 x nadenken voor ik een passief gekoelde videokaart zou nemen. Zeker in een krappe ruimte zoals in een shuttel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
Beiden bedankt voor de reactie. Ik ben ook niet gebonden aan een passief gekoelde kaart, maar een andere stille kaart die redelijk presteert zou ik ook best vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
Ik zit toch wel te dubben over de harde schijf, kan iemand daar nog wat zinnigs over zeggen? Ik wil graag een harde schijf van zo rond de 120 - 160 GB die goed presteert én stil is. In de ene BBG wordt de Maxtor Diamondmax 10 genoemd, in de ander wordt de Hitachi genoemd als schijf die goed presteert maar niet zo stil is en in de laatste wordt de Maxtor weer verkozen boven de Hitachi.

Verder schijnen de Samsung Spinpoint en de Seagate Barracuda vrij stil te zijn.

Ik begin een beetje te verdwalen in het bos eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is zeer aan te raden om te wachten op de SN95g5 v3. De eerste twee versies hebben erg veel vervelende problemen gehad, zoals bijvoorbeeld met LAN en USB. Een leuk overzicht hiervan kan je vinden op dit forum.

De V3 is recent uit in de VS, en is gebaseerd op een net andere chipset. Er schijnen veel stabiliteitsproblemen te zijn opgelost. Het enige nadeel: je hebt geduld nodig, het zal nog wel even duren voordat dit ding in NL te koop is. Het hele grote voordeel: dit ding support ook toekomstige AMD procesors, zoals Venice, San Diego en (niet officieel) X2. Dit in grote tegenstelling tot de V2 en eerder, die je nu van plan bent te kopen.

Ik wacht ook met smart af... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De SN95G5 is een geweldige machine, prima keuze (zie mijn sig ;) klik op 'master')
Zie ook mijn product survey : http://www.tweakers.net/productsurvey/survey/886

Om een antwoord te geven op je vragen (voor zover mogelijk)
1. Als je echt een stille schijf wilt, neem dan de nieuwe Samsung Spinmaster 200GB of 250GB. Ik heb er zelf 2 inhangen (0.5 TB :9~ ). Ook zou ik meteen voor SATA gaan, dan hoef je namelijk geen 2e IDE kabel in je Shuttle te proppen. De meegeleverde SATA kabel is op maat gemaakt (10cm), maar de IDE kabel is veel langer en moet je dan met moeite wegwerken. Er zit al 1 weggewerkte IDE kabel in, maar die moet je lekker gebruiken voor je DVD brander.
2. De Geforce FX5200 (o.a. Club-3D) is een prima passief gekoelde kaart. M'n vader heeft hem in zijn SN95G5 (speelt dus geen spelletjes) en daarmee is de Shuttle nog stiller.

Let op: lees het forum van Sudhian even aandachtig door, want de SN95G5 kan nogal kieskeurig zijn wat geheugen betreft. Ik gebruik zelf Crucial Ballistix, loopt makkelijk op 2-2-2-5 op 230Mhz, wat niet elk geheugen trekt. Keuze van het goede geheugen kan een hoop problemen voorkomen.

En wat betreft de problemen met de V1 en V2 versie: ja die waren er, maar "erg veel" is overdreven. Negatieve berichten borrelen nu eenmaal sneller omhoog dan positieve. Voor veel mensen (o.a. ik) werkt de V1 en V2 ook prima, zeker als je gewoon de laatste BIOS en netwerkdriver gebruikt.

En nog een tip om de shuttle nog stiller te krijgen: zet een Zalman Fanmate bij de chipset fan. Dit is een klein 4cm fannetje dat standaard op 5000rpm draait. Met de fanmate laat je hem gewoon op 2500 draaien en dan hoor je hem absoluut niet.

Voor meer info of vragen, ICQ.

[ Voor 23% gewijzigd door Microkid op 04-06-2005 13:36 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reply, Microkid. Het is natuurlijk waar: iemand post sneller iets op een forum als zijn machine kapot is. Ik moet wel zeggen dat de sn95g5 wel erg vreemde problemen heeft, met niet lekker opstarten en vage usb dingen...

Ik wil vooral een v3 zodat ik zonder problemen een Venice of San Diego kan draaien.

Aan de topicstarter: ik vraag me af waarom je niet eens kijkt naar de nieuwe Shuttle: de ST20G5. Deze zit in precies dezelfde kast als de SN95G5 (namelijk de G5 kast ;) ) maar heeft een ingebouwde ATI kaart. Aangezien je toch geen supersnelle kaart wil, voldoet die pc misschien prima. Je kan altijd nog later een PCIe kaart toevoegen, en dan zelfs meerdere monitors gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nog even aan TS: zie hier de lijst van goedgekeurd geheugen voor de SN95G5

ADATA ADD8608A8A-45B DDR400 512MB
ADATA V58C2256804SAT5 DDR400 512MB
Corsair CMX256S-3000V2 DDR333 256MB
Crucial MT46V16M8 DDR333 256MB
Elixir M2U25664DS88B3G-6K DDR333 256MB
Kingston Winbond W942508BH-5 DDR400 512MB
Kingston HyperX KHX4000K2/512 DDR500 256MB
Mushkin Enhanced PC3200 DDR400 256MB
Mushkin Enhanced PC4000 DDR500 256MB
Transcend Winbond W942508BH-5 DDR400 512MB
OCZ PC4000 Dual CH Gold Edition DDR500 256MB

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
Allen bedankt voor de reacties! _/-\o_

Ik ga toch voor de Samsung Spinpoint als harde schijf.

@ kickert:
die ST20G5 had ik nog niet eens gezien, is ook een mooie kast inderdaad! Dit is zeker wel een optie voor mij, ik ga er nog eens goed naar kijken, bedankt!

edit @microkid:

bedankt, dit is toch de lijst die op de shuttle site staat?

[ Voor 14% gewijzigd door Sherlock op 05-06-2005 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
De ST20G5 is wel een mooie kast, dat zilver vind ik wel net zo mooi als het zwart van de SN95 en hij heeft (zoals je ook al aangaf) het voordeel van onboard VGA.

Scheelt me waarschijnlijk toch zo'n 150 euro in de aanschaf van een nieuwe kaart, en de kast zelf is +/- 50 euro duurder. Kan ik mooi een SpinMaster van 200GB erbij proppen!

Nog een paar weken wachten en dan heb ik mijn vakantiegeld binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
Is er voor de ST20G5 ook zo'n lijst te vinden met getest geheugen? Via Google kom ik niet verder, op het forum van Sudhian is er ook weinig over te vinden (over de hele kast eigenlijk) en ook bij de specs op de site van Shuttle staat er niks bij vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://global.shuttle.com/Support/SupportList.asp?Item=ST20G5&ver=ST20G5%20(FT20V1.x

Hier is de support list. Heeft iemand trouwens al een SN95G5 V3 gespot in Nederland? Ik ben een beetje ongeduldig nl. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrakelJos
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
(overleden)
Er worden momenteel inderdaad V3 versies aangeboden. Echter: bij zowel 4Launch als Informatique is gebleken dat Shuttle dozen afstuurt waarop V3 staat maar in de doos zit een V2 barebone. Voor de twijfelaars, dit staat ook op het moederboard.
Dit is de reinste oplichterij van Shuttle. Er zitten nogal wat hardwarematige verschillen tussen de V2 en V3 dus is dit niet gewoon een "vergissing"
Jullie zijn gewaarschuwd!
Pagina: 1