Laptop HDD vervangen met behoud van data

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-02 20:19
Beste Tweakers,

Eindelijk maar toch is vandaag mijn Hitachi 7K60 binnengekomen! Dit zal de nieuwe primaire HDD voor mijn Toshiba Satellite Pro A60 worden waar ik mij altijd heb geergerd aan de bottleneck: de HDD.

Ik heb de 7K60 meteen in een externe box (2 x USB) gedaan, geformatteerd en jawel: alles was naar behoren!

Vervolgens Norton Ghost 9.0 gestart en gekozen voor de optie "Copy one drive to another". Als het goed is wordt nu de huidige schijf gekloond naar de nieuwe HDD (zo opgegeven), het MBR wordt ook gekopieerd en de nieuwe hardeschijf wordt "active" gemaakt. Alles gaat goed, laptop uit, 7K60 erin

.

.

.
Cannot read from disk... (meteen na de POST)

Press ctrl alt del to restart
Oude HDD er weer in. Niks aan de hand... Nou ja, nog maar een keer dan.
Cannot read from disk...

Press ctrl alt del to restart
Wat gaat hier fout? De hardeschijf spint wel op (duidelijk hoorbaar ;)) en ik heb het BIOS al op default gezet. Hij boot echter niet! Als het goed is, is de 7K60 nu toch een exacte kopie van de oude HDD en zou alles moeten werken?

Als het even kan wil ik graag m'n nieuwe HDD plaatsen met behoud van m'n oude data, zodat ik Windows etc niet opnieuw hoef te installeren. Maar tot nu toe dus nog geen glorie :(

Wie heeft raad?

Edit:
De Norton Ghost help gaat uit van een PC config met masters en slaves (is hier niet van toepassing) en GoT bood ook geen uitkomst :(

[ Voor 9% gewijzigd door _Brake_ op 27-05-2005 01:12 . Reden: eigen onderzoek toegevoegd ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is de schijf geactiveerd? Dit kun je checken met FDISK en PartitionMagic :) Je kunt pas booten van een geactiveerde schijf.

• mearten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03 18:23
ik heb een keer in een Toshiba Satellite laptop een andere hardeschijf gestopt toen moest opstarten vanaf een bios diskette om een gedeelte van de bios op de hardeschijf te zetten.

daar was vervolgens niks van te zien bij Ghost of PartitionMagic. na die tijd kon ik wel nadat ik weer een dist to disk copy had gemaakt. opstarten

Scuba-diver

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:11

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ziet de BIOS de schijf wel goed?

• Lenzzz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-02-2025
Als ik jou was geweest had ik met een Ghost Diskette met ondersteuning voor USB harddisks dit gedaan.
Alles wordt gelijk gekopieerd en volgens mijn bij het kopieeren van Harddisk onder windows gaat dit gewoon slecht en worden sommige bestanden die ingebruik zijn niet gekopieerd.

• _Brake_
BalusC schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 08:06:
Is de schijf geactiveerd? Dit kun je checken met FDISK en PartitionMagic :) Je kunt pas booten van een geactiveerde schijf.
Ook als ie als NTFS is geformatteerd?

En PartitionMagic heb ik ook wel. Is die CD ook bootable? Rescuediskettes aanmaken heeft geen zin, daar ik geen diskettestation heb :)
mearten schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 08:21:
ik heb een keer in een Toshiba Satellite laptop een andere hardeschijf gestopt toen moest opstarten vanaf een bios diskette om een gedeelte van de bios op de hardeschijf te zetten.

daar was vervolgens niks van te zien bij Ghost of PartitionMagic. na die tijd kon ik wel nadat ik weer een dist to disk copy had gemaakt. opstarten
OK, en hoe heb je dat gedaan dan?
superduper schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 08:23:
Ziet de BIOS de schijf wel goed?
Zo werkt dat niet echt (bij mijn laptop). Ik zie nergens staan dat hij een HDD ziet van 60GB oid, maar dat zag ik bij de oude HDD ook niet.
Lennart26 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 08:30:
Als ik jou was geweest had ik met een Ghost Diskette met ondersteuning voor USB harddisks dit gedaan.
Alles wordt gelijk gekopieerd en volgens mijn bij het kopieeren van Harddisk onder windows gaat dit gewoon slecht en worden sommige bestanden die ingebruik zijn niet gekopieerd.
And again, geen diskettestation :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 17:20

MRic3

Of praat ik weer poep?

Hoe groot was de oude HD en Hoe groot is de nieuwe HD ?
Mss dat de bios de nieuwe (te grote) HD gewoon niet aankan (bios limitation).
Probeer eens een nieuwe bios te vinden en te flashen.

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• _Brake_
Ja en hoe ga ik die flashen als die nieuwe HDD erin zit??? Zonder diskettestation???

Laatste BIOS zit er overigens in, de oude HDD was 40GB, de nieuwe 60GB... Dat kan ie toch écht wel aan :/

• Rwin
  • Laatst online: 22-12-2025

Rwin

Ondertitel

met PM (partition magic) de partitie active maken inderdaad. Dit moet het zijn.
die cd is bootable ja. En anders moet je even zelf een bootable cd maken met PM erop

van 40 naar 60 zal je bios echt wel kunnen. Ik denk niet dat daar het probleem zit.

[ Voor 58% gewijzigd door Rwin op 27-05-2005 10:18 ]

RoadLash, eigen werk rockband | StringKings, rock covers

• _Brake_
Rwin schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 10:17:
met PM (partition magic) de partitie active maken inderdaad. Dit moet het zijn.
die cd is bootable ja. En anders moet je even zelf een bootable cd maken met PM erop

van 40 naar 60 zal je bios echt wel kunnen. Ik denk niet dat daar het probleem zit.
Is de originele PM CD niet al bootable? En ik had trouwens gechecked in Partition Magic, hij had gewoon 1 grote primary partitie die ook active was. Toen m'n laptop dus uitgezet, 7K60 uit het bracket, in de laptop en dan boot ie niet meer...

Ik ga nu de originele PM en GHOST CD's proberen om wat geregeld te krijgen. :)

en van 40 naar 60 moet idd wel te doen zijn

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Ik ghost altijd onder DOS.
Ik ga ervan uit dat je OS+meuk >6Gb is ff voor t gemak.

- Maak een FAT32 partitie aan op je 40Gb schijfje van 5Gb
- Boot met bootdisk/cd en ghost je c: (NTFS) naar een file op de fat32 partitie (compressie: high, dan houd je t meeste erop)
- Kopieer ghost file naar dvdr
- andere schijf erin, reboot, ghost terug vanaf dvdr

Je kan ook, als je image te groot wordt, ook gewoon spannen over meerdere files en t via extern USB terugkopieeren naar je nieuwe HDD, en dan als partitie weer terugzetten.

Of je leent 2 IDE-verloopjes en je ghost op een normale PC 1:1 de disks onder plain-old-DOS

• Rwin

Rwin

Ondertitel

Met Ghost 8 of hoger kan je gewoon naar en van NTFS schijven schrijven.

• _Brake_
Ik zal dan nu eens in DOS gaan ghosten. Overigens is de (enige) partitie op de 7K60 wel actief, heb ik net gechecked, dus daar ligt het waarschijnlijk niet aan (fdisk gebruik van Win98SE CD).

Missen er dan wellicht toch bestanden als je in Windows kloont? :?

* _Brake_ gives it a try in good old DOS

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

_Brake_ schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 09:06:
Ook als ie als NTFS is geformatteerd?
Ik zie niet in waarom het bestandssysteem een beperking moet zijn :)
En PartitionMagic heb ik ook wel. Is die CD ook bootable?
Probeer het eens of check de handleiding :)

Wat betreft het flashen van BIOS op een PC/notebook zonder FDD: met Nero kun je heel makkelijk een bootable CD maken om de BIOS te flashen :) Tips staan in de FAQ van Processors, Mobo's & Geheugen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je hebt toch wel de DISK geghost, niet de partitie? ( dat schrijf je wel, maar dat is een klassieke fout)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Terwijl juist daar de oplossing ook in kan zitten mocht iets anders niet lukken ->
Nieuwe disk in laptop, booten van *een* bootable cd (je hebt geen floppy las ik toch?) die naar iets dos-igs kan booten (win98sp2 f8 bij opstarten bijvoorbeeld) en dan even een partitietabel aanmaken, en daarna partitie naar de nieuwe disk kopieren. De mbr wordt dan door de toshiba bios zo weggeschreven als hij hem wil hebben, en daarna zal het gewoon werken.

• _Brake_
BalusC schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 10:41:
[...]
Ik zie niet in waarom het bestandssysteem een beperking moet zijn :)
Ik bedoel dat FDISK wellicht een NTFS schijf niet kan lezen, maar dit ging wel goed :)
[...]
Probeer het eens of check de handleiding :)

Wat betreft het flashen van BIOS op een PC/notebook zonder FDD: met Nero kun je heel makkelijk een bootable CD maken om de BIOS te flashen :) Tips staan in de FAQ van Processors, Mobo's & Geheugen.
True, true. Maar ik ga er nog steeds vanuit dat ik het BIOS niet hoef te flashen als die nieuwe HDD erin zit :/ BIOS flashen doe ik overigens bijna altijd in Windows :X Overigens was die disk niet bootable...
leuk_he schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 10:49:
Je hebt toch wel de DISK geghost, niet de partitie? ( dat schrijf je wel, maar dat is een klassieke fout)
Copy one drive to another, ging er eigenlijk vanuit dat de HDD dan geghost werd :| Is dit niet zo dan?

• _Brake_
Kippenijzer schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 10:54:
Terwijl juist daar de oplossing ook in kan zitten mocht iets anders niet lukken ->
Nieuwe disk in laptop, booten van *een* bootable cd (je hebt geen floppy las ik toch?) die naar iets dos-igs kan booten (win98sp2 f8 bij opstarten bijvoorbeeld) en dan even een partitietabel aanmaken, en daarna partitie naar de nieuwe disk kopieren. De mbr wordt dan door de toshiba bios zo weggeschreven als hij hem wil hebben, en daarna zal het gewoon werken.
Je praat het allemaal heel gemakkelijk weg, maar volgens mij zitten er nogal wat haken en ogen aan :)

Dat partitietabel aanmaken, ok. Maar dat wordt dan dus geen NTFS (met FDISK)! Waar moet ik de ghostfile weghalen van de oude HDD? Ik wil nu wat met USB drivers etc. ook gaan kloten...

Baal er wel van :(

• _Brake_
Dat clonen hou ik nu eerst wel voor gezien. Maak wel een gewone image die ik dan later mbv de GHOST cd op die andere HDD zet. Hopen dat ie dan wel boot :|

Kan ik ook in DOS modus clonen / ghosten? Net es wat rondgekeken, maar kwam er niet echt uit. Zal ook ff de handleiding erbij pakken..dit gaat nu wel lukken!

Overigens is de precieze foutmelding:
A disk read error occurred
Press Ctrl+Alt+Del to restart
_
Partitie op active gezet en MBR opnieuw laten schrijven heb ik al gedaan (mbv GHOST CD / FDISK).

even alles los laten

Is er geen andere methode om een laptop hdd te vervangen met behoud van data? Laten we ons niet blind gaan staren :)

[ Voor 3% gewijzigd door _Brake_ op 27-05-2005 11:43 ]

• Rwin

Rwin

Ondertitel

ow trouwens:

ik zou nooit een disk clonen als dat geen identieke disks zijn. ik weet niet of het wel gewoon zou kunnen maar ik zou het niet doen. Gewoon partitie image maken. En die partitieimage later op de nieuwe HDD zetten.

Succes!

• _Brake_
Rwin schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 12:57:
ow trouwens:

ik zou nooit een disk clonen als dat geen identieke disks zijn. ik weet niet of het wel gewoon zou kunnen maar ik zou het niet doen. Gewoon partitie image maken. En die partitieimage later op de nieuwe HDD zetten.

Succes!
Ben ik nu mee bezig :) Op de nieuwe HDD twee partities gemaakt, 7K60 (primair) en IMAGE (logical). Maak op dit moment een image/backup/ghost/whatever van m'n huidige C (heb op oude HDD maar 1 partitie) naar de IMAGE partitie.

Vervolgens booten vanaf de Ghost CD met de nieuwe HDD erin, en restoren van IMAGE naar 7K60.

Ik hou jullie op de hoogte!

Edit:
A disk read error occurred
Press Ctrl+Alt+Del to restart
_
En wéér deze foutmelding :( Waar kan het nou toch aan liggen?!

[ Voor 11% gewijzigd door _Brake_ op 27-05-2005 14:07 ]

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Probeer misschien eens of je uberhaupt een gewone OS install op de nieuwe disk kan doen (hoef je niet compleet te doen, maar als dat al niet gaaat weet je in ieder geval dat je disk gewoon niet werkt in de laptop)
offtopic:
Nu je toch moeilijk aan het doen bent met die bak, ben ik wel benieuwd naar benchmarks. Zeker omdat je systeem verder wel helemaal gelijk blijft...
Ik heb Femme wel eens ergens een opmerking zien maken dat het eigenlijk niet veel verschil maakt, maar dat kan ik me stiekum niet voorstellen

[ Voor 26% gewijzigd door Vaudtje op 27-05-2005 14:13 ]

In deeze zin staan drie fauten

• _Brake_
Vaudtje schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:11:
Probeer misschien eens of je uberhaupt een gewone OS install op de nieuwe disk kan doen (hoef je niet compleet te doen, maar als dat al niet gaaat weet je in ieder geval dat je disk gewoon niet werkt in de laptop)
offtopic:
Nu je toch moeilijk aan het doen bent met die bak, ben ik wel benieuwd naar benchmarks. Zeker omdat je systeem verder wel helemaal gelijk blijft...
Ik heb Femme wel eens ergens een opmerking zien maken dat het eigenlijk niet veel verschil maakt, maar dat kan ik me stiekum niet voorstellen
Ja, alleen kloten dat m'n restore DVD 40km verderop ligt :(

Maar pak wel een gewone Windows XP install om dit te testen. Denk eigenlijk dat dat geen problemen oplevert, aangezien hij in Windows in een extern bracket ook gewoon werkt. Een kloon is toch een kloon verdomme, 1:1, bitje voor bitje, waarom boot die schijf dan niet :( :(
offtopic:
En benchen... Wat ik je kan vertellen is het "gevoel" en de boottime van Windows XP. Die lag met de oude Hitachi HDD (40GB 4200rpm) rond de 55 sec. gemiddeld. Ben ook wel benieuwd! Weet wel bijna zeker dat het m'n systeem algeheel sneller maakt. Grotere cache, grotere datadichtheid, hogere rpm.

[ Voor 6% gewijzigd door _Brake_ op 27-05-2005 14:23 ]

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
_Brake_ schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:22:
[...]
Ja, alleen kloten dat m'n restore DVD 40km verderop ligt :(
Maar pak wel een gewone Windows XP install om dit te testen. Denk eigenlijk dat dat geen problemen oplevert, aangezien hij in Windows in een extern bracket ook gewoon werkt.
Je weet dat de harde schijf werkt dankzij de bracket. Maar of hij met een interne verbinding ook werkt kun je alleen vaststellen door het ff uit te proberen. Wie weet zit er iets curieus in de chipset oid...

In deeze zin staan drie fauten

• Rwin

Rwin

Ondertitel

restore cd is alleen van belang bij dezelfde HDD. Want er zit vaak een hidden partitie op met gegevens voor de restore cd. Bij een nieuwe HDD zit die partitie er niet op, ergo je hebt dan meestal niets aan die restore cd.
tenzijn het een ander type restore cd is met een gehele image oid.

ben je al iets verder gekomen trouwens?

• _Brake_
Rwin schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 21:41:
restore cd is alleen van belang bij dezelfde HDD. Want er zit vaak een hidden partitie op met gegevens voor de restore cd. Bij een nieuwe HDD zit die partitie er niet op, ergo je hebt dan meestal niets aan die restore cd.
tenzijn het een ander type restore cd is met een gehele image oid.

ben je al iets verder gekomen trouwens?
Nee heb die image weg laten schrijven naar een logische partitie op de nieuwe HDD, vervolgens geboot met de CD van Norton (dus geen restore CD, wat ik bedoel is de restore DVD van m'n Toshiba in dat opzicht) en vervolgens die image van de logische partitie naar de primaire partitie "restored". Image is dus een ghost van de oude HDD. Bood geen soelaas, snap er niks van :(

Ben nu bezig met een Windows install, kijken of dat werkt... Maar goed, daar ga ik morgen (straks) wel weer verder mee. Wil het ook nog es proberen met Norton Ghost 8 en dan wel keihard in DOS modus... Ik stoei nog wel wat, maar ben er zo langzamer hand spuugzat van :r

Weet iemand nog andere manier op een HDD te vervangen met behoud van ALLE data?

_/-\o_

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-03 22:48
waarom douw je gewoon niet je nieuwe hitachi erin, schone windows install etc, stop je je oue in die externe behuizing en kopieer je je data.?

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
ja ik weet nog wel een manier.

Je koopt een laptop schijf naar 3,5" converter. Of twee. Hangt de twee schijven in een gewone desktop. Pakt Norton Ghost CD met ondersteuning voor booten vanaf cd. En clonen maar. Misschien dat clonen naar je externe USB behuizing ook wel gaat. Maar dit is mijn inziens de beste methode.

Clonen onder windows gaat toch nooit werken? Overigens, clonen tussen verschillende formaten schijven, zeker van klein naar groot, gaat perfect. En die Hitachi moet het zeker doen, ik heb 'm ook.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• _Brake_
jozy schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 01:51:
waarom douw je gewoon niet je nieuwe hitachi erin, schone windows install etc, stop je je oue in die externe behuizing en kopieer je je data.?
Alle drivers / software / instellingen zijn dan weg?? Zit er echter wel steeds meer over na te denken... :/
Saab schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 02:14:
ja ik weet nog wel een manier.

Je koopt een laptop schijf naar 3,5" converter. Of twee. Hangt de twee schijven in een gewone desktop. Pakt Norton Ghost CD met ondersteuning voor booten vanaf cd. En clonen maar. Misschien dat clonen naar je externe USB behuizing ook wel gaat. Maar dit is mijn inziens de beste methode.

Clonen onder windows gaat toch nooit werken? Overigens, clonen tussen verschillende formaten schijven, zeker van klein naar groot, gaat perfect. En die Hitachi moet het zeker doen, ik heb 'm ook.
Dit zal mijn laatste redmiddel worden!

• Satch
  • Niet online
Het helpt ook niet om met de windows xp cd via de herstelconsole de bootsector te herschrijven? ( fixboot en fixmbr commando dus :) )

• _Brake_
Metal schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 20:39:
Het helpt ook niet om met de windows xp cd via de herstelconsole de bootsector te herschrijven? ( fixboot en fixmbr commando dus :) )
Wat ik gisteren nog geprobeerd heb is de repair functie van de Windows XP install. Ben het nu nog een keer aan het proberen met Norton Ghost 2003 (Windows install gisteren niet afgemaakt... had ff geen serial bij de hand.) Dit gaat alleen 6 uur duren, omdat hij de USB2.0 drivers niet hapt en de 1.1 drivers wel...

• _Brake_
_ E I N D E L I J K _

is het gelukt met Norton Ghost 2003 in één of andere DOS modus met USB1.1 drivers...

Windows startte een kleine 10 seconden sneller op, helaas :( Maar verder "voelt" het systeem wel sneller aan. In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal!

Pagina: 1