Toon posts:

[XP] Boot traag, 3-4 min

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zeg, vraagje. Ligt het aan mijn setup ofzo, of hoort de 2400+ xp traag te booten? Stock/oc'ed (2.0ghz/2.25ghz) zit er vrijwel geen verschil in, en hij boot altijd zo rond de 3/4 minuten.

Verder heb ik nog 256MB Ram van Corsair, PC3200/400Mhz. Mijn HD heeft een 8mb cache, mij is verteld dat dit ook een grote impact heeft, maargoed. Is er dus iets fout, of is dit normaal bij deze proc?

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-03 12:27

bartaa

Battlefield

heeft niets met je processor te maken.
Eerder iets met je netwerkkaarten denk ik, hebben die een vast ip-adres of proberen ze er eentje te krijgen ?

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Verwijderd

Topicstarter
Netwerkkaarten? Lol.. nooit aan gedacht. Ik heb gewoon een vast IP, voorzover @home die vast houdt.

Misschien nog even handig te vermelden dat ik WinXP Proffessional geinstalleerd heb staan. :)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:21

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zie een zwaar ram tekort, zit de harde schijf als een gek te swappen/ratellen/knorren?

SP2? Al de virussen/spyware en andere ongedierte eraf gesmeten?

Ligt het aan mijn setup? Welke setup dan?

[ Voor 41% gewijzigd door rapture op 26-05-2005 23:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nope, geen vreemde geluiden van de HD te horen. Ik heb idd weinig ram, ligt het toevallig dan ook daar aan?

SP2? Nee, ik moet nog ooit eens een cd met SP2 slipstreamen. (Downloaden lukt niet if you get my point) En verder ben ik volledig virus & spyware vrij.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 23:41 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 23:40:
Nope, geen vreemde geluiden van de HD te horen. Ik heb idd weinig ram, ligt het toevallig dan ook daar aan?
Als er te weinig ram is, dan wordt een stukje van de harde schijf als ram misbruikt. Alleen is de harddisk minstens 1000x trager dan ram. niet alleen transfer rate, maar ook latency-verschil.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 26-05-2005 23:41 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Laat eens Bootvis op je bak los en post hier de resultaten :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, bij het opstarten van Bootvis krijg ik deze error:

Afbeeldingslocatie: http://img81.echo.cx/img81/2898/error1sk.jpg

Versie: v1.3.37

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Installeer minimaal Service Pack 1 en dit probleem zou opgelost moeten zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
okay, dat gaat dus momenteel even niet 8)7 Ik schop dit topic wel omhoog als ik SP1/2 geinstalled heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 15:28 ]

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Je PC staat gewoon vol rommel denk ik, aangezien alle backdoors en exploits nog volledig openstaan op een systeem dat niet up to date is, heb je wel een firewall?

Verwijderd

Topicstarter
Yup, maar dan nog. Dit systeem boot al traag sinds aankoop (november 2004). Dus ik moet maar eerst eens aan een cd met SP1/2 zien te komen. (Brander is defect :\, dus zelf slipstreamen gaat niet)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Traag booten ligt vrijwel nooit aan hardware maar eerder aan brakke windows installatie. Veel spyware, troep en windows register verneuken maakt je pc er niet sneller op. Je kan dat altijd wel repareren, maar een cleane install werkt nog stukken beter. :)
Waarom lukt het downloaden niet? Te slome verbinding?

[ Voor 41% gewijzigd door Satch op 27-05-2005 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lol, maar dit heb ik al vaker met vrijwelk elke windows install gehad. (Van 2000 prof tot XP Prof). (Sinds aankoop ongeveer 5 schone installs gedaan).

Waarom ik SP1/2 niet download? Omdat dat helaas niet gaat (gekopieerde install disc).

Zelfs met 2k Prof tot SP4 gaat het booten traag. (Zelfs op een schone install).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 18:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 23:40:

SP2? Nee, ik moet nog ooit eens een cd met SP2 slipstreamen. (Downloaden lukt niet if you get my point) En verder ben ik volledig virus & spyware vrij.
mwah valt wel mee. Mijn 350Mhz pc met 160mb ram draaide ook redelijk soepel en snel xp. Vaak is een trage harde schijf de oorzaak maar het kan ook zijn dat je windows install gaar is geworden. Ik merk ook altijd dat hoelang mijn windows meegaat hoe trager die word.

Misschien een keer formatteren?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 18:58:
Vaak is een trage harde schijf de oorzaak...
Aha, staat DMA bij de TS wel aan?

Verwijderd

Topicstarter
DMA? Tell me more aub.. :S

Dan vermeld ik ook maar even de HD.

Maxtor DiamondMax 9 Plus 80GB 8MB Cache

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 21:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 21:45:

Met die hdd zou het geen probleem moeten zijn. Ik zou windows er eens opnieuw opzetten als ik jouw was. Je zegt ook al dat je pc al vanaf november 2004 traag is, waarscheinlijk is je windows gewoon brak.

• Satch
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 21:45:

DMA zet je aan bij apparaatbeheer en dan bij ide ATA/Atapi controllers en dan 1e en 2e ide kanaal alles op dma indien beschikbaar zetten. :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, DMA is aan in dien beschikbaar. En nog niet echt verschil in boottijd. :(

Ik denk dat ik dus maar aan een andere XP cd moet komen. :)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 23:03:
Okay, DMA is aan in dien beschikbaar. En nog niet echt verschil in boottijd. :(

Ik denk dat ik dus maar aan een andere XP cd moet komen. :)
DMA is aan als Windows goesting/zin heeft, maar dat betekent niet dat het effectief wel aan is. Dus de grijze tekstvak controloren of daarin echt geen PIO-mode instaat.

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 23:14:
[...]

DMA is aan als Windows goesting/zin heeft, maar dat betekent niet dat het effectief wel aan is. Dus de grijze tekstvak controloren of daarin echt geen PIO-mode instaat.
Het primair IDE kanaal (waar de HD op aangesloten is) draait in Ultra-DMA modus. Het secundaire IDE kanaal draait in PIO (waar mijn cd-rewriter, die niet meer WIL writen op aangesloten is).

• Satch
  • Niet online
Wat duurt er eigenlijk zo lang aan het booten? Loopt het windows laad balkje heel vaak langs? Of is hij heel lang bezig met geheugen tellen en hard disks checken? ( bij dat laatste moet je even quick boot aan zetten in de bios) :)

Verwijderd

ik heb hier 3 machines staan, p3 550, p3 933 en xp 2400, tijdens opstarten gaat het blauwe of groene balkje onder windows (xp pro of home) minimaal 7 X van links naar rechts en maximaal 13 X van links naar rechts voordat ik het bureaublad krijg.
tijd wordt bepaald door hoeveelheid programma's (ook ad en spyw) en evt internet kaartje.
indien het bios optioneel hardware "on board" ondersteund, maar dat niet is gemonteerd, kan ook dat voor een flinke vertraging zorgen (infra rood poort, extra onboard usb, enz enz)
verder is 3 a 4 minuten in mijn ogen veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te lang.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Mja, het blauwe balkje van windows, dat duurt bij mij zo'n 2 minuten.

Extra onboard hardware uitschakelen? Ik zal eens rondkijken in bios. :)

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-03 13:42
Dubbelcheck ook eens je master/slave instellingen op je IDE kanalen.
En probeer eens te booten met ALLEEN je HD aangesloten, dus CD/DVD's losgekoppeld.

Had hier gister exact hetzelfde probleem toen ik een DVD-ROM bijplaatste naast mn CDRW op IDE2: t jumpertje op mn CDRW bleek nog op "single master" i.p.v. "master w slave present" te staan... In de BIOS werd alles goed herkend, maar Windows moet lang zoeken/denken voor ie doorheeft wat er aan de hand is.

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-03 08:07

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

De beste manier is devolgende :

Check je BIOS, zet eerst alles een terug naar standaard en ga dan stuk voor stuk je instellingen wijzigen... check vooral devolgende dingen :

- L2 cache aan ?
- geheugen snelheid ok ? (dus geen CAS3, 6-6-15 timings @ 100 Mhz.)
- ongebruikte onboard shit uitgezet ? (COM1/2/LPT)
- video/system BIOS cached ?
- bootorder ok ?
- HDD/CDRW instellingen goed ? ( de bekende master/slave)
- kabels allemaal goed vast op het moederbord ?

en als laatste (just to be sure), de temperaturen van de verschillende onderdelen (CPU/mobo/hdd)

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb alle raad opgevolgd. Zelfs bootvis (heb nu XP Home met SP2) geinstalleerd. Boottijd zit nu op 1 minuut en 39 seconden. Nog niet echt optimaal.

Het weghalen van de cd-rom drive scheelt 10 seconden.

Dus, is dit nou het uiterste wat ik haal? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-03 13:42
Dat zou niet het uiterste moeten zijn. Ik zit hier met een 2500+ op een boottijd van 35 seconden...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat dus totaal niet (meer) over hardware, maar over Windows (=software) boottijden.

Move PMG -> WOS

Oslik blyat! Oslik!

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Lammert schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 00:58:
Dat zou niet het uiterste moeten zijn. Ik zit hier met een 2500+ op een boottijd van 35 seconden...
De cpu is niet de bottleneck als het op boottijden aankomt hoor, de harde schijf en het geheugen zijn de beperkende factoren.

@TS, ik zou een latje RAM bijpluggen, voor de prijs moet je het in elk geval niet laten tegenwoordig...

Verwijderd

je hebt idd wat weinig ram, daarom is het heel erg belangrijk om zo weinig mogelijk onderdelen te laten laden tijdens het opstarten.
Kies start>uitvoeren>msconfig>laatste tabblad opstarten.
Haal hier alle vinkjes weg behalve dat van je video driver. Kijk nu eens of het booten sneller gaat.
Zoja dan weet je waar het aan ligt, zonee dat weet je waar het niet aan ligt! :)
Pagina: 1