[Excell] Hoe een bestaand bestand te verkleinen

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Als ik in excell een bestand heb wat ik veel gebruik dan wordt het groter en groter.
Bijv heb ik hier een bestand met alleen tekst en opmaak, wordt veel gebruikt, bevat zo'n 1000 rijen en 20 kolommen en bestand is nu al zo'n 10 MB groot, open en save ik het in OpenOffice dan houd ik nog maar een bestand van 332KB over, wat ik ook verwacht.
Maar hoe doe ik dit in excell zelf iets van een autoopschoon functie.

Ik heb al geprobeerd om verscheidene formaten te kiezen, maar omdat ik ook de opmaak nog nodig heb ben ik beperkt in het aantal formaten waar ik in kan opslaan ( dus geen csv etc, maar wel geprobeerd excell 95 )

Het is geen gedeeld bestand, maar in het verleden hebben er wel enkele plaatjes ingestaan.

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Hmm, ik heb hier ook wel eens last van gehad? Als je nu eens probeert om het afdrukbereik te verkleinen (staat in het menu Beeld/View als tweede modus (optie) onder de gewone weergevamodus)?

Voor mij werkte het om gewoon de effectieve gegevens in een ander bestand te plakken, maar echt 'porper' is dat natuurlijk niet. Maar op zich natuurlijk ook niet proper van MS dat ze een bestand op de maximale grootte laten staan (ook al zijn de meeste cellen leeg)...

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

ILUsion schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:20:
Voor mij werkte het om gewoon de effectieve gegevens in een ander bestand te plakken, maar echt 'porper' is dat natuurlijk niet. Maar op zich natuurlijk ook niet proper van MS dat ze een bestand op de maximale grootte laten staan (ook al zijn de meeste cellen leeg)...
Of wellicht is juist wel goed dat ze de maximale grootte pakken, ivm fragmentatie?

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• Gomez12
Fart schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 22:01:
[...]
Of wellicht is juist wel goed dat ze de maximale grootte pakken, ivm fragmentatie?
Leuk fragmentatie, bied dan ook een defragger aan. Ik vind het namelijk een stuk vriendelijker om een 332 kb file te openen dan 1 van 10 mb. Laad gewoon iets sneller, en vind mijn pc-geheugen ook een stuk vriendelijker.

En idd plakken in een nieuw bestand lost het op, maar dit vind ik niet echt ideaal, krijg ik 2 bestanden .
Bestaat er dan echt geen methode om een excell bestand vanaf 0 opnieuw op te laten bouwen??? Anders word het maar weer eens naar vba kijken om alles te kopieren, huidige bestand afsluiten, nieuw bestand openen hier alles in plakken en dan nieuwe bestand onder naam van oude bestand opslaan.

Maar ik blijf het raar vinden ( trouwens OO maakt er bij mij over het algemeen gewoon simpelweg kleinere bestandjes van ) dat als ik een nieuw bestand aanmaak dit opsla, daarna opnieuw open en ga zitten toevoegen opslaan, en daarna alles wat ik heb toegevoegd weer verwijderen dat mijn bestand dan niet ongeveer dezelfde grootte heeft. Maar altijd groter is.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:43
Dat komt (volgens mij) omdat er geregistreerd wordt dat er informatie in bepaalde cellen gestaan heeft.

• T4F.nl_Muad
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 08:27
Probeer eens alles te copy - pasten naar een nieuw werkblad en dan saven. Zou Excel dan alleen de zichtbare info weghalen, of het 'verleden' ook?

Succes

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 10:30

TheBorg

Resistance is futile.

Volgensmij heeft het ook met de opmaak te maken. Bijv. onder alle cellen in een rij of kolom een lijn zetten is kleiner dan alleen onder de eerst 20 een lijntje zetten.
Met copy/paste wordt je document inderdaad kleiner.

Dit is een probleem dat Microsoft echt moet aanpakken, zeker als je meerdere tabs gebruikt krijg je sheets die zo groot worden dat het totaal onwerkbaar is.

-edit-
Spaarzaam zijn met de opmaak helpt ook, maar ik maak graag mooie sheets.
Al is het maar om collega's te imponeren. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door TheBorg op 26-05-2005 22:56 ]

• Gomez12
T4F.nl_Muad schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 22:51:
Probeer eens alles te copy - pasten naar een nieuw werkblad en dan saven. Zou Excel dan alleen de zichtbare info weghalen, of het 'verleden' ook?

Succes
Dit werkt wel maar is voor mij gewoon een workaround geen oplossing, volgens mij is het niet zo dat hij in dit geval (copy/paste) iets weghaalt maar meer alleen copieert wat er zichtbaar is.
TheBorg schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 22:54:
Volgensmij heeft het ook met de opmaak te maken. Bijv. onder alle cellen in een rij of kolom een lijn zetten is kleiner dan alleen onder de eerst 20 een lijntje zetten.
Maar dit is ook logisch, ergens staat gewoon of er onder een cel een lijn staat, dus logisch dat als je onder 40 cellen een lijn zet dat het dan meer ruimte inneemt dan als je onder 20 cellen een lijn zet.
Met copy/paste wordt je document inderdaad kleiner.

Dit is een probleem dat Microsoft echt moet aanpakken, zeker als je meerdere tabs gebruikt krijg je sheets die zo groot worden dat het totaal onwerkbaar is.

-edit-
Spaarzaam zijn met de opmaak helpt ook, maar ik maak graag mooie sheets.
Al is het maar om collega's te imponeren. ;)
Ik hoef niet zo zeer mooie sheets te maken, meer duidelijk sheets en als ik een matrix van 40 bij 40 cellen plaats wil ik toch wel de uitschieters een apart kleurtje geven zodat deze opvallen net zoals de namen van de kolommen. Net zoals dat ik in een sheet waar ik bijhoud wat voor werkzaamheden ik ergens nog voor moet doen ( todo list ) graag met kleur aangeef wat gedaan is en wat nog moet gebeuren, het maakt het duidelijker. Ik hoef echt niet elke cel een ander kleurtje te geven, gemiddeld excell bestand van mij bestaat uit 1 lettertype, geen bold/italics/underlines en max 5 achtergrondkleuren. Als ik meer nodig heb maak ik sneller 2 excell bestandjes aan dan dat ik 20 kleurcodes en lettertypes betekenis ga geven.
En dan ook standaard dezelfde kleuren gebruiken :
lichtgrijs voor kolom koppen
rood voor dingen die er uitschieten / oppassen geblazen zijn.
geel voor waarschuwingen
en zo af en toe nog eens een kleurtje voor groepsnamen etc.

Ik zie dit als verduidelijking, niet overbodige opmaak. En zou ook niet direct weten hoe dit terug te brengen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Er wordt nog veel extra info zoals wijzigingen en eventuele versies opgeslagen?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 10:30

TheBorg

Resistance is futile.

djluc schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 23:53:
Er wordt nog veel extra info zoals wijzigingen en eventuele versies opgeslagen?
Volgensmij helemaal niets.
Pagina: 1