Eitje bakken in mn computer...

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XyberBorg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05-2025
Nadat ik een nieuwe koeling voor mn processor (AMD XP2600) in de computer geplaatst heb, dacht ik dat de temperaturen flink omlaag zouden gaan. Klopte ook, maar ik hield geen rekening met t feit dat 't alweer herfst begon te worden en de temperaturen binnen 's huis ook afkoelden.

En dat heb ik gemerkt... Temperaturen van de processor lopen nu weer op tot tegen de 80C bij het bewerken van video's of andere zware tasks.

Leuk om eitjes op te bakken, maar de computer raakt wel langzamer en hangt sneller vast. Wat o Wat moet ik doen? Nog meer geld uitgeven aan een betere koeling? Of bestaan er betere oplossingen?

Xander

CPU: AMD XP2600+
HDD: - Seagate Barracuda 120 Gb
- WD2000AB 200 Gb
RAM: 1024Mb DDR
Video: - ATI Radeon 9600 SE

• Dentheman
  • Laatst online: 06-02 20:55

Dentheman

Zie signature

Wat voor koeling heb je dan erin zitten op het moment?

Ik bv. heb een amd2200xp, ook nogal een heethoofd, vanmiddag 80 graden, hup: fans aan, en de proc daalde netjes tot 50 :) Ik heb er dan ook 3 casefans in hangen en ene stock proc. cooler.

Zie ondertitel

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 20:16
Voel eerst eens of je heatsink heet word? Wel uitkijken met een eventuele schrikreactie en daarbij behorend reflex.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Staat je Vcore goed? (1,65V)
Eén druppeltje koelpasta is genoeg, bij voorkeur Arctic Silver 5.
Wat voor koeler zit er nu op, de standaard boxed koeler?
Hoeveel casefans hangen er aan je kast?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• XyberBorg
ghehe, heb ik al aan gevoeld, en voelt erg heet.

Heb r nu een Artic Cooling Copper Silent 2 in zitten... niet dat dat geweldig is, maar beter als die wat r eerst in zat :S

Core schommelt tussen 1,6 en 1,67 V

[ Voor 11% gewijzigd door XyberBorg op 26-05-2005 19:07 ]

• XyberBorg
Voor de rest heb ik er nog één extra fan in hangen

Verwijderd

Is er wel een goede airflow in je kast / zit de koeler er wel goed op ?

• XyberBorg
Airflow binnen de kast is prima, komt hete lucht aan de achterkant van de computer vandaan

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
erg heet lijkt mij geen 80 graden, want dan zou je echt wel je vingers verbranden, misschien zit ie er toch niet helemaal goed op, dat ie dus een beetje slecht contact maakt, zou daar eerst eens naar kijken voordat je een nieuwe koeler haalt, ook nieuwe koelpasta zou best eens kunnen helpen

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

Geen casefans? Wat is de temperatuur van je mobo?

Zie ondertitel

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Lekkere topicnaam, want ik dacht namelijk dat je een showcase had terwijl je een eitje aan het bakken was in/op je pc :P

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
XyberBorg schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:08:
Airflow binnen de kast is prima, komt hete lucht aan de achterkant van de computer vandaan
Dan is er naar mijn idee niet genoeg airflow. Ik zou er een extra fannetje bij plaatsen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

nou als hij zegt dat de koelblok heet wordt dan betekend het dat er wel degelijk contact is tussen de cpu en de koelblok dus ik ga ervanuit dat die er goed op zit.... Ook al heb ik bij een kennis meegemaakt dat de twee redelijk contact maakten maar dat het hem op de een of andere manier was gelukt om die omgekeerd op te zetten (dus met de inkeping aan de tegenovergestelde kant)....
Dus of je hebt een probleem met de diode die de temp meet of je hebt praktisch geen airflow in je pc...

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
offtopic:
Heeft iemand dat al een keer geprobeerd trouwens? Een eitje bakken op je, eehm, koelblok ofzo? Ei stolt bij 75 graden celcius... dus het moet kunnen :-) alleen de locatie is een beetje lastig...

• XyberBorg
Heb dus één extra casefan.

Mobo temp was net 81*C
processor 79*C

Verwijderd

XyberBorg schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:11:
Heb dus één extra casefan.

Mobo temp was net 81*C
processor 79*C
Zorg eens voor een goede intake fan en 1 outtake, je kunt natuurlijk ook 2 outtake pakken :)

Verwijderd

lol, mobo temp 79 graden is IETSJE te warm ;)
heb je toevallig een asus mobo ? die geven namelijk e temperaturen niet echt precies weer :(

• XyberBorg
Denk inderdaad dat ik de airflow binnen de kast dan nog maar 's moet nakijken.
Ben eigenlijk sowieso voor een grotere kast aan het kijken (eventueel zelf een maken uit plexiglas).

• jozy
Laatste keer dat ik zulke temps haalde, had ik een medion pc zonder enig vorm van airflow. Heb je ook geprobeerd zijkant van je kast open te gooien en gekeken wat voor temps je dan had? Is je pc geplaatst in een kast?

• XyberBorg
Nee, mobo is MSI,

en de zijkant van de PC ligt r al af :P

[ Voor 59% gewijzigd door XyberBorg op 26-05-2005 19:14 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 19:01

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb een keer een weekje op Megabit een servertje gedraaid waarvan de proc overdag 60-75+ graden was (in de tent zelf al was het rond het middaguur tegen de 40 graden, buiten 35). En dat met full load (ftp e.d. :+ ) zonder crashes, was een AMD Athlon 1700+ . Dit systeem heb ik later weer verkocht en tot het tot op heden nodig prima voor zover ik heb vernomen

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

Denk dat je uitlezing niet goed is, 80 graden in je case met paneel eraf is gewoon niet mogelijk....

Maar gooi er eens een paar fans bij, ik heb 2 out-take en één intake. Koelt als een tiet 8)

Zie ondertitel

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-01 19:17
Wat hier al wel gevraagd is, maar waar je nog geen antwoord op hebt gegeven: hoe is de koelpasta aangebracht. Is er een goed contact tussen koeler en core?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kuhlie schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:10:
offtopic:
Heeft iemand dat al een keer geprobeerd trouwens? Een eitje bakken op je, eehm, koelblok ofzo? Ei stolt bij 75 graden celcius... dus het moet kunnen :-) alleen de locatie is een beetje lastig...
offtopic:
ja is al een keer gedaan heb er iig wel pics van gezien, die kerel had met een paar muntjes en een alluminium bakje een eitje gebakken :)

• XyberBorg
Kheb geen intake... maar met een kast die voor de helft open is moet dat toch geen probleem zijn. Naja, denk dat ik toch echt een andere kast moet hebben :/

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

volgens mij zijn die uitlezingen niet nauwkeurig...

bij elke PC die'k al gehad heb lag de mobo temp altijd minstens 10°C lager dan de CPU temp...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Ik zou eerst je bios eens update, ik heb het idee dat de temperatuuruitlezing van je moederbord onjuist is.

En verder heb ik zelf wel eens hitteproblemen gehad met een cooler die verkeerd om gemonteerd was, en dus scheef zat. Er zit op je socket een opstaand randje, bij je cooler moet daar dus ook niet vlak zijn, anders zit je met te weinig cooling door scheve cooler.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:08

Aapje

Opel-beun
offtopic:
offtopic:
Toen ik de titel las dacht ik ook meteen Fotos!!!!11

Zou je een eitje kunnen bakken op een P1 met te hoge vcore?
Ik denk gewoon een pannetje op een proc plaatsen met wat koelpasta :P
En dan van die kleine eitjes van kievieten erin bakken :P
Ik ga eens onderzoeken :+

• jozy
Weetje het zit heel simpel in elkaar: Pak een thermometer en ga het handmatig meten. Want zoals het er nu uitziet klopt er geen flikker van en daarnaast dan zou de lucht die eruit zou komen stromen ook onwijs heet zijn dat je niet langer dan 10 sec je handen ertegenaan kan houden. Mocht je nog natte haren hebben van het douchen, kan je mooi je haren ermee drogen :P

• XyberBorg
Ghehe, een thermometer tegen de processor houden gaat niet lukken denk ik...
en ik probeer al heel lang een BIOS update te vinden, maar ik kan m'n mobo niet eens op die website terugvinden :S

'kheb 'n MSI MS-6716

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 00:46

LordofWhatever

Uuhhh....?

het kan haast niet anders dat die waardes niet kloppen. Hoe heb je ze uitgelezen? bios :?
ik heb zelf een asus A7N8X-X in een vrij kleine kast met 'n brakke airflow, en die wordt nooit meer dat 5 graden heter dan de omgevingstemperatuur. een nieuwe bios is inderdaad geen slecht idee.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Dentheman

Dentheman

Zie signature

XyberBorg schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:18:
Kheb geen intake... maar met een kast die voor de helft open is moet dat toch geen probleem zijn. Naja, denk dat ik toch echt een andere kast moet hebben :/
Je moet een airflow creëren, een luchtstroom dus, zet voorin eens een intake, en achter 2 outtakes, of 1.

iig één intake en één outtake, dat maakt echt veel verschil :)

Zie ondertitel

• XyberBorg
... moet ik een andere kast voor hebben, met deze lukt t niet..

Maargoed, heb de bios geflashed, maar t maakt geen zak uit.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Zet die kast gewoon open, grote ventilator op dat ding zetten dat naar binnen blaast en je probleem is weg. Ik zou eens gaan nadenken over waterkoeling :+ Zo heet is natuurlijk niet al te best voor je onderdelen.

MechWarrior || Monsters Game

• XyberBorg
Hmm... maar is zo'n investering dat wel waard? die dingen zijn verrektes duur

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Je moet eerst zeker weten of
a) de uitlezing goed is, controleer met een 'gewone' thermometer, zo een die je in je <censuur> stopt als je ziek bent :P
b) kijk of die koeler ECHT goed vast zit. Probeer het eens met andere koelpasta oid

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Waarmee lees je de temperaturen uit? BIOS een of ander software progsel ?? Gezien het feit dat je moederbord 80 zou worden duidt volgens mij eerder op een brakke sensor. Zet voor de grap eens zo'n grote ventilator op je PC gericht en kijk wat er met de temperaturen gebeurt.

Mijn moederbord wordt hooguit 35 graden. CPU Sempron 2600+ met Artic koelertje, en geen casefans in een geisoleerde behuizing (ook passief gekoelde videokaart.) Mijn CPU wordt ook hoogstens 60 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door Kawaii op 26-05-2005 20:18 ]

• stefan001
Kawaii schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:17:
Waarmee lees je de temperaturen uit? BIOS een of ander software progsel ?? Gezien het feit dat je moederbord 80 zou worden duidt volgens mij eerder op een brakke sensor. Zet voor de grap eens zo'n grote ventilator op je PC gericht en kijk wat er met de temperaturen gebeurt.

Mijn moederbord wordt hooguit 35 graden. CPU Sempron 2600+ met Artic koelertje, en geen casefans in een geisoleerde behuizing (ook passief gekoelde videokaart.) Mijn CPU wordt ook hoogstens 60 graden.
Zo'n ventilator kan je doen, maar meten is weten ;) je moet ECHT ff een gewone thermometer pakken!

Verwijderd

Vaak zit er gewoon een mosfetje die fijn 95 graden is.. of 6 mosfets..bij de CPU bijv. Zet daar maar es een klein fannetje op, moet je zien wat er met de CPU temp gebeurd (de uitlezing dan ;) ).

Zo daalde mijn CPU temp ooit eens 15 graden na het koelen van de mosfets.. Die dingen warmen het hele gebied op inclusief temp sensor.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 20:43 ]

Verwijderd

stefan001 schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:09:
Je moet eerst zeker weten of
a) de uitlezing goed is, controleer met een 'gewone' thermometer, zo een die je in je <censuur> stopt als je ziek bent :P
b) kijk of die koeler ECHT goed vast zit. Probeer het eens met andere koelpasta oid
Waar wil je die op "aanraken" dan ?

• stefan001
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:48:
[...]

Waar wil je die op "aanraken" dan ?
het koelblok

• H!GHGuY
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

en ik vraag me ook af met welk programma hij nou uitleest...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

XyberBorg schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:05:
<knip>
Core schommelt tussen 1,6 en 1,67 V
Weet je wel zeker dat je voeding dan wel lekker is? Dat is wel heel erg wisselend.

En waarom moest ik meteen aan nieuws: Tweakers.net Kookcursus, les 2: Uitsmijter XP denken?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• XyberBorg
HIGHGuY schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:02:
en ik vraag me ook af met welk programma hij nou uitleest...
Ik gebruik Aida32, en de voeding is volges mij ook prima. De andere voltages blijven constant.

Verwijderd

offtopic:
offtopic:
Een ei stolt bij 75 graden celcius .... dus als je het opwarmt/afkoelt, wordt het weer vloeibaar?

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 21:33

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ik denk dat heel normaal is dat je proc nu wat warmer is. Het is GVD 30 graden buiten. Heb gister me kast weer eens verbouwd en dacht dat ik me wc verkeerd had aangesloten, hij werd 50C idle.

Maar nu met de fans een stukje harder en de kast DICHT is het een stuk koeler.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-02 17:32
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 10:57:
[...]

offtopic:
Een ei stolt bij 75 graden celcius .... dus als je het opwarmt/afkoelt, wordt het weer vloeibaar?
offtopic:
Heb jij ooit een ei wat je gebakken hebt weer vloeibaar zien worden op je broodje? Ik iig niet, door het op te warmen, verandert namelijk de structuur van het materiaal waardoor het vast blijft

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Probeer eens een ander tooltje (speedfan of MBM ofzo). Of reboot je pc eens op het moment dat ie zo heet wordt en kijk in je BIOS Setup wat daar voor temps worden weergegeven. 80 graden is echt sick veel, zeker voor mobo temp.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Resistor schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:53:
[...]

Weet je wel zeker dat je voeding dan wel lekker is? Dat is wel heel erg wisselend.

En waarom moest ik meteen aan nieuws: Tweakers.net Kookcursus, les 2: Uitsmijter XP denken?

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:29
dat KAN dus egt NIET... 80 graden met n open kast. Of je kamertemperatuur moet al rond de 60 graden liggen, maar ik mag hopen voor je dat dit niet het geval is :P

Kun je je koelblok langer dan 3 seconden vasthouden als je zeker weet dat ie goed contact maakt? -> dan nergens druk om maken :) draai anders even prime een uurtje. Als ie niet crasht is t tog prima?

Verwijderd

Ik heb ook een amd xp-tje die ook altijd erg warm werd en ik heb er een andere proc cooler op gezet (dat hielp een graadje of 5) sinds deze week heb ik die hele meuk in een andere kast gezet (kweetniet of ik hier merken en types mag noemen i.v.m reclame) daar die doet het uitermate goed.
Me temperatuur van me proc is wel met 10 graden gedaald en me moederbord ook een stukje

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 13:22:
...sinds deze week heb ik die hele meuk in een andere kast gezet (kweetniet of ik hier merken en types mag noemen i.v.m reclame) ...
Merken en types van kasten mag je op GoT zoveel vermelden als je maar wil ;)

Verwijderd

In dat geval was het een Thermaltake Tsunami Dream (echt een top kast!)

Verwijderd

Zjosh schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 11:29:
[...]

offtopic:
Heb jij ooit een ei wat je gebakken hebt weer vloeibaar zien worden op je broodje? Ik iig niet, door het op te warmen, verandert namelijk de structuur van het materiaal waardoor het vast blijft
offtopic:
No shit, sherlock. Ken je het woord "ironie"? Want dat is wat ik met mijn post bedoelde

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:09:
[...]

offtopic:
No shit, sherlock. Ken je het woord "ironie"? Want dat is wat ik met mijn post bedoelde
offtopic:
Jij maakt posts van ijzer?

MechWarrior || Monsters Game

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
Mensen,

Ik zit hier ook met een Athlon XP 2600+ en daarop een Arctic Copper Silent 2 en zit aan een idle temp van ~50c, vind ik zelf ook erg hoog maar het kan nog wel want mijn moederbord is ~40c. Ook al de cooler er opnieuw opgezet, arctic silver 5 ertussen, case open/dicht, outtake fan erop etc etc maar hij wil gewoon niet droppen.

Dit alles zit op een Abit NF7-S v2.0. (Ik heb btw ook al bios geflashed, zonder resultaat) Verder ook al verschillende prog's en bios bekeken allemaal deze temps, niks is overclocked en stock voltages.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Pagina: 1