Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meer ingangen/uitgangen

Pagina: 1
Acties:

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik wil voor mijn pc projectje thuis een aantal ingangen (min 4) en een aantal uitgangen hebben (min 6), dus was ik een beetje gaan zoeken.

Ik kwam uit op de oplossing door deze 2 schema's een aantal keer op te bouwen:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/motor-relais-v3.gif
en deze
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/lpt/lpt-ingang-v2.gif

Alleen als ik deze wil aansluiten heb ik een extra PCI kaart nodig met een parallelle port, die zijn niet echt goedkoop. Aansturen daarintegen is vrij eenvoudig. Maar maximaal 5 in en 8 uit, als ik wil uitbreiden moet er nog een extra kaart bijgeprikt worden.

Als 2e oplossing heb ik deze gezien:
http://www.dil.nl/NL/details.asp?artcode=VM110
Een USB kaart, max 4 kaarten met 5 in en 8 uit maar nog zo'n module en we kunnen weer vooruit.
Opzich wil ik hiervoor wel gaan, maar hoe stuur je zo'n ding aan?

Ik programmeer met delphi, maar ik weet niet wat ik moet verwachten hiervan, is het relatief eenvoudig aan te sturen of echt een zweetjob?

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

Wat ook een ideetje is om een USB joypad te slopen, en die uit te lezen.
Ik ben bezig met de logitech precision, met 14 ingangen.

M'n Oma is een site aan het haken.

• Megamind
NielsNL schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:09:
Wat ook een ideetje is om een USB joypad te slopen, en die uit te lezen.
Ik ben bezig met de logitech precision, met 14 ingangen.
Ja dat zou ook kunnen, alleen ik wil graag ook een aantal uitgangen hebben, misschien een joystick met trilmotor...

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

dat aansturingsbordje is van velleman, en is een eitje om mee te programmeren....

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Megamind
ThunderNet schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:05:
dat aansturingsbordje is van velleman, en is een eitje om mee te programmeren....
Ah dat verklaart de VM code. Hoe wordt het precies gezien als device in windows dan?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Megamind schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:05:
[...]

Ah dat verklaart de VM code. Hoe wordt het precies gezien als device in windows dan?
dat gebeurd door de drivers die meegeleverd worden.
Het bordje stuur daarna verder aan doormiddel van een dll van velleman :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Megamind
ThunderNet schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:07:
[...]

dat gebeurd door de drivers die meegeleverd worden.
Het bordje stuur daarna verder aan doormiddel van een dll van velleman :)
Ja ik zie het idd op de site van velleman. Bedankt voor het wijzen hierop, nu weet ik zeker dat ik deze ga aanschaffen _/-\o_

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:43
je had ook de zooi kunnen multiplexen, of met COM/LTP poort een micro controller aan sturen. dan heb je net zo veel poorten als je zelf wilt. tot iets van 512 of zo, maar dat heb je toch niet nodig.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Nog een voordeeltje van de velleman ;) analoge in en uitgang... naast de digitale, en er zitten al paar testknopjes op.

• Megamind
kippy schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:27:
je had ook de zooi kunnen multiplexen, of met COM/LTP poort een micro controller aan sturen. dan heb je net zo veel poorten als je zelf wilt. tot iets van 512 of zo, maar dat heb je toch niet nodig.
Klopt, maar uitgangen multiplexen is vrij eenvoudig, alleen zag ik dat ingangen niet zo makkelijk is, vooral omdat een aantal poorten inverted zijn..

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
of je koop twee PCI parralelekaartjes bij ebay voor 3.00 + 3 euro verzendkosten

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...=175&item=5200025268&rd=1

[www.ganzz.nl]

• Megamind
Ganzz schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 07:36:
of je koop twee PCI parralelekaartjes bij ebay voor 3.00 + 3 euro verzendkosten

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...=175&item=5200025268&rd=1
Dat valt wel weer mee ja :P

Weet iemand misschien van dat USB kaartje of ik daar gewoon een relais aan de output kan hangen aangezien het digitale outputs zijn, of moet ik er eerst dan weer een digitaal->analoog omzetter voor maken. Er staat uitgangsspanning max 50v 100mA, maar 100mA is vrij weinig, ik ben bang dat relais daar niet op schakelen...

Verwijderd

met 50V 100mA schakel je toch een relais volgens mij hoor...
dat zal er wel allemaal bijzitten zeker, bedoelen ze met "digitaal" niet gewoon dat het alles of niets is, dus uitgang open of toe, en niks van tussenliggende waarden.

moet zeker lukken hoor, daar dient het volgens mij toch voor.

met de seriele poort kan je ook met schuifregisters wat in en uitgangen sturen, maar waarom zou je hierachter zoeken als je dat kitje van velleman voor handen hebt ;)

• JoeCool
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 16:25

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Kun je aan dat Vellerman kitje (K8055 interface board ) ook fan's hangen en die dan via de analoge of digitale uitgangen aan sturen en regelen 0 tot 12 Volt ?

http://www.elexp.com/tst_k805.htm

[ Voor 24% gewijzigd door JoeCool op 15-06-2005 23:18 ]

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JoeCool schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 23:16:
Kun je aan dat Vellerman kitje (K8055 interface board ) ook fan's hangen en die dan via de analoge of digitale uitgangen aan sturen en regelen 0 tot 12 Volt ?

http://www.elexp.com/tst_k805.htm
dat zou moeten kunnen ja... als je wil kan ik dat wel voor je testen, maar dat wordt pas morgenavond als ik tijd heb :)

• Eleshar
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 10:45

Eleshar

Nil Satis Nisi Optimum

Zo'n Parallel pci kaart is niet zo duur kost nieuw iets van 15,- euro met 2 poorten erop met toebehoren en software.

kijk eens op onderstaande link .. zij kunnen deze zeker leveren (indien niet op de shop , gewoon ff een mailtje sturen )

http://www.ms-services.nl/webwinkel

[ Voor 9% gewijzigd door Eleshar op 16-06-2005 11:07 ]

• JoeCool

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

ThunderNet schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 00:04:
[...]

dat zou moeten kunnen ja... als je wil kan ik dat wel voor je testen, maar dat wordt pas morgenavond als ik tijd heb :)
Dat zou mooi zijn als je dat voor me zou kunnen testen.
Ik ben van plan om dat kitje te kopen en daarmee software matige mijn fan's te regelen en verlichting te schakelen.

Heb jij toevallig ook zo'n kitje opdat je het kunt testen ?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JoeCool schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 17:22:
[...]

Dat zou mooi zijn als je dat voor me zou kunnen testen.
Ik ben van plan om dat kitje te kopen en daarmee software matige mijn fan's te regelen en verlichting te schakelen.

Heb jij toevallig ook zo'n kitje opdat je het kunt testen ?
ja ik heb het kitje :)
echter geeft hij geen 12V af, maar max. 5V, hierachter zou je dan een simpele schakeling met opamp moeten gebruiken :)
maar ik zal het vanavond/vanacht even proberen :)
(moet VB6 ook opnieuw installeren :+ en alleen VS.Net geinstalleerd op het moment)

• JoeCool

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

ThunderNet schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 17:39:
[...]

ja ik heb het kitje :)
echter geeft hij geen 12V af, maar max. 5V, hierachter zou je dan een simpele schakeling met opamp moeten gebruiken :)
maar ik zal het vanavond/vanacht even proberen :)
(moet VB6 ook opnieuw installeren :+ en alleen VS.Net geinstalleerd op het moment)
Die 5Volt is neem ik aan via de analoga uitgang ?
Is het ook mogelijk om via de digitale uitgang een 0 tot 12 volt uitsturing te maken ?

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Nee, de maximale output van het bordje is 5V, aangzien de voeding via USB verloopt :) en USB 5V geeft.
Daarnaast moet je dus donders goed oppassen wat je allemaal aansluit, er zit beveiliging in. maar doordat het USB is, zit dat ding ook op zn stroomtoelevering op je mobo vast ;)

• Megamind
Nou volgens mij kan je de uitgangen niet zo gebruiken.

Je moet er namelijk een externe 12v aan hangen en dan de - op de het bordje aansluiten zodat het bordje de stroom naar zijn ground leid. Vrij simpel, als je 12v wilt gewoon een molexje gebruiken, veel ampere en een nette 12v

Verwijderd

Veel Ampere zeg je,
voor die pwm kanaaltjes moet je voor Imax naar die transistoren kijken he

• JoeCool

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Megamind schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 11:08:
Nou volgens mij kan je de uitgangen niet zo gebruiken.

Je moet er namelijk een externe 12v aan hangen en dan de - op de het bordje aansluiten zodat het bordje de stroom naar zijn ground leid. Vrij simpel, als je 12v wilt gewoon een molexje gebruiken, veel ampere en een nette 12v
Dat denk ik ook.
Die 5 volt is de voltage die het bordje zelf gebruikt, hij word namelijk gevoed door de USB,en dient ook als "test voltage" als je op de drukknopjes drukt op de print.
Je kunt denk ik gewoon 12 volt aan de analoge ingang aanbieden.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:25
check ook eens http://www.phidgets.com (trage site)

ze verkopen 3 verschillende usb interface kaartjes:
http://www.phidgets.com/i...c=categoryview&CID=2&KID=
prijzen zijn dollars canadian....100 cdn is ongeveer 60 euro

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Pagina: 1