Component & auto widescreen switching

Pagina: 1
Acties:

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:20
Ik heb sinds een paar dagen een JVC LCD tv (http://www.jvc.nl/product.php?id=LT-26C50SU&catid=63) en heb mijn xbox daarop aangesloten middels een component kabel (om zo spelllen in progressive scan te kunnen spelen). Voorheen had ik de xbox via een Scart RGB kabel aangesloten.

Nu het volgende: Deze TV kan automatisch naar het juiste beeldformaat switchen, oftewel beeldvullend voor een 16:9 signaal, of een "panoramic" opgerekt beeld voor een 4:3 signaal. Via de scart kabel ging dit altijd prima, als ik de xbox aanzette (de xbox staat ingesteld op 16:9), sprong de TV netjes op de "full" mode om zo mijn 16:9 beeld netjes beeldvullend in beeld te brengen. Als een spel geen 16:9 mode heeft dan sprong de TV netjes over in de "panoramic" mode, wat wil zeggen dat het beeld aan de zijkenen wat wordt opgerekt en in het midden minder om zo een natuurlijk ogend beeldvullend beeld te krijgen.

Het vreemde is dat sinds ik mijn xbox via comonent heb aangsloten de TV niet meer automatisch naar 16:9 schakelt, het beeld blijft dus op "panoramic" staan, tenzij ik handmatig de TV op 16:9 zet. Ik weet dat scartkabels door middel van een bepaald voltage op een bepaalde pin aan een TV kunnen doorgeven wat voor type signaal er wordt aangeboden (breedbeeld of niet), en ging er eigenlijk van uit dat dit bij component ook wel zou zijn (het is immers een nieuwer systeem).

Heeft iemand hier ervaring mee en/of weet iemand hoe dit is op te lossen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is denkik niet op te lossen... Component biedt namelijk niet de mogelijkheden tot het sturen van stuurstroompjes... En als je op de scart-aansluitingen stroom zet, zal die nog niet naar de component ingang gaan... Je zult er dus mee moeten leven...

• Schweino
Maar mijn TV springt wel automatisch op de externe uitgang waaraan de xbox is aangesloten als ik deze aanzet, hoe "ziet" hij deze dan? En zou dit niet opgelost kunnen worden door het meezenden van een WSS signaal zoals bij kabeltv gebeurd?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook als de xbox op de component is aangesloten?
Zo ja, kun je in je menu waarschijnlijk wel instellen dattie dat niet moet doen... Het zien is niet zo'n probleem, als er een stroompje gaat lopen, is er een apparaat aan de gang ==> schakel naar ext...

• Schweino
Klopt, dat kan ik in het menu regelen, maar dat 16:9 niet helaas...

Toch wel vreemd dat zo'n nieuw type aansluiting als component hierin niet voorziet.... Misschien dat dat met HDMI wel zo zal zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Schweino op 26-05-2005 19:31 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HDMI bestaat al, en naar mijn weten behoort het daar inderdaad wel tot de mogelijkheden...

En nieuw is component zeer zeker niet...

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 26-05-2005 19:41 ]

Pagina: 1