Weekend weg om te trekken door de bergen: Welke tas?

Pagina: 1
Acties:
  • 566 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Over een paar weken ga ik een weekend de bergen, de Franse Alpen hier naast de deur, in. Nu werd mij gevraagt om mijn D70 mee te nemen, dus dat ben ik dus ook van plan. Het probleem is echter dat er ook een hoop andere spullen meegenomen moeten worden. Zoals bijvoorbeeld een slaapzak, een item dat meteen al veel plaats in beslag neemt en zeer zeker niet in mijn Lowepro Mini Trekker AW gaat passen ;)

Dus ben ik eigenlijk op zoek naar een andere rugzak, die dus naast een slaapzak, reservekleding en het hoogst nodige toiletspul, ook een D70 met kitlens, Sigma 80-400 OS en een X'S Drive Pro kan bevatten. Een andere mogelijkheid zou een normale rugzak zijn, aangevult met een tas voor alleen de fotospullen zijn die je voor je draagt op borsthoogte, of een heuptas, hoewel die dan wel op de een of andere manier de rugzak niet in de weg moet gaan zitten, want een beetje rugzak is natuurlijk uitgerust met een brede heupband.

Nu ben ik zelf erg tevreden over het merk Lowepro. Dit merk is daarnaast ook heel goed verkrijgbaar in Frankrijk, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Crumpler of Tamrac. Dat is dus een andere voorwaarde, de zak moet redelijk goed verkrijgbaar zijn in Frankrijk.

Wat heb ik tot nu toe gevonden om in combinatie met een normale rugzak te gebruiken. Hoewel ik mijn twijfels heb over het conform in combinatie met een normale rugzak....
- Lowepro Toploader 70AW + Lenscase 3
- Lowepro Off Trail 2

Of misschiens voor een rugzak met twee compartimenten gaan, waarin het onderste speciaal voor fotoapperatuur is? Dit zou op zich de beste oplossing zijn, maar, het enige en tevens grootste wat ik heb kunnen vinden is de volgende:
- Lowepro Rover Plus AW, hoewel deze met maar 21l inhoudt voor het bovenste compartiment waarschijnlijk niet eens de ruimte biedt voor een slaapzaak..... Deze heb ik dus min of meer afgeschreven.

Zijn er hier GoT-ers die ervaring hebben met het trekken door de bergen, met een flinke telelens (bijvoorbeeld een 70-200/f2.8), standaardzoomlens en een dSLR, in combinatie met een rugzak? Hoe vervoeren jullie je apperatuur? Wat zijn jullie ervaringen?

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:54

Sabbi

je denkt aan mij.

Wat een wildgroei aan tassen-topics hier zeg :+

paar tipjes die me zo te binnenschieten:

-een slaapzak zal zo'n 20 liter zijn
-wil je echt een tas alleen voor korte weekendjes en fotomeuk meenemen? verwacht je nooit langer weg te willen/meer mee te willen nemen? (anders zit je weer met een te kleine tas :) )
-een slaapzak kan ook heel fijn zijn om je apperatuur te beschermen, granted, je kan niet direct ideaal snel bij alles, maar je standaart kit kan in elk topvakje van elke tas.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zal maar niks zeggen over de topictitel ;)

Maar als ik je goed begrijp moet je dus gewoon alles mee kunnen nemen, dus: tentje, slaapzak, matje, kleding, etc + camera?

Dan heb je dus allereerst een backpack nodig lijkt me, en in een backpack is zat ruimte voor een camera, als je er wat kleren omheen pakt dan is de camera m.i. afdoende beschermd. In mijn backpack kan je halverwege (aan de binnenkant) een flap vast ritsen, zodat het ding in 2'en is gesplitst als het ware (op 1/3e v/d onderkant zit die flap). Dat onderste gedeelte is relatief snel bereikbaar, maar uiteraard moet je wel je rugzak afdoen en alles.

Of wil je juist een tas voor naast die backpack?

21L Is bijzonder weinig trouwens, ook als je geen camera moet meesjouwen. Mijn backpack is 65L.

Van www.hiking-site.nl (misschien ook wel een handige site):
Over het algemeen kunnen de volgende waarden qua grootte worden aangehouden:

* 30 liter voor een dagtocht rugzak, deze hoeft immers naast eten en regenkleding niet veel te bevatten
* 40 tot 50 liter voor een huttentocht waarbij je zelf je brander, slaapmatje en dergelijke mee moet dragen.
* 60 liter moet voldoende zijn voor een meerdaagse trektocht met de tent. Hierbij wordt er wel van uit gegaan dat je met meerdere personen gaat en de keukenspullen en tent en dergelijke dus kunt verdelen over de diverse personen. Ga je alleen op pad, dan krijg je al snel te maken met
* 65 tot 75 liter voor het weg kunnen stouwen van alle zaken die je voor een dergelijke tocht nodig hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door Aikon op 26-05-2005 18:39 ]

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Het is natuurlijk de bedoeling dat ik overal netjes snel bij kan en snel iets kan opbergen.

Maar ik dacht net aan het volgende. Zo'n toploader tas zou ik natuurlijk ook achter op mijn rugzak aan de zijkant kunnen binden, kwestie van de compressiebanden van mijn rugzak door de oogen van de tas te halen, om aan de andere kant de lenskoker te binden met hetzelfde systeem Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, waardoor ik mijn normale Nomad-rugzak (55l) kan gebruiken.....

edit:
Ik ga even op die hiking site kijken of daar nog tips staan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ralph Smeets op 26-05-2005 18:43 ]

Mestreechs volksleed:

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, je kan idd een gewone tas aan de buitenkant vastbinden, maar dan moet je of die tas aan de zijkant binden zodat je er bij kan, maar lijkt me niet lekker lopen. Of alsnog je backpack af doen.

Ik zou je backpack er gewoon ff bij pakken en uitproberen hoe het zit/werkt. :)

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:15

Stewie!

Keen must die!

Topictitel: het is toch trekken door de bergen ipv in de bergen trekken? :?

Over de tas: is het niet veel makkelijker om een normale backpack rugzak te kopen en te kijken wat daarin past en de rest desnoods in een kleine tas oid eraan binden? Of de lenskoker mee te rollen in je matje?

[ Voor 9% gewijzigd door Stewie! op 26-05-2005 18:58 ]

Marathon loper in Tokyo, London, Rotterdam, Maria Alm, San Francisco, Berlin, Chicago, Amsterdam
Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• mt-cube
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 01:51
Ik loop zelf ook vaak door de bergen voornamelijk in Scandinavie. Maar dan met slaapzak + tent en 6 dagen eten. Mijn lowepro topload zoom 2 + 350d en 70-200 4l heb ik dan op mijn borst hangen aan 4 punten aan mjin rugzak. Dat loopt prima en je hebt hem altijd snel bij de hand.

Je topload tas zou je ook kunnen dragen met een harnas zoals ik in deze thread heb geplaatst.

Ik zou wel denken om een goede waterdichte kanozak oid, want in de bergen kan het weer snel omslaan en dan houd je je camera niet droog met een plasticzakje. Ook handig voor doorwaden van rivieren. Als het weer erg onstuimig word dan doe ik mijn cameratas in de waterdichte kanozak en doe ik hem onder mijn bovenklep waar ik met droog weer mijn regenjas + poncho bewaar. Zo'n zak is voor mij zeer essentieel, want ik heb helaas al heel wat camera's zien sneuvelen door waterschade.

Je kan natuurlijk ook altijd je camera in je rugzak bewaren maar zeker met zon zware rugzak is het heel vermoeiend om die de hele dag op en af te doen als je een foto wil maken.

Ik zou je fotopsullen iig niet aan je tas binden, een paar kilo draagt bijzonder vermoeiend als het bungelt aan je tas, zeker hoog aan je tas. Ook is het erg kwetsbaar.

[ Voor 41% gewijzigd door mt-cube op 26-05-2005 20:01 . Reden: typo's ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:15
Ik gebruik zelf naar alle tevredenheid een Karrimor Lynx - 60 tot 70 Liter -.. 1 groot hoofdvak, met onderin een compartiment voor vuile was oid...

Hier in Nederland gekocht bij Perry sport voor 59 Euro.. :) (afgeprijsd van 119)

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Topicstarter
Slurpie schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:52:
Ik loop zelf ook vaak door de bergen voornamelijk in Scandinavie. Maar dan met slaapzak + tent en 6 dagen eten. Mijn lowepro topload zoom 2 + 350d en 70-200 4l heb ik dan op mijn borst hangen aan 4 punten aan mjin rugzak. Dat loopt prima en je hebt hem altijd snel bij de hand.

Je topload tas zou je ook kunnen dragen met een harnas zoals ik in deze thread heb geplaatst.

Ik zou wel denken om een goede waterdichte kanozak oid, want in de bergen kan het weer snel omslaan en dan houd je je camera niet droog met een plasticzakje. Ook handig voor doorwaden van rivieren. Als het weer erg onstuimig word dan doe ik mijn cameratas in de waterdichte kanozak en doe ik hem onder mijn bovenklep waar ik met droog weer mijn regenjas + poncho bewaar. Zo'n zak is voor mij zeer essentieel, want ik heb helaas al heel wat camera's zien sneuvelen door waterschade.

Je kan natuurlijk ook altijd je camera in je rugzak bewaren maar zeker met zon zware rugzak is het heel vermoeiend om die de hele dag op en af te doen als je een foto wil maken.

Ik zou je fotopsullen iig niet aan je tas binden, een paar kilo draagt bijzonder vermoeiend als het bungelt aan je tas, zeker hoog aan je tas. Ook is het erg kwetsbaar.
Hmm.. had die thread wel gezien, maar zag er mijn vraag niet in voorkomen :X

Dit is natuurlijk wel een van de reacties waar ik echt iets aan heb, de gebruikerservaring van iemand anders ;) Die topload gaan we er dus in houden en gezien de prijs van een harnas, iets van 12 euro, wordt dat er gewoon bijgekocht. En dan gewoon nog een lenscase erbij om de kitlens op te bergen, of de Sigma 80-400 op te bergen als ik de kitlens gebruik. Volgens mij moet dat dus gewoon goed komen ;)

Mestreechs volksleed:

• nhimf
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik heb zelf een Nomad Eagle 55 (55 liter dus :P), daarmee 3 weken door Italië gehuppelt en daar paste alles met gemak in.
Ok ik had nog geen grote losse foto tas, maar ik had wel teveel zooi mee die ik thuis had kunnen laten en dan past alles.
Slaapzak is een Coleman, type geen idee (staat iets van bambusa 0), iig een klein slaapzakje, opgevouwen iets van 3-5 liter. Geschikt voor +8, maar zou met 0C ook nog moeten werken tegen de kou. Hij's 220m lang en ik pas er met gemak in (1.95m ca). Scheelt je dus een hele berg aan ruimte.
Je slaapmatje en tent kan je aan de buitenkant van de tas stoppen (links en rechts aan de tas, bungelt ut niet). Dan hou je dus zeeën van ruimte over voor je foto apparatuur.

Tenzij je hem snel wilt pakken, dan moet je idd wat hierboven staat doen (zo'n borst tas geval ding :P)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

btje rare titel :>

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:49

steveman

Comfortabel ten onder

offtopic:
het grappigste dat ik de hele dag gelezen/gehoord heb :D

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Verwijderd

Lowe-pro orion trekker. (Rug) Tasje met dubbele bodem. Onderste helft heb je vakken die je zelf kan veranderen voor +/- 2 bodies twee lenzen, filters en film/cards/batterijen/accus/flitser. In de bovenste helft kunnen de andere spullen kwijt zoals je eten drinken etc. Alles met ergonomische draagriemen en borst en buik straps.

• mt-cube
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-01 01:51
Ralph Smeets schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:03:
[...]

Hmm.. had die thread wel gezien, maar zag er mijn vraag niet in voorkomen :X

Dit is natuurlijk wel een van de reacties waar ik echt iets aan heb, de gebruikerservaring van iemand anders ;) Die topload gaan we er dus in houden en gezien de prijs van een harnas, iets van 12 euro, wordt dat er gewoon bijgekocht. En dan gewoon nog een lenscase erbij om de kitlens op te bergen, of de Sigma 80-400 op te bergen als ik de kitlens gebruik. Volgens mij moet dat dus gewoon goed komen ;)
Ik zou alles wel goed passen omdat ik niet weet wat de afmetingen zijn van die lens van jou (mijn 70-200 4l is 17cm) Wat ik een nadeel vind van de Lowepro Toploader 70AW is dat hij zo dik is door het gigantisch grote voorvak, dat is wel een groot blok op je borst. Ook dat AW regenhoesje maakt je tas niet waterdicht en volstaat niet de serieuze plensbui.

Wat beteft alledag fotografie gewoon in Nederland. Dan heb ik mijn Lowepro TLZ 2 + bever lenscases (ongeveer 20 euro p/s) in mijn comfotable 25 liter dagtour rugzak = formaat schooltas (35 liter zou iets ruimer zijn). Voordeel is dat het er niet uit ziet als een fototas, het draagt comfortabel en dat je relatief snel je fototoestel uit je tas kan pakken (tlz kan gewoon blijven zitten, je hoeft alleen het bovenste deel van je tas open te ritsen). Ook kan mijn broer makkelijk het fototoestel uit mijn rugzak pakken als ik hem nog gewoon op heb en dat lijkt me bij sommige fotorugzakken nog wat link (ritst achterflap open en alles dondert naar beneden, naar mijn idee)
Ik heb ook altijd mijn waterdichte kanozak mee en kan ik mooi mijn lenzen + camera waterdicht vervoeren als het weer heel slecht wordt.

Zonder fototas gebruik ik het natuurlijk als gewone rugzak. Tijdens het mountainbiken bijvoorbeeld, dan hang ik gewoon mijn waterzak erin.

Laat even duidelijk zijn dat alleen met die tas op mijn buik loop in de bergen, anders heb ik mijn toestel in mijn hand of in mijn hierboven beschreven kleine rugzak.

edit: Ik heb zelf geen harnas maar als je een zware rugzak icm z'n harnas gaat dragen dan zouden de schouder banden over elkaar kunnen schuren en dat gaat niet prettig zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door mt-cube op 27-05-2005 00:06 ]

Pagina: 1