Toon posts:

[phase-change] Unknown_road meets prometeia

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
GOT-user Jack heeft mij gevraagd zijn r134a prom te voorzien van een andere verdamper, betere isolatie en een beter koudemiddel.

resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59362/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59363/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59365/thumb.jpg

vacumeren:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59371/thumb.jpg

In plaats van het standaard 9mm dik isolatie wat er om de zuigleiding zit heb ik er nu 13mm dik omheen gedaan.

De verdamper die er nu op zit is mijn nieuwe eigen design. vanwege het feit dat die rond is erg makkelijk te installeren en op elk socket. Gewoon gaatjes boren in de witte hold down en hij past overal op. Verder ga ik er ook vanuit dat deze verdamper betere prestaties zal leveren dan de prom evap vanwege meer contactoppervlakte boven de core en vloeibaar koudemiddel heeft een stuk minder kans om in de zuigleiding te komen. de foto's die ik nu heb zijn niet erg duidelijk helaas zal binnekort proberen wat betere foto's te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59367/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59368/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59369/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/59370/thumb.jpg

Wat het koudemiddel betreft, het is nog niet helemaal zeker wat erin komt. propaan of een propaan/ethaan mix. de propaan/ethaan mix, op de markt als care-50, heeft een kookpunt van -50 *C en misschien zelfs lager. Dit zou dus betere prestaties moeten geven dan r507 :*) Ethaan is echter flink duur dus ik moet nog even nadenken of ik dit ga doen en of ik meer mensen vind die interesse hebben in een refill hiermee of een nieuwe unit hiermee.

stay tuned...

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 21:56

Exigence

dnkroz

Clean :D Sweet :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:31

Epsilon

Netjes hoor jurgen :)

Wat is de temp loaded met 180-200w in de bodem van de kop en op de suction line ?

[ Voor 67% gewijzigd door Epsilon op 26-05-2005 17:14 ]

• JVLK
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Interessant, je brengt me op ideeen hier :Y)

[ Voor 96% gewijzigd door JVLK op 26-05-2005 17:19 ]

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
keep us posted

Verwijderd

Topicstarter
Epsilon schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:12:
Netjes hoor jurgen :)

Wat is de temp loaded met 180-200w in de bodem van de kop en op de suction line ?
zit nog geen gas in momenteel, zal hem misschien is proef draaien morgen met r290.
JVLK schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:19:
Interessant, je brengt me op ideeen hier :Y)
vertel :9

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 17:23 ]

• JVLK
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:22:
[...]

zit nog geen gas in momenteel, zal hem misschien is proef draaien morgen met r290.

[...]

vertel :9
Al eens gehoord van de Chilly1 prometeia?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Nice Jurgen :) Vertel trouwens ook eens wat je met die Vapo van rick gaat doen ;)

offtopic:
gezocht: Iemand die koper kan frezen

Kan rick dat niet ???? Kan ie gelijk mn blokje ook frezen :P

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
jep, ik ben alleen niet zo overtuigd van chilly blokken

@dawan: die vapo van hem wordt een gpu cooler met ook een andere evap.hm ik zoek iemand die een deel van me evaps kan frezen (buitenste kanaal). daar heeft rick ook niet echt de mogelijkheden tot.

[ Voor 150% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 17:51 ]

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

DaWaN schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:34:
offtopic:
gezocht: Iemand die koper kan frezen

Kan rick dat niet ???? Kan ie gelijk mn blokje ook frezen :P
zou misschien wel kunnen,
maar heb nog al ernstig te kort aan vrije tijd :)

ik heb nog niet eens tijd gehad om mn eigen evap te draaien, laat staan je waterblokje...

misschien volgende week, mits mijn projectgenoten minder hard falen dan tot nu toe :/

trouwens Unknown_road, mooie pics met de nieuwe digicam :D

[ Voor 7% gewijzigd door Jack op 26-05-2005 19:25 ]

[Specs]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

hey...mag ik een botte vraag stellen...wat kost dat? ik ben ook...on the market...voor een second hand vapochill se ofzo, maar die wou ik dan refillen (tweaker) met een ander gas, r404a ofzo, nou vroeg ik me af wat dit koste, en of het verantwoord is ? (ik hoorde verbeteringen tot 15 graden, met 70 gram gas)

http://specs.tweak.to/16495

• Jack

Jack

MHz Matters

om r404 gas te mogen gebruiken heb je een Stek licentie nodig.
Propaan heeft bijna hetzelfde kookpunt en mag wel zo gebruikt worden.

Unknown_Road heeft nog wel een grote fles propaan staan thuis
Misschien dat hij wil refillen :)

ik heb al eens aan Haeg hetzelfde gevraagd,
maar hij was er niet zo voor om een vapoSE te refillen.
Omdat die compressor niet zo krachtig is oid...

[ Voor 25% gewijzigd door Jack op 27-05-2005 19:56 ]

[Specs]

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:08

Gamer

Electrified

tijd dat ik mijn prom ook eens onder handen laat nemen :)
R507 zou mooi zijn, nu nog het kostenplaatje mailen en ik zie nog wel hoe ik dit ding naar Holland krijg :)

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Topicstarter
een vapo SE refillen met een hogere druk gas is natuurlijk riskanter dan een prom. Ik heb zelfs wel is begrepen van asetek dat sommige compressors niet meer starten met r404a maar over het algemeen zal het wel werken, de vapo SE van jarno die ik gerefilled heb met propaan had ook totaal geen problemen. Zo'n prom compressor heeft een veel krachtigere motor en kan waarschijnlijk wat beter tegen zware omstandigheden. Maar de condensor van een prom/vapo moet eigenlijk kouder blijven dan 35 graden met r404a/r507 en met propaan mag die 45 graden worden. Propaan zal dus nog tamelijk binnen de specs vallen voor een r134a compressor terwijl r404a/r507 het eigenlijk overschreidt is de meeste gevallen.

en prijzen doen we niet aan op het forum, mailen mag wel uiteraard.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 23:18:
Ik heb zelfs wel is begrepen van asetek dat sommige compressors niet meer starten met r404a
ik had op het asetek forum gelezen dat ze alleen niet starten als er teveel gas in zit :+ er is zelfs een tutorial hoe je van je se een xs maakt...

ik mail nog als ik geld over heb, en mijn vapo binnen :P

Edit : trouwens, leuk project :9

[ Voor 58% gewijzigd door HeepH op 27-05-2005 23:58 ]

http://specs.tweak.to/16495

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06-2025

un1ty

Join the Arena!

Als je een sterkere compressor nodig hebt, kun je er dan niet zomaar een halen bij een 'hardewaren winkel'?
kans klein dat ze die hebben natuurlijk, maar die moeten toch wel ergens te krijgen zijn?
Ik dacht ergens een Promkiller te hebben gezien. die home-made was.
en eigen compressor dus.
ps. wat zou, met de kracht van de compressor niet meegerekend, het beste gas(-combinatie) zijn?

ik heb zelf namelijk helemaal niets geen phasechange :(
zelfs geeneens waterkoeling, maar hoop in de toekomst een _stille_ phasechange te bouwen.
(denk aan dempingsmatten en al die ****)
ik zit nu nog op lucht.. omdat het in dit geval. even stil is als water, en de koeling op het moment toch wel ok is, zelfs in de zomer (maar 45 graden).

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

• JVLK
  • Niet online

JVLK

Team Puss

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:35:
jep, ik ben alleen niet zo overtuigd van chilly blokken

@dawan: die vapo van hem wordt een gpu cooler met ook een andere evap.hm ik zoek iemand die een deel van me evaps kan frezen (buitenste kanaal). daar heeft rick ook niet echt de mogelijkheden tot.
Chilly blokken maakt niets uit, als je zelf ideeën hebt van harte welkom..weet niet of je het weet maar wij leveren Mach II GT's door de benelux heen.
En een speciale mach II GT op de markt brengen voor de benelux kan geen kwaad ;)

Verwijderd

Topicstarter
un1ty schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 00:20:
Als je een sterkere compressor nodig hebt, kun je er dan niet zomaar een halen bij een 'hardewaren winkel'?
kans klein dat ze die hebben natuurlijk, maar die moeten toch wel ergens te krijgen zijn?
Ik dacht ergens een Promkiller te hebben gezien. die home-made was.
en eigen compressor dus.
ps. wat zou, met de kracht van de compressor niet meegerekend, het beste gas(-combinatie) zijn?

ik heb zelf namelijk helemaal niets geen phasechange :(
zelfs geeneens waterkoeling, maar hoop in de toekomst een _stille_ phasechange te bouwen.
(denk aan dempingsmatten en al die ****)
ik zit nu nog op lucht.. omdat het in dit geval. even stil is als water, en de koeling op het moment toch wel ok is, zelfs in de zomer (maar 45 graden).
beste gas voor een single stage wat we nu kennen is r402a. Dit zal je echter niet snel kunnen vinden in NL aangezien er cfk's inzitten. Is je compressor krachtig genoeg dan kan je er een autocascade van maken maar dat is weer een heel ander verhaal :D Die promkiller is van epsilon trouwens maar er zijn een heleboel zelf bouw projecten te vinden hier op GOT. Je vindt compressors echter niet zomaar in een winkel in NL helaas.
JVLK schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 00:36:
[...]

Chilly blokken maakt niets uit, als je zelf ideeën hebt van harte welkom..weet niet of je het weet maar wij leveren Mach II GT's door de benelux heen.
En een speciale mach II GT op de markt brengen voor de benelux kan geen kwaad ;)
chilly1 blokken gaan er mijn inziens vanuit dat koper een betere warmte geleider is dan het werkelijk is. Je hebt eerst een 1cm dikke bodem (kan ik goed begrijpen vanwege stabiliteit) maar dan moet alle warmte nog via de midden kolom getransporteerd worden naar de contactvinnen. De weg die de warmte moet afleggen is naar mijn mening wat te groot geworden hierdoor. Hierdoor krijg je uiteraard geen slechtere verdampertemps maar wel slechtere core temps. Er zijn nog nooit onafhankelijke tests geweest echter dus ik ben er niet 100% zeker van. Als me plan om een beter koudemiddel te maken dan r507 en als eventueel me verdamper goed presteert dan ben ik best bereid je te helpen met iets speciaals op de markt te brengen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2005 10:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een prom gevuld met propaan/ethaan mix en de temps zijn gelijk aan r507 :) . Helaas kan ik het mengsel niet verder verbeteren in een prom zonder verdere aanpassingen. De persdruk is namelijk nu al rond de 15 bar en met een r134a compressor wil ik niet hoger gaan. binnekort ff zien wat ik met een r507 compressor allemaal kan (die kan namelijk hogere persdrukken aan). De enige manier om een prom betere temps te geven is de condensor vervangen door een groter exemplaar zo ver ik kan zien. Nu nog ff een geschikt exemplaar vinden die ook nog is in de prom kast past.

Maar conclusie van dit verhaal is dat nederlandse hobbiesten eindelijk een goed gas ter beschikking hebben :) binnekort meer nieuws. Nu ik eindelijk ethaan heb zal ik zorgen dat jullie niet zo lang meer hoeven te wachten voor results ;)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
Binnenkort zullen we gaan zien hoe het gaat met die grotere condensor in prommies+ethaan/propaan mix :) (unknown_road gaat mijn mach2 ook onder handen nemen _/-\o_ )
andere evap, grotere condensor, ander gas en opnieuw (beter) geisoleerd.
Kan nog leuk worden >:)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
ja ik heb alleen nog geen geschikte condensor gevonden...

• Jack

Jack

MHz Matters

web_bart eens een mailtje sturen?

[Specs]

• Epsilon

Epsilon

Daar komen de condensers van af die op m'n promkiller zitten en dat zijn nou net de dingen die net niet passen en te weinig vinnen hebben. Liever een 18cm breed (incl aansluitingen) en en 22hoog en dan de vinnen net zo dicht op elkaar als die van een mach. Dat zou ideaal zijn.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Gewoon de prom een beetje uitbouwen is veel ideaaler. Wie performance wil moet maar wat ruimte inleveren :D

unknown_road: Scheelt het veel, dat beetje ethaan erbij? En scheelt het ook in capaciteit?

* Twynn wil nog altijd eens een simpele gpu-cascade maken met ethaan in de 2e stage. De eerste stage kun je dan lekker klein houden met een r600a of een R134a compressortje :)

• Epsilon

Epsilon

Twynn schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:34:
Gewoon de prom een beetje uitbouwen is veel ideaaler. Wie performance wil moet maar wat ruimte inleveren :D

unknown_road: Scheelt het veel, dat beetje ethaan erbij? En scheelt het ook in capaciteit?

* Twynn wil nog altijd eens een simpele gpu-cascade maken met ethaan in de 2e stage. De eerste stage kun je dan lekker klein houden met een r600a of een R134a compressortje :)
haha, dat was precies waar ik ethaan ook voor in gedachten had :).

-25c kun je namelijk makkelijk halen op 300w met een kleine compressor. Ik ga ethaan zowieso proberen in een CPU cascade (2x 1/2hp). Waarschijnlijk ook met de nieuwe mix van jurgen in de 1st stage (ook als test). Stuk veiliger dan ethyleen (al is dat eigenlijk niet een probleem).

Verwijderd

Topicstarter
beetje ethaan erbij scheelt tamelijk veel ja. Ik heb al -50 @ 0 barg gezien :) Bij de hogere zuigdrukken drukken moet ik nog even goed kijken wat de prestatie winst is maar wat ik ff snel gezien heb was zeker beter dan propaan. capaciteit zal niet veel schelen denk ik.

als je ethaan wilt gewoon ff vragen ik heb 10 liter :D

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
(jarig!)
Epsilon schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 13:49:
[...]

haha, dat was precies waar ik ethaan ook voor in gedachten had :).

-25c kun je namelijk makkelijk halen op 300w met een kleine compressor. Ik ga ethaan zowieso proberen in een CPU cascade (2x 1/2hp). Waarschijnlijk ook met de nieuwe mix van jurgen in de 1st stage (ook als test). Stuk veiliger dan ethyleen (al is dat eigenlijk niet een probleem).
offtopic:
EB al @post? geld is al naar jouw op weg, zal inmiddels wel gearriveerd zijn?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Pagina: 1