Toon posts:

[DEB] Linux MD RAID1 failed disk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op één van m'n servertjes met IDE schijven heb ik dit gevonden na een powerfail:

code:
1
2
3
end_request: I/O error, dev 16:00 (hdc), sector 4
hdc: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
hdc: dma_intr: error=0x40 { UncorrectableError }, LBAsect=6, high=0, low=6, sector=6

gevolgd door
code:
1
2
3
4
md: md driver 0.90.0 MAX_MD_DEVS=256, MD_SB_DISKS=27
md: hdc1 has zero size, marking faulty!
md: could not import hdc1!
md: autostart hdc1 failed!

mdstat geeft niets 8)7
code:
1
2
3
Personalities :
read_ahead not set
unused devices: <none>

dit is de raidtab:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
raiddev /dev/md0
        raid-level      1
        nr-raid-disks   2
        nr-spare-disks  0
        chunk-size      4
        persistent-superblock 1
        device          /dev/hdc1
        raid-disk       0
        failed-disk     0
        device          /dev/hdd1
        raid-disk       1

Vanalles geprobeerd, eveneens geprobeerd het spul in degraded mode te starten door markeren van hdc1 als failed maar ook dit bleef dezelfde foutmelding geven als bovenaan (could not import....)

Iemand enig idee, normaal gezien zoek ik hier zelf wat langer op maar ben laatste tijd heel weinig met Linux MD bezig geweest en iemand heeft dringend data nodig van op de md0. En ik wil niet beginnen vanalles uitproberen met als risico deze gegevens te verliezen. Dus daarom vraag ik op beide blote knietjes de hulp van de experts hier...

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je kan niet gewoon de werkende disk normaal mounten (dus gewoon hdd1, niet md0)?
* Radiant is niet zo bekend met software RAID..

[ Voor 9% gewijzigd door Radiant op 26-05-2005 18:09 ]

Verwijderd

Das typisch een verrotte schijf, vervang hem en de raid array herbuild zichzelf?

Verwijderd

Topicstarter
Radiant schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 18:08:
Je kan niet gewoon de werkende disk normaal mounten (dus gewoon hdd1, niet md0)?
* Radiant is niet zo bekend met software RAID..
Ik heb een vermoeden van niet gezien ik ergens gelezen heb dat je al niet mag fsck'en op disks die deel uitmaken van een raid array...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 18:45:
Das typisch een verrotte schijf, vervang hem en de raid array herbuild zichzelf?
Ik was in de veronderstelling dat je een array in degraded mode kon starten... maar blijkbaar vind ik niet de juiste manier om het gedaan te krijgen... Bovendien staat die server een kleine 300km van hier dus dat vervangen zal niet voor meteen zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 19:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:18:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat je een array in degraded mode kon starten... maar blijkbaar vind ik niet de juiste manier om het gedaan te krijgen... Bovendien staat die server een kleine 300km van hier dus dat vervangen zal niet voor meteen zijn...
Dat wist ik niet.
In dat geval, failed-disk in /etc/raidtab specificeren?

En als je een losse bootschijf hebt en het ding nu gewoon draait, iets van:
mdadm -C /dev/md0 --level raid1 --raid-disks 2 missing /dev/hdc1

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:31:
[...]

Dat wist ik niet.
In dat geval, failed-disk in /etc/raidtab specificeren?
Dit had ik reeds gedaan (zie mijn raidtab bovenaan)... maar helpt niet... blijft zeuren over die hdc1
En als je een losse bootschijf hebt en het ding nu gewoon draait, iets van:
mdadm -C /dev/md0 --level raid1 --raid-disks 2 missing /dev/hdc1
Het is idd een losse bootschijf... maar mdadm -C (= create new array) gaat dit de bestande gegevens niet overschrijven???

Verwijderd

Topicstarter
Thanks om me in de goede richting te duwen, na wat klooien met opties van mdadm ben ik er uitgeraakt:

code:
1
 mdadm -A /dev/md0 /dev/hdd1 --run

Van hier trek ik wel verder m'n plan. :7

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 19:37:
[...]

Dit had ik reeds gedaan (zie mijn raidtab bovenaan)... maar helpt niet... blijft zeuren over die hdc1

[...]

Het is idd een losse bootschijf... maar mdadm -C (= create new array) gaat dit de bestande gegevens niet overschrijven???
Sorry.
Ik ben niet heel helder vandaag, heb de afgelopen week anatomie zitten stampen. ;)
Pagina: 1