[2003] Explorer resource drain*

Pagina: 1
Acties:

• darkfader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb al tijden last van het probleem dat sommige systeem resources opraken o.i.d.
Ik vind't fijn om de hibernate feature te gebruiken maar na een dag of twee kunnen sommige windows niet meer worden aangemaakt en programma's weigeren te starten. Als ik dan explorer.exe afschiet en opnieuw opstart lijken er weer wat resources vrij te komen.

1) NT had toch een redelijk hoge maximum aantal resources?
2) hoe kan ik explorer afsluiten waarbij instelling nog wel worden bewaard? ctrl-shift-alt-cancel bewaardt helaas niet de open vensters en ik wil hiervoor niet uitloggen.
3) zijn er wat gerelateerde registry keys?

b19e15604eb711b025c57883b934c2ac52418f25

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wat heb je zelf allemaal al geprobeerd en getest? Wat heb je kunnen vinden hierover?

Er zijn heel veel verschillende dingen te vinden. Het is zoiezo erg belangrijk om te weten welke programma's/processen de resources vreten...
Less Algemene gedragsregels (Netiquette) nog even goed door. We willen graag wat uitgebreidere info. Er zijn zoveel processen die resources kunnen vreten en er zijn er ook vele redenen.

Ik zet je OS even tussen [] vooraan per de Windows Operating Systems - Policy :) Waarom draait ezxplorer.exe eigenlijk op een server? Is het een terminalserver?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• darkfader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
Ah sorry voor dat alles.
Ik had vanalles geprobeerd. Resource monitor progsels geprobeerd. Maar gaven niets bijzonders aan.
En nu blijkt dat ik misschien een oplossing gevonden heb voor mijn probleem (Na maanden zoeken).
Context menus wouldn’t display, the Start Menu wouldn’t pop up, grouped start menu items couldn’t be selected, etc. Closing open windows would usually restore the system to some semblance of usability, but I usually ended up rebooting at some point, if only for my peace of mind. Needless to say, this was very frustrating.
(http://weblogs.asp.net/kdente/archive/2004/06/04/148145.aspx)
Het ging blijkbaar niet zozeer om explorer en ook niet om het type Windows. Ik ga het testen en hoop dat 't echt werkt.
Toch bedankt iedereen.

[ Voor 13% gewijzigd door darkfader op 26-05-2005 14:48 ]

b19e15604eb711b025c57883b934c2ac52418f25

Verwijderd

sanfranjake schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 14:22:
Ik zet je OS even tussen [] vooraan per de Windows Operating Systems - Policy :) Waarom draait ezxplorer.exe eigenlijk op een server? Is het een terminalserver?
Explorer.exe is de standaard Windows Shell. Het zorgt er onder andere voor dat je je Desktop ziet. Het is dus veel meer dan alleen Windows Explorer. Dit verklaart waarom het ook op een server draait. De waarde voor Shell vind je terug in:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

(tip: vervang in de Shell value "explorer.exe" eens door "notepad.exe")

Nu even naar het probleem.

Je hebt duidelijk een resource leak. Begin eens met het maken van Performance Monitor logs zodat je kan zien WELKE resources er nu precies gebruikt en niet meer vrijgegeven worden (bijv. WorkItems, Available Threads, Paged Pool, Nonpaged Pool).

Check ook even of je oude drivers en third party applicaties hebt die Shell extensies gebruiken. Deinstalleer die apps eens of rename de Shell extensie DLLs zodat ze niet geladen kunnen worden.

Een andere optie is om met ADPlus (http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;286350) een dump van het Explorer.exe process te maken en deze eens te bekijken om te zien wat er allemaal in dat proces geladen is en hoeveel resources het gebruikt. Een dump genereer je met de syntax:

"adplus -hang -pn explorer.exe"

De dump lees je in WinDbg in om deze verder te kunnen onderzoeken (http://www.microsoft.com/...debugging/installx86.mspx)

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 08:22 ]