P4C800 Deluxe vraagjes over ICH5 en Promise

Pagina: 1
Acties:

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 07:58
Ik heb gisteren voor het eerst een Sata schijfje geinstalleerd in mijn systeem maar vraag me af ik ik het goed heb gedaan.

Ik heb:

Asus P4c800 Deluxe (1019)
P4 3.0Ghz
2x 512mb Twinmos
Maxtor Diamondmax 9 120GB 8mb op IDE 1 als Master
NEC 3520 DVD-RW op IDE 2 als Master
Lite-ON 48x CD-RW op IDE 2 als Slave
MAXTOR DiamondMax 10 250GB SATA 16MB NCQ op de SATA Connector (Fourth ide master)
(ICH5??)
(Voor volledie specs zie http://specs.tweak.to/7950)

Bios staat op Enhanced mode S-ATA en de Promise Controller Enabled en op IDE.

Ik heb de sata disk gebruikt om XP op te installeren en de IDE als Backup Disk gebruikt.

Nu heb ik tijdens de installatie F6 gebruikt om de Promise SATA378 Driver te laden. en in windows vond hij een WinXP Promise SATA378 (tm) IDE Controller en Promise RAID Console.

Tijdens het booten krijg ik dit:

SATA 378 TX2 plus (tm) BIOS 1.00.0.33
c 2000 -2005 Promise Technology All rights reserved
Detecting ..........

No device found !
Bios not installed.

Alles werkt prima in windows ..gevoelsmatig is hij ook sneller dan mijn overleden Maxtor 120gb 8mb disk.

Wat ik eigenlijk wil vragen is :

Aangezien ik hem dus op die ICH5 controller heb aangsloten en niet op die promise heb ik dan wel die promise drivers (en F6) nodig om Windows te installeren. En moet ik de Promise Controller wel enablen (Volgens mij als ik dat niet doe ben ik die melding kwijt)

Ik heb ook begrepen dat de ICH5 controller sneller zou werken dan die Promise omdat die promise via de PCI bus zou gaan? kan iemand dit bevestigen?

In Everest geeft hij UDMA mode 5 aan terwijl hij 6 aan kan. Ook geeft hij ATA-100 Moet dat niet 133 worden op 1-of-andere manier ? Werkt hij dan sneller ?

[ Voor 6% gewijzigd door Tranzy op 26-05-2005 12:36 ]

Ik heb ook een leuke computer..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Aangezien ik hem dus op die ICH5 controller heb aangsloten en niet op die promise heb ik dan wel die promise drivers (en F6) nodig om Windows te installeren. En moet ik de Promise Controller wel enablen (Volgens mij als ik dat niet doe ben ik die melding kwijt)
Die Promise controller kun je gewoon in de BIOS uitschakelen :) Scheelt boottijd. Bij sommige merken/typen controllers hoef je de drivers niet meer te installeren, bij andere weer wel. Don't matter.
Ik heb ook begrepen dat de ICH5 controller sneller zou werken dan die Promise omdat die promise via de PCI bus zou gaan? kan iemand dit bevestigen?
Uit ervaringen/benches is ICH5 regelmatig sneller gebleken, inderdaad. Maar dat ligt ook voor een deel aan de systeemconfiguratie. Ik zou zeggen, test/bench gewoon een tijdje op de ene controller en daarna op de andere. Dan kun je zélf reeële conclusies trekken ;)
In Everest geeft hij UDMA mode 5 aan terwijl hij 6 aan kan. Ook geeft hij ATA-100 Moet dat niet 133 worden op 1-of-andere manier ? Werkt hij dan sneller ?
Dit is foutief, bij SATA is technisch geen sprake meer van ATA modes :)

• Tranzy
kijk dat zijn antwoorden waar ik wat aan heb. Dan laat ik heb lekker zo zitten. ;)

Maar je bent het wel eens met de configuratie zoals ik hem heb ? Ik heb gekozen voor de SATA schijf als boot schijf omdat ik van mening ben dat die sneller is .... Wel heb ik gemerkt dat ie erg stil is. Ik heb mijn Swap file op de 2e disk geplaatst. Ik heb 1GB geheugen en hoor wel een vaker dat dat beter is maar ik krijg dan vaak meldingen "out of virtual memory".

Verwijderd

Ik heb ongeveer dezelfde setup, als ik jou was zou ik er nog 2x 256mb bij zetten, 1GB is voor een beetje tweaker te weinig daar ga je zo overheen, met 1,5GB werkt het gewoon een stuk beter omdat je geheugen minder snel vol zal zitten.

Verwijderd

^^^

lol ? :? :X :|

Je weet niet een wat hij zoals met z'n PC doet.

En mocht hij er 2x 256 bij zetten dan is hij waarschijnlijk ook zijn Dual - Channel kwijt. B)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tranzy schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 18:52:
Maar je bent het wel eens met de configuratie zoals ik hem heb ? Ik heb gekozen voor de SATA schijf als boot schijf omdat ik van mening ben dat die sneller is ....
"SATA" is niet per definitie sneller dan "PATA" :) Het biedt dan wel meer bandbreedte en de master/slave perikelen zijn afgeschaft. Maar de "vroege" SATA disken zijn nauwelijks sneller dan hun PATA broertjes. Uitzondering hierop is de WD Raptor reeks, deze 10.000rpm SATA disken blinken uit in lage accesstimes, wat zeer interessant is als bootschijf. De wat nieuwere 7200rpm SATA disken zijn mede dankzij de grotere datadichtheden relatief gezien wel sneller.
Wel heb ik gemerkt dat ie erg stil is. Ik heb mijn Swap file op de 2e disk geplaatst. Ik heb 1GB geheugen en hoor wel een vaker dat dat beter is maar ik krijg dan vaak meldingen "out of virtual memory".
Dan is je swapfile te klein :) Als je hem handmatig hebt ingesteld, maak hem dan wat groter. Ook kun je aan geheugenuitbreiding denken, maar check wel of jouw 1GB inderdaad regelmatig wordt volgebruikt. Zie ook PMG FAQ » "Hoeveel geheugen heb ik nodig?" :)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 27-05-2005 14:49 ]

• Tranzy
Sorry ik bedoelde dat ik deze melding krijg wanneer ik de Swap file UIT zet en dan krijg ik deze meldingen. Maar van wat ik heb gelezen begrijp ik dat ik dit dus niet helemaal uit moet zetten ?? Ik heb gelezen dat ik het beste 1.5x mijn ram als min. en max moet gebruiken

[ Voor 23% gewijzigd door Tranzy op 27-05-2005 23:32 ]

Pagina: 1