Toon posts:

[LINUX] Afwijkende setup bij netinst. cd debian

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey,

Ik ben maar met linux aan de slag gegaan, en heb ff die reviews gelezen. Nu installeren ze debian daar met de rescue & root floppy. Ik heb het geprobeerd met de netinst. cd, en die laten booten. Nu is de setup van de netinst. cd anders dan die van de floppy, en die van de floppy lijkt mij veel fijner. Die netinstall cd installeert standaard GRUB, en alleen met een omweg, zonder dat het echt gevraagd wordt, kan je LILO installeren.
Hoe zit dit? Werkt die netinstall niet goed?
En hoe zit het met de gewone cd's? hebben die ook weer een andere setup?
en welke kan ik het beste gebruiken?

ik hoop op hulp, de vorige keer was dat aardig gelukt!

Faberic

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

waarom wil je lilo ipv grub grub is prima en ik denk zelfs beter als je veel gaat upgraden enzo. Verder weet ik zo 123 niet hoe de netinst cd werkt maar volgens mij is die gewoon wat gelikter omdat dat een testing distro is

Verwijderd

Als het goed is kun je bij het opstarten van cd kiezen tussen normale setup en expert setup, volgens mij kun je dan meer opties krijgen om je installatie te tweaken.

Daarbij had je net zo goed voor de normale installatie kunnen kiezen (cq downloaden) de normale installatie cd geeft je net zo goed een optie om je pakketten via een http of ftp server te downloaden.

Verwijderd

Ze zijn niet zonder reden van LILO naar Grub gegaan, Grub is in alle opzichten superieur aan LILO.
De netinstall werkt prima, ik heb nooit anders gebruikt.
Waarom zou je een cd van 600 mb binnen trekken om vervolgens slechts 10 van de 600 mb te gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 11:38 ]

Verwijderd

in expert mode kan je inderdaad LILO verkiezen boven GRUB. Als beginner zou ik je aanraden GRUB te gebruiken trouwens.

Wil je trouwens grub als bootmanager hebben, of ga je debian starten met een opstartdiskette elke keer?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 12:25 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Grub als bootmanager is voor een beginner idd beter. Denk aan je eerste kernelcompile en het bij het booten direct je bootoptions in je grub loader aanpassen als je de verkeerde kernel heb aangegeven en zo.
Bij lilo kan je het shaken en mag je je systeem gaan 'rescuen' voordat je e.e.a. weer recht kan zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 26-05-2005 12:32 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Heb je gezien welke datum er bij die review staat? Sindsdien heeft Debian een nieuwe installer en ondanks dat jij schrikt omdat die anders is dan in de review beschreven is die veeeeeel beter en veeeeeel makkelijker. Echt waar, je wilt niet meer de oude installer proberen.

Dus boot gewoon je testing netinstall cd, doorloop de installer rustig en alles komt goed. Het enige waarbij je misschien even wakker moet worden is de partitiemanager.
Ik raad je trouwens af voor dselect te kiezen (als dat nog kan tegenwoordig?), want dat komt misschien wat verwarrend over op een beginner. Kies heel grof je packages om te installeren, of als je wat meer controle wilt kies je voor aptitude.

Na de installatie gebruik je ook aptitude om je packages te beheren, dat is gewoon een zeer goede frontend voor apt, ook al vinden diehards het misschien minder stoer staan.

[edit]
Oja, het wat in je andere topic ook al genoemd, maar als het je niet zo veel interesseert om te leren hoe Debian in elkaar zit en gewoon snel een werkende desktop wilt hebben, kan ik je ook zeker Ubuntu aanraden. Ubuntu maakt iedere 6 maanden uit een snapshot van Debian unstable een zeer complete en gebruiksvriendelijke desktop distributie.

[ Voor 17% gewijzigd door tomato op 26-05-2005 13:19 ]

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

En als je dan toch perse lilo wil:
apt-get remove grub
apt-get install lilo

en klaar

Verwijderd

Topicstarter
ok tnx

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 22:12
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:38:
Ze zijn niet zonder reden van LILO naar Grub gegaan, Grub is in alle opzichten superieur aan LILO.
De netinstall werkt prima, ik heb nooit anders gebruikt.
Waarom zou je een cd van 600 mb binnen trekken om vervolgens slechts 10 van de 600 mb te gebruiken?

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 11:38:
Bullshit!!!!!!!!

Bij lilo heb je veel meer kans dat het op jou hardware werkt.

Probeer maar niet grub te installeren op een 200mb harde schijf of een promise fasttrack raid, dat werkt gewoon niet, lilo heeft wel minder mogelijkheden, maar werkt tenminste gewoon op alle hardware.

En ik vind dat een bootmanager gewoon moet werken punt, en dat doet lilo wel op aparte hardware en grub niet.

Opleiding Brandveiligheid

Pagina: 1