Analoge fotografie: bleekfixeer

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:12
Ik heb ff een vraagje voor de mensen die analoog fotograferen.

In de kleurendoka heb je zoiets als bleekfixeer. Nu, vraag ik me af wat het nut daarvan is.
Ik weet wel wat het nut van fixeer is in het algemeen, maar wat doet 'bleekfixeer' nu precies ?

Ik heb nergens een goeie definitie kunnen vinden, dus als iemand hier eens zijn licht er zou kunnen laten over schijnen, dan zou dat leuk zijn. :)

https://fgheysels.github.io/

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
het brengt de kleuren te voorschijn, een essentiële stap bij kleuren fotografie dus ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Daarna hield ik het fotopapier nog even boven en in de bak met bleekfixeer (afdruipen en nog wat bijkleuren) waarna ik weer goed spoelde met water. Daarna bleekte ik alleen de randen (zoals nu duidelijk zichtbaar) met een zachte kwast en bleekfixeer. Uiteindelijk werd de foto plaatselijk nog met de kwast bestreken met een oplossing van kopersulfaat, wat zorgde voor de wat roodbruine effecten.
En
Gebruik van schalen is niet moeilijk, effe wennen in het donker waar alles staat: drie schalen naast elkaar, ontwikkelaar, stopbad en bleekfixeer. Print in de ontwikkelaar dan met een luid tikkend klokje de seconden meetellen (zo rond de 60 seconden), dan vel in stopbad, een tel of 30 en dan naar het bleek/fixeerbad waar het ook rond de 60 seconden verblijft, meestal kun je al na 30 seconden het licht aandoen. C'est toute. Very Happy
Het is zo'n beetje het eindstation van het ontwikkelen van foto's, voor zover ik kan lezen. Ontwikkel, stop, bleekfixeer. En idd, wat lateef al zegt: wordt vooral gebruikt om de kleuren in een foto te laten zien :)

LinkedIn
Instagram

• whoami
Mja, dat een foto ontwikkeld wordt door in een ontwikkelbad, stopbad en fixeerbad te doen, wist ik wel.
Echter, de taak van 'bleekfixeer' wist ik niet, nu dus wel. :)
thx.

• lateef
Remy schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:01:
Het is zo'n beetje het eindstation van het ontwikkelen van foto's, voor zover ik kan lezen. Ontwikkel, stop, bleekfixeer.
zo gaat het altijd bij het maken van vergrotingen; ontwikkelen, stoppen, fixeren (, spoelen, drogen, persen, snijden, etc....)

verschil tussen 'zwart-wit fixeer' en 'kleuren bleekfixeer' is dat bleekfixeer de kleuren te voorschijn brengt, terwijl dat bij gewoon fixeer niet gebeurt. bij zwartwitvergrotingen is fixeren op zich niet noodzakelijk, maar bij kleuren wel.

[edit]maar voor TS was het inmiddels al duidelijk

[ Voor 8% gewijzigd door lateef op 26-05-2005 10:27 ]

• whoami
lateef schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:22:
[...]

verschil tussen 'zwart-wit fixeer' en 'kleuren bleekfixeer' is dat bleekfixeer de kleuren te voorschijn brengt, terwijl dat bij gewoon fixeer niet gebeurt. bij zwartwitvergrotingen is fixeren op zich niet noodzakelijk, maar bij kleuren wel.
En ook bij negatiefontwikkeling gaat het zo. :)
ontwikkel, stop, fixeer, spoeling.

Fixeer zorgt er gewoon voor dat je uw negatief of foto 'lichtbestendig' is; maw, de niet belichte zilerhalegoniden (bij negatief) worden opgelost.

Verwijderd

lateef schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:22:
bij zwartwitvergrotingen is fixeren op zich niet noodzakelijk
Op zich niet, maar dan moet je de foto wel heel erg snel overtekenen, liefst in een ruimte met weinig licht. :)
Fixeren komt de houdbaarheid nogal heel erg ten goede, ook bij zwartwit...

• lateef
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:24:
[...]

Op zich niet, maar dan moet je de foto wel heel erg snel overtekenen, liefst in een ruimte met weinig licht. :)
Fixeren komt de houdbaarheid nogal heel erg ten goede, ook bij zwartwit...
inderdaad, maar voor proefstroken en soms zelfs voor contactafdrukken haal ik mijn papier niet door de fixeer. het is niet zo dat je beeld in minuten en zelfs niet in uren weg is...
Pagina: 1