VIA Epia-V netwerk problemen

Pagina: 1
Acties:

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Ik heb een VIA Epia-V5000 bordje ingericht als server en deze draait met SuSE 9.2 naar behoren.

Echter, wanneer ik veel data over het netwerk kopieer (NFS, Samba, SSH, RSync maakt allemaal niet uit) dan valt m'n netwerkverbinding weg. Echter alle diagnostics geven aan dat de netwerkcontroller wel goed z'n werk doet.

Nu moet ik nog eens proberen om een andere netwerkkaart te gebruiken, maar is dit een bekend probleem?

Alvast bedankt,

Kees.

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
kun je eens kijken met het programma "top" (op de server) als het cpu-gebruik de hoogte inschiet bij het kopiëren? Zoja: kijk even met de utility "hdparm" als DMA aanstaat.

Wordt er verder nog een specifieke error gegeven? of gaat de kaart gewoon down, en enkele seconden erna terug up?

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• kdbruin
Evil_Homer schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:58:
kun je eens kijken met het programma "top" (op de server) als het cpu-gebruik de hoogte inschiet bij het kopiëren? Zoja: kijk even met de utility "hdparm" als DMA aanstaat.

Wordt er verder nog een specifieke error gegeven? of gaat de kaart gewoon down, en enkele seconden erna terug up?
Ik zal eens kijken met top wat er met het geheugen gebruik aan de hand is. Verder staat DMA aan.

Wbt de netwerkverbinding: deze gaat helemaal down en komt ook niet meer terug. Ik zal nog eens zoeken of ik wat kan vinden over problemen met de gebruikte ethernet controller (VIA Rhine-II).

• kdbruin
Een update:

Wanneer ik files via het netwerk naar m'n server kopieer, dan hangt de gehele server. Ik kan niets meer doen. Zowel inloggen via SSH of lokaal gaat niet meer.

Ik heb nu een Realtek netwerkkaartje in de server gestopt en ik gebruik deze nu in plaats van de onboard netwerkaansluiting en zie dan het volgende als ik 700Mb over het netwerk kopieer: De server hangt niet, er zijn geen extreme waarden te zien met top maar met ifconfig zie ik het volgende:

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:20:18:A0:2F:95
          inet addr:192.168.123.1  Bcast:192.168.123.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::220:18ff:fea0:2f95/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:39403 errors:12485 dropped:12487 overruns:12485 frame:0
          TX packets:37677 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:52757244 (50.3 Mb)  TX bytes:3168326 (3.0 Mb)
          Interrupt:15 Base address:0x6000

Er treden dus heel veel errors op. Dit gedrag zie ik dus niet wanneer ik onboard netwerk gebruik. Deze errors treden ook op wanneer je veel data via Samba kopieer.

Suggesties?

O ja, ik gebruik dus SuSE 9.2 met de laatste updates en kernel 2.6.8-24.14-default.

• Wirehead
Draait je netwerk overal op 100mbit Full Duplex? zo'n error willen nog wel eens gebeuren met verschillende snelheden in je netwerk.

Bekijk ook even je bekabeling: Heb het hier ook voorgehad dat het netwerk nog werkte, maar aan lage snelheid en vage fouten: bleek het een kabel te zijn die een knik had.

Na vervangen geen instorting van snelheid meer.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Verwijderd

Move NT > NOS

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Evil_Homer schreef op zondag 29 mei 2005 @ 14:35:
Draait je netwerk overal op 100mbit Full Duplex? zo'n error willen nog wel eens gebeuren met verschillende snelheden in je netwerk.

Bekijk ook even je bekabeling: Heb het hier ook voorgehad dat het netwerk nog werkte, maar aan lage snelheid en vage fouten: bleek het een kabel te zijn die een knik had.

Na vervangen geen instorting van snelheid meer.
Ja inderdaad. Ik heb ook wel eens dat soort problemen gehad met een kaart die ik op gigabit gedwongen had en vervolgens op een 100mbit switch aangesloten had. Na ongeveer 300mb viel m'n connectie dan weg. Er was nergens iets over te vinden, nergens kwamen error tevoorschijn alleen die gekke disconnects. Voor mij was een kernel met de juiste parameters de oplossing en voor jou is waarschijnlijk even spelen met ethtool (of mii-tool) al voldoende.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• kdbruin
Ik heb helaas geen andere kabels liggen thuis, maar ik zal eens kijken of ik er een paar kan lenen op m'n werk. Ik zal het volgende eens proberen:
  • ethtool gebruiken om 10/100 te checken
  • andere kabels gebruiken
  • m'n switch eruit gooien en direct van PC naar server
Het vreemde is dat ik hier nooit last van heb gehad wanneer ik de harddisk van de server in een ander systeem stop (helaas nu even niet mogelijk want m'n voeding van m'n Pentium 166 systeem heeft de geest gegeven).

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Ik heb hier een Epia 5000 en heb er nooit problemen mee gehad.

Gebruik je de nieuwste beschikbare BIOS (versie 1.06 als ik me neit vergis)?
De Epia-reeks heeft nog weleens wat problemen gehad met BIOS-versies 1.0 die niet helemaal goed werkten.

• kdbruin
Ik heb alle kabels losgehaald en vervangen door geteste crosskabel tussen server en PC en het gaat nog steeds fout. Ook met standaard kabels (getest) en de switch ertussen gaat het fout. Ik weet het ook allemaal niet meer.

Wbt een andere bios zal ik eens kijken of ik hier een update van kan doen.

• kdbruin
kdbruin schreef op maandag 30 mei 2005 @ 19:42:
Wbt een andere bios zal ik eens kijken of ik hier een update van kan doen.
Ik heb net een nieuwe BIOS geinstalleerd (na wat probleempjes met het vinden van een floppy drive en de juiste kabels en BIOS instellingen) maar dat heeft geen enkel resultaat gehad.

Ik zit nu even met WinXP te spelen en kan nog steeds geen file via Samba kopieren zonder dat ik direct een hele rits errors/dropped/overrun zie verschijnen on het netwerk inteface van m'n server.

Configuratie netwerkkaart WinXP: auto link speed/duplex mode

• Wirehead
conclusie: de on-board kaart van dat mobo deugd niet. Kun je je bord nog RMA'en?

Nog een laatste hoop maybe: Staat je bios verder nog goed ingesteld? Check of bus-mastering enz. aanstaat, zodat je maximale snelheid op de pci-bus enz. hebt.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 19:42
Evil_Homer schreef op maandag 30 mei 2005 @ 22:08:
conclusie: de on-board kaart van dat mobo deugd niet. Kun je je bord nog RMA'en?
Volgens mij had 'ie die al enige tijd terug vervangen door een ander kaartje, wat dus ook niet goed werkt.

TS: velen hier noemen de kabel als mogelijke oorzaak, maar dat sluit jij uit door een andere kabel te gebruiken. Aangezien de problemen toch wel heel erg in die richting wijzen, is het misschien de moeite om te kijken of de aansluiting van je netwerkkaart wel goed is (geen verbogen pinnetjes etc).

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Wirehead
ik quote:
k heb nu een Realtek netwerkkaartje in de server gestopt en ik gebruik deze nu in plaats van de onboard netwerkaansluiting en zie dan het volgende als ik 700Mb over het netwerk kopieer: De server hangt niet, er zijn geen extreme waarden te zien met top maar met ifconfig zie ik het volgende...
Hieruit concludeer ik dat het met de realtek wel werkt, enkele errors, (kunnen crc errors zijn, door kleinschalige storing) maar het werkt wel.

Dus is die onboard kaart echt wel kapot.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:00

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Uhh, ruim 10.000 errors zijn nou niet echt normaal te noemen hoor...

Hier stond een dode link.

• Wirehead
strandbal schreef op maandag 30 mei 2005 @ 23:42:
Uhh, ruim 10.000 errors zijn nou niet echt normaal te noemen hoor...
Daar heb je wel een punt.
TS: wat als je de realtek gebruikt en die andere kabels?

• kdbruin
Even een samenvatting voordat er allerlei zaken bijgehaald worden die er niets mee te maken hebben:
  • Ik heb dit VIA bord al een jaar of 2 en de problemen zijn begonnen toen ik een grotere disk in m'n systeem heb gestopt. De voeding zou niet genoeg vermogen kunnen leveren, dus die heb ik vervangen maar dat heeft alleen geld gekost en niets opgeleverd.
  • Wanneer ik de harddisk in een Pentium166 systeem met extra Promise controller dan treden de problemen niet op (zelfde bekabeling). Hieruit concludeer ik dat er toch iets mis is met het VIA bord.
  • Ik heb op de server zowel met de onboard netwerkaansluiting alsook een extra realtek kaart dezelfde problemen. Alleen met de onboard kaart loopt het gehele systeem na een paar 100Mb vast, met de realtek druppelt alles tergend langzaam binnen met veel received errors/overruns/etc.
  • Ik heb het geprobeerd met een crosskabel tussen server (realtek en onboard) en PC maar dat gaf dezelfde problemen.
  • Ik heb het geprobeerd met de switch en kabels waarvan ik weet dat ze goed zijn, maar nog steeds dezelfde problemen.
  • Ik heb een nieuwe BIOS op m'n server geinstalleerd, de settings terug naar de defaults en nog steeds dezelfde problemen.
  • Met ethtool gekeken maar aan beide kanten worden dezelfde instellingen gegeven.
Als iemand nnog suggesties heeft dan zou ik die graag horen, maar ik denk dat ik maar even op zoek ga naar een andere voeding voor m'n pentium166 systeem om m'n server daarop te draaien.

• kdbruin
OK, volgende strohalm.

Na nog eens goed naar m'n PC gekeken te hebben, heb ik hier ook maar eens een andere netwerkkaart ingestopt ter vervanging van de onboard kaart. Echter nog steeds dezelfde problemen met errors/dropped/overrun die met rasse schreden oplopen.

• Wirehead
Wat je nog kan proberen:
-Memtest86 > het geheugen van die via is misschien brak (ver gezocht, maar je weet nooit)
-Is er niks van fouten te bespeuren via "dmesg" als je kopiëerd?

Dat is zowat het enige wat nog in me opkomt.

• AndrewF
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-01 07:58
Heb je toevallig een Cubid 26xx Case?

ik las op mini-itx.com hetvolgende:
Many sporadic issues with Cubid 26xx cases and EPIA motherboards can be solved by grounding the motherboard to the case. Problems can manifest themselves as strange LAN behaviour and booting problems, and seem to occur more often with EPIA M boards.
http://www.mini-itx.com/hardware.asp

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik heb een v10000 en had 2 jaar geleden ook deze problemen, na beta bios upgrade geen problemen meer gehad.

Zie mijn oude topic

Epia V -> netwerk problemen met pci slot

[ Voor 53% gewijzigd door MALobert op 13-06-2005 15:40 ]

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
Debian-User schreef op maandag 13 juni 2005 @ 15:38:
Ik heb een v10000 en had 2 jaar geleden ook deze problemen, na beta bios upgrade geen problemen meer gehad.

Zie mijn oude topic

Epia V -> netwerk problemen met pci slot
En werkt het al ?

• kdbruin
Ik heb nu tijdelijk een oude pentium-II machine als server draaien en dit werkt. Het updaten van de BIOS heeft geen effect gehad, maar ik zal eens kijken of de problemen verdwijnen na het aarden van de kast. Zit er deze week denk ik niet in, veel te mooi weer 8)

• DataGhost
  • Laatst online: 10-02 08:45

DataGhost

iPL dev

AndrewF schreef op maandag 13 juni 2005 @ 14:21:
Heb je toevallig een Cubid 26xx Case?

ik las op mini-itx.com hetvolgende:

[...]

http://www.mini-itx.com/hardware.asp
dit zou wel eens een goede tip kunnen zijn, hoewel het volgens mij niks met de case te maken heeft. het bord moet geaard zijn en dan zijn de problemen wellicht weg :)

argh, ik lees weer niet... hierboven me zegt ie dat ie de kast gaat aarden :+

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 20-06-2005 09:05 ]

• kdbruin
Ach, het zal wel door de hitte komen dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest, maar het is dus de bedoeling dat ik de kast en het bord aan elkaar knoop met een stukje koper zodat de kast/bord geaard is.

• kdbruin
OK, het heeft tijd gekost, maar ook na het aanbrengen van de "aard" draad loopt het systeem na verloop van tijd weer vast.

Nog andere suggesties?

Kees.
Pagina: 1