Toon posts:

Iemand ervaringen met optibel?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.394 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraagje. Ik ben een beetje op zoek naar manieren om goedkoper te bellen. Natuurlijk is Skype een leuke oplossing. Maar toen tipte een collega mij over optibel. link www.optibel.nl
Is hier iemand die ervaringen hiermee heeft of die daadwerkelijk weet of het iets is??
Eigenlijk ben ik ook op zoek naar het zogenaamde 'addertje' onder het gras....

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2005 13:43 ]

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:29
Ja ik heb er vandaag ook over gelezen in de krant.

Het ziet er inderdaad niet slecht uit.

Zeker als je niet veel mobiel belt. 12,95 inclusief onbeperkt gratis bellen naar vaste telefoonnummers.

• erwtje123
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 08:10
Ik heb het sinds een week. Bevalt tot nu toe goed. Alleen nummerweergave is nog onduidelijk of dit fsk is of dtmf, maar daar hoop ik snel een antwoord op te krijgen.

• Mediacj
Zit je hierbij vast aan een jaarcontract of kun je het per maand opzeggen?

Verwijderd

Topicstarter
Als het goed is krijg ik het deze week. Ik laat het jullie weten. Ook of het FSK of DTMF is. Ik heb nu een nummermelder welke ik moet instellen op FSK of DTMF.

O ja, je zit er wel een jaar aan vast.

• erwtje123
Heb uitsluitsel gekregen. Optibel ondersteund alleen FSK.

Verwijderd

Topicstarter
erwtje123 schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 11:20:
Heb uitsluitsel gekregen. Optibel ondersteund alleen FSK.
Was eigenlijk wel een beetje te verwachten. Is vaker bij dit soort diensten. Twinner van athome doet dit ook. Veel voip telefooncentrales (misschien wel alle), welke analoge lijnen 'emuleren' ondersteunen ook alleen FSK.

Verwijderd

Ben ook een beetje op zoek naar ervaringen hierover. Zeer interessante dienst! Alleen ik zou ook graag wat resultaten op de lange termijn weten, aangezien je soms ziet dat b.v. UPC Telefonie het in het begin goed doet, en dan kuren gaat vertonen. Dus hoe goed is de betrouwbaarheid nou eigenlijk? Geen uitval? En als je KPN ADSL hebt, is het dan veel gedoe om je nummer mee te kunnen nemen? Je moet dan blijkbaar overstappen naar een BBned provider...

• Mediacj
Volgens mij hoef je helemaal niet over te stappen.

Optibel is onafhankelijk van een provider.

Verwijderd

Ja, maar nummer meenemen kan blijkbaar níet als je KPN ADSL hebt, misschien het enige addertje onder het gras. Is echter niet hun schuld, maar die van KPN. Als je KPN ADSL hebt, is het blijkbaar onmogelijk om je ADSL-abonnement los te koppelen van je KPN telefonie-abonnement, waardoor je het nummer niet kan meenemen. Tenminste, dat begreep ik hieruit:
KPN biedt u met KPN ADSL niet de mogelijkheid om uw ADSL abonnement los te
koppelen van uw Telefonie-abonnement. Dat is noodzakelijk om uw telefoonnummer
te kunnen behouden. U heeft dus geen keuzevrijheid.
InterNLnet biedt u wel deze mogelijkheid, nl. met haar Flits Thuis ADSL dienst
op basis van het bbned-netwerk. Om uw huidige telefoonnummer te behouden
is daarom een overstap naar Flits Thuis ADSL connected by bbned noodzakelijk.
Dit verzorgen wij gratis voor u en is tegenwoordig een heel eenvoudige stap.

Wel zo handig voor u, want vanaf nu krijgt u daarmee voor zowel Internet als
Telefonie één factuur en heeft u één aanspreekpunt. De servicedesk van InterNLnet
staat bekend om haar deskundigheid, klantvriendelijkheid en haar goede bereikbaarheid.

Dus door over te stappen op Flits Thuis ADSL connected by bbned van InterNLnet behoudt
u uw huidige telefoonnummer als u overstapt op Optibel en heeft u alles bij een aanbieder
ondergebracht.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:02
Waarom niet gewoon bellen via 1649? Als je minder dan 323 telefoontjes per maand pleegt, is dat nog goedkoper ook (bellen via 1649 is in NL nl. ook gratis op het starttarief na). Buitenlandse/mobiele tarieven van 1649 zijn ook stukken goedkoper. Ik bel bijvoorbeeld via 1649 naar Egypte voor 0,15 euro per minuut. Bij Optibel kost dat 0,90 euro per minuut.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 13:07
mjax schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 10:01:
Waarom niet gewoon bellen via 1649? Als je minder dan 323 telefoontjes per maand pleegt, is dat nog goedkoper ook (bellen via 1649 is in NL nl. ook gratis op het starttarief na). Buitenlandse/mobiele tarieven van 1649 zijn ook stukken goedkoper. Ik bel bijvoorbeeld via 1649 naar Egypte voor 0,15 euro per minuut. Bij Optibel kost dat 0,90 euro per minuut.
Omdat je voor zover ik even snel gekeken heb, bij 1649 nog steeds je vaste maandelijkse KPN kosten hebt. Bij optibel zeggen ze je KPN abo op (als je dan een isdn abo hebt scheelt dat dus 28 euro) en betalen hun maandelijk de 10 euro aan kpn (dit neem ik aan).

Maar mischien zit het anders in elkaar.

• Mediacj
En zeker als je kabelinternet hebt is dit interessant.

Kun je KPN opzeggen en heb je alleen nog de kosten van optibel voor "gratis" bellen naar vaste nummers in Nederland.

Alleen een jaarcontract bevalt me niet. Er gaat nog zoveel gebeuren het komende halfjaar op dit gebied. Als je nu de aansluitkosten en nummer oversluiten gratis zou kunnen krijgen zou ik het nog overwegen.

[ Voor 44% gewijzigd door Mediacj op 04-06-2005 22:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt verders geen KPN abo nodig. Alleen een ADSL of Kabel óf zoals ze zelf zo mooi zeggen een glasvezel internet verbinding. Waarschijnlijk is glasvezel thuis alleen maar voor de "Happ Few".
Maar goed, een deugdelijke internetverbinding is een voorwaarde en het is dus totaal internetprovider onafhankelijk.

Wat ook mogelijk erg interessant kan zijn is als je familie erg ver hier vandaan hebt wonen. Lees hier maar es. Het énige wát je nodig hebt is een breedband Internetverbinding. Ik meen me te herinneren dat het genoeg is als je 90Kb (Lees: Kilobit!!) hebt.

Mijn ervaring trouwens tot nu is erg goed. Het geluid is ook erg goed te noemen. Ik heb wel het idee dat het geluid niet bidrectioneel is, maar dat heb ik nog niet écht goed getest. Daarnaast wordt mijn nummer niet meegegeven wanneer ik bel. Dit kon je volgens de site zelf verhelpen door wat toetsen op de telefoon in te drukken, maar dat lijkt niet te werken. Toen ik vervolgens de helpdesk belde nam er niemand op, terwijl de vriendelijke computerdame mij meldde dat ik de als volgende aan de beurt was.. Nu moet ik er wel bij zeggen dat het vrijdagmiddag én mooi weer en een kwartier voor sluitingstijd was, maar maandag hoop ik tóch wel iemand de lijn te krijgen...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 14:23 . Reden: url toegevoegd. ]

• erwtje123
Mijn ervaringen tot nu toe:

- Af en toe valt een gesprek dood. Daarna kan er niet meer gebeld worden. Alleen het langer uitzetten van het sipura doosje lost dit probleem weer op.

- Mensen die ons bellen klagen regelmatig over een echo

- Mensen die ons bellen horen soms piepjes.

- Uitgaande nummerweergave naar Orange werkt wel, naar het vaste KPN net niet

- Faciliteiten op “mijn Optibel” zijn (nog?) niet beschikbaar

Ik heb dit ook naar de helpdesk gemailt, dus hoop op een snelle reaktie. Ik hoop dat ik in mijn enthousiasme niet te snel naar deze dienst ben overgestapt.

Anderen die ook deze ervaring hebben?

Verwijderd

Hmm da's dan weer jammer... misschien toeval/ongelukje. Optibel is ook nog niet zo lang geleden gestart, er zijn altijd wel wat dingen die verbeterd kunnen in het begin, toch? Ik kijk het misschien nog een tijdje aan voordat we er eventueel aan beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
erwtje123 schreef op zondag 05 juni 2005 @ 18:22:

- Af en toe valt een gesprek dood. Daarna kan er niet meer gebeld worden. Alleen het langer uitzetten van het sipura doosje lost dit probleem weer op.

Ik heb dit ook naar de helpdesk gemailt, dus hoop op een snelle reaktie. Ik hoop dat ik in mijn enthousiasme niet te snel naar deze dienst ben overgestapt.

Dat het geprek zomaar dood valt heb ik niet. Kun je QOS instellen op de utp poort waar je het sipura doosje hebt aangesloten? Zo ja, probeer dat es. Heb ik wel gedaan en ik heb er geen last van. Misschien veroorzaakt dit namelijk ook de echo en de piepjes. Je mag zeker wel 90Kbit reserveren hiervoor namelijk.

Inderdaad een erg jammerlijk punt is dat de ' mijn optibel' faciliteiten nog niet beschikbaar zijn. Meld dit dan in ieder geval nog voor dat iemand zo'n account afsluit. Het 'dood vogeltje' effect deed zich bij mij voor. Ik hoop maar dat dit snel wel gaat werken. Vind ik namelijk een erg handige optie!

Nummerweergave doet het ook niet naar Vodafone...

• erwtje123
QOS heb ik geconfigureerd op mijn router. Heb een linksys wrt54g. De ideale router volgens mij voor dit soort dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Even gebeld naar Optibel: 0243653653

Gevraagd waarom nummerweergave niet werkt. Zij werken dus met FSK. En daar schijnt het aan te liggen. Orange schijnt dit inderdaad al wel te ondersteunen. Ze zijn bezig om bijvoorbeeld KPN ook dit te laten ondersteunen, maar goed...iedereen kent KPN dus, dat zal er wel nooit doorkomen... Misschien dat dit wel in orde komt, maar ook is er kans op van niet dus... Misschien dat het helpt als er meer mensen klagen <hint> <hint> <hint> ;)

Over ' Mijn Optibel' ... Ze zijn in de afrondende fase bij de ontwikkelen van 'Mijn Optibel'. De supportmedewerker vertelde me dat het binnen enkele dagen zou moeten werken. Als het over een week nog niet werkte dan "mocht ik gerust weer bellen". Ik hou het in de gaten.

Verwijderd

Topicstarter
erwtje123 schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:30:
QOS heb ik geconfigureerd op mijn router. Heb een linksys wrt54g. De ideale router volgens mij voor dit soort dingen.
Daar mag het dus niet aan liggen. Misschien moet je ze anders es ff bellen? Kunnen ze het zelf ook horen. Ik heb er tot nu toe totaal geen last van.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 12:37 ]

Verwijderd

Moet je trouwens van je ISDN afstappen als je dit wilt, of kun je alles gewoon in tact laten en dan ISDN opzeggen en je Annex B ADSL (ADSL over ISDN) behouden? Kan dat ook aan de provider liggen? Zit nu bij Het Net, maar wil misschien naar InterNLnet voor nummerbehoud als ik Optibel neem.

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 14:32
Shit nu heb ik net een maand geleden mijn vast nummer van KPN eruit gegooid en kan ik daarom niet met bijv. Optibel in zee. Ze hebben nog geen lokale nummers in mijn regio (0475)...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:48:
Moet je trouwens van je ISDN afstappen als je dit wilt, of kun je alles gewoon in tact laten en dan ISDN opzeggen en je Annex B ADSL (ADSL over ISDN) behouden? Kan dat ook aan de provider liggen? Zit nu bij Het Net, maar wil misschien naar InterNLnet voor nummerbehoud als ik Optibel neem.
Ik denk dat het vooral afhangt van KPN. Want je ADSL gaat nog wel over het 'lijntje' van de KPN, maar ik weet niet zeker.

• Mediacj
erwtje123 schreef op zondag 05 juni 2005 @ 18:22:

En heeft de helpdesk je een beetje kunnen helpen?

• erwtje123
Helpdesk is vriendelijk. Al diverse oplossingen geprobeerd. Maar het probleem is er nog steeds, heb nu net een update van mijn firmware in mijn router (Linksys WRT54G) gedaan, en hoop nu dat dit het probleem kan verhelpen. Ik hou jullie hier wel op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
Gek genoeg lijkt nummerweergave bij mij nu te werken....

De 'mijn optibel' diensten werken (bij mij althans) nog niet. Ik heb het voorzichtige vermoeden dat belofte van de vriendelijke helpdesk niet helemaal waargemaakt gaat worden. Ze wisten me te melden dat het binnen een week moest gaan werken...

• erwtje123
Na de firmware update in mijn Linksys (weer terug van Talisman naar orgineel). Werkt het opeens uitstekend. Heel af en toe nog een beetje echo, maar verder is het nu goed. Heb dus nummerportering aangevraagd en ga volledig over. De diensten op mijnoptibel.nl werken nog niet, maar dat zal wel komen binnenkort. Het belangrijkste vind ik dat ik nu fatsoenlijk kan bellen en gebeld worden.

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, eindelijk is het zover. Ik kan nu eindelijk mijn telefoongesprekken inzien. Dus iedereen die dit nog niet kon bij optibel. Het is mogelijk. Dit is wel stoer hoor. Ik ben nu een tevreden klant wat dat betreft :-)

• MrLee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 00:45
Verwijderd schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 23:16:
Jawel, eindelijk is het zover. Ik kan nu eindelijk mijn telefoongesprekken inzien.
Ik wil ook over gaan stappen op Optibel, echter weinig ervaringen te vinden hier (of ergens anders). Maar wat bedoel je met gesprekken inzien? Op KPN portal heb je toch ook een portal op internet waar je al je gesprekken kunt bekijken? (Online Factuur + Specificatie) ... Of kun je er nog meer mee.

Verwijderd

Topicstarter
mrleeais schreef op zondag 26 juni 2005 @ 22:01:
[...]

Ik wil ook over gaan stappen op Optibel, echter weinig ervaringen te vinden hier (of ergens anders). Maar wat bedoel je met gesprekken inzien? Op KPN portal heb je toch ook een portal op internet waar je al je gesprekken kunt bekijken? (Online Factuur + Specificatie) ... Of kun je er nog meer mee.
Het inzien van je gespreksinfo kon tot voor kort geleden bij Optibel helaas nog ff niet. Nu gelukkig wel. Ik had ook hier voor Twinner (bellen via kabel, @home) Daar was het niet mogelijk om online je gespreksinfo te bekijken. Dus vandaar mijn enthousiasme.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ben ik trouwens blij dat ik http://www.tweakers.net/nieuws/37808 niet gedaan heb... In plaats van Optibel. :*)

• Mediacj
En hoe zijn de ervaringen nu?

Verwijderd

Als je een VoIP router hebt kan je ook voor Talkin2ya.nl kiezen, krijg je ook een lokaal nummer, of kan je je huidige nummer porteren.

Ze hebben zelfs pré-paid.

• erwtje123
Ervaringen nu zijn een stuk beter. Bijna geen echo meer. en het werkt gewoon (behalve toen de afgelopen dagen mijn @home internet 3 dagen niet beschikbaar was..... :(

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 20:38
Oeps foutje, ik had verkeerde topic...

[ Voor 88% gewijzigd door knorde op 04-07-2005 11:53 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Verwijderd

Ik gebruik nu 3 jaar VOIP via Pilmo.com.

Bij Pilmo zijn de kosten 9,95 per maand en bij Optibel 12,95.
Maar bij Optibel bel je -volgens de site- heel Nederland gratis.
Bij Pilmo bel je Nederland en Duitsland tegen lokaal tarief.

Volgens Optibel komt er binnenkort de mogelijkheid om de 2e telefoon aansluiting te gebruiken en daar ook een 'los' nummer op te zetten.
Een fax mogelijkheid bieden ze (nog) niet, maar zou volgens de site wel komen.

Kan iemand wat meer over deze dienst vertellen?
Ik zit nog even te kijken waarom ik van Pilmo zou moeten overstappen naar Optibel.
Pilmo bestaat namelijk al een paar jaar en is sinds kort eigendom van BBned.

(Ik heb ADSL van BBned via Demon en geen linesharing, dus enkel ADSL met een Pilmo abo)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:09:
Ik gebruik nu 3 jaar VOIP via Pilmo.com.

Bij Pilmo zijn de kosten 9,95 per maand en bij Optibel 12,95.
Maar bij Optibel bel je -volgens de site- heel Nederland gratis.
Bij Pilmo bel je Nederland en Duitsland tegen lokaal tarief.

Volgens Optibel komt er binnenkort de mogelijkheid om de 2e telefoon aansluiting te gebruiken en daar ook een 'los' nummer op te zetten.
Een fax mogelijkheid bieden ze (nog) niet, maar zou volgens de site wel komen.

Kan iemand wat meer over deze dienst vertellen?
Ik zit nog even te kijken waarom ik van Pilmo zou moeten overstappen naar Optibel.
Pilmo bestaat namelijk al een paar jaar en is sinds kort eigendom van BBned.

(Ik heb ADSL van BBned via Demon en geen linesharing, dus enkel ADSL met een Pilmo abo)
Bij Optibel bel je idd in heel NL gewoon voor niets. Behalve naar mobiel dus. Maar net mijn eerste afrekening gehad. Ca. 15 euro aan kosten dus, is heel aardig. Je kunt ook netjes controleren wat je gebeld hebt. Kortom, wanneer je niet teveel naar mobiel belt en veel nationaal belt, is het interessant. Let wel, je gaat een contract van een jaar aan. Verder ben ik tot zover erg tevreden.

Overigens, wanneer je het niet erg vindt om de gehele dag een pc aan te hebben staan is voipbuster. (Had ik ff iets eerder moeten weten). Loopt ergens ook een topic over. Misschien wel meerdere.

Verwijderd

Hoe zit het met de Fair Use Policy van Optibel?

Bij Talkin2ya is er een Fair Use Policy van 500 minuten per maand.
(En dat is dan overigens nog niet duur voor 9,50)

• erwtje123
Volgens mij is deze er niet. 500 minuten vind ik niet echt veel. Heb vorige maand met Optibel ongeveer 1100 minuten aan uitgaande gesprekken gehad.

• MrLee
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je je spullen binnen hebt bij Optibel? Ik heb me nu ongeveer 2 weken geleden aangemeld, ook al 1x gemailed naar ze, maar ik heb nog steeds geen enkele reactie van ze ontvangen. Ik heb me aangemeld via hun website. Is het normaal dat dit weken duurt, of zou ik binnen 1 week al mijn spullen moeten hebben?

Nogmaals, ik heb al 1x geprobeerd contact te zoeken met ze, maar helaas krijg ik geen antwoord, dus mijn eerste indruk van Optibel is nu niet echt goed te noemen. Of is dit 'normaal'? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 09:21:
Hoe zit het met de Fair Use Policy van Optibel?

Bij Talkin2ya is er een Fair Use Policy van 500 minuten per maand.
(En dat is dan overigens nog niet duur voor 9,50)
Voorzover ik weet geen Fair Use Policy. Ik heb vrij veel gebeld. Hoeveel minuten weet ik ff niet. Maar voor mijn doen vrij fors.

Verwijderd

Topicstarter
mrleeais schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 07:53:
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je je spullen binnen hebt bij Optibel? Ik heb me nu ongeveer 2 weken geleden aangemeld, ook al 1x gemailed naar ze, maar ik heb nog steeds geen enkele reactie van ze ontvangen. Ik heb me aangemeld via hun website. Is het normaal dat dit weken duurt, of zou ik binnen 1 week al mijn spullen moeten hebben?

Nogmaals, ik heb al 1x geprobeerd contact te zoeken met ze, maar helaas krijg ik geen antwoord, dus mijn eerste indruk van Optibel is nu niet echt goed te noemen. Of is dit 'normaal'? 8)7
Bij mij was het, vandaag aangemeld en overmorgen lag het pakketje al in huis. Ik zal ze gewoon nog ff een keer bellen ofzo.

• MrLee
Hopsakee, heb de spullen binnen. Duurde inderdaad maar 2 dagen voordat ik de hardware binnen had. (Aanmelding was blijven liggen bij PC-Active).

Het is echt super makkelijk, binnen letterlijk 5 minuten was ik klaar. VOIP modem in de router, telefoon in de modem ... en hop dialtone. Kon meteen bellen. Kwaliteit is goed (niet perfect zoals ze zeggen in de reclame flash ;) ) en absoluut geen vertraging.

Mooie is dat ik merk dat op mijn DECT handset ik nu ook bij een gemiste oproep de datum en tijd zie in het display, dat had ik bij KPN niet.

Moet nog wel wachten op het porteren van mijn huidige nummer wat maximaal 4 weken zal gaan duren (volgens optibel), tot die tijd heb ik mijn huidige nummer doorgeschakeld via *21* :Y)

Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de dienst.

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 20:14
hoe zit het met service nummers?
zijn die goedkoper als via kpn?

helaas...Non-linesharing toeslag € 9,40 incl. btw per maand
wij hebben nu al belbudget bij kpn voor 9,50 en verbellen hooguit 10 euro pm
dat is dan al goedkoper dan de 12,95 voor optibel

[ Voor 45% gewijzigd door Striker2k2 op 14-07-2005 11:23 ]

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-12 20:03
Berekend KPN die linesharingskosten via de internet provider of krijg je gewoon nog steeds een KPN rekening?

Hoe zit het met het opzeggen van je KPN abbo, regelt Optibel dat voor je?

• MrLee
Dat doet Optibel voor je.

@Striker2k2 ... Ik heb kabel, en geen ADSL, dus dan is het inderdaad interessanter voor kabelgebruikers.

• web-hawk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01-2022

web-hawk

web-con.nl

ik kreeg ook de brief binnen over Optibel omdat ik toevallig adsl via internlnet heb en het klinkt wel erg interessant!

maar die non-linesharing fee, die komt dan schijnbaar nog eens bovenop de kosten van optibel en je adsl?? of zie ik dat nou verkeerd?

Innovation beyond Imagination

Verwijderd

web-hawk schreef op zondag 17 juli 2005 @ 14:11:
ik kreeg ook de brief binnen over Optibel omdat ik toevallig adsl via internlnet heb en het klinkt wel erg interessant!

maar die non-linesharing fee, die komt dan schijnbaar nog eens bovenop de kosten van optibel en je adsl?? of zie ik dat nou verkeerd?
De ptt verzorgt de aansluiting op je huis adres, ook voor asdl. Als je je telefoon abonnement opzegt, wil de kpn toch een vergoeding voor die aansluiting.... Vandaar de non-sharing fee.

Ik heb kabel, en bij mij gaat het kpn koper dus echt de deur uit.... ;)

DickB

• MrLee
Het enigste wat ik nu wel mis bij Optibel (en waarschijnlijk ook bij de andere VOIP's) is het voicemail gebeuren. Daar had ik niet bij nagedacht. Nu is dit natuurlijk voor iedereen een persoonlijke keuze, maar ik maakte wel veel gebruik van voicemail en ging er eigenlijk vanuit dat dat gewoon voor handen was.

Iemand enig idee of voicemail binnenkort komt voor VOIP? Ik ga nu geen antwoordapparaat kopen, want dan is mijn voordeel al weer weg 8)7

• Mediacj
mrleeais schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 08:42:
Het enigste wat ik nu wel mis bij Optibel (en waarschijnlijk ook bij de andere VOIP's) is het voicemail gebeuren. Daar had ik niet bij nagedacht. Nu is dit natuurlijk voor iedereen een persoonlijke keuze, maar ik maakte wel veel gebruik van voicemail en ging er eigenlijk vanuit dat dat gewoon voor handen was.

Iemand enig idee of voicemail binnenkort komt voor VOIP? Ik ga nu geen antwoordapparaat kopen, want dan is mijn voordeel al weer weg 8)7
Dat is dan echt een gemis van Optibel daar vele andere voip isp dat wel (gratis) aanbieden.

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 09:57

freddifish

schnappi !

ik heb een adsl modem/router met maar een ethernet uitgang. daaraan zit 20 meter kabel naar zolder waar mijn switch aan hangt die e.e.a verdeelt over mijn PC's
Hoe kan ik optibel nu aansluiten, wil het graag naast het modem zetten (hier staat ook mijn telefoon), maar heb geen vrije utp poorten meer. Of lust het modem de utp door soms?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

Topicstarter
freddifish schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 16:09:
ik heb een adsl modem/router met maar een ethernet uitgang. daaraan zit 20 meter kabel naar zolder waar mijn switch aan hangt die e.e.a verdeelt over mijn PC's
Hoe kan ik optibel nu aansluiten, wil het graag naast het modem zetten (hier staat ook mijn telefoon), maar heb geen vrije utp poorten meer. Of lust het modem de utp door soms?
Nee het kastje lust het niet door, helaas. Aan de ene kant gaat UTP in en de andere kant gaat je telefoonsnoer van je telefoon aan. Ik weet niet hoe handig je bent met utp kabels bent, maar is het niet mogelijk om eventueel 2 adertjes van die 20 meter UTP te 'misbruiken' voor het analoge signaal wat uit het Optibelkastje komt? Ik weet er eigenlijk te weinig vanaf, dus misschien kan het wel helemaal niet. Ik meen me te herinneren dat niet alle 8 adertjes van utp daadwerkelijk worden gebruikt, maar dat weet ik niet zeker....

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2005 16:30 . Reden: Taalneuken ]

Verwijderd

Gebruikt iemand Optibel ism p2p programma's als Kazaa/DC++/Shareaze enzo?
Ik heb veel problemen met de kwaliteit (wegvallen, echo) waardoor gesprekken soms onmogelijk zijn. Volgens de helpdesk ligt dat aan het gebruik van dergelijke programma's. Dit zou dus betekenen dat heavy internet users Optibel niet kunnen gebruiken?
Heb een flinke internet verbinding, dus aan de bandbreedte zou het niet moeten kunne liggen.....

• MrLee
Ik gebruik Usenet nogal veel, eigenlijk nooit op gelet. De kwaliteit is eigenlijk altijd goed (niet zo goed als KPN zoals ze beweren). Ik zal bij de volgende download eens een belletje wagen. :P

BTW; ik had ze nog gemailed over het voicemail gebeuren wat toch wel een gemis is, dit was hun antwoord;

Op het moment van dit schrijven bieden wij inderdaad geen voicemail bij
Optibel. Het is ook nog niet bekend wanneer we dit gaan bieden.

Hopende u voldoende te hebben geinformeerd

Hopelijk gaan ze dit toch spoedig implementeren! 8)7

• erwtje123
Ik heb ook af en toe last van echo en soms ook piepjes (lijkt op de dtmf tonen als je een toets indrukt, maar dit is niet het geval). Wij bellen vrij veel, en dan valt het echt op. Misschien als je wat minder belt dat je er ook minder snel last van hebt, of het dan makkelijker accepteerd.

Heb regelmatig gemaild met de helpdesk. Maar echt afdoende oplossingen krijg je niet. Wel dat het b.v. aan de router kan liggen o.i.d. Het treedt ook op als er verder geen pc's zijn aangesloten op de router. En aan de verbinding zou het ook niet mogen liggen (@home breedband). Heb op mijn router (Linksys WRT54G) ook QOS geconfigureerd.

Het lijkt nu wel minder te zijn dan in het begin, maar is nog niet perfect. Ik kan er redelijk mee leven.

Het blijft echter wel vervelend als "de andere kant" hier opmerkingen over maakt.

Wat ik jammer vind is dat ze KPN kwaliteit beloven. Ik zou het echter mijn ouders (512/128 verbinding) niet aan durven raden, helemaal niet omdat ze een router zonder qos hebben.

Zijn er mensen met dit soort smalle verbindingen waar het wel goed bij werkt?

Verwijderd

Topicstarter
Nog een bijzondere (niet geheel onbelangrijke) ervaring welke ik heb met Optibel. Een kameraad van me belt goedkoper met UPC (VOIP). Het geval wil, dat wanneer hij me belt hij een vriendelijke dame aan de lijn krijgt welke meldt dat hij dit nummer niet kan aankiezen. Wanneer hij dit dan direct daarna met een willekeurige mobiel doet, dan krijg ik hem netjes aan de lijn, zonder enig probleem. Al een vraag gestuurd naar de servicedesk van Optibel. de volgende dag een mail teruggekregen met de vraag of het ook mijn online specificatie van de inkomende telefoongepsrekken te zien is. Dit moet ik eigenlijk nog doen.
Zijn er nog meer mensen die dit/of iets dergelijks ook meegemaakt hebben?

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:47
de laatste ervaringen kan ik niet delen.
Zelf ben ik een 2-3 weken geleden aangemeld bij optibel. Direct ervoor gekozen om mijn nummer te porteren. Ik heb adsl via demon (bbned geloof ik) waardoor ik nu niets meer met KPN te maken heb.
Ik had trouwens isdn, die lijn is vanaf vandaag dood en mijn hoofdnummer is nu weer netjes bereikbaar via mijn adsl lijn.
al met al een stuk goedkoper dan bij kpn downgraden naar analoog (75,- €uro..)
wel ervaar ik dat wanneer ik 100% ga downloaden uit nieuwsgroepen dat de geluidskwaliteit bagger is; ik heb een 512/256 berbinding en die trekt het dan echt niet. m'n download gaat overdag dus terug naar de helft en s'nachts volgas.

• Onthrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-09 16:28
web-hawk schreef op zondag 17 juli 2005 @ 14:11:

Hoeveel is die non-linesharing fee dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 07:36:
Ja, maar nummer meenemen kan blijkbaar níet als je KPN ADSL hebt, misschien het enige addertje onder het gras. Is echter niet hun schuld, maar die van KPN. Als je KPN ADSL hebt, is het blijkbaar onmogelijk om je ADSL-abonnement los te koppelen van je KPN telefonie-abonnement, waardoor je het nummer niet kan meenemen. Tenminste, dat begreep ik hieruit:

[...]
alleen in het geval van ADSLdirect van KPN kun je je telefonie opzeggen. Je betaalt dan ook maar een paar euro bij ipv 9,40

Dit is onlangs geintroduceerd.

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
Heb ook sinds een week Optibel.
Hangt hier achter mijn router aan Multikabel-lijntje.

IK ben zeer tevreden. Wij horen geen verschil met het kpn-net. De mensen aan de andere kant van de lijn hebben wel dat het soms wat echo't.
Wel jammer dat het alleen FSK protocol ondersteund want mijn toestel ondersteund alleen DTMF. Dus geen nummerweergave op mijn toestel.

Ik heb een max download hier van 1040 kb/s en ik heb begrepen dat het ongeveer 90 kb/s bandbreedte gebruikt als je belt maar ik vergeet wel eens mijn nieuwsbin uit te zetten terwijl die met bijna volle bandbreedte download maar ik merk dan helemaal niets tijdens het bellen. Dat was met Skype wel even anders.

Verwijderd

erwtje123 schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 14:58:
Ik heb ook af en toe last van echo en soms ook piepjes (lijkt op de dtmf tonen als je een toets indrukt, maar dit is niet het geval). Wij bellen vrij veel, en dan valt het echt op. Misschien als je wat minder belt dat je er ook minder snel last van hebt, of het dan makkelijker accepteerd.

Heb regelmatig gemaild met de helpdesk. Maar echt afdoende oplossingen krijg je niet. Wel dat het b.v. aan de router kan liggen o.i.d. Het treedt ook op als er verder geen pc's zijn aangesloten op de router. En aan de verbinding zou het ook niet mogen liggen (@home breedband). Heb op mijn router (Linksys WRT54G) ook QOS geconfigureerd.

Het lijkt nu wel minder te zijn dan in het begin, maar is nog niet perfect. Ik kan er redelijk mee leven.

Het blijft echter wel vervelend als "de andere kant" hier opmerkingen over maakt.
Dat ligt niet aan je router, maar aan het Optibel-kastje. Ik heb zelf ook een kastje van het merk Sipura (los gekocht, waardoor ik zelf een VoIP-aanbieder kan instellen). Hij heeft nogal snel het gevoel dat er een DTMF-toon wordt verstuurd terwijl dat niet zo is. Op moment dat er dus iets over de verbinding komt dat een beetje op zo'n toon lijkt, genereert hij die. Dit is echter wel al een tijdje geleden, misschien dat het verholpen is nadat ik een keer de firmware heb vernieuwd (kan bij Optibel natuurlijk niet).
Artwido schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 05:44:
Heb ook sinds een week Optibel.
Hangt hier achter mijn router aan Multikabel-lijntje.

IK ben zeer tevreden. Wij horen geen verschil met het kpn-net. De mensen aan de andere kant van de lijn hebben wel dat het soms wat echo't.
Wel jammer dat het alleen FSK protocol ondersteund want mijn toestel ondersteund alleen DTMF. Dus geen nummerweergave op mijn toestel.
Technisch is het kastje prima in staat om DTMF nummerweergave te leveren, maar waarschijnlijk hebben ze geen zin om iets te maken waardoor de gebruiker dit zelf kan kiezen. Misschien heeft Optibel ook zijn eigen firmware voor het kastje waar dit uitgehaald is, om andere functies te kunnen ondersteunen...

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
Blijkbaar worden nu beide nummerweergave protocollen ondersteund want sinds vandaag zie ik wie er belt. :)
Heb de site van optibel even gechecked maar er staat niets over vermeld.

• Dareus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
Het is me helder: Optibel is geen slecht alternatief. Het lijkt me wel wat.
Maar: als ik halverwege nou eens overstap van de ene ISP op de andere? Kan dat?

Verwijderd

Dareus schreef op zaterdag 26 november 2005 @ 11:47:
Het is me helder: Optibel is geen slecht alternatief. Het lijkt me wel wat.
Maar: als ik halverwege nou eens overstap van de ene ISP op de andere? Kan dat?
Ja, dat kan. Optibel werkt met alle providers, en het is niet dat ze dan voor iedere provider een aparte dienst hebben ofzo. Zodra je nieuwe internetaansluiting is aangesloten, moet hij het in principe weer gewoon doen. :)

Verwijderd

sorry, even kickje:

Ik heb Optibel geinstalleerd in 5 winkels\industriepanden. één voor één, om elke plek goed werkend te krijgen. Elke aansluiting was weer anders, andere provider, soms een multi-PC modem, soms een extra poort op een switch. Op één na draaien ze nu alweer een aantal maanden goed, bij die ene ligt een vaag netwerk, moet ik nog eens naar kijken.

Wat ik wou zeggen, een maandje geleden zijn ze overgestapt op een nieuwe Sipura, gemaakt door Linksys. Deze heeft wel de mogelijkheid het normale internet door te lussen naar de PC\router. Hierdoor is GEEN losse poort meer nodig op je modem\router, en het kastje zelf werkt veel beter. Dit kastje werd bij de laatste 2 aansluitingen geleverd, en het was een kwestie van aansluiten, en het werkte perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Optibel werkt nog steeds als een tierelier.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je met een softwarematige SIP pbx ook zou kunnen connecten zodat je thuis je eigen VOIP servertje kan draaien en leuk gebeld worden. Mocht iemand dit weten, laat het me weten. :-)

• humanoid303
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-06-2024
Hi,
nu even iets over als je weggaat bij Optibel. Aansluiten is 1 ding, maar hoe gaan ze met je om als klant tot en met het weggaan?

Citaat uit een mail die ik net kreeg:

---
Recent is uw Optibel abonnement komen te vervallen. Wij wachten nog op de retourzending van de hardware zodat we uw borg terug kunnen storten.
Wij verwachten ongeschonden van u retour:
- Optibel adapter
- Stroom adapter
- RJ45 netwerkkabel
- RJ11 telefoonkabel
Wij hebben het twee optibel pakketjes van u ontvangen, maar daar zit de standaard telefoon en ethernet snoertjes niet bij. Daarom verzoeken we om de achtergebleven hardware naar onderstaand adres op te sturen.
---

Ik vind het nogal flauw - weet ik veel welk ethernetkabeltje in vredesnaam van hen was? Ik heb er zoveel liggen hier. Ik heb gevraagd of ze kunnen doorgeven welke kleur en lengte die dingen hadden. Wie weet heb ik ze nog.
Pagina: 1