Toon posts:

[2000/XP] Zien welke DHCP options je hebt ontvangen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Middels DHCP zijn er heel wat opties die meegegeven kunnen worden voor een client. Met: "ipconfig /all" kun je er al een stel zien (ip address, netmask, default router, dns servers). Maar ik ben op zoek naar iets (in windows zelf of appart programma) waarmee ik alle opties (en de waardes daarvan) kan zien die meegegeven worden als er een DHCPOFFER wordt gedaan.
Bestaat er überhaubt zoiets en zoja: kan iemand mij daar aan helpen :?
Ik heb het uiteraard over het Windows platform (xp of 2000).

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:00

Reptile209

- gers -

Als je DHCP-server een PC is, kan je daar een packetsniffer draaien (of kijken of de DHCP-software kan loggen). Zo niet, dan zou je een packetsniffer op een andere PC kunnen draaien. Alle DHCP-packets gaan als het goed is via een broadcast en zou je dus moeten kunnen oppikken. Dan moet je daarna alleen zelf die pakketjes decoderen naar de info die je wilt hebben. De sniffers die ik ken, werken waarschijnlijk niet op de client zelf, omdat deze dan nog geen IP heeft.
Is er een specifieke reden waarom je dit wilt? Wellicht is er dan nog een makkelijkere optie te vinden. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Reptile209 op 26-05-2005 08:00 ]

Zo scherp als een voetbal!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:48

mutsje

Certified Prutser

Heel simpel, ga naar www.microsoft.com/technet en zoek daar naar DHCP. Als een DHCP server een offer doet aan een werkstation worden er 3 ip adressen mee gestuurd waar het werkstation 1 van kiest. Kun je allemaal nalezen en inderdaad ook met de normale standaard netwerksniffer van windows zelf uitlezen. broadcast, arp requesten etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet dat ik het met een sniffer kan doen, maar ik was benieuwd of deze instellingen ergens werden opgeslagen in het OS. Ben nl met PXE bezig (een beetje offtopic, maar goed) en was aan het troubleshooten ivm TFTP, etc. Dus ik wil weten of mn DHCP server (onder OpenBSD :) ) wel de juiste opties meegeeft. Vandaar dus. Ik kan wel sniffen, maar ik dacht: misschien is er wel een progje dat dit kan uitlezen uit bv de registry.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een titel edit zodat het OS in je topic titel staat :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Makkelijkste lijkt me gewoon om de opties te testen die je hebt meegegeven, of daadwerkelijk die waarden worden gebruikt?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Niet alle opties kan je in 2000 gebruiken (bv. een TFTP boot image kan je in 2000 niet echt gebruiken als client - maar kunnen misschien wel worden meegegeven) :)

[ Voor 4% gewijzigd door elevator op 26-05-2005 10:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:17:
Even een titel edit zodat het OS in je topic titel staat :)
Uhh staat toch als Hoofdtopic aangegeven???

Maar dan moet ik er maar met een sniffer aan gaan hangen. Tis nie anders :| . Bedankt in ieder geval!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 08:24:
Ja ik weet dat ik het met een sniffer kan doen, maar ik was benieuwd of deze instellingen ergens werden opgeslagen in het OS. Ben nl met PXE bezig (een beetje offtopic, maar goed) en was aan het troubleshooten ivm TFTP, etc. Dus ik wil weten of mn DHCP server (onder OpenBSD :) ) wel de juiste opties meegeeft. Vandaar dus. Ik kan wel sniffen, maar ik dacht: misschien is er wel een progje dat dit kan uitlezen uit bv de registry.
er zal vast een mogelijkheid zijn om dhcp logging (serverside) aan te zetten/volledig te laten loggen. het is een beetje onzin om die info op een client te bewaren!

Verwijderd

Natuurlijk worden deze settings op de client bewaard, je kan ze immers met ipconfig/all zien. De settings worden opgeslagen in de registry key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Dhcp\Parameters\Options

De subkeys zijn analoog genummerd aan de DHCP opties zoals gespecificeerd in RFC 2132 (http://www.faqs.org/rfcs/rfc2132.html).

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Dhcp\Parameters\Options\1 geeft dus je subnet mask en is gelinkt aan een interface in:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces

Deze is op zijn beurt weer gelinkt aan:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Adapters

Je zult dus de juiste adapter GUID moeten bepalen van de netwerk connectie waarvan je de DHCP opties wilt weten. Deze link je dan aan de juiste \Interface GUID et voila, daar heb je al je opties.

Een manier die vele malen makkelijker is, is Network Monitor gebruiken en het inkomende DHCP verkeer tracen.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 23:47 ]

Pagina: 1