[2U rackmount] probleem warmte harde schijven

Pagina: 1
Acties:

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18
Ik heb net ondervonden dat de harde schijven in mijn Chenbro RM214 case extreem warm worden. Ik kan er mijn hand geen 2 volledige minuten op laten rusten :/

Het probleem is dat het een rackmount case is met 6 x hot swap bays (volledig gevuld). Achter de schijven zitten wel 3 x 80mm fans maar die zuigen blijkbaar niet genoeg lucht over de schijven heen.

Kan iemand me soms tips geven hoe ik dit probleem kan oplossen? Ik maak me namelijk zorgen over de levensduur van mijn dierbare schijfjes...

Om te verduidelijken enkele pics:
Indien nodig maak ik overdag betere pics. De flits maakt er een zootje van.

Afbeeldingslocatie: http://www.penumbra.be/GoT/RM214/1_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.penumbra.be/GoT/RM214/2_thumb.jpg

Verwijderd

ff off topic.... had laatst namelijk een discussie... hoort een fan lucht over je hd te blazen of te zuigen?? Beetje noob vraag maar wil het graag zeker weten...

thanks

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:09
In dit specifieke geval hoort hij lucht over de schijven aan te zuigen en naar de achterkant van de kast te blazen :) In andere kasten is het gewoon een kwestie van kijken wat de beste richting ivm de airflow is. In een normale kast zitten de schijven en de fans omgedraaid qua positie dus dan zouden ze over de schijven moeten blazen.

Ik heb hier een RM215 en een RM414. Die 414 zit op 2 schijven na vol maar is wel heel veel idle. De temps zijn (zeker gezien het feit dat hij op een zolder staat) niet verkeerd.
Ik heb bij die kast echter wel bij de 2 lege bays stukjes papier in de trays geschoven zodat ze de gaatjes in het metalen rekje afdichten, en de 2 lompe luchtgaten tussen de fans en de schijven |:( heb ik ook dichtgemaakt. Daardoor is de enige luchtinlaat die de kast nog heeft langs de schijven. Dat zou je dus ook kunnen doen.

De 215 is zo nieuw dat ik die nog niet aan heb gehad :P

Tevens zou ik die 4e fan (terug :?) in de behuizing zetten en de kabels door het daartoe bestemde gat voeren. De meeste fan-power zit nu bij je 5.25" bay ??

Ik weet niet hoe de rest van je kabels lopen, maar als je die eens netjes naar rechts laat lopen en alle kabelzooi achter de cdrom? Die hoeft toch niet gekoeld te worden :)

Zitten er in de 214 ook van die gaten links en rechts aan de zijkant en deels onder tussen de schijven en de fans? Die kun je ook nog dicht tapen :)

Trouwens: er geen 2 minuten je hand op kunnen houden? Meet eens met een SMART-tooltje of zo, en ik weet niet of dat speciaal voor het meten gedaan is, maar je hoort er altijd het deksel op te hebben he ;) Anders is het niet vreemd dat je schijven warm worden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Paul op 26-05-2005 00:52 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Arioch
Bedankt voor de snelle reply :)
Tevens zou ik die 4e fan (terug :?) in de behuizing zetten en de kabels door het daartoe bestemde gat voeren. De meeste fan-power zit nu bij je 5.25" bay ??
De 4e fan zat er standaard niet in, maar die kan ik er wel zelf in plaatsen.
Als alle 4 de fanhouders in gebruik zijn, blijven er links en rechts nog maar 2 kleine stukjes over voor de kabels. Aangezien het alleen maar dunne kabels zijn zal het wel geen probleem opleveren denk ik.
Zitten er in de 214 ook van die gaten links en rechts aan de zijkant en deels onder tussen de schijven en de fans? Die kun je ook nog dicht tapen :)
Die zijn inderdaad aanwezig en zullen zo meteen dicht getaped worden.
Trouwens: er geen 2 minuten je hand op kunnen houden? Meet eens met een SMART-tooltje of zo, en ik weet niet of dat speciaal voor het meten gedaan is, maar je hoort er altijd het deksel op te hebben he ;) Anders is het niet vreemd dat je schijven warm worden :)
Het deksel wordt practisch even warm ;)
Welke smart tool gebruik jij voor je sata disks? Ik vind namelijk geen tool die sata disks ondersteunt.
Voor mijn edit stond hier dat ze idle 52°C werden, maar dat was blijkbaar maar een voorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Arioch op 26-05-2005 01:28 ]

• Paul
Achter dat linkje in mijn post zie je een mrtg-grafiek. De data (temperaturen) daarvoor komen van de Command Line Utility van mijn raidcontroller (Areca). Die heeft tevens een webpagina (ofwel via de ethernetpoort op de kaart te bereiken of via een proxy-programma) waar het op staat.

Ik heb geen idee welk OS en welke controller je gebruikt?

Trouwens, de fans die er in zitten zijn redelijk speciale, maken een teringherrie maar verplaatsen erg veel lucht. Als je alleen maar een standaard 80x25mm fan hebt zou ik die bij de cdrom zetten en de dikke fan die daar zit bij de schijven :)

Fan er daar in, die gaten aan de zijkant dicht en (in mindere mate, zoveel zijn het er niet en ze zitten al behoorlijk netjes) de kabels overal behalve in de weg bij de schijven zou een hoop moeten schelen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Arioch
Ik heb geen Areca controller aangezien het maar voor thuisgebruik is. Een Silicon Image controller was voor mij al voldoende.

De fans die er in zaten heb ik vervangen door Coolermaster fans. Met 3 x 7k rpm straalmotoren slaap je niet echt lekker :X.
Ik zal straks even testen met de originele fans. Maar ik denk niet dat het veel zal schelen. Die zaten er imho in voor dual cpu setups.

Als OS gebruik ik overigens Gentoo. Aangezien je zelf Debian draait wou ik even weten welke tool je gebruikte, maar die kan ik jammer genoeg zelf niet gebruiken.

In ieder geval al bedankt voor de tips!

[ Voor 15% gewijzigd door Arioch op 26-05-2005 01:36 ]

• Paul
7krpm straalmotoren vervangen door huis- tuin- en keukenfans en dan verbaasd zijn dat je temperatuur oploopt :o

Ik denk zelf dat het _VEEL_ scheelt :)

Maar aangezien je nu toch de temps uit kunt lezen kun je misschien icm een microcontrollertje iets ontwikkelen zodat je fans temperatuurgestuurd zijn? Ga ik ook doen met de mijne, want dat is eigenlijk ook een werkstation ipv server :o :*)

Edit: Smartctl schijnt nog niet ondersteunt te worden door libata... Daar is wel een workaround voor, zie http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_SATA :)

[ Voor 16% gewijzigd door Paul op 26-05-2005 01:44 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Arioch
Je hebt waarschijnlijk nog net voor mijn edit mijn eerste reply gelezen...
Blijkbaar was die 52°C maar een voorbeeld van de smartctl tool.

Blijkbaar draaiden mijn fans maar op 7V, door het verkeerd aansluiten van mijn fancontroller.
Dom van me. |:(
Ze draaien nu terug op 12V en de schijfjes zijn plots een heel stuk frisser. Het heeft dus blijkbaar toch wel een grote invloed.

Edit:
Ik had toevallig ook net die smartctl link gevonden. Kernel patchen dus :)

offtopic:
Verdorie die RM215 ziet er geil uit :9 linkje

[ Voor 28% gewijzigd door Arioch op 26-05-2005 01:51 ]

Pagina: 1