[XP/2003] Software instaleren met roaming profiles*

Pagina: 1
Acties:
  • 536 views sinds 30-01-2008

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
we hebben sinds kort een netwrk. zwevende profielen, COOL! maar beheeerstechnisch niet echt.
door een aantal verschillende office versies die we gebruiken ( nee gewoon allemaal 2003) maar verschil in oem, standardopen license , basic, en een retail upgrade werken bijvoorbeeld de office lnk's die op het buroblad worden geplaats niet op pc's met een andere office versie.. iets in het register?

maar hoe zorg ik nu voor een goed beleid qua software installeren?

is het verstandig om de software op alle pc's appart te installeren? of beter om zoveel mogelijk op de server te zetten?

we gebruiken een win 2003 sbs server met 12 clients winxp pro

het laatste is eenvoudiger, maar is dit zo simpel, en kan dit zomaar? genereer je dan niet enorme netwerkbelasting?

ook heb ik gehoord over fiuncties die bij het inloggen kijken of bepaalde software op de client staat, en zo niet, dat het wordt geinstallerd.. ik neem aan dat e betreffende software dat moet ondersteunen, en ook de verschillend edingen die toch nog userintervention nodig heben, kun je niet ff makkelijk instellen lijkt mij. of valt dit reuze mee ?

nou ja ik vraag dus niet om een handleiding, doch een rihting zou ideaal zijn. ik vrag om ervaringen met deze materie.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je verhaal is erg wazig - ik begin maar eens even met het OS in je topic titel te zetten :)

Verder - er is niet echt een kant en klare oplossing om shortcuts 'magisch' te laten verdwijnen als software niet geinstalleerd is - je zou dat wel natuurlijk kunnen oplossen met een scriptje bv. :)

In ieder geval - probeer even iets meer structuur aan te brengen in je topic zodat duidelijk naar voren komt wat nou precies je vragen zijn :)

• engelbertus
vraag
het probleem is dat een shortcut naar word uit standard office 2003 en bijv de word van basic office 2003 een shortcut is die waarschijnlijk naar een register instelling, die weer verwijst naar de eigenlijke lokatie.

bij het bekijken van de eigenschappen van de shortcut is er namelijk geen "doel" te zien.

heb ik nu roaming profiles met office basic shortcuts, en ik log in op een pc met office standard dan doen de shortcuts het dus niet. en verschijnt bij een mouse over dat de shortcut alleen werkt als de software aanwezig is.

dan moet je dus handmatig al dat soort shortcuts aanpassen (de automatische verwijderen er een in de plaats zetten met een verwijzing naar de map en het bestand.) na installatie, en moet je dat ook doen als een gebruiker zelf shortcuts aan het buroblad toevoegt.

dat is dus best wel iritant en dom aangepakt van microsoft, het is dan wel een andere office versie, maar word en excel zijn wel gewoon identiek. is hier geen beter alternatief voor?

een andere vraag is of het nu met een server en 12 clients de moeite waard is om dsoftware op de server te installeren ( 100mbit ethernet) ipv op elke computer, qua beheer van de software bij bijvoorbeeld updates.

nog een vraag is over hoe het werkt als je bijvoorbeeld besluit dat de netwerkload te hoog wordt bij installatie van software op de server. dan moet je dus op alle clients installeren. hoe ga je dat dan doen. elke keer 12 keer met een cd heen en weer lopen, of dat dit automatisch gedaan kan worden, als iemand inlogt.
dat een script kijkt of bepaalde software aanwezig is ( en hoe die dat dan zou moeten checken) en hoe je er dan voor kunt zorgen dat software die nog niet op de clients staat, geheel automatisch op de cliet wordt geinstalleerd..

Verwijderd

Dat is dus het probleem met een niet-standaard netwerk omgeving, dan kom je dat soort gezeik dus tegen. Mijn advies op die 12 pc's Office 2003 even eraf flikkeren en opnieuw installeren. Dan heb je tenminste alles standaard.

Een andere optie is, alles op een server smijten, je zou dan bijvoorbeeld een terminal server kunnen nemen. Zorg wel dat dat dan een dikke server is met genoeg CPU power en RAM. Want voor elke sessie neem je toch aardig wat in gebruik. Die 100Mbit is het probleem niet voor een Terminal Server voor 12 clients. Hou er wel rekening mee, dat als je TS uitvalt, je gebruikers dus geen gebruik meer kunnen maken van de Office Suite.

Het installeren van updates zou je eventueel kunnen doen via SUS/WSUS. Die laatste moet nog officieel uitkomen maar is instaat (integenstelling tot SUS) om Office updates uit te rollen. Dat gaat helemaal automatisch, na 1x goed instellen.
SUS doet dat alleen voor Windows. Hierover kun je aardig wat vinden op de MS site en op GoT.
Er vanuit gaande dat je een Active Directory Domain draaid?

Hopelijk heb je er wat aan!

• engelbertus
tja we hadden eerst minder pc's verschillene os'en etc. toen hadden we dus licenties xp nodig, en licenties office een aantal upgrade een aantal nieuw in open license en een aantal oem.
later nog een paar pc's erbij en dus andere oems door naamswijziging van windows.

officieel mag ik dus ook niet op alle pc's dezelfde office zetten...

het is wel active directory inderdaad.

we hebben bijvoorbeeld een programma dat je ook op de server kunt instaleren, en volgens mij kun je die draaien zonder terminal server ? dit is een programma dat ingewikkelde en complexe sterkte berekeningen van constructies berekent. wordt dit dan bijvoorbeeld op de sever gedaan of wordt alleen het programma vanaf de server gedraaid op de client?

ook een aantal dos progs met dbase en gwbasic staan nu alleen nog op de server, en kunnen vanaf een client gedraaid worden.

ook een aantal progjes van fabrikanten van rekensoftware voor bepaalde producten ( sterket berekeningen) kun je op de server instaleren. ik weet alleen niet hoe erg dat op de netwerksnelheid drukt.

bah alleen maar vragen.. :)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03 16:34

mutsje

Certified Prutser

bah alleen maar vragen..
Inderdaad wat heb jezelf zoal gevonden? Als een programma draait op een server draai je nog geen terminal server. Dit is toch wel erg basic.

• engelbertus
ik wil geen terminal server. kan ik zomaar software vanaf de server gan draaien of wordt dat een netwerkbelastings overload ?

wat ik gevonden heb
ik ben bezig geweest met printers installeren, dongles aansluiten die niet blijken te werken, bijbehorende dat files die verkeerd zijn aangemaakt vervloekt en tussendoor mijn normale werk gedaan, bouwtekeningen maken.

ik ben ook degene die de software moet installeren, en er waren volgens mij een aantal opties voor een netwerk met een server warvan ik er drie heb genoemd
op de pc instaleren, of de server instaleren en dan draaien of bij logons software vanaf de server op de clients installeren.

het eerste is veel werk, het tweede gaat veel netwerkverkeer opleveren, en dan vraag ik me af :

kan een 10/100 netwerkje met 12 clients dat aan en hoe zou ik dat kunnen testen?
de switch heeft wel twee 1000 mbit poorten, waarvan er 1 naar de server gaat.

de laatste optie, op de clienst instaleren via de server, tijdens logon klinkt erg verleidelijk, maarik heb geen idee hoe dat gaat en daarom vraag ik advies.en ervaringsverhalen.
ik heb dus niks zelf uitgeprobeerd. geen tijd voor, en ik vraag ok niet van jullie dat jullie mij gaan vertellen wat ik moet doen of zo, maar wil wel graag advies.

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-03 11:51

Redwood

The Truth Is In Here

als er veel mensen teveel software tegelijkertijd gebruiken, word het netwerk traag, een overload heb ik nog niet meegemaakt!

Overigens is het misschien eens voor te leggen aan je manager ofzo, om nieuwe software en pc's aan te schaffen!

Bij mij op het bedrijf hebben we dat ook gedaan, elke pc is hetzelfde, ik configureer 1 pc helaal, alle software staat op de pc. we gebruiken WEL roaming profiles.
En via multicast pomp ik een ghost het hele netwerk over, er zit een script bij in die de computernamen aanpast, en binnen 1 uur heb ik alle pc's geupdate!
Er komen volgende week 10 pc's en gebruikers bij! gebruikers aanmaken, pc's aansluiten. ghost erop! 1 dag werk!

Misschien is het iets voor het bedrijf te overwegen, het scheelt kostbare tijd!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

redwood schreef op zondag 05 juni 2005 @ 14:00:
Overigens is het misschien eens voor te leggen aan je manager ofzo, om nieuwe software en pc's aan te schaffen.
Ik zou eerder informeren naar de mogelijkheid om al je verschillende licentievormen buiten te zetten en daarop te standaardiseren.

Open License of VLK set met Office (laatste heeft de voorkeur omdat je daarmee de Enterprise versie kan gebruiken en die biedt als enige de mogelijkheid een administrative install te doen in tegenstelling tot OEM of retail versies).
over reimagen en nieuwe hardware
Misschien is het iets voor het bedrijf te overwegen, het scheelt kostbare tijd!
Kost alleen veel meer.
- multicast bestendige netwerk infrastructuur
- Ghost licenties voor Enterprise usage
- Nieuwe hardware
- OS en Offfice software licenties
- FTEs om de boel in te richten
- verloren tijd voor mensen omdat jij besluit je image opnieuw te deployen in plaats van je administrative install (net geupdate met die critical office update) even opnieuw via AD te deployen.

Hou je ook nog een beetje rekening met budget constraints?

[ Voor 20% gewijzigd door alt-92 op 05-06-2005 14:16 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-03 11:51

Redwood

The Truth Is In Here

staat niks bij over budget ;-) dus vandaar!

Vind allerlei verschillende licenties en pakketten in een bedrijfsomgeving sowieso niet optimaal!
Maar goed het was maar een kleine optie, ik weet immers niet waar TS werkzaam is?
En verloren tijd voor mensen zit er natuurlijk niet bij, ik geef een tijdstip op, om de images te deployen!

De mensen komen 's ochtends en gaan gewoon aan het werk!
Deze oplossing heeft een hoop interne rompslomp opgelost, en er word productiever gewerkt!

Daarom het overwegen waard????
Hoe dan ook.... het was maar een ideetje!

Ik zelf ben nooit een fan geweest van werken via de terminal services, en al helemaal niet met 1 server!!!!!

Voor de TS!

Er zijn verschillende oplossingen mogelijk, over het algemeen, als je een goede server hebt dan, werkt het prima om de meeste software op de server te installeren, en dan toch de terminal services gebruiken!
Maar neem een goeie server, een dual xeon is voor de wat zwaardere applicaties een MUST!

ps.
En ik kan het niet vaak genoeg zeggen, altijd de software installeren onder de admin account!!!!
Als ik kijk hoevaak het hier nog wel eens mis gaat

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

redwood schreef op zondag 05 juni 2005 @ 22:36:
staat niks bij over budget ;-) dus vandaar!
Daarom is het nogal link om zomaar wat te roepen, ik ga dan gelijk uit van géén budget ;)
En verloren tijd voor mensen zit er natuurlijk niet bij, ik geef een tijdstip op, om de images te deployen!
De mensen komen 's ochtends en gaan gewoon aan het werk!
....terwijl jij nog ligt te ontbrakken van je nachtelijke redeploy actie ;)
ps.
En ik kan het niet vaak genoeg zeggen, altijd de software installeren onder de admin account!!!!
Als ik kijk hoevaak het hier nog wel eens mis gaat
Daar heb je restricted groups en elevated MSI installs voor toch? :P

ps: iets minder uitroeptekens mag ook wel, bij elke zin lijkt me een beetje.. over the top.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 05-06-2005 23:28 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• engelbertus
ik werk bij een bedrijf waar eigenlijk alles wat ik aan automatisering doe, in d overuren is. dus dat is ongeveer het budget
we hebben 1 server en 12 clients sommige voor rekenen sommige voor tekenen en sommige voor administratie, en dan nog wat mixen.

het zijn dus bijna standalones.
maar wel allemaal office.

verder Autocad, en rekensoftware paketten.

het gaat er dus om om te kijken hoe ik de relatief weinig tijd die ik er aan hoef te besteden zo weinig mogelijk kan houden in verband met het beperkt hopuden van problemen, en vrijetijdverruiming ;-).

Verwijderd

verschillende office versies op dezelfde pc is vragen om problemen, dus daar moet je eerst vanaf. Uitgaande van 1 office versie kan je deze op alle machine's installeren onder een admin account, weet ff de bestandsnaam niet maar dat doe je als volgt: msiexec /i bestandsnaam.msi ALLUSERS=1
Dit is hoofdletter gevoelig!!

De snelkoppelingen kan je vervolgens kopieren naar ieder zijn profile. Het feit dat er geen doel staat aangegeven komt doordat het zogenaamde "advertised shortcuts" zijn. Deze shortcuts hebben een soort van zelfhelende werking, als er een dll van de applicatie verminkt wordt dan wordt hij vanzelf weer hersteld.

Voor dat andere programma zou ik gewoon een licentie-server installeren en alle client-software op bovenstaande manier.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:52:
Uitgaande van 1 office versie kan je deze op alle machine's installeren onder een admin account, weet ff de bestandsnaam niet maar dat doe je als volgt: msiexec /i bestandsnaam.msi ALLUSERS=1

De snelkoppelingen kan je vervolgens kopieren naar ieder zijn profile
GPO met elevated MSI installation werkt beter.
Allusers=1 betekent al dat shortcuts in %allusersprofile% wordt gezet.
. Het feit dat er geen doel staat aangegeven komt doordat het zogenaamde "advertised shortcuts" zijn. Deze shortcuts hebben een soort van zelfhelende werking, als er een dll van de applicatie verminkt wordt dan wordt hij vanzelf weer hersteld.
Verschillende versies van Office pakketten kennen verschillende GUIDs, en daardoor lopen de shortcuts mis van een OEM naar een Retail versie, die staan dan op een ander product geregistreerd.

Verwijderd

Elevated install is inderdaad handiger. Ik ben zelf gewend om te werken met SMS, hiermee kan je de installatie van de software onder een andere user laten plaatsvinden. ALLUSERS=1 zorgt ervoor dat de software voor alle gebruikers beschikbaar is, dus niet alleen shortcuts maar ook registry-settings etc. Gebruik je deze parameter niet dan zullen je advertised snelkoppelingen niet werken onder een andere user dan waarmee de software geinstalleerd is.

• TheChris
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-04-2024
Goedendag, ik ben ook gaan werken met roeming profiles, maar als een gebruiker op een andere pc gaat zitten, houd ze standaard haar printer waarmee ze normaal print, maar nu op een andere pc is ze daar een heel eind van af.

Is daar een oplossing voor?

Vr Gr Chris

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

TheChris,

Goed gezocht hoor - maar jouw vraag heeft heel weinig te maken met de originele vraag van dit topic, daarom is het denk beter als je even een ander topic opent waarin je wat duidelijker je omgeving schetst en aangeeft wat je precies wilt bereiken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.