Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Computer uitzetten met seriele poort

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AT computer die ik wil uitzetten met een signaaltje op de seriele poort.

Als ik de drukknop in druk, wordt de computer aangezet. Hierdoor komt er 5V op het relais te staan waardoor deze aantrekt en de computer aan blijft. Normaal staat er -12V op RTS en daardoor blijft de transistor geleiden. Door een signaal te sturen wordt RTS +12V en dan geleidt de relais niet meer en de computer gaat uit.

Afbeeldingslocatie: http://sjoerd.linuxonly.nl/~sjoerd/psu.png

Nu het probleem: de computer gaat niet uit maar start opnieuw op. De relais haalt inderdaad de stroom ervan af, de computer gaat bijna uit, de RTS lijn komt weer op -12V en het relais trekt weer aan. De computer gaat dus weer aan.

Nu heb ik geprobeerd er een condensator tussen te zetten, maar het is me niet gelukt het werkend te krijgen. Ik denk wel dat er ergens een condensator in moet, zodat het relais langer aangetrokken blijft. Iemand een idee hoe ik dit moet doen?

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

als de computer uitgaat, gaat ook de spanning van je seriele poort af ...

een at voeding is nu eenmaal niet ontworpen om automatisch uit te vallen.

je kan misschien een atx voeding ombouwen, daar zal je meer resultaat mee behalen denk ik.

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Bij ATX voeding zou je de 5Vsb kunnen gebruiken om je schakeling te voeden. Je zult alleen de ATX connector om moeten bouwen naar AT maar dat zou niet zo'n probleem mogen zijn, gewoon een oude AT voeding nemen en daar de stekkers van gebruiken.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• El_Frigo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 16:45
Als het probleem ligt in het wegvallen van de spanning van de seriele poort bij het uitschakelen moet je het systeem precies omdraaien. Omgekeerd relais. Namelijk bij spanning het relais dicht en bij het wegvallen van de spanning het relais open (dus niet bij +12v).

Asus P4PE, Intel Pentium IV 2.66 Ghz., Corsair DDR 512MB PC3200, ATI Radeon 9700Pro 128Mb, Hauppauge WinTV PVR 350, Creative Soundblaster Live!, Tekram 390U3W, Plextor PX-40TSi, PX-W1210TS

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Je kunt ook een extra relais toevoegen, die zodra er spanning over komt te staan, sluit en gesloten blijft, totdat je zijn voedingsspanning weghaalt. Die voedingsspanning haal je dan weg met het relais aan je com-poort.

Ik kan zo 123 ff geen schema geven, maar ik denk dat je er zelf wel uit kan komen.

Signature unavailable

Verwijderd

Topicstarter
Mr GAmba schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:38:
Je kunt ook een extra relais toevoegen, die zodra er spanning over komt te staan, sluit en gesloten blijft, totdat je zijn voedingsspanning weghaalt. Die voedingsspanning haal je dan weg met het relais aan je com-poort.
Ik zat ook aan zoiets te denken. Eigenlijk zat ik aan een relais met meerdere schakelaars er in te denken waarvan er eentje zorgt dat het relais blijft aantrekken.

Verwijderd

wtf???
Je moet ook een vrijloopdiode monteren :7

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je een diode over het relais heen?

Verwijderd

Topicstarter
Dit zou moeten werken:

Afbeeldingslocatie: http://sjoerd.linuxonly.nl/~sjoerd/psu2.png

Alleen heb ik momenteel een relais met maar een schakelaar er in. Weet iemand hoe ik dit met een transistor kan oplossen?
Pagina: 1