Toon posts:

ADSL en draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment hebben we in huis eenmaal een oude Windows 95 pc staan met een ISDN aansluiting en elders in het huis een Windows 2000 en een Windows XP machine.
Wat ik wil is de ISDN internetverbinding vervangen door ADSL en tegelijkertijd ook alle pc's aan elkaar knopen. De pc's staan ver bij elkaar vandaan en utp trekken is vervelend, dus dat gaat draadloos worden. De ISDN wil ik blijven houden overigens voor 2 telefoonlijnen, ik wil niet terug naar anoloog.

Nu ben ik al een poosje niet echt meer up to date met computers, kennis is een beetje verjaard. Ik heb op internet gezocht en gelezen om m'n kennis weer een beetje op te krikken en om te achterhalen wat ik nou precies moet aanschaffen. Nou wil ik alleen niet met de gegevens die ik nu heb gelijk tot aanschaf overgaan, want ik ben een beetje bang verkeerde spullen aan te schaffen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hierbij.

Goed, voor ADSL heb ik natuurlijk een abonnement nodig. Dit komt wel goed, ben er nog niet uit maar dat moet niet zo moeilijk zijn.

Is het mogelijk om een ADSL modem/router/firewall in één te kopen? Dus gewoon een apparaat dat ik aan de splitter kan hangen en dat is genoeg? Uiteraard moeten er wireless netwerkkaarten in alle 3 de pc's.
Of zie ik iets over het hoofd? Zo ja, wat moet ik nog meer aanschaffen om met alle 3 de pc's draadloos bij de internet te kunnen zonder één van de pc's als server te hoeven gebruiken?

Verwijderd

Als je een wireless adsl modem koopt (bijv speedtouch 580) heb je een router/modem/access point in 1. Dan hoef je de pc's alleen nog maar uit te rusten met een wireless kaart. Let er wel op dat je een ISDN modem moet hebben, dat verschilt namelijk ;) dus ff op letten als je je adsl aanvraagt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:27:
Als je een wireless adsl modem koopt (bijv speedtouch 580) heb je een router/modem/access point in 1. Dan hoef je de pc's alleen nog maar uit te rusten met een wireless kaart. Let er wel op dat je een ISDN modem moet hebben, dat verschilt namelijk ;) dus ff op letten als je je adsl aanvraagt
Dus het is inderdaad zo simpel? Maar bij die speedtouch zit dan geen firewall in, zijn er ook wireless adsl modems mét firewall?
En wat bedoel je met de adsl aanvraag, zijn er apparte abonnementen voor isdn en voor anoloog?

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Of koop een ADSL modem en 1 of 2 accespoints om het hele huis te dekken (als de afstanden echt groot zijn).

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:39
Zoals bijvoorbeeld de WAG54G Annex B (ISDN) (VERSIE 2!!!!! Versie 1 is ALLEEN maar ellende, versie 2 is goed).

Zit ook firewall in :)

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 17:05:
[...]

Dus het is inderdaad zo simpel? Maar bij die speedtouch zit dan geen firewall in, zijn er ook wireless adsl modems mét firewall?
En wat bedoel je met de adsl aanvraag, zijn er apparte abonnementen voor isdn en voor anoloog?
Zit uiteraard een NAT firewall in, Annex A/B (dus analoog of ISDN) heeft puur te maken met 2 verschillende ADSL technieken, een Annex A modem werkt niet op een ISDN lijn en vice versa

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Nog een puntje: houdt wel rekening met die W95 machine. Ik denk dat je bij geen enkele ISP of hardware leverancier nog ondersteuning op Win95 gaat krijgen. Als je die pc dus draadloos onder Win95 wilt laten draaien, zou ik eerst eens goed gaan uitzoeken, welke hardware en welke ISP daar nog ondersteuning op gaat geven.

Verwijderd

Waarvoor heeft ie die ondersteuning nodig dan? Hij heeft GoT toch? :+

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 15:01:
Waarvoor heeft ie die ondersteuning nodig dan? Hij heeft GoT toch? :+
ik zie het eigenlijk nooit gebeuren dat mede-Goters Windows 95 dirvers op aanvraag scrhijven wanneer een TS is die hardware in zijn Windows 95 bak heeft gestopt die niet door de fabrikant wordt ondersteund :)

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

Topicstarter
Ontzettend bedankt voor de tips, heb ik veel op verder kunnen zoeken.
Wat betreft de Windows 95 machine, is niet zo'n probleem. De ADSL aansluiting zal bij mijn vader op de kamer uit de muur komen, daar zet ik dus ook de modem neer. Mocht het draadloze niet werken dan kan er altijd een normale UTP in deze pc.

Ik ben nu meerdere modems tegen gekomen die geschikt zijn voor onze situatie. Nu heb ik alleen nog 2 kleine vraagjes:

1. Is het waar dat je er goed aan doet om hetzelfde merk netwerkkaarten te kopen voor in de pc's als het merk van de modem/router/enz?

2. Hier op GoT wordt niet gedaan aan modelvergelijken volgens de FAQ, maar kan iemand me een betrouwbare site geven waar ik de 3Com, Speedtouch, Linksys kan vergelijken? Van deze 3 heb ik namelijk mooie modellen genomen, maar ik kan van hun site natuurlijk niet lezen hoe goed de kwaliteit is.

[edit]
Nog een 3e vraagje:
3. Over die Firewall. Ik lees dat er SPI Firewalls zitten in in iedergeval die van 3Com en Linksys. In een post hier ergens boven lees ik iets over NAT Firewall. Waar moet ik hierbij op letten? En kan zo'n firewall niet achterhaald worden, dat hij 'geupgrade' moet (kunnen) worden ofzo?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2005 20:23 ]

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-05 15:04

radial

Watch out

Om even hierop door te gaan zelf heb ik de 3COM 3crwe754g72-A (modem, router en switch ineen) met dus de genoemde firewall.

Hierover ben ik zeer tevreden, helemaal na de laatste firmware, waardoor er eigenlijk geen problemen meer zijn mbt timeouts die voorheen nog wel aanwezig waren.

De 3COM hangt beneden tegen de muur en zelf zit ik op zolder met 54Mbps dus sterkte is meer dan voldoende, dit is tevens buiten in de tuin het geval.

Verder bestaan er in de config nog verschillende hidden settings waarmee je genoeg kan spelen, voorbeeld firewall settings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Intrusion Detection Feature 

SPI and Anti-DoS firewall protection:  
  RIP defect:  

Stateful Packet Inspection 

Packet Fragmentation:  
  TCP Connection:  
  UDP Session:  
  FTP Service:  
  H.323 Service:  
  TFTP  Service:  

When detected hackers attempting to access network, alert by e-mail 

Your E-mail Address:    
  SMTP Server Address:  
  POP3 Server Address:  
  User name:  
  Password:    

Connection Policy 

Fragmentation half-open wait:   secs 
  TCP SYN wait:   sec. 
  TCP FIN wait:   sec. 
  TCP connection idle timeout:   sec. 
  UDP session idle timeout:   sec. 
  H.323 data channel idle timeout:   sec. 

DoS Detect Criteria 

Total incomplete TCP/UDP sessions HIGH:  session 
  Total incomplete TCP/UDP sessions LOW:  session 
  Incomplete TCP/UDP sessions (per min) HIGH:  session 
  Incomplete TCP/UDP sessions (per min) LOW:  session 
  Maximum incomplete TCP/UDP sessions number from same host:  
  Incomplete TCP/UDP sessions detect sensitive time period:  msec. 
  Maximum half-open fragmentation packet number from same host:  
  Half-open fragmentation detect sensitive time period:  msec. 
  Flooding cracker block time:  sec.

20xSF170s - ozo

Verwijderd

hmm, de SpeedTouch 510 - 580 heeft wel degelijk een ingebouwde firewall. Alleen een beetje ingewikkeld te configureren

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Je hoeft trouwens niet terug naar analoog om ook gebruik te blijven maken van ISDN maar dan voor minder kosten.

Je kan je ISDN2 lijn om laten zetten naar een ISDN1 lijn. 4 nummers en maar 1 communicatie kanaal in plaats van 2. Als je al ISDN apparatuur hebt is dat de manier om op je abo te besparen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1