[PHP/ASP] read-only gegevens uit een externe EFS database

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerder hier een topic geopend dat ik graag een koppeling wou met Exact. Dat topic is toen gesloten omdat ik niet duidelijk genoeg was. Ik hoop nu wel!

Situatie:
Ik ben webmaster van een grote autoclub. Ik ben daarvoor bezig met een nieuwe website. Een van de eisen van het bestuur was om leden gegevens beschikbaar te stellen op de site.
De ledenadministratie wordt bijgehouden in Exact voor Dos v7.22.8. Als ik een bericht in het vorig topic moet geloven zit hier een EFS database achter. Ik heb nog nooit van een EFS database gehoord en heb er dus ook helemaal geen ervaring mee. Dit programma en dus de database staat op een computer in een kantoor, welke via een netwerk is aangesloten op het internet.
De ontwikkelomgeving is nog niet bekend. Wel is bekend dat dit ASP.NET/IIS/MySQL of PHP/Apache/MySQL wordt.
Ik zou graag de gegevens uit Exact (dus de EFS database) willen gebruiken op de site. Het is de bedoeling om de gegevens alleen read-only te gebruiken en er hoeft dus niet te worden gewijzigd op de website.

Probleem:
Hoe krijg ik de gegevens naar ASP.NET of PHP. Het schijnt dat je database servers aan elkaar kunt koppelen maar dat wil ik niet omdat er meer gevoelige informatie in de database staat.
Ik weet dat XML voor een situatie als deze bestaat, alleen ik heb niet echt heel veel ervaring met XML.

Kortom: hoe kan ik deze situatie het beste aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Wil je MySQL echt gebruiken of wil je je oude database programma gebruiken?

Als de bedoeling is om MySQL te gebruiken, maak dan een kopie van je gegevens, zet ze in een MySQL database en maak je website.

Probeer anders een ODBC driver voor je database te vinden, dan kan je die gebruiken om een verbinding te maken in PHP.

http://www.iodbc.org/

[ Voor 4% gewijzigd door GambitRS op 25-05-2005 22:26 ]

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Het is niet raar dat je nog nooit van EFS gehoord hebt. EFS staat namelijk voor Exact FileSystem en is dus een eigen databaseformaat. De specificaties daarvan zijn vziw niet openbaar (vraag dit na bij Exact Support) en zonder reverse engineering ga je hier niet ver mee komen.

Reverse engineering is trouwens zo moeilijk nog niet, EFS is een vrij eenvoudig formaat. Er zijn bedrijven (Sumatra software) die het gedaan hebben en produkten op de markt hebben gebracht om de database uit te lezen. Het zou echter tegen de policy en mijn contract ingaan om hier meer informatie over te geven. Dat zal ik dus ook niet doen, ook niet per mail.

Exact heeft ook de module E-Connect, waarmee je tegen de EFS db kan praten, dit is echter wel een 16 bit omgeving, dus je zal een interface laagje moeten schrijven naar jouw 32 bit website code. Verder probleem is natuurlijk dat E-Connect niet gratis is, praat eens met je account manager om daar duidelijkheid over te krijgen.

Ik denk dat je beste optie is om de exportfunctie van EvD (E-Port) te gebruiken om al je leden te exporteren (dat zullen allemaal wel debiteuren zijn). Dan heb je je data in CSV en kun je er alle kanten mee op. Je zal alleen wel een procedure moeten opzetten voor het regelmatig opnieuw exporteren.

[ Voor 26% gewijzigd door Gerco op 25-05-2005 22:37 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Ik zou dat bestuur aanraden over te stappen op een nieuwe ledenadministratie. Hoe meer ze willen, hoe moeilijker het gaat worden. Als er dalijk leden via de webpagina geregistreerd moeten gaan worden of wie weet wat ze nog meer willen in de loop der tijd is het natuurlijk geen doen om met 2 verschillende databases te werken. Zeker niet als je met CSV bestanden moet gaan werken.

MechWarrior || Monsters Game

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Idee, maak elke nacht / dag / week / als er een nieuwe gebruiker aangemaakt wordt een dump van exact en importeer deze in mysql. Hoeft de exact comp niet aan inet te hangen met alle gevolgen van dien, en je gebruikers kunnen gewoon hun gegevens zien.
Voor wijzigen / toevoegen gewoon een mailform maken wat dan lokaal veranderd moet worden en dan opnieuw geexporteerd.

Heeft ook gelijk als voordeel dat je geen overbodige gegevens naar inet toekrijgt. Maar alleen maar de gegevens die wilt hebben.