Internetbankieren probleempje

Pagina: 1
Acties:

• djgear17
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-10-2022
Hallo mensen,

Ik heb vanavond een domme fout gemaakt, ik heb een overboeking via internet gedaan naar een
(verkeerde) postbank rekeningnummer. Ik heb gelijk mijn bank op gebelt (ABN AMRO) en die verteld wat het probleem was, die konden niks voor mij doen?!?(Het was tenslotte al overgeboekt), ik moest maar contact opnemen met de postbank, die vertelden op hun beurt weer dat ik het moest zoeken bij mijn bank> Iets later neem ik alsnog contact op met de postbank, en daar was een aardige mevrouw die me wel wilde helpen, omdat het om een ZAKELIJK gironummer ging, mocht ze de adresgegevens vrijgeven, ik na enig zoeken het desbetreffende telefoonnr. gevonden, contact gezocht met die mensen, en ja hoor, ik was de zoveelste in deze maand die bij hun had overgeboekt (hun rekeningnr. kwam namelijk op 1 cijfer na over met dat van Essent). Heel vriendellijk alles afgehandeld, maar toch ben ik een beetje wantrouwig, want het gaat om een best bedrag: €168,-) ik zou het over een kleine 2 weken terug gestort krijgen mits ik geen contact op zou nemen met de postbank, omdat dit to dubbele overschrijvingen zou kunnen leiden. Nou dacht ik dat de postbank het geld enkele dagen vasthoudt voor dat het op de rekening van de begunstigde staat, dus dan zouden zij het nog over kunnen boeken,alleen nu zit iuk dus in een tweestrijd, diegene die het geld dus niet behoren te hebben zeggen dat ik geen contact opmoet nemen met de postbank(i.vm eventuele dubbele overschrijvingen) de postbank adviseerd mij om morgenochtend contact op tenemen met hun zakelijke afdeling ( lijkt me niet dat dit wat uit haalt). Maar wat denken jullie?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Neem gewoon contact op met de postbank en leg dit verhaal voor. Spreek af dat er niet wordt overgeboekt omdat je afgesproken had met de houder van de rekening dat hij terug zou overschrijven. Tenzij de postbank eropstaat dat zij het doen, dan moet je weer de houder van de rekening opbellen.

Lekker handig geregeld dus ;). Beetje in paniek erover geweest?

Ps. schrijf iets duidelijker, iets meer enters enz ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• djgear17
Motrax schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:19:
Neem gewoon contact op met de postbank en leg dit verhaal voor. Spreek af dat er niet wordt overgeboekt omdat je afgesproken had met de houder van de rekening dat hij terug zou overschrijven. Tenzij de postbank eropstaat dat zij het doen, dan moet je weer de houder van de rekening opbellen.

Lekker handig geregeld dus ;). Beetje in paniek erover geweest?

Ps. schrijf iets duidelijker, iets meer enters enz ;)
Ik snap jou antwoord niet helemaal, ik zou toch moeten vragen of de postbank ditzelf alsnog kan terugboeken, dan heb ik tenminste niet de zenuwen of ik wel/niet me geld terug krijg. €168 is een best bedrag als je nagaat dat ik het minimuloon van een 20jarige verdien en een huishouden run :-(

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

IceStorm

This place is GoT-like!!!

De Postbank gaat dit bedrag niet voor je terugboeken, onder geen enkele voorwaarde. Je bent zelf verantwoordelijk voor je overschrijvingen. Ik zou (zeker gezien het positieve contact met de foutieve "eigenaar") gewoon wachten tot het geld weer terug geboekt is.

Met de Postbank dingen afspreken heb ik persoonlijk hele slechte ervaringen mee :).

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Postbank zelf zal het neit terug schrijven, maar het kan de eigenaar van die rekening vragen dat te doen ;-) dus je moet toch bij de postbank zijn!

There is no place like ::1

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Dat is nu net een van de redenen dat ik niet wil internetbankieren, maar gewoon telebankieren!!!
Bij Girotellen (offline bankieren dus) kun je voordat je online gaat, je opdrachten eerst nog kontroleren.

• djgear17
donnervogel schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:41:
Dat is nu net een van de redenen dat ik niet wil internetbankieren, maar gewoon telebankieren!!!
Bij Girotellen (offline bankieren dus) kun je voordat je online gaat, je opdrachten eerst nog kontroleren.
Hier kun je het ook wel controleren, maar het was een nummer met tig nullen en dan maak je helaas snel een fout, en het is jammer dat je alleen automatische incasso's binnen 30 dagen terug kunt boeken

• djgear17
swampy schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:40:
Postbank zelf zal het neit terug schrijven, maar het kan de eigenaar van die rekening vragen dat te doen ;-) dus je moet toch bij de postbank zijn!
Waarom niet, het is me een keer eerder gebeurt bij de sns, en die wilden het wel terugstorten.

• T4F.nl_Muad
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-02-2025
Even off-topic

@Donnervogel
Met internetbankieren van de postbank word de naam en eigenaar van het giro of banknummer gecontroleerd als je op versturen drukt. Komen deze niet overeen, wordt er een waarschuwing gegeven. Waterdicht imo, maar andere banken doen hier niet aan voor zover ik weet.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
djgear17 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:45:
[...]

Waarom niet, het is me een keer eerder gebeurt bij de sns, en die wilden het wel terugstorten.
Misschien omdat als de bank dit standaard doet dat dan een heleboel mensen iets gaan bestellen ergens en dan een half uurtje later het geld weer terug willen hebben van de bank waar het naartoe gegaan is.
Normale procedure in zo'n geval is dat de sns / postbank contact opneemt met de klant en vriendelijk vraagt of deze het geld weer terug wil storten naar jou. De bank zelf doet niets, wil de klant dit niet doen dan wordt jij vriendelijk teruggebeld dat het niet kan want klant wil het niet.

Maar in het vervolg gewoon even beter opletten, want jij doet alle acties en maakt alle fouten, dus hoeft de bank / begunstigde niks voor jou te doen ( aardigheid des persoons en klantvriendelijkheid daargelaten )
Zelfde verhaal is trouwens ook de reden waarom alleen automatische incasso's terug te draaien zijn ( want bij deze geef je 1 keer toestemming die bij geen tegenbericht aan de bank tot in het oneindige geldig is, daarom is dit de enige uitzondering )

• djgear17
Gomez12 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 23:01:
[...]

Misschien omdat als de bank dit standaard doet dat dan een heleboel mensen iets gaan bestellen ergens en dan een half uurtje later het geld weer terug willen hebben van de bank waar het naartoe gegaan is.
Normale procedure in zo'n geval is dat de sns / postbank contact opneemt met de klant en vriendelijk vraagt of deze het geld weer terug wil storten naar jou. De bank zelf doet niets, wil de klant dit niet doen dan wordt jij vriendelijk teruggebeld dat het niet kan want klant wil het niet.

Maar in het vervolg gewoon even beter opletten, want jij doet alle acties en maakt alle fouten, dus hoeft de bank / begunstigde niks voor jou te doen ( aardigheid des persoons en klantvriendelijkheid daargelaten )
Zelfde verhaal is trouwens ook de reden waarom alleen automatische incasso's terug te draaien zijn ( want bij deze geef je 1 keer toestemming die bij geen tegenbericht aan de bank tot in het oneindige geldig is, daarom is dit de enige uitzondering )
Oke ik snap hem, alleen dan vraag ik mij aleen af waarom ze me adviseren om morgen ochtend contact op te nemen met de afdeling zakelijk ( het ging om een bedrijf waar ik de foutieve boeking na toe heb gezonden). Dan zou je haast gaan denken dat ze TOCH wat voor je kunnen doen.
Pagina: 1