[Photoshop] cmyk > Spot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125661

Topicstarter
Hi,

Weet iemand hoe je een bestaande image kan converteren naar 3 spot kleuren image.

Na wat tuts op het net gelezen te hebben, kan ik wel speciale channels aanmaken met die specifieke spot kleur, maar alles wat ik dan ga tekenen ziet er niet meer uit.

Ik wil niet een fullcolor image converteren maar een image die wel met de 2 pantone (+wit) kleuren is gemaakt.

Artax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zitten er ook verlooptinten in? zo ja dan weet ik het niet 123, anders: select color range en op de juiste plaat plakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

het ligt een beetje aan het soort bestand.. maar in de regel heb je voor elke afbeelding genoeg aan 3 kleuren. gewoon zorgen dat je maar in 3 kanalen wat hebt zitten, ookal is het een cmyk bestand en die kanalen in gewenste kleur laten uitdraaien. Maar wat je het slimst kunt doen ligt erg aan de plaat die je in 3 kleuren wilt drukken. Ik ben vroeger erg druk geweest met vlaggen voor bv coca cola en dan moest was het bv 6 kleuren totaal en moest je de twee steunkleur films (naast de cmyk) scheiden van de rest. Maar wat een handige manier is dat ligt nogal aan het beeld.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-07 14:46
Waar ik met zeefdrukken een paar keer mijn neus aan gestoten heb is het feit dat je daarin (behalve met speciale inkt) echt kleuren over elkaar drukt. Als je dan een afbeelding uitprint en de CMYK uitdraaien gaat gebruiken krijg je dat de laatste kleur de rest gewoon bedekt. Geeft overigens soms een verrassend mooi effect, maar niet beoogd.
Maar om CMYK naar Spot om te zetten moet je inderdaad naar de dichtsbijzijnde kleuren in het CMYK kijken en deze kopieren in de spot laag. Daarna enigszins bijwerken met Curves om de balans wat te herstellen. Maar hoe je dat verder doet is ook afhankelijk van welke spotkleuren (complementair of juist niet).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Savantas schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:42:
Waar ik met zeefdrukken een paar keer mijn neus aan gestoten heb is het feit dat je daarin (behalve met speciale inkt) echt kleuren over elkaar drukt. Als je dan een afbeelding uitprint en de CMYK uitdraaien gaat gebruiken krijg je dat de laatste kleur de rest gewoon bedekt. Geeft overigens soms een verrassend mooi effect, maar niet beoogd.
Dat hoeft natuurlijk niet, als je slim bent en zorgt dat je de kleurscheidingen goed hebt in de kanalen heb je daar geen last van. Ik zou in geval van TS ook gewoon de bestaande kanalen gebruiken die al in een CMYK bestand zitten. Hoef je niet met spotkleuren en DCS2.0 te klieren en kun je gewoon tegen de drukker zeggen dat ie het cyaan filmpje in bv PMS 129 moet druken etc. En dan heb je het voordeel dat je meteen goede rasterstanden hebt ter voorkoming van moiré. Het is dan het slimst om in geval van 3 kleuren Cyaan/Magenta/Zwart kanaal te gebruiken en Geel kanaal gewoon leeg te laten gezien de rasterstand van 90 graden het meest moiré gevoelig (en daarom heeft Geel um ook gekregen, minst opvallende kleur).

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn