Toon posts:

Omtrend geheugenbandbreedte en DMA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bon, we willen hier op school een nieuwe Oracle-server zetten.

Mijn vriend wil per sé een LGA775 prescott met DDR2, omdat volgens hem Oracle gewoon puur geheugenbandbreedte nodig heeft. Immers, die spreekt meteen via DMA (dus zonder tussenkomst vd CPU) het geheugen aan. We werken trouwens met RAID5.

Nu, ik ben verrevan een AMD fanboy (heb zelf zowel AMD's als Intels thuis), maar ik weet toch dat de gewone A64 de gewone PIV serieus onder zijn kont schopt. En dit op bijna alle fronten.

Dus nu vraag ik mij af of een PIV wel degelijk zoveel beter gaat zijn, gewoon door 533MHz DDR2 ram. Ik vraag me zelfs af of zijn PCI-bus niet gewoon een bottleneck gaat vormen...

En ja ik weet het, ik kan google gebruiken voor benchmarks op te zoeken, maar ik surf momenteel op 14.4K (rot telemeter) dusja...

De eerste die dus met mooie benchmarks/grafieken/reviews afkomt waarmee ik iets ben, betaal ik een pint ;)

Dus ff concreet: A64 3000+ met een gig DDR400 D/C of een PIV 530 met een gig DDR2-533?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 21:42 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Ten eerste veegt een A64 idd de vloer aan met Intel, de enigste intel die een beetje bij blijft ( en soms wat kan winnen) is de P4-M (op een redelijk hoge snelheid) en de 600 serie.

Ten 2e:

Wat betreft die bandbreedte waar je maat het over had:

Een 530 met DDR2-533 blijft steken op +/- 5400mb/sec(met nog hele brakke timings ook :r ), terwijl een A64 (bv winchester/venice core) met 2 latjes DDR400 (redelijk agressief) al rond de 6000mb/sec zit in dual channel opstelling.

Laat hem de winst maar uittellen.

Vergeet ik er trouwens nog bij te vertellen dat je de A64 goed en stil kan koelen, terwijl je de laatste intels niet echt stil meer kan noemen door de warmte ontwikkeling.

Zal zometeen een paar screenies van die 2 dumpen, moet ze eerst ff zoeken.

edit:

Zoals beloofd:
Url van het vergelijk: http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2275&p=6

[ Voor 9% gewijzigd door Banshee op 25-05-2005 22:03 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Of je de keuze op geluidsproductie moet maken lijkt me niet. Maar als je de benchmarks er op na slaat dan zijn de huidige AMD CPU's gewoon sneller. Het lijkt mij dan ook logischer om voor AMD te kiezen als je zoveel mogelijk geheugen bandbreedte wil.

Laat je vriend wat benchmarks zien en vraag dan nog eens waarom hij nou zo graag P4's wil gebruiken. Op dit moment is AMD namelijk de beste keus.

Ik zal es effe snorren naar wat benchmarks.

[ Voor 8% gewijzigd door Kawaii op 25-05-2005 22:02 ]

Verwijderd

opteron vs xeon
clickety

maar over het algemeen is het toch zo dat de hele handel door hd io beperkt wordt.
tenzij je daar een leuke oplossing voor hebt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Banshee79 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:54:
Ten eerste veegt een A64 idd de vloer aan met Intel, de enigste intel die een beetje bij blijft ( en soms wat kan winnen) is de P4-M (op een redelijk hoge snelheid) en de 600 serie.
P4-M? Je bedoelt wellicht de PM ;) Qua CPU power per MHz is de CPU performance inderdaad vergelijkbaar met die van A64. Echter de geheugenperformance is belabberd met de beschikbare geheugenbandbreedte van hooguit 3,2GB/s, daar waar de P4 en A64 elk met gemak 6,4GB/s kunnen verstouwen.
Een 530 met DDR2-533 blijft steken op +/- 5400mb/sec(met nog hele brakke timings ook :r ), terwijl een A64 (bv winchester/venice core) met 2 latjes DDR400 (redelijk agressief) al rond de 6000mb/sec zit in dual channel opstelling.

Laat hem de winst maar uittellen.
In feite een kromme vergelijking. Een P4@800 met DC DDR PC3200 zal qua memoryperformance ongeveer even goed performeren als een A64 met DC DDR PC3200. DDR2 is leuk, echter het geheugen loopt in jouw vergelijking asynchroon tov de CPU en dat leidt tot snelheidsverlies. En de hoge latencies zijn ook niet in het voordeel. DDR2 is pas nuttig bij hogere snelheden en wanneer het boeltje daadwerkelijk synchroon met de CPU draait. Bijv P4@1066 + PC2-4300 of P4@1333 + PC2-5300.

»»» [google=ddr vs ddr2]
Vergeet ik er trouwens nog bij te vertellen dat je de A64 goed en stil kan koelen, terwijl je de laatste intels niet echt stil meer kan noemen door de warmte ontwikkeling.
AMD heeft al heel lang het voordeel van C'n'Q gehad. De nieuwste P4 600 en 800 series zijn voorzien van EIST, vergelijkbaar met C'n'Q.

Topicstarter: als het jou om geheugenbandbreedte gaat, ga dan voor de Athlon64 So939 :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 26-05-2005 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geluidsproductie heeft er niet veel mee te maken, wordt toch in een server-kot gedumpt ;)

Energie, sja op de tweehonderd PC's in dit gebouw ga je die 50W extra niet merken denk ik ;) En serverkot is al gekoeld dusja.
Zoals beloofd:
Url van het vergelijk: http://www.anandtech.com/...owdoc.aspx?i=2275&p=6
Thx, zal ze morgen eens bekijken (56K is echt een zeer in de kont :/ )
opteron vs xeon
clickety
Nog maar zonder één blik te werpen op je link weet ik al dat de Opteron een schandalig hoge bandbreedte heeft :+ Maar helaas wel buiten budget 8)7
Topicstarter: als het jou om geheugenbandbreedte gaat, ga dan voor de Athlon64 So939 :)
Zat te wachten op jouw reactie ;)

Als jij dit zegt, kan het niet anders dan waarheid zijn :)

Morgen nog maar eens grondig overleggen met hem denk ik :z

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BalusC schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 14:45:
[...]
P4-M? Je bedoelt wellicht de PM ;) Qua CPU power per MHz is de CPU performance inderdaad vergelijkbaar met die van A64. Echter de geheugenperformance is belabberd met de beschikbare geheugenbandbreedte van hooguit 3,2GB/s, daar waar de P4 en A64 elk met gemak 6,4GB/s kunnen verstouwen.
[...]
In feite een kromme vergelijking. Een P4@800 met DC DDR PC3200 zal qua memoryperformance ongeveer even goed performeren als een A64 met DC DDR PC3200. DDR2 is leuk, echter het geheugen loopt in jouw vergelijking asynchroon tov de CPU en dat leidt tot snelheidsverlies. En de hoge latencies zijn ook niet in het voordeel. DDR2 is pas nuttig bij hogere snelheden en wanneer het boeltje daadwerkelijk synchroon met de CPU draait. Bijv P4@1066 + PC2-4300 of P4@1333 + PC2-5300.

»»» [google=ddr vs ddr2]
[...]
AMD heeft al heel lang het voordeel van C'n'Q gehad. De nieuwste P4 600 en 800 series zijn voorzien van EIST, vergelijkbaar met C'n'Q.

mijn ddr2 400 in een FSB 800 is dus helemaal zo gek nog niet ;) (wist ik al)

maar voor TS, die geheugenbandbreete is voor een P4 van veel groter belang dan een AMD64 een P4 met DDR2 533 heeft vanzelfsprekend meer bandbreete dan DDR400 maar door hier boven staande genoemde dingen heeft hij er weinig aan, het is een paardemiddel, en een P4 600 serie is een 500 serie met 64bit instructies er opgeschoeft (hij is in 32 bit instructies ook sneller dan in 64 bit) dus dat heeft er dacht ik niets mee te maken maar correct me if i'm wrong!

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De P4 heeft inderdaad veel bandbreedte nodig, echter een P4@800 kan maximaal 6,4GB/s verwerken. Dual Channel DDR PC3200 voldoet daar precies aan. Dual Channel DDR2 PC2-3200 ook, echter het heeft te kampen met te hoge latencies. Daarom is DDR2 pas interessant bij hoge snelheden: PC2-5300, PC2-6400, etc, simpelweg omdat DDR zulke snelheden niet kan halen. Maar dan moet de CPU nog wel synchroon aan het geheugen draaien :)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 26-05-2005 20:36 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BalusC schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 20:35:
De P4 heeft inderdaad veel bandbreedte nodig, echter een P4@800 kan maximaal 6,4GB/s verwerken. Dual Channel DDR PC3200 voldoet daar precies aan. Dual Channel DDR2 PC2-3200 ook, echter het heeft te kampen met te hoge latencies. Daarom is DDR2 pas interessant bij hoge snelheden: PC2-5300, PC2-6400, etc, simpelweg omdat DDR zulke snelheden niet kan halen. Maar dan moet de CPU nog wel synchroon aan het geheugen draaien :)
ik weet het, heb zelf deze vraag nog eens gesteld een tijdje terug, toen werd mijn vermoede bevestigt, ddr2 heeft bij hogere snelheden ook hogere latencies, 400mhz loop op 3 xxx 533 bijna altijd op 4 xxx, vind het nogsteeds een brak paardemiddel van intel :/ en nu wil AMD ook op ddr2 gaan, wat weten zij wel wat ik niet weet, maar tot zo ver mijn offtopic gezwam :X

vond het overgens ook al zo vreemd dat iemand wist te posten dat AMD 64 bandbreete anders is dan P4 :?

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Pagina: 1