Toon posts:

A7N8X Deluxe boot niet, net geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

Ik had een A7V8x-x, die ik zojuist heb vervangen voor een A7N8X deluxe. Ik heb de agp kaart erin gedrukt, geluids kaart enz. Ook de reset stekker (inmiddels al een verwijderd) en de Power stekkertje.

De fans beginnen wel met draaien, maar het lampje van het beeldscherm blijft knipperen, en er gebeurt niks.... Ik heb geen idee wat dit kan zijn. Ik neem aan dat de 2 stekkertjes wel goed zijn aagesloten, anders zou de pc wel niet aangaan

afbeelding: http://home.zonnet.nl/jeroenbroens/a7n8x.jpg

Ik heb de FAQ gelezen, maar volgens mij staat daar niet in wat ik zoek

Verwijderd

dat klinkt bekend.. zie mijn post:

Boot hapert

sterker nog.. mijn beeldschermlampje blijft ook knipperen. Met ups en downs wil die wel en niet booten.. |:(

En ik heb ook al vanalles geprobeerd.. andere voeding, batterijtje veranderen. Wel/niet aarden stopcontact. Lukt allemaal niet!

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 20:54 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Check allebei de elco's van jullie grafische kaarten eens... staan die bol of hebben die gelekt?
En een beetje bol is ook bol :P

specs

Verwijderd

Topicstarter
jij kan nog in de posten. die van mij post niet eens. gebeurt 0,0. alleen de fans beginnen met draaien

Verwijderd

Topicstarter
J0J0 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:55:
Check allebei de elco's van jullie grafische kaarten eens... staan die bol of hebben die gelekt?
moet ik eens proberen te posten zonder grafische kaart dan?
Voeding lijkt me wel goed, draaide prima met vorige moederboard en is een Aopen 300watt

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 20:57 ]

• J0J0
Nee je moet je grafische kaart eens inspecteren op elco's (condensatoren) die bol staan?
Lijkt me het beste dat je dan ff de kaart eruit haalt. De pc hoeft dus niet aan ;)

specs

Verwijderd

J0J0 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:55:
sorry elco's.. klinkt als airco.. maarja die zullen vast niet lekken ;)
Was dat elco? --edit--(ahh condensatoren.. naja der is geen kaart dus)--edit--

Ennuh ik boot met ups en downs, soms doet iet het wel en soms doet die het niet, kan af en toe gewoon in windows komen. Btw er is geen grafische 'kaart' hey.. die zit onboard bij mijn mobo.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 21:01 ]

• J0J0
Ja dat heb ik dus ook gehad met mijn geforce 2 Ti... naar verloop van tijd kon ik dus NIET meer in windows komen. Heb een tijd met een veel ouder kaartje gedraait :(
Kwam ik erachter dat de elco's (condensatoren dus, je weet wel die torentjes op het pcb van de grafische kaart :P) bol stonden.
Heb ik een oud mobo uit de kast getrokken dat ongeveer dezelfde waarden elco's erop had en die omgesoldeerd..... resultaat is een weer werkende geforce 2 Ti. :D

Ow zo... nou in dat geval check je moederbord op bolstaande/lekkende elco's :P

[ Voor 10% gewijzigd door J0J0 op 25-05-2005 21:01 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
ik kan nergens bolstaande of lekkende elco's vinden.

Kan het aan de processor liggen? die is wel van het ene moederboard naar de andere gegaan, maar da's dan ook het enige :(

hij post dus niet! alleen de fans gaan draaien en het toetsenbord lampje flikkert een keer

Verwijderd

Ik zie op het mobo ook geen opvallende dingen aan de elco's!

• J0J0
Ja het is mogelijk ja.

Als je de cpu eruit haalt en dan probeert te booten (en er is een speakertje aangesloten op het moederbod) dan hoor je als het goed is geluidsignalen dat de cpu een fout geeft.
Als je het geheugen eruit haalt idem. Als je geen gepiep krijgt bij geen van beiden kun je ervan uit aan dat je moederbord dood is.

Als het goed is kun je in de handleiding van je moederbord terug vinden hoe je het stekkertje van die speaker op je mobo aan moet sluiten.

Sommige moederborden hebben trouwens ook leds die foutcodes aan kunnen geven.
In je handleiding van je moederbord staat ook wat die betekenen.

[ Voor 37% gewijzigd door J0J0 op 25-05-2005 21:12 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
k heb dat geluidsstekkertje nog niet aangesloten, zal even heel goed kijken hoe die aangesloten moet worden

Verwijderd

Topicstarter
ok, geen geluid, helemaal niks

• J0J0
:X

Heb je dan bijv je geheugen er al uitgehaalt en proberen te booten?

[ Voor 95% gewijzigd door J0J0 op 25-05-2005 21:15 ]

specs

Verwijderd

Bij mij wel.. geheugen eruit en mobo piept.. maarja hij boot af en toe dan ook wel dus was wel te verwachten. En soms dus als ik de voeding aandoe gaat hij spontaan booten.. snap er niks van.

• J0J0
Kingofthewolves... heb jij als eens je spanningen van je voeding doorgemeten dan?
Kan ook zijn dat die niet voldoet en af en toe niet genoeg voltage levert of niet helemaal stabiel is.

specs

Verwijderd

Topicstarter
zonder geheugen post niet. zo is het stekkertje aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/jeroenbroens/geluid.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 21:20 ]

Verwijderd

Voeding al gewisseld, zie mijn topic: Boot hapert
Heb de oude Aopen 250 W voeding ff vervangen voor die van me eigen computer.
Zalman.. werkt perfect in mijn computer en mag ook wel ook.. koste best wat hoor, denk niet dat het daar aan kan liggen!!!

Verwijderd

Topicstarter
maar die voeding deed het een paar uur geleden nog perfect, met goede lijnen! ook is het 300 watt, en heb een vrij kale computer. helemaal nu, niks op aangesloten bijna

• J0J0
300 watt zegt niks... als het een B-merk voeding is kan het zijn dat die krap 200 watt levert.
Het ligt er verder ook aan wat voor hardware je verder in je pc hebt. Als je een zuinige processor en zuinige videokaart hebt moet het lukken... je gehele hardware specs posten is dus wel fijn.

Ik gok op het moederbord.... tja moeilijk

[ Voor 8% gewijzigd door J0J0 op 25-05-2005 21:23 ]

specs

• J0J0
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:18:
zonder geheugen post niet. zo is het stekkertje aangesloten:

[afbeelding]
omdraaien...

specs

Verwijderd

Topicstarter
dat helpt niet, blijf geen post houden. ook niet zonder Geheugen/Videokaart

• J0J0
nee oke maar het ging me erom of je piepjes zou horen of waarschuwingen...

specs

Verwijderd

Topicstarter
die hoor ik dus ook niet nee :) sorry, dat bedoelde ik

• tweakers.not
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-07 09:49
Mijn ervaring met dat moederbord en niet booten zal ik even vertellen. Heb toen vanalles geprobeerd, misschien heb je er wat aan.

Ik heb wel eens met mijn geheugensetting lopen spelen, liep vast, vervolgens reboot. PC was vervolgens door, alleen ventilatoren. Kreeg hem niet meer aan de praat, geen beeld, niet booten en ook geen pratende dame met een foutmelding. Uiteindelijk wel weer. Later nog een keer gehad. Zelfde manier opgelost.

Wat ik gedaan heb.

-alle kaarten er uit, alles los qua floppy, hd.
-bios reset (batterij er uit en de juiste pinnetjes connecten voor aantal seconden, staat wel in de handleiding en batterij er weer in)
-andere oude (agp) videokaart er in
-1 geheugenbank er uit, dus booten met 1 reepje (weet niet welke bank, heb wel eens gewisseld geloof ik)

PC aan, BEELD!
bios defaults, save
PC weer uit, oude videokaart er uit, de juiste er weer in, ander spul aansluiten en klaar.

Mijn pc
A7N8X deluxe
AMD 2800XP
2x 256 3200 ddr
asus geforce2 v7700 deluxe agp / gigabyte radeon 9800 pro

[ Voor 3% gewijzigd door tweakers.not op 25-05-2005 21:33 ]

• J0J0
Zo das een redelijke omslachtige oplossing dan :D Wel mooi als het werkt natuurlijk :P

specs

Verwijderd

Topicstarter
ik kan die powerknop aansluiting niet verkeerd om hebben toch? want dan zou niks werken denk ik :P

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik zou van de rest van de stekkertjes ook maar eens nakijken of ze goed geplaatst zijn. Er liggen er best nog wel wat los..... ;)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
wat los ligt is de front audio en front usb. evenals de reset ding en hdd led

• J0J0
tja lijkt mij (bij de pwr knop) geen verschil maken...
Maar houd maar aan dat bij de stekkertjes de letters naar de bodem van de kast staan.

specs

• tweakers.not
omslachtig wel... maar bij halve maatregelen werkte het niet... op een gegeven moment ga je echt alles proberen om maar weer beeld en ratelende harddisks te krijgen :)

Verwijderd

Topicstarter
J0J0 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:43:
tja lijkt mij (bij de pwr knop) geen verschil maken...
Maar houd maar aan dat bij de stekkertjes de letters naar de bodem van de kast staan.
ok, dan weet ik dat iig... ik denk dat het mobo gewoon dood is?

post niet, piept niet. Ook niet zonder of met AGP kaart en/of Geheugen ( 1 of 2 reepjes )

• J0J0
Heb je dan niet getest ZONDER geheugen?
Ja ik ga uit van het moederbord maar daar ben ik natuurlijk niet zeker van.
Heb je die procedure die iemand net aangaf al geprobeerd?

[ Voor 64% gewijzigd door J0J0 op 25-05-2005 21:48 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
ik ben inmiddels zover

Gistereavond IDE kabels er nog een uitgehaald, 1 reepje geheugen en hij postte. Bios goed ingesteld, kabels er weer in en geheugen, werkte toen weer.
Windows wou niet starten, maar dat vond ik niet vreemd na een moederboard wissel. XP cd erin, maar die kon niet installeren omdat er direct al een fout was? regel 2000 zoveel....

Nu nog maar eens proberen met 1 reepje geheugen dan

Update:

1 geheugen bank op verschillende plaatsen geprobeerd. zonder videokaart en met, bios reset (meerdere keren) zonder ide kabels e.d. Nog steeds helemaal niks

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 11:25 ]

• tweakers.not
En een àndere videokaart dan? Eventueel een 1mb pci kaartje?

Verwijderd

Topicstarter
er gebeurt ook niks zonder videokaart.... maar hij deed het gisteren wel eventjes

Kan het ook zijn dat er (meestal) niks gebeurt omdat de CPU koeler 180graden gedraait is ( ik weet niet zeker of dit aan de orde is namelijk)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2005 12:07 ]

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
En natuurlijk memtest 86 even uitvoeren.. loopt die goed door.. dan is je cpu/mobo/geheugen wel in orde :) Zo niet, dan is 1 van de onderdelen, waarschijnlijk het geheugen, kapot.

http://www.memtest.org/do...test86+-1.55.1.floppy.zip

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik werk zit nu voor de betreffende pc..

Ik las, dat als je pc niks deed, het waarschijnlijk aan de processor lag. De pc heeft dus wel een aantal keer geprobeerd te booten, nadat de post was gelukt, maar wel met allemaal fouten.

Dus proc eraf gehaald, heatsink 180 graden gedraait, en ding post meteen @ 75 graden :S
Dus heatsink er weer af. Zorgvuldig koelpasta opgedaan, en geprobeerd het koelblok er zo recht mogelijk op de krijgen, zonder te schuiven met het vastmaken aan de socket.

Ding aan, post direct @ 26graden.... dat was beter.
Het is dus waarschijnlijk toch die cpu geweest die het even heeft gedaan. Hopelijk blijft het hierbij.

Bedankt allemaal

• tweakers.not
Uum... weet niet welke heatsink je hebt, maar bij mij (Spire whisperrock iv) kan hij er ook maar op één manier op. Er is namelijk een randje uit het blok gefreesd zodat hij niet rust op de socket. Ook zit de koperen kern dat recht boven de core. Maar kan bij andere heatsinks natuurlijk anders zijn.

Maar ook met een slecht gemonteerde heatsink (lees koelproblemen) zou hij na en tijdje uit te hebben gestaan in ieder geval door de post moeten komen. Hij is natuurlijk niet binnen 15 seconden een keramische kookplaat. Misschien dat alles gewoon niet goed contact heeft gemaakt.

Maar mooi dat het nu voor mekaar is en hopelijk was dat inderdaad het probleem!

Verwijderd

Topicstarter
het is de standaard heatsink. Ik had het ding dus wel in de goede richting geplaatst, maar blijkbaar zat er toch iets niet helemaal lekker.

Ik heb inmiddels XP geinstalleerd, en nu de broodnodige programma's met 3 tegelijk aan het installeren, het probleem lijkt me dus echt opgelost.

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Heb precies hetzelfde gehadmet mijn A7N8X Deluxe......

Is of cpu of kapot of incompatibel geheugen. Omruilen dus want hier is echt niks aan te doen (behalve heel misschien een BIOS flash).

Ik had het met Corsair XMS geheugen. Vond later op de site van asus terug dat revisie 1.2 van dat geheugen wel werkte dus toen meteen omgeruild in de winkel.

Sluit anders je audio eens aan. Als voice reporting aan staat in je BIOS zal een (uiterst slecht verstaanbare) vrouw iets roepen over je bootstatus.

Maar goed, ik las dus niet goed dus het is al opgelost. Gelukkig maar!

[ Voor 8% gewijzigd door acidfever op 27-05-2005 12:16 ]

Pagina: 1