Toon posts:

Computer opgeblazen

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik hou dit even kort, ik heb op één of andere manier een verkeerd voltage door mijn PC gekregen en hij is toen ontploft.
Er kwam rook uit de voeding, die heb ik inmiddels vervangen, maar m'n PC doet het nog steeds niet. Ik heb er samen met een vriend naar gekeken en er blijkt wat meer kapot te zijn maar we weten niet precies wát, en wat er vervangen moet worden.

Ik heb ( of eigenlijk had ) een:
-AMD Athlon 64 3200+, blijkbaar kapot
-2 keer 512 RAM, werkt nog
-2 Maxtor HDD, de primaire C schijf is zeker kapot, de secundaire weten we niet zeker
-Ati Radeon 9800 XT, werkt nog
-ASUS moederbord ( denk ik )

Iniedergeval, mijn RAM, voeding en videokaart werken nog, alleen gaat mijn PC niet aan. Nu is de vraag: kan een PC zonder harde schijf opstarten, echt alleen al aan gaan, want dan is het zeker dat mijn moederbord en / of processor kapot zijn.
Ik ben niet echt nummer 1 in computers bouwen dus als er domme dingen tussen staan...dan weet je het alvast.

Ik heb in de tussentijd toch al een ASUS S-939 moederbord gekocht met een AMD Athlon 64 3800+ S939 processor en een externe USB 2.0 schijf van Maxtor, nu heb ik nog een vraagje: werkt een PC ook met alleen een externe schijf of móet je ook minimaal één interne hebben?

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

een mobo plus videokaart zou al beeld moeten geven, zoniet, dan is er al iets kapot.
Harde schijven ed. dat is niet noodzakelijk.
Let wel, kapotte hardware die er wel opzit kan voorkomen dat de rest werkt.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
Ik denk dat je er zonder werkende Processor ook geen beeld uit krijgt hoor. Is bij mij iig nog niet gelukt, maar who knows...

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zonder hardeschijf moet je idd gewoon beeld kunnen krijgen. Als geheugen werkt en videokaart ook , dan ligt het waarschijnlijk aan je CPU en/of mobo. Zonder een van deze start je pc natuurlijk helemaal niet op dus je kan t alleen controleren met ander mobo en cpu voor t zelfde socket.
Maar, hoe krijg je t voor elkaar? Rook uit je kast :X

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hulpkreet uit topictitel gesloopt. Je bent echt niet de enige die hier hulp nodig heeft ;)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Mithras86 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:39:
Zonder hardeschijf moet je idd gewoon beeld kunnen krijgen. Als geheugen werkt en videokaart ook , dan ligt het waarschijnlijk aan je CPU en/of mobo. Zonder een van deze start je pc natuurlijk helemaal niet op dus je kan t alleen controleren met ander mobo en cpu voor t zelfde socket.
Maar, hoe krijg je t voor elkaar? Rook uit je kast :X
Waarschijnlijk de 110volt knop op de voeding omgezet ;)

Het zal inderdaad een beetje aan je moederbord/bios liggen of je zonder cpu beeld krijgt, maar in principe moet het kunnen.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

een pc heeft nodig om op te starten:

Moederbord, Processor, Geheugen. En voor het beeld opzich wel makkelijk een videokaart maar de pc moet zonder dit al wel aan gaan.

Ruik je iets verbrands bij je processor, moederbord? eventueel dat even nakijken (ruiken :) )

Verwijderd

Atgast schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:58:
[...]

Waarschijnlijk de 110volt knop op de voeding omgezet ;)

Het zal inderdaad een beetje aan je moederbord/bios liggen of je zonder cpu beeld krijgt, maar in principe moet het kunnen.
dat heb ik dus op mijn werk gehad, daar stond ook de schakelaar om op 110 en tada ik hing er met mn hoofd bij om de stekker in de voeding te stoppen, opeens kwam er een blauwe vonk naar me toe. dat was meteen het einde van de voeding, pc heeft het wel overleefd.

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij ontplofte de voeding naast m'n oor, dat was minder fijn :P
Maar iniedergeval bedankt voor de reacties, het zal me verder wel lukken hoop ik, op de nieuwe voeding zit gelukkig geen voltage switch, kneus-proof dus

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 23:48

r0b

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:59:
een pc heeft nodig om op te starten:

Moederbord, Processor, Geheugen. En voor het beeld opzich wel makkelijk een videokaart maar de pc moet zonder dit al wel aan gaan.

Ruik je iets verbrands bij je processor, moederbord? eventueel dat even nakijken (ruiken :) )
Geheugen is niet nodig om op te starten hoor, en een CPU in principe ook niet (that is: als je BIOS beeps "opstarten" wil noemen).
Zonder geheugen, met een videokaart, moet je in ieder geval je POST scherm zien. :)

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-08 11:29
Zonder geheugen beeld zien: nou ik vindt het knap hoor. Is mij nog nooit gelukt!
kan een PC zonder harde schijf opstarten, echt alleen al aan gaan, want dan is het zeker dat mijn moederbord en / of processor kapot zijn
Ja dat kan wel, maar dat betekent niet dat je dan kan vaststellen dat je moederbord en / of processor kapot is, ik bedoel hoe weet je zeker dat je RAM nog werkt?!
Er kwam rook uit de voeding, die heb ik inmiddels vervangen
Met wat voor voeding heb je voeding vervangen?

Brand het ledje op je moederbord? ja, dan is er waarwschijnlijk niks aan de hand met je voeding, zo nee... dan licht het dus aan je voeding.
werkt een PC ook met alleen een externe schijf of móet je ook minimaal één interne hebben?
Ja, moet werken. vooralsnog een pc werkt wel zonder harde schijf.

.

Verwijderd

Topicstarter
@Nightfade:
Ik heb mijn voeding vervangen met een Zalman quiet solution voeding, eerst ging mijn PC helemaal niet aan en met de nieuwe voeding wel.
Mijn RAM hadden we ook getest en die werkte blijkbaar nog.

Dan heb ik nog één vraag: Kan een PC met alleen een externe USB-harde schijf aangezet worden om zo op die externe schijf Windows te zetten, of heb je een interne schijf nodig om daar Windows op te zetten en dient een USB schijf alleen als 'extra' schijf

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als jouw PC van USB kan booten (check bootvolgorde-instellingen in BIOS en/of de handleiding), dan is het in principe geen probleem :)

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je kan normaal booten van een USB-schijf (dus extern) bij moderne moederborden. (Aangeven in BIOS) En dan kan je daarop Windows gaan installeren. (Of installeer die bij je vriend er al op). Succes :)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt allemaal :)
Ik ga binnenkort maar is aan de slag

Verwijderd

je kunt gewoon je pc aanzetten maar je komt dan niet verder dan de bios!

als je nog genoeg garantie hebt kun je je defecte onderdelen terugkrijgen omdat het in de voeding zat.

Verwijderd

probeer de onderdelen op een pc te testen waarvan je zeker zijt dat hem werkt. dan test je gewoon alle hardware 1 voor 1. dan zal je wel snel da kapotte onderdelen vinden.

Verwijderd

USB HD kan idd in principe wel, maar verwacht niet dat dit in windows lekker snel werkt. Een externe shijf via usb is nou eenmaal veeel langzamer als een interne schijf

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:34
Mizitras schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 14:52:
En dan kan je daarop Windows gaan installeren. (Of installeer die bij je vriend er al op). Succes :)
Een HD met windows installatie is systeemgebonden hoor voor zover ik weet, aangezien alle info in de win installatie zit betreffende hardware en systeeminstellingen...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC werkt weer, en hij start lekker snel op :P
Anyhoo, Windows wil hij niet installeren op de USB schijf, dus ik heb voor de zekerheid een 80 gig schijf gereserveerd, die komt morgen pas, vandaag mag ik een schijf van een vriend lenen dus dat komt goed ;)
Pagina: 1