[netwerk] softwarematig switch poorten in-/uitschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views sinds 30-01-2008

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
In een hotel hebben wij (onder andere) een UTP netwerk bekabeld. De opdrachtgever heeft ons ook gevraagd de netwerkhardware aan te bieden. Hij heeft ons gevraagd om uit te zoeken wat de kostenverschillen zijn tussen
* internetverbinding op alle kamers "always on" - dus gewoon alles permanent in de switch patchen
* internetverbinding alleen voor extra betalende klanten

Voor deze laatse optie ben ik aan het verzinnen hoe dit het mooiste opgelost kan worden.

Het makkelijkste is natuurlijk om alleen de extra betalende klanten gewoon door te patchen naar de switch. Dit heeft als nadeel dat voor elke nieuwe gast die juist wel of juist geen internet wil, iemand naar de patchkast moet lopen en uit moet zoeken welke poort er gepatched moet worden. De initiële kosten hiervan liggen uiteraard niet hoger dat de "always on" kosten. De exploitatie kosten liggen uiteindelijk natuurlijk relatief hoog.

Een tweede mogelijkheid is wellicht dat alle poorten gepatched worden, en dat softwarematig heel; simpel vanuit de receptie (bijvoorbeeld middels een webinterface) in de switch is aan te sturen welke poorten ingeschakeld dienen te zijn. Zijn er switches te verkrijgen waar iets dergelijks mee te regelen is?

Een derde mogelijkheid is om internet te laten verlopen via een server waar eerst (bijvoorbeeld middels een intranetsite) op ingelogd dient te worden. De "betalende" klanten kunnen dan gewoon een kaartje met het adres van de intranetsite en een login/password voor een bepaalde tijd internettoegang krijgen. Een en ander moet dan uiteraard vanuit een pc in de receptie relatief eenvoudig in te stellen zijn.

Hoe denken jullie hierover; en op welke manier(en) zou dit het beste, makkelijkste en goedkoopste opgelost kunnen worden voor onze klant?

Dat dan weer wel......

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De HP ProCurve 2524 zou een mooie oplossing zijn. Deze switch heeft een webinterface waarmee je heel eenvoudig de poorten aan en uit kunt zetten:
Afbeeldingslocatie: http://www.totallyl33t.net/images/got/procurve_ports.png

Is met z'n €300 nieuwprijs bovendien heel betaalbaar :)

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Perfect! Ik dacht wel dat zoiets bestond, maar had het nog niet gezien. Dit is volgens mij een ideale oplossing voor onze klant.

Dat dan weer wel......

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry hoor, maar ik denk dat je eerst zelf maar eens het een en ander zelf uit moet zoeken.
Elke goede manageable switch kan porten enablen/disablen.
De een alleen via Telnet, de ander zelfs webbassed.

Verder is misschien radius ook iets om naar te kijken (not sure :P).

Tijd voor een nieuwe sig..

Dit topic is gesloten.