Het bestand of de map C:\$MFT is beschadigd en onleesbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 13.392 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144565

Topicstarter
Beste experts (dat hoop ik tenminste),

De laatste tijd heb ik last van een vreselijke error. Ik krijg na een tijdje in xp de volgende error:

"Toepassingspop-up: Windows - Beschadigd bestand : Het bestand of de map C:\$MFT is beschadigd en onleesbaar. Voer het hulpprogramma CHKDSK uit."

Hierna kan ik heel moeilijk nog ergens bij, allerlei dingen verdwijnen (zoals de letters start van de startknop) en ik kan niet meer openen, want alles is geen geldige win-32 toepassing.

CHKDSK (oftewel een scandisk) heeft totaal geen zin, zowel het gewone check-programma (CHKDSK) als met reparatie(CHKDSK/f)

ik heb geen virussen (zegt norton IS2005). Ik kan dus nergens meer in. Zelfs een systeemherstel kan niet, want niets is meer leesbaar.

Ik heb sinds net nog een error erbij:
Bij het inloggen, nadat je op enter drukt geeft ie aan dat ik geen wisselbestand heb en dat windows er tijdelijk eentje aanmaakt. Deze staat echt uit (opgezocht), maar wil niet van 0mb wisselbestand meer maken, zelfs niet handmatig.

Kan iemand mij asjeblieft helpen, ik ben echt ten einde raad...
Het enige wat ik weet wat ik nog kan doen is formatteren en opnieuw XP erop zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Zet S.M.A.R.T eens aan in je bios. Misschien is je HD toch aan het overlijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109978

Was ook mijn eerste gedachte.. Waarschijnlijk is de HD naar de eeuwige jachtvelden

Wat je nog even kan proberen is kijken of de IDE kabel mogelijk deels is losgeraakt(vergezocht in dit geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

$MFT is je master file table, ofte het stuk van je harde schijf waar staat welke bestand waar staat als'k me niet vergis..

ik neem er ff me cursus NTFS bij.. secondje

ok, als je MFT kapot is ziet het er niet goed uit...het is dus idd dat stuk van je HD.

ik zou in deze volgorde:
je harde schijf backuppen (evt met een programma als GetDataBack) dan een utility van de HD fabrikant draaien en kijken of je hardde schijf nog fit is...

de kans is groot dat je harde schijf bad clusters gekregen heeft in je MFT.

[ Voor 57% gewijzigd door H!GHGuY op 25-05-2005 20:04 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Idd zoals HIGHGuY zegt - als je MFT corrupt is (MFT is zeg maar de FAT table van je NTFS disk) dan heb je een groot probleem. Formatteren is dan iets wat ik sowieso zou aanraden, nadat je een backup hebt gemaakt, en nadat je uitgezocht hebt waardoor die MFT corrupt ging.

Kan je nog wel even vertellen welke Windows versie het hier over gaat? Dan zet ik die nog eventjes in je topic titel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
de versie is windows XP SP2
Het is een sata schijf van maxtor (120gb)

Het was er opeens van de ene dag op de andere..
De schijf is nu bijna een jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143019

elevator schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:13:
Idd zoals HIGHGuY zegt - als je MFT corrupt is (MFT is zeg maar de FAT table van je NTFS disk) dan heb je een groot probleem. Formatteren is dan iets wat ik sowieso zou aanraden, nadat je een backup hebt gemaakt, en nadat je uitgezocht hebt waardoor die MFT corrupt ging.

Kan je nog wel even vertellen welke Windows versie het hier over gaat? Dan zet ik die nog eventjes in je topic titel :)
Net als FAT gebruikt NTFS wel een kopie van je Master File Table, maar gezien de foutmelding die je krijgt is die waarschijnlijk ook al naar zijn grootmoeder. Wat je kan proberen is met een lowlevel disk editor eens te kijken op dat deel van de schijf, krijg je dan sector leesfouten dan weet je zeker dat er fouten zitten, probeer anders eens de kopie van de MFT (als dat nog kan) terug te zetten met bijvoorbeeld norton systemworks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109978

Norton systemworks !??? da's ook vloeken in de kerk zeg.. No Flame intended.
Da's eerder goed in t veroorzaken van problemen dan oplossen naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91098

Kijk eens op:

http://www.microsoft.com/...t/en-us/prkc_fil_rpjv.asp

Hier vind je meer info over NTFS en haar on-disk structures.

"If any MFT records in the mirrored range are corrupted or unreadable, NTFS reads the boot sector to find the location of the $MftMirr. NTFS then reads the $MftMirr and uses the information in $MftMirr instead of the information in the MFT."

Het lijkt er dus op dat je MftMirr ook corrupt is. Wanneer je zo ineens MFT corruptie krijgt verdenk ik in eerste instantie je hardware. Mijn advies:

- backup wat je kan
- gebruik een low-level disk checker om op bad blocks te checken

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ga dit weekend ff een back-up maken, en ff formatteren..

edit: Weet iemand misschien zo'n low-level disk checker te vinden/noemen??(op internet)

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 144565 op 27-05-2005 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143019

Anoniem: 91098 schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 23:04:
Kijk eens op:

http://www.microsoft.com/...t/en-us/prkc_fil_rpjv.asp

Hier vind je meer info over NTFS en haar on-disk structures.

"If any MFT records in the mirrored range are corrupted or unreadable, NTFS reads the boot sector to find the location of the $MftMirr. NTFS then reads the $MftMirr and uses the information in $MftMirr instead of the information in the MFT."

Het lijkt er dus op dat je MftMirr ook corrupt is. Wanneer je zo ineens MFT corruptie krijgt verdenk ik in eerste instantie je hardware. Mijn advies:

- backup wat je kan
- gebruik een low-level disk checker om op bad blocks te checken

Succes!
Dat zei ik dus ook al 2 post geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrC4u
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 22:13
Wat is je videokaart? Als je een ATi hebt en windows hebt ingesteld om je achtergrond processen te optimaliseren krijg je ook deze fouten. Zie bij ATi -> Knowledgebase -> How to Use -> System Configuration: Data corruption may occur if the Large System Cache feature is enabled in Windows XP

[ Voor 48% gewijzigd door MrC4u op 27-05-2005 11:31 . Reden: Link was aan sessie gebonden ]

..: De 3 H's van Microsoft: Herhalen, Herstarten en Herinstalleren :..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jammer, want hij is van Nvidia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:41
Anoniem: 144565 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 09:45:
ik ga dit weekend ff een back-up maken, en ff formatteren..

edit: Weet iemand misschien zo'n low-level disk checker te vinden/noemen??(op internet)
Bij maxtor; als 'ie defect is, genereert 'ie ook meteen de code waarmee de garantie kunt regelen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 14:58
Ik heb heel toevallig exact dezelfde foutmelding gehad op de pc van een klant van mij hier op mn werk.
Ging om een WD 160gb sata van 1-2 weken oud..
Geloof het of niet maar het lag aan het sata-kabeltje, vervangen door een ander nieuw exemplaar en alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

die MFTMirr is enkel van de eerste 4 entries van je MFT. dus daar staat niet alles in.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rethxoth
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Occy74 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:11:
Ik heb heel toevallig exact dezelfde foutmelding gehad op de pc van een klant van mij hier op mn werk.
Ging om een WD 160gb sata van 1-2 weken oud..
Geloof het of niet maar het lag aan het sata-kabeltje, vervangen door een ander nieuw exemplaar en alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Precies hetzelfde als jou.

Ik heb een 160gb alleen dan van 5-6 weken oud en ik krijg die error ook:
Ik heb CHKDSK geprobeerd maar de error verdwijnt niet.

Maar welk kabeltje bedoel je dan? Dan kan ik het ook proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De sata-datakabel bedoelde hij in 2005. :X :X

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rethxoth
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Guardian Angel schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 07:44:
De sata-datakabel bedoelde hij in 2005. :X :X
Lol, lette ik niet op XD Maar alsnog! Ik heb hulp nodig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat voor hulp? Wat een sata-kabel is weet je natuurlijk, want dat is heel simpel op te zoeken. De tips van hardware checken & corrigeren, backup maken, formatteren, reinstalleren en backup (van de data) terugzetten lijkt de weg om te gaan.

Over de kick van dit topic: je hebt precies dezelfde Windows versie en ook NIS2005? Dan snap ik het wel wat dat je dit (stokoude) topic kickt. Maar geef dan wel meer info over je eigen situatie, op tips in andere topics en tenminste ook feedback op alle vragen en tips in dit topic en pak er niet een regeltje uit. Hoe dan ook is het verstandig om het helemaal en goed te lezen, voor je het topic kickt met een vraag waar het antwoord zelfs in je quote staat ;)

Maar aan BalusC in "Probleem met HDD!" te zien heb je hier al een maand last van. Jouw situatie is blijkbaar behoorlijk anders dan die van de anderen. Het lijkt me daarom verstandig om even een eigen topic te openen waar je die situatie even beter uit de doeken doet. Het is op deze manier nogal moeilijk om hulp te geven. Open dus even een eigen topic en geef meer informatie, inclusief wat feedback op tips die je in dit topic, je oude topic en andere topics tegenkwam. Het is zo onzinnig om dezelfde tips te herhalen en je kunt ze beter zelf nalopen dan wachten tot iemand anders langskomt om het zelfde nogmaals te zeggen. Succes :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.