P IV 3.2E GHz cooling

Pagina: 1
Acties:

• Influxx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik was een beetje aan het rond neuzen op GoT en heb interessante dingen gelezen over CPU cooling en ik vraag me af of mijn PC niet toe is aan een betere cooling.

Mijn P IV 3.2E Ghz is idle: 61C. Stressed (wat redelijk vaak voor komt met intensief gamen) 66C.

Overige temps waarvan ik hoop dat ze ok zijn:

System: 29C
PWM (heeft dit trouwens iets te maken met mobo temp?): idle 42 stressed 45,60

Wanneer het van de zomer warmer wordt kan de CPU temperatuur misschien wel tot 70 graden oplopen.
Ik kan volgens mij de throttle niet omhoog gooien in de BIOS (deze is standaard rond de 2700 rpm). Is het aan te bevelen om dat plastic ding eraf te gooien en er bijvoorbeeld een Zalman op te gooien?
BTW: ik heb nu al 2 intake en 3 outtake case fan's dus denk niet dat ik de temp op een andere manier omlaag krijg.

ik geloof dat de CNPS7700 niet past (mobo is een Abit IC-7 en volgens de specs past de 7700 niet op een IC7-max 3 die volgens mij dezelfde lay-out heeft als de IC-7)

Bovendien ga ik wel zo verhuizen (4 hoog, geen lift :P ) en mijn PC is nu al niet te tillen dus lijkt me ALCU beter dan CU.

wat is trouwens het verschil tussen de CNPS7000A en CNPS7000B ?

Alvast heel erg bedankt voor de hulp, hulp bij het sjouwen van dat ding wordt ook erg gewaardeerd, hehehe :*)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:06

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het verschil tussen de A en B versie van de 7000 is dat de B versie 'officieel' geschikt is voor s939 voetjes. Wat ToFast zegt. :P

Een Zalman of vergelijkbare koeler is zeker aan te raden wanneer je een Prescott of een ander heethoofd hebt. :)

[ Voor 17% gewijzigd door PD2JK op 25-05-2005 18:50 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
7000b is iets beter en lichter.
Ik zou toch voor de koperen, dus cu, gaan. Deze scheelt weer 1á2 graden. Bovendien weet ik niet of je artic silver 5 koelpasta hebt, maar dat is ook de moeite waard. Scheelt ongeveer 5graden met gewone koelpasta!

• RonnieGoodvibes
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 15:54
Evt overstappen op waterkoeling:D
werkt bij vele mensen.
ga binnenkort m'n eigen pc ook op watercooling prutte(heb amd 64)die van mij komt stressed op 66 graden met de standaard amd koeler moet met waterkoeling wel beter gaan.
heb hiervoor ook intel gehad ook waterchilled stressed op 65 met waterkoeling stressed 52.
was intel pentium 3,0 ghz overclocked naar 3,4 ghz dus dat liep wel.
:)

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

• Influxx
Kan opmerken dat ik idd een flink heethoofd heb. De overige temps zullen wel ok zijn.

de 7000B Cu is misschien wel een goede optie.

Scheelt die koelpasta van Arctic dan zoveel in vergelijking met die standaard bij zalman koelingen wordt meegeleverd?

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Influxx schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 20:40:
Scheelt die koelpasta van Arctic dan zoveel in vergelijking met die standaard bij zalman koelingen wordt meegeleverd?
Tussen de 3 en 5C scheelt het wel. Arctic beweert namelijk dat ze er 99% zilver in verwerkt hebben.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

.
Prutz0r schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:07:
[...]

Tussen de 3 en 5C scheelt het wel. Arctic beweert namelijk dat ze er 99% zilver in verwerkt hebben.
Nu er toch over gepraat word, de Arctic Silver Ceramique kost duurder dan Arctic Silver 5 is die dan wel wat beter ;)

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Mja dat kun je volgens mij beter niet tussen je cpu en koeler steken, dat wordt toch hard :?
Lijkt me geen goed idee iig :P

specs

Verwijderd

@Tha#1: Het is duurder of het kost meer. Dus niet het kost duurder. 8)7
En hoe duur is dat Arctic Silver 5 ongeveer?

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik had zo'n ding met een Coolermaster Hyper6 en dat koelde super. Temps weet ik niet maar was toch wel beter dan de 7000B-cu. Zéker stiller trouwens met een papst-koeler erop! Soms krijg ik de indruk dat iedereen nogal Zalman-geil is terwijl ze qua lawaai echt niet de upper-end van de markt zijn. Het is 80% marketing en 20% échte kwaliteit. De Coolermaster is in dat opzicht niet veel beter maar hij past wel beter in je behuizing.

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:46:
@Tha#1: Het is duurder of het kost meer. Dus niet het kost duurder. 8)7
En hoe duur is dat Arctic Silver 5 ongeveer?
5 á 6 euro gemiddeld.

Pricewatch ;)

• J0J0
Die coolermaster oefent volgens mij wel erg veel kracht uit op je mobo (in vergelijking met die zalman) omdat hij zo langwerpig is..... niet fijn dus :X

[ Voor 15% gewijzigd door J0J0 op 25-05-2005 22:30 ]

specs

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

J0J0 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:34:
Mja dat kun je volgens mij beter niet tussen je cpu en koeler steken, dat wordt toch hard :?
Lijkt me geen goed idee iig :P
Ceramique is leuk, in situaties dat je iets...semi permanent ergens op wilt! Perfect voor Moederbord koeling ofzo...

CPU koeling, dat moet er zo nu en dan, een keer per jaar ofzo vanaf om eens goed gestofzuigt te worden!

There is no place like ::1

• Influxx
Toink schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:50:
Ik had zo'n ding met een Coolermaster Hyper6 en dat koelde super. Temps weet ik niet maar was toch wel beter dan de 7000B-cu. Zéker stiller trouwens met een papst-koeler erop! Soms krijg ik de indruk dat iedereen nogal Zalman-geil is terwijl ze qua lawaai echt niet de upper-end van de markt zijn. Het is 80% marketing en 20% échte kwaliteit. De Coolermaster is in dat opzicht niet veel beter maar hij past wel beter in je behuizing.
Zalman is in ieder geval beter dan dat knakending wat intel er standaard bij levert. Kruipt nu al bijna naar de 67 C. Valt me echt tegen. Hoef in de winter de kachel niet meer aan te steken, zet gewoon ff de PC aan.

Die coolermaster steekt idd een flink stuk uit. En dat Ceramique lijkt me ook niet zo'n goed plan. Ook omdat mijn PC naast kachel ook een beetje als stofzuiger fungeerd. :P

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-02 11:00
Influxx schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:49:
[...]

Zalman is in ieder geval beter dan dat knakending wat intel er standaard bij levert. Kruipt nu al bijna naar de 67 C. Valt me echt tegen. Hoef in de winter de kachel niet meer aan te steken, zet gewoon ff de PC aan.

Die coolermaster steekt idd een flink stuk uit. En dat Ceramique lijkt me ook niet zo'n goed plan. Ook omdat mijn PC naast kachel ook een beetje als stofzuiger fungeerd. :P
67 is wel erg veel :{ Ik twijfel een beetje of de koeler wel goed gemonteerd is, of dat de sensors wel in orde zijn.
Voel eens met je vinger aan het koelblok, en dan het liefst onderaan ergens. Zou flink heet moeten zijn als het goed is.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
wij hebben een asus gp.... pro met pci express en een P640 3.4 ghz.

die is redelijk. idle mobo en cpu op 40 graden
fanspeed op 2750 rpm

met veel belasting gaat de cpu temp naar 50 C en de mobo iets omhoog.

we hebben ook een pci asus p5p800 met 3,0 ghz die begint met een mobo temp van 38 en een cpu temp van 50!
dit blijft vrij stabiel, maar de fanspeed gaat gigantisch omhoog bij belasting, zo ook de mobo temp.

er zit geen intake of outtake in . maar die komen nog wel.

de prestaties van dat pro bord met snelle processor en pci expres werkt wel gunstig op de temp, nogal, maar priduceert toch veel herrie.
mijn sinzens neemt de pci espres vieokaart de processor flink rekenwerk uit handen.
soms is de cpu temp zelfs iets lager dan de mobo temp.

• eecky
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-02-2021
Heb hier een 530J (3.0gh) op een asus P5GD1. Als cooler gebruik ik een zalman 7000 cu. Heb wel een verloopstukje van zalman moeten kopen (4.5€) omdat die 7000 er standaard niet op past op een socket 775. De temps van mijn cpu zijn idle rond de 39° en na intensief gebruik rond de 52° a 54°. Men cpu is wel overclockt op 3830mhz (fsb 255). Mijn mb wordt ongeveer rond de 34°. Met de standaard cooler waren mijn temps ook al vlug over de 60° tot 67° 8)7 . Dus nu veel koeler en veel stiller. _/-\o_

• Influxx
Solomon schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 23:03:
[...]

67 is wel erg veel :{ Ik twijfel een beetje of de koeler wel goed gemonteerd is, of dat de sensors wel in orde zijn.
Voel eens met je vinger aan het koelblok, en dan het liefst onderaan ergens. Zou flink heet moeten zijn als het goed is.
Ik zal morgen gelijk even kijken, moet toch nog met mijn chipset koeler aan de gang. Ik heb hem er zelf ingezet zonder problemen. Het gehele koel blok valt gelijk in de retention en als je eenmaal de boel goed golockt hebt (heb ik nog gecontroleerd) moet het toch goed zijn. Ik zal jouw raad toch even opvolgen en morgen de koeler er even uit ploppen en em weer erin zetten maar ik verwacht dat het niets uit maakt. De sensoren moeten goed zijn want bij mijn oude 2,8Ghz heb ik nooit temp problemen gehad.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
swampy schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:34:
[...]

Ceramique is leuk, in situaties dat je iets...semi permanent ergens op wilt! Perfect voor Moederbord koeling ofzo...

CPU koeling, dat moet er zo nu en dan, een keer per jaar ofzo vanaf om eens goed gestofzuigt te worden!
gebruik al 2 jaar ceramique..(heb er destijds klein spuitje van gekocht bij SP94 cooler)..koelblok gaat eruit met cpu eraan als het spul koud is. Dus je trekt de cpu uit het socket. Wat trouwens niet echt n probleem is, want er is bij mij nog nooit wat gebroken oid. Maar ik draai dus meestal van te voren even prime, en zet de koelers op zn minimum om m dan zo snel mogelijk af te sluiten. Dan blijft de heatsink nog wel een tijdje warm/heet. Dan kun je m er redelijk makkelijk met wat gevoel eraf trekken ;)

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• J0J0
Tja dan doe ik het toch liever met echte koelprut in plaats van keramiekprut :P

specs

Verwijderd

De temperatuur sensor van abit wijkt af!

Zie hier het bewijs

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
RonnieGoodvibes schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 18:53:
Evt overstappen op waterkoeling:D
werkt bij vele mensen.
ga binnenkort m'n eigen pc ook op watercooling prutte(heb amd 64)die van mij komt stressed op 66 graden met de standaard amd koeler moet met waterkoeling wel beter gaan.
heb hiervoor ook intel gehad ook waterchilled stressed op 65 met waterkoeling stressed 52.
was intel pentium 3,0 ghz overclocked naar 3,4 ghz dus dat liep wel.
:)
Woo, dat is wel heel erg hoog voor die processor. Ik heb precies dezelfde ( amd athlon 64 3200 newcastle) En mijne is idle met cool&quiet aan : 35 graden en stressed 40. ( Is al lichtelijk hoog maar ik heb geen goede koelpasta.. Ook boxed koeler die btw op 1800 rpm loop terwijl hij standaard op 3200 hoort te lopen. Dan is er iets mis met je sensor of zit je koeler er niet goed op.

Verwijderd

60c + O_O

Woow... ik freak al uit toen mijn pc op 39c zat :|

Normaal zit ik op 25c. 30 stressed..

Betere koeling is idd aan te raden...

• Influxx
Erg interessant, dan zou het aantal graden ongeveer met 9 afwijken

Idle nieuw: 52
Stressed Nieuw: 57

maar, in de zomer zal hij stressed toch 60 graden zijn. denk dat ik toch ff ga kijken naar zo'n Zalman CNPS7000B AlCu

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:42:
60c + O_O

Woow... ik freak al uit toen mijn pc op 39c zat :|

Normaal zit ik op 25c. 30 stressed..

Betere koeling is idd aan te raden...
Dan klopt die meting niet, een cpu temp stressed van 25-30 graden. Is echt alleen voor waterkoeling weggelegd. Helemaal bij een prescott P4.. Die vaak met de boxed koeler al 60-65 graden wordt.

offtopic:
Ik val je nu al in 2 topics aan, eerst 3dmark, zonder plaatje en info, nu weer hier, nix persoonlijks hoor :+
Zeer goeie link! Erg goed uitgevoerde test! Aanrader om even door te nemen :) _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door Race Eend op 26-05-2005 22:30 ]

Verwijderd

Race Eend schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 22:22:
[...]

Dan klopt die meting niet, een cpu temp stressed van 25-30 graden. Is echt alleen voor waterkoeling weggelegd. Helemaal bij een prescott P4.. Die vaak met de boxed koeler al 60-65 graden wordt.

offtopic:
Ik val je nu al in 2 topics aan, eerst 3dmark, zonder plaatje en info, nu weer hier, nix persoonlijks hoor :+

[...]

Zeer goeie link! Erg goed uitgevoerde test! Aanrader om even door te nemen :) _/-\o_
Ik heb waterkoeling ;)
Pagina: 1